Specificaties 5,2" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

LG G2 16GB Zwart Review

xs4me 11 december 2013, laatste update op 30 augustus 2015, 10.565 views

LG G2 16GB Zwart

De beste buy voor je knaken! Ben in jaren niet zo tevreden over m'n telefoon geweest. Alleen erg jammer dat de camera niet brengt wat ik ervan had verwacht. Dat had 'm nagenoeg perfect gemaakt.

Pluspunten

• Erg mooi scherm
  • Snel
  • Accuduur
  • LG Android skin
  • Mooi ontwerp (ronding achterkant, smalle bezels)
  • Fijne beeldverhouding (ruimte voor 5 iconen naast elkaar)
  • Goede koptelefoon!
  • Prijs / kwaliteit

Minpunten

• Camera matig, in 't donker simpelweg slecht.
  • Settings camera beperkt.
  • Stabilisator camera matig.
  • LG Support maakt matige indruk (niet dat de concurrentie dat veel beter doet)
  • Geluid speaker niet geweldig (wel beter dan de N4)
  • De welbekende stock (niet/slecht te verwijderen) apps waar je niks aan hebt

Reden van aanschaf
Na flink wat wikken en wegen heb ik gekozen voor de LG G2.
Eigenlijk zat ik al ruim een maand op de Nexus 5 te wachten, maar die was zo slecht leverbaar en duurde nog zo lang, dat ik maar 's andere opties ben gaan verkennen.

Na een paar keer rond lopen in de Mediamarkt e.d. was me de LG al in positieve zin opgevallen. Zelfs zo erg dat ik serieus begon te twijfelen aan de keuze voor de Nexus 5, terwijl ik nog niet wist dat die zo slecht leverbaar was. Maar gezien de prijs wilde ik nog wel even wachten op de Nexus 5 (N5).

Toen 't maar niet opschoot met de N5 en ik m'n Nexus 4 inmiddels alweer weken ervoor had verkocht, moest ik 't met m'n oude Galaxy S2 doen. Daar was ik snel klaar mee en ben toen nog maar 's een rondje gaan doen. Na wat spelen met de G2 en N5 modellen kwam ik er eigenlijk achter dat de LG G2 eigenlijk een fijner toestel is.

Toen ik zag dat die bij Amazon.de ook nog 's voor 430 EU beschikbaar was, heb ik de beslissing maar gemaakt.
Ik had 't pakje, vanuit Duitsland, in 2 dagen binnen. Best snel!

Afijn, laat ik 't maar eens gaan toelichten.

Uitpakken, eerste indruk
De verpakking is niet echt spectaculair. Dat was bij de Nexus 4 en voorgaande Galaxy's beter in orde. Gewoon een wit doosje, naam erop en de gebruikelijke spulletjes. Maargoed, de verpakking belt niet, dus lekker boeiend.

Design
Dit is 1 van de onderdelen waar ik deze telefoon fijner vind dan de Nexus 5. En dat komt geheel door 't model van de telefoon. De bolling aan de achterkant maakt dat de telefoon lekkerder in de hand ligt. Dat de telefoon dan 20 gram zwaarder is en bovendien ook iets groter, maakt dan niet eens meer wat uit. De Nexus 5 heeft vrij resolute en ietwat scherp randen. Dat vond ik niet lekker aanvoelen.

Het mooiste aan de telefoon is toch wel 't scherm oppervlak. Het is bijna compleet scherm aan de voorkant.
Ook de achterkant vind ik persoonlijk fraai met de diagonale streepjes textuur. Al valt er ook wat te zeggen voor 't meer "degelijke" rubberachtige van de Nexus 5, wat vast wat meer grip zal geven. Toch heb ik geen moment 't gevoel dat de LG zomaar uit je hand floept. Zo glad is 't niet.

