Xiaomi Mi 3 16GB Zwart Review

n4m3l355 11 december 2013, laatste update op 17 november 2015, 10.396 views

Xiaomi Mi 3 16GB Zwart

Pluspunten

• Nette behuizing
  • Lage prijs
  • Mooi scherm

Minpunten

• Intern lijkt het niet goed
  • Knoppen onhandig gepositioneerd
  • Geen extra geheugen mogelijk

In China is nogal veel nieuws rondom de Xiaomi. Met name hoe deze in de markt gezet is wel apart. In plaats van via de winkel dien je via een weekelijkse loting je mobieltje te kopen. Dit verloopt via een Chinese site. Met als gevolg dat de Xiaomi zowieso lastig te krijgen is, laat staan als je een specifiek model wilt. Ik heb zelf dan via een 3e met een kleine meerprijs dit model te pakken gekregen.

Op ontvangst is het wel apart, in plaats van een mooie verpakking is het meer een Bol.com verpakking. Een bruine kartonnen doos met daarin je mobieltje, een lader met losse USB kabel, een handleiding (in het Chinees) en wat lijkt een kleine blik opener.

De behuizing

De behuizing is van een harde kunststof. Deze krast tot op heden niet. Een nadeel is wel dat deze vergeleken met de Samsung S4 erg glad is. In de behuizing zit een fijne kunststof rand en daarin het aanraak gevoelige scherm. Esthetisch niet helemaal fraai maar het voordeel is wel wanneer je mobieltje laat vallen deze rand de klap opvangt in plaats van het glas. De achterzijde zit de Xiaomi logo licht verzonken wat ook niet helemaal netjes is. Het ziet namelijk snel een beetje vies uit in de randjes. Vergeleken met de Samsung S4 is de Xiaomi beduidend langer ondanks dat het scherm zelf hetzelfde is. De bovenzijde heeft de line-ou en sim-trayt, de onderzijde de USB aansluiting en aan de rechterzijde zit de volume up/down en lock button. Dit is ook niet echt handig omdat je met het maken van een foto van de volume down snel mis drukt en dan je mobieltje locked.
De sim-tray (oud model) is mooi weggewerkt aan de bovenzijde en open te maken met wat het lijkt een dunne blik opener. Een lange pin gaat in een gaatje wat de tray eject. Ik heb hier wel door het harde drukken de behuizing licht beschadigd.

Een probleem is wel dat hoewel de behuizing strak is, intern iets niet goed vast lijkt te zitten. Wanneer je de mobiel bij een uiteinde vast pakt en dan tikt tegen iets lijkt het te resoneren. Ik heb 'm nog niet open gezien op een review site maar het lijkt erop dat de interne PCB niet op alle punten vast zit.

Accuduur

De 3800 mV accu gaat de hele dag mee. Hier valt weinig aan op te merken behalve dat deze met gewoon gebruik zonder problemen de dag doorkomt. Helaas in tegenstelling tot de S4 is de batterij niet te vervangen.

Camera

De camera doet wat de meeste mobieltjes doet, panorama, HDR, HTT maar daarnaast ook nog iets wat Facial Adjust heet en laat je audio opnemen met een plaatje. Vergeleken met de S4 lijken de plaatjes iets mooier. Up close focus doet deze wel een beetje langzaam.

Hardware

Met een Nvidia Tegra4 quad core op 1,81Ghz (top) loop ik tot op heden nog niet tegen hickups. Dit heeft wellicht ook te maken dat ik geen extreem zware apps lijk te gebruiken.

Verder heeft de Xiaomi 2GB RAM en (na het nodige installeren) 3.45 GB internal storage. Dit laatste geeft CPU-Z weer wat wel een beetje verwarrend is. De systems overview geeft namelijk 16GB aan waar bij mij nog een kleine 11GB van over is. Wederom wel na het installeren van de nodige apps.

De benchmarks zijn als volgt:
AndEBench Native (3 runs): 11228
AndEbench Java (3 runs) 595
GFXBench 2.7.2 T-Rex HD C24Z16 Onscreen 20 fps
Peacekeeper (via Chrome) 879 punten
Kraken-1.1 (vanuit China) 9576 ms +/- 26.8%

Scherm

Het scherm is erg anders dan de Samsung S4. Het is wel helder maar lijkt minder warm. Het gaat om een JOP40D 1080/1920 pixels (440 dpi). Qua opbouw zoals ik al aangaf ligt de panel in een kunststof rand. het scherm gaat over de gehele voorzijde wat wel een strak uiterlijk geeft. Ook zit hier het logo onder het glas waardoor deze niet vies wordt.

