Specificaties (HT)PC barebone met socket AM2, AM2+ - Bekijk alle specificaties

Asus Pundit P2-M3A3200 Review

voz 6 november 2008, laatste update op 20 juni 2009, 2.656 views

Asus Pundit P2-M3A3200

Pluspunten

• Mooi design
  • Goede onboard videokaart met HDMI
  • Stil

Minpunten

• Geen uitbreidingsmogelijkheden voor geheugen of extra harde schijf

Ik had nog een tegoed bij Perfect Systems ivm een RMA waarvoor ik een krediet had gekregen. En dan moet je natuurlijk iets leuks uitzoeken. Ik zat al een tijdje te denken aan een media center PC. Deze moest aan een bepaald aantal criteria voldoen onder andere stil, goed design en een HDMI uitgang.

Wat kostte het product?
Ongeveer 170 euro bij Perfect Systems.

Vooronderzoek
Zoals gezegd had ik een aantal criteria gesteld:
-HDMI
-Goede onboard video
-Stil
-Mooi design
-Compact

De Asus Pundit P2-M3A3200 was de goedkoopste die daaraan voldeed. Er waren geen reviews te vinden dus gewoon de gok gewaagd.

In de doos
De barebone is netjes en degelijk verpakt, op het glanzende front netjes een folietje en verder stevig in piepschuim verpakt. In de doos zaten een handleiding, driver CD, SATA kabeltje, SATA power converter en een CPU koeler.

Componenten en inbouwen
Ik heb gekozen voor 2x1 GB Kingston PC6400 Value RAM. De processor is een AMD Athlon 64 X2 4800+. Waarom? Voornamelijk vanwege het budget, ik heb geen high performance geheugen nodig in een media center en de processor was the best bang for the buck. Daarnaast nog een 500GB western digital caviar blue schijf met 16MB cache, en een oude DVD-ROM speler die ik nog rond had slingeren (tzt te vervangen door een blu-ray speler).

Omdat het een compact kastje is moet eerst alles eruit voordat er iets in kan. De enige volgorde van installeren is: HD/optische drive bracket eruit, koelblok eruit, RAM erin, processor erin, koelblok erop, HDD en optische drive in de bracket bouwen, bracket terugplaatsen. Dingen als het frontpaneel en dergelijke zijn standaard al aangesloten, de handleiding beschrijft wel waar de aansluitingen zitten.

DE CPU koeler is een aluminium blok met koperen kern en een custom maat ventilator in een soort van mini fanductje. De fanduct sluit netjes aan op de behuizing. Montage van de CPU en koeler is zeer eenvoudig.

De behuizing biedt nauwelijks mogelijkheid tot uitbreiding. Er is ruimte voor 1 3,5" harddisk, de optische drive is standaard 5,25" formaat. Een tweede harde schijf zou niet gaan zonder een lichte dosis creativiteit. Ook beschikt de barebone alleen over 2 PCI-e x1 uitbreidingssloten op een riser card. Er is wel een extra videokaart verkrijgbaar via ASUS welke dan via crossfireX kan samenwerken met de onboard chip, maar een standaard videokaart kan er dus niet in. Het moederbord beschikt over twee DDR slots, deze zijn nu in gebruik dus geen verdere uitbreidingsmogelijkheden.

Functionaliteit
De barebone is naast de standaard in-en uitgangen uitgerust met firewire en een card reader voor MMC/SD en CF. Deze cardreader zit in het moederbord geintegreerd. Verder zijn er ruim voldoende USB uitgangen achter (4x) en voor (2x), voor zit nog een aansluiting voor een hoofdtelefoon en een microfoon.

Vormgeving
Het kastje is ongeveer net zo groot als een Xbox 360 en is naar mijn mening mooi ontworpen. De cardreader en audio plugs zijn netjes weggewerkt achter een hoogglans klepje. De optische drive zit achter een leatherlook klepje weggewerkt.

Bouwkwaliteit
Goed, geen scherpe randen en voelt al met al zeer degelijk aan. Enige minpunt is de power knop die vrij zwaar werkt. Echter staat de media center altijd aan dus dat is niet zo'n groot probleem.

Stabiliteit
Installatie van windows XP MCE en alle benodigde drivers ging soepel en zonder problemen. Ik heb nooit vastlopers of andere problemen gehad, het systeem gedraagt zich zeer stabiel.

Voor 170 euro is dit zeker niet slecht vooral gezien de kwaliteit van de onboard ATi HD3200 videochip.

Een mooi apparaatje voor het geld, ik heb er nog geen spijt van tot nu toe. Hij is redelijk stil, alleen hoorbaar als het verder volledig stil is in de kamer, zeker niet storend bij bijvoorbeeld een film kijken. Ik had graag gezien dat er nog een tweede schijf bij in past, maar ik wist vantevoren dat dat niet kon dus daar kan ik niet over klagen. De vrouw heeft ook nog niet geklaagd dus met het design moet het goed zitten :)

*Update 23 december: Kopje Stabiliteit bijgewerkt, kopje Componenten en inbouwen bijgewerkt.

Heb jij ook een Asus Pundit P2-M3A3200?

Zijn er in de bios voltage's in te stellen van CPU ofzo?
Ik heb dit eindelijk bekeken, er zijn geen instellingen mogelijk voor de CPU helaas... dus geen voltage, FSB of memory instellingen mogelijk voorzover ik kan vinden.
Ja, er zijn verschillende instellingen mogelijk. Ik zal even kijken welke precies en een update geven.
Voz,

Is er een 5,25 inch bay beschikbaar? Ik ben namelijk benieuwd of er een full size cdrom speler inpast of is het alleen slimline?
Er past een standaard fullsize 5,25"CD/DVD ROM drive in. Slimline juist helemaal niet.
Kun je in de BIOS instellen, dat audio over HDMI loopt, heb gekeken bij ASUS, kon niets vinden.
Zoek ik even voor je op, maar ik geloof het niet. Je kunt het wel in windows instellen, er wordt een HDMI audio driver bijgeleverd.

Details volgen.
Goeie Review, ik zie alleen geen foto's beetje jammer, komt daardoor niet geloofwaardig over.