Het grootste discussiepunt m.b.t. het design zal toch vooral de knopjes aan de achterkant ipv de zijkant zijn. Dat is toch wel een zeer ongebruikelijke oplossing. Ik snap waarom ze 't gedaan hebben, om de randen zo smal mogelijk te kunnen maken, maar vreemd is het wel. Het is misschien nog vreemder dat ik 't in de praktijk eigenlijk helemaal niet erg vind. Ik gebruik die knopjes toch al weinig, en als ik 't al gebruik is 't vooral om de telefoon te wakker te maken. Het mooie is dan ook dat je hiervoor die knopjes op deze LG helemaal niet nodig hebt, want je kunt met 2x tikken op 't scherm je telefoon wakker maken (hele fijne feature). Dus prima zo, wat mij betreft een goede oplossing waarbij 't scherm terecht leidend is aan deze knopjes, met wel een minpuntje: je zit al snel met je vette vinger op de lens aangezien die er direct boven zit.

Bouwkwaliteit en afwerking
Zal toch vooral moeten blijken. De Nexus 4 leek ook vrij robuust, maar kreeg toch al snel haakjes en kleine beschadigingen aan de randen. Het materiaal zegt een hoop. En niet direct hoe 't aanvoelt, maar gewoon 't gedrag als 't valt, met sleutels in de zak e.d. De telefoon voelt mooi en stevig afgewerkt aan. De tijd zal wel leren hoe duurzaam 't is. De S2 is nu nog schadevrij na al die jaren, minder als de N4 in 1 jaar. Dus dat zegt al genoeg over de materialen, beide zijn immers kunstof. Als ik dan sommige iPhone 5's zie na een jaar, daar wordt je ook niet blij van en betaal je 2x zoveel voor.

Ik snap de kritiek niet zo op dit onderdeel. Lees 't toch her en der wat kritiek, dat 't kunststof niet zo exclusief oogt. Als je de N5 en de G2 naast elkaar houdt vind ik de afwerking persoonlijk mooier en luxer van de LG. De prijs is er toch ook naar? Vergelijk 't maar met de iPhone of de inmiddels meer gedateerde S4 of One die vandaag de dag nog steeds duurder zijn, met mindere hardware.

Installatie
De telefoon zelf: recht toe, recht aan. Gewoon aanzetten, was bijna geheel opgeladen, dus je kunt direct aan de slag. Je gmail account invoeren en klaar.
Qua software voor de PC, welke ik altijd gewoon download van de officiele website, is 't echter direct weer "LG style" - een onduidelijk rommeltje. Als je op LG zoekt, of specifiek op de LG G2 site kom je geen stap verder. Ondertussen heb je dan al 3 3rd party sites gevonden met de download, maar daar hou ik niet van. Zoek je op "LG Nederland" dan vind je eindelijk de juiste weg en kunt je de LG USB drivers downloaden (echt nodig, anders werkt 't niet - vind ik overigens vreemd). Vervolgens geeft je telefoon netjes, na succesvolle USB verbinding, direct een optie en link naar de Suite software. Dat werkt dan weer netjes.

Scherm
Dit is werkelijk prachtig. De grootste en eerste reden dat ik begon te twijfelen aan de keuze voor de Nexus 5. De Nexus 5 heeft een soort donkere waas over z'n scherm. Vast met een bepaald idee, maar daardoor komt 't scherm niet mooi tot uiting. Als je ze naast elkaar zet dan heeft de LG meer kleur, licht en contrast. Een reden dat ik de Nexus 4 wat minder vond was vooral 't scherm. Dat had ook die donkere waas, met spiegeling en licht in de auto kon ik 't scherm maar moeilijk aflezen met navigeren. Dus op scherm gebied (ook vergeleken met 't andere aanbod) springt deze telefoon er echt wel uit.