Software

Standaard zit hier de 4.2.1 android op met de kernel 3.4.35-g5fff266. Dus nog geen Kitkat echter ze maken wel met enige regelmaat updates. De vraag is natuurlijk wanneer 4.4 beschikbaar komt. Verder bevind zich er een lading Chinese software op en geen Playstore. Na wat werk is deze wel te installeren. De interface vergeleken met de S4 is vrij strak. Het bestaat uit een aantal horizontale panels die uitbreidbaar zijn. Na het vasthouden van de home verschijnen de openstaande apps en zijn deze met een swipe uit te schakelen en krijg je tegelijk te zien hoeveel ram je dan nog vrij hebt.

Het is een nette telefoon. Op wat keuzes na heb je voor weinig geld (250 euro) een high end mobiel. Van mij had de behuizing wat stroever gemogen. En een dual tray of een tray voor een sdd had ook wel gemogen. Verder intern lijkt het niet geheel goed.

---edit--- na opmerking van phpnerd de kernel/version aangepast.

Heb jij ook een Xiaomi Mi 3 16GB Zwart?

Een nette, maar niet al te uitgebreide review.

Je vergist je in de software alleen wel in het woord kernel. De Android versie die er op de telefoon geļnstalleerd staat is namelijk zeker niet gelijk aan de versie van de Linux kernel die draait. Dit zijn twee heel verschillende dingen.
Hij vergist zich in wel meer dingen zo te zien. Tegra 2, 3800Mv, 480 DPI. Die moeten zijn Tegra 4, 3050MAh, en 441 PPI.
CPU-Z weergeeft 480dpi, deze heb ik dan ook overgenomen. Ik heb deze gecorrigeerd idem voor de CPU.
Vreemd, dat zou toch goed moeten gaan. Nou ja, we vergeven je :P Ten slotte ben jij de enige met dat ding in handen.
Bij deze aangepast. Ik sta open voor verdere toevoegingen mochten er nog vraag of opmerkingen zijn.
Leuke review!

Misschien dat je het stukje onder het kopje behuizing iets kan opslitsen in meer delen en de doos waarin de telefoon aankomt ook iets kan uitbreidden. Ook zou je misschien kunnen uitleggen/linkjes geven hoe jij de playstore erop heb gekregen enzo? Hoe zit het met accecoires, zijn die er uberhaubt wel voor de telefoon? Je zegt dat de plaatsjes/close-ups mooier lijken op deze telfoon vs een S4, kan je dit aantonen?

Graag zou ik ook wel willen weten waarom je de Tegra versie hebt gekocht en hoe je dus de telefoon gebruikt met alleen 2G. De snapdragon 800 heeft wel 3/4G opties en zou volgende week uitkomen volgens GizChina.

1* voor nu, maar 2+ wanneer je wat dingetjes aanpast. :)

Offtopic:
Lijkt mij nog steeds een geweldige telefoon voor dat geld (Snapdragon 800 variant dan). Wellicht dat ik hem zelf ook aankoop indien hij voldoende op voorraad zal zijn in de aankomende maanden.
Over 1-2 weken zal hij bij geselecteerden (lucky sellers) te koop zijn. Ik vermoed dat er dan wat meer reviews beschikbaar komen hier op Tweakers.
Ik zou persoonlijk wat meer info over het toestel erbij zetten zoals:
De telefoon kan alleen op bepaalde Chinese netwerken op 3G, hier in Nederland kun je alleen gebruik maken van 2G.
Hoe is het gesteld met NFC, LTE, etc? Volgens mij kan de Snapdragon voor de wcdma variant normaal wel LTE/4G aan, maar is dit vermoedelijk niet geactiveerd, is dat bij de Tegra ook het geval?
Ik zie dat je gebruik maakt van China mobile, ben je zelf in China aanwezig en is dit de reden dat je deze variant hebt of zijn dit plaatjes van iemand anders? Zo ja, zou je meer plaatjes van je eigen telefoon willen toevoegen, eventueel ook standaard informatie over de basis functie zoals: Handsfree bellen/bellen in het algemeen, hoe is de trilfunctie? Deze is namelijk geheel aangepast voor de Mi3. Hoe is de kwaliteit van de foto's, want de camera zou namelijk ook een stuk beter zijn geworden.
Voor nu even