De kijkhoek is ook erg goed. Enige nadeel is misschien de reflectie van 't scherm (glanzend), maar daar hebben ze allemaal last van.
Een ander groot voordeel vind ik de breedte van 't scherm. Waar de Nexus 4 nog 5 iconen naast elkaar kon hebben, kan de Nexus 5 er met de nieuwe verhouding maar 4 kwijt. De LG G2 kan, zoals ik al zo fijn vond op de N4, ook 5 iconen kwijt.

Gebruiksgemak
Tot op heden vind ik elke toevoeging of afwijking t.o.v. stock Android op de LG echt een toevoeging. Van 't pulldown window met direct concrete opties die je wilt, tot aan 't meer complete toetsenbord (direct cijfers erboven zonder te hoeven switchen bijv.) tot aan de duidelijkere indeling van de settings. Ik ben nog geen dingen tegen gekomen qua UI dat ik denk, hm, jammer. Of dat ik dingen mis t.o.v. stock Android. Ook toen ik de LG naast de N5 gebruikte vond ik de LG eigenlijk in alles fijner werken. Dan maar geen super recente Android updates. Bovendien vind ik Android KitKat nou ook geen enorme stap voorruit - althans, tijdens m'n demo's heb ik er weinig van gemerkt.

Ik lees dat de LG skin niet zo mooi is dan die van HTC, Sony of Samsung. Dat zal wel zo zijn, het werkt in mijn ervaring in ieder geval beter. Ben nog geen dingen tegen gekomen dat ik denk, jammer, iets wat bij de Samsung bijv. eerder regel dan uitzondering was.

En mocht 't nodig zijn, kun je uiteraard altijd nog rooten en flashen en stock Android erop zetten.

Bereik
En daar gaan we dan. Na een aantal dagen klooien, ben ik nog geen stap verder gekomen. Ik krijg 't gewoon niet (meer) voor elkaar om een data verbinding te krijgen. Hij geeft wel aan dat er verbinding is, zie ook 3G staan enzo, maar 0,0 data verkeer. Na wat gegoogle kwam ik er al snel achter dat 't een bekend probleem is. Echter wel een essentieel probleem voor een smartphone.

Update: Omdat ik erachter kwam eigenlijk nooit (meer) dataverkeer te krijgen, ondanks dat die wel aangaf verbonden te zijn, begon ik te twijfelen of 't misschien geen hardware probleem was. Online lees je trucjes als je data verkeer "weer 's uitvalt". Maar die van mij gaat niet eens aan. Na ook nogmaals de sim in m'n S2 te doen waar 't allemaal direct werkte kon ik de provider op zich wel uitsluiten. Na een aantal keer opnieuw opstarten en allerlei andere trucjes nog niks voor elkaar gekregen te hebben was ik er klaar mee: retour. Wel heb ik gekozen voor ruilen voor een ander exemplaar, aangezien dat geheel gratis is 't proberen waard. Dus we gaan zien of de problemen dan verholpen zijn.

Update 3
Inmiddels een paar dagen aan 't pielen met m'n nieuwe vervanger. En wederom, geen dataverkeer. Heb echt elke denkbare setting geprobeerd, ook alle apps eraf, netwerk handmatig, automatisch etc ... krijg 't gewoon niet voor elkaar. Zal wel een combo zijn met T-mobile aangezien niet iedereen hier last van heeft.

Update 4
Toch nog 1 keer alles nagelopen. Na handmatig stap voor stap elke setting voor de T-mobile APN doorlopen te hebben werkt 't weer. De automatische gegevens die je van T-mobile krijgt m.b.t. deze telefoon kloppen dus niet. Dus let hier op als je T-mobile hebt!
Leek te zijn gekomen door een internet update van de LG software. Dus schijnbaar heeft LG wat veranderd en heeft T-mobile die wijzigingen nog niet doorgevoerd. Laten we 't houden op een incident, want dit zijn dingen die je dus niet wilt.

Update 6
Overgestapt naar KPN. Data verbinding zonder problemen verlopen. Automatisch de correcte gegevens. Geen T-mobile meer voor mij. Merk nu hoeveel beter 't netwerk van KPN is. Bovendien geen sneaky verborgen kosten zoals bij T-mobile. Laat ik over Vodafone maar niet beginnen ;)

Support, Stabiliteit & betrouwbaarheid
Ik dacht laat ik contact opnemen met LG met m'n data probleem. Moet ik me eerst registreren in een form wat met een hoop gepiel correct in te vullen is, verplicht m'n product registeren, activeren, inloggen, weer een formulier invullen om vervolgens na m'n verhaal ingetikt te hebben de melding te krijgen: "Sorry, het formulier werkt niet i.v.m. onderhoud". Ten eerste doe je dan echt iets niet goed, vermeld het dan "voordat" je 't formulier invult. Ten tweede is 't me (na ik denk al 10 keer eerder) nog nooit gelukt om een formulier succesvol te versturen op de LG site (heb hiervoor ook een mediaspeler van ze gehad met de nodige problemen, ook een review over geschreven - geen positieve).

Afijn, morgen dan maar bellen.

Het enige wat dan wel positief is, is dat ik al een eerste update kreeg van de LG software. Dat is op zich hoopgevend. Echter, de fix zou gaan om internet te verbeteren, maar daar heb ik nog niks van gemerkt (als ze doelen op data verbinding althans, WiFi werk(te) al prima).
- Nu blijkt dus dat dit het hele data probleem veroorzaakte, dus dat geeft nog weinig vertrouwen -

Update 2: Ik heb contact met de support gekregen d.m.v. chat. Dit ging prima en ze reageerden vrijwel direct, geen wacht tijd. Al werd 't snel duidelijk dat de support weinig kon doen. Ze proberen je wel te helpen, maar dat gaat op een niveau waar je weinig aan hebt. We kwamen uiteindelijk niet verder dan 't ter reparatie aanbieden of retourneren. Ze wisten ook niks van deze problemen af, ondanks dat ik er op internet veel over lees. Maargoed, in mijn geval zat 't wel wat ernstiger, aangezien 't bij mij nooit werkte ipv soms niet.

Beeldkwaliteit opname
Zal ik t.z.t. wel plaatsen. Moet hier nog wat mee spelen. Had al wat demo filmpjes en foto's gemaakt, maar schijnbaar met vreemde settings, want die hadden een raar effect. In verschillende reviews komt deze G2 er zelfs als winnaar uit met paradepaardjes als de iPhone 5S, Samsung S4, Sony Xperia, Nokia 1020 en HTC One.
Zie bijv. http://www.techradar.com/...-6-handsets-tested-904250

Echter heeft, zoals elke andere telefoon, ook de G2 wel wat mindere punten m.b.t. de camera. Met name de beeldstabilisatie schijnt niet zo goed te werken als bij anderen.
Maargoed, eerdaags op vakantie, dus dan zal ik 's in de weer gaan met de camera.

Update 5: Zal eerdaags ook wat foto's toevoegen, maar wil alvast vermelden dat de foto's me niet meevallen. Met name de avond foto's zijn echt waardeloos. Verschillende settings geprobeerd, niks lijkt te helpen. Alsof er een soort surface / smart blur wordt toegepast. Maakt er automatisch ook (vaak onnodig) een veel te hoge sluitertijd van waardoor 't snel blurry is. Zelf met ISO e.e.a. aanpassen helpt iets, maar is in opties erg beperkt. De auto stand is veel hoger. De manueel modus veel te laag. Iets ertussenin wat je zoekt is niet te kiezen.

Overdag is 't een stuk beter, maar ook hier zie je lichtelijk de blur effecten. Zal ook iets met de slechte stabilisator te maken hebben.
M'n Galaxy S2 maakte mooiere foto's.

Ook videos zijn niet om over naar huis te schrijven. Hetzelfde blur effect wordt hier toegepast. Echt heel matig.

Voor de camera deze telefoon zeker niet kopen. Dan kun je beter kijk naar de Nokia 1020, S4 of iPhone. De Nexus 5 zal 't vermoedelijk weinig beter doen.

Update 6
Bij deze wat foto's:

Bij deze kun je goed zien wat ik bedoel. En dit is geen incident, ik heb wel 100-en foto's zoals deze. Elke foto met weinig licht ziet er gewoon zo uit, en vaak nog een stuk meer blurrie omdat de stabilisator ook slecht werkt. Geschoten op normale auto settings, met wat filters (hoewel beperkt) iets beter te krijgen, maar niet veel beter dan dit:

Om aan te geven dat er ook wel mooie plaatjes uitkomen bij genoeg licht. (al is 't plaatje ook hier niet heel natuurlijk, en kun je zien dat groen meer gelig wordt). Ook zie je bij inzoomen die blur artifacts in bijna elk detail zitten:

En hier zie je weer dat 't allemaal erg blurrie wordt, niet mooi. Kun je zo weggooien.

Zonsondergangen daarentegen, dan ziet 't er weer beter uit. Doch, ook de oplettende kijker ziet dat het ook hier blurrie is, maar 't alleen niet zo opvalt.

En de video's? Hopeloos. Heb je weinig aan. Zeker niet bij weinig licht.

Accuduur
Veel beter dan de N4. Waar ik bij de N4 bij iets heftiger gebruik 't einde van de dag niet eens haalde, lukt dat bij deze telefoon met gemak. En volgens de reviews ook beter dan de N5, die 't overigens wel met een kleinere accu doet, waardoor die dus iets compacter/lichter is. Met de grootste accu van 't huidige top telefoon aanbod, en zeker als je vast nog e.e.a. kunt tunen, is dit voor 't eerst sinds tijden geen mankement van m'n telefoon.

Koptelefoon: LG Quadbeat 2
Inmiddels best wel een beetje een hype geworden gezien de vele positieve reviews.
Vergis je niet, dit is geen lullige weggooi koptelefoon die je normaal overal bij krijgt, maar een koptelefoon die zich serieus kan meten met de beste single driver IEM's. Het is natuurlijk geen multi-driver High-end Shure of Sennheiser, maar wel degelijk beter dan de gemiddelde (en stuk duurdere) koptelefoons.
Zie hier meer: http://www.head-fi.org/t/...eat-2-appreciation-thread

Samenvatting & Conclusie
Tja, ik ben eigenlijk heel tevreden op 't data verbind probleem na, maar dat is nu in ieder geval opgelost. Het is echt een flinke upgrade t.o.v. de N4. Ik vind 't verder persoonlijk een betere en fijnere telefoon als de N5, voor zover ik dat in m'n demo sessies kon beoordelen. Al betaal je daar ook wel een stuk meer voor (545 winkelprijs ten tijde van de aankoop), maar daar krijg je ook meer / betere features voor terug. Als je, zoals ik, de telefoon bij Amazon.de wilt bestellen dan ben je, incl. verzending, 446 EU kwijt. Dat vind ik persoonlijk echt de meerprijs wel waard. Ook de aftersales van Amazon bleek uitmuntend. Alles heel goed geregeld. Dus dat is me prima bevallen.

Update: Door de matige camera ook algemeen toch een ster minder gegeven. Hoewel 't niet m'n prio is voor een telefoon vind ik de kwaliteit gewoon ondermaats. Bijna zo erg, dat ik er mindere hardware van de S4 zou heroverwegen voor 't betere allround pakket.

Update 27-07-2015: Afgezien van de camera nog steeds een telefoon waar ik geen vervanger voor kan vinden. De accu is simpelweg super. Momenteel draai ik de CloudyG3 rom en die bevalt heel goed. Kan verder weinig minpunten meer verzinnen. Dit is gewoon een toptelefoon voor die prijs en is net zo snel als een high-end telefoon, maar dan met een betere accu. Ik wil wel weer 's upgraden, maar vind gewoon niks wat hetzelfde brengt. Het gaat altijd ten kostte van de accu door 't gebruik van een onzinnig high res scherm wat je met je ogen vrijwel niet waar kunt nemen.

Heb jij ook een LG G2 16GB Zwart?

Vervelend van je dataverbinding.
Gisteren zelf ook een lg g2 ontvangen en na kwartiertje zelfde probleem (leek na update).. toen ik van alles geprobeerd met instellingen.
Vanochtend echter sim van me vriendin geprobeerd, die werkte in 1 keer.
Toen haar sim en mij sim vergeleken en zag dat mijn sim (verknipte microsim) aan de rand 2 metalen contactvlakjes hadden die de microsim niet had, deze maakte contact met de houder in de LG g2.
Heb deze 2 contactvlakjes afgeplakt met klein stukje plakband.

Hierna werkte de telefoon gelijk weer op 3g.

Wellicht heb je last van het zelfde probleem?
Thanks voor je reactie. Klinkt ook behoorlijk gaar :)
Ik heb t probleem vannacht eindelijk weten op te lossen. Bleek toch wat anders te zijn.

Na de update van lg die ik vrijwel direct installeerde kloppen de internet (apn) gegevens niet meer. Het is echt een heel klein ding waar je snel overheen kijkt. Als adres moet je niet langer t adres dat tmobile stuurt invullen, maar gewoon "internet". Dat moet je echt handmatig doen anders gaat t mis.

Overigens lijkt dit probleem bij tmobile te liggen (niet voor t eerst) aangezien de gegevens die in de handmatige handleiding anders zijn dan dat ze je automatisch opsturen.

Zal later de review weer even updaten.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 30 december 2013 01:21]

Het is gewoon een top toestel. Zelfs de accuduur is 6 x zo langer dan mijn oude HTC One X. Hij gaat makkelijk een hele dag mee tot in de avond met regelmatig Facebook en Whatsapp. Totaal niet gewend dit. Knoppen op de achterkant zijn ook super. Alle andere toestellen gingen ontwaken in mijn broekzak met bukken. De LG G2 niet omdat er geen knoppen zijn aan de zijkant. De knoppen aan de achterkant gebruik ik nooit. Alles kan via touchscreen.
Ik denk dat jij behoorlijke pech hebt met je camera dan. De camera van de G2 hoort namelijk bij de top..
Zoals ik ook al aangeef in m'n review. Toch vind ik dat in de praktijk duidelijk niet. Er gaan veel filters overheen die 't "mooi maken" en zien er op kleine schermen dan ook top uit.

Maar zodra ik de full-res kopieer op m'n PC met grote monitor, dan weet je niet wat je ziet. Echt totaal niet mooi! Vooral de shots in 't donker/avond.

Zeg je nu dat jij dit top foto's vind of dat reviews bepalen dat die top is? En wat is dan precies de toevoeging? Ik heb 2 LG's getest, beide hetzelfde effect. Dus niks pech, het is gewoon zo. Beter wordt 't niet. Tenzij ik echt iets fout doe. Zal zomaar wat foto's uploaden, kun je 't zien.
ik zag laats een preview op tweakers van de g2 mini en daar zat knock code op, zit dat na de update naar 4.4 ook op de g2?
ja dus dan ik ben niet zo goed in engels en google vertalen maat er een zooitje van edit ik heb de tekst nog even in bing vertalen gegooid en daar stond dat het binnenkort wss komt dus dan weet ik genoeg want ik wil deze telefoon gaan kopen in de toekomst

[Reactie gewijzigd door djdaan op 19 mei 2014 20:52]

Ja kom zeg. Je kunt toch googlen?
Als je zoekt op "knock code LG G2" dan krijg direct je antwoord.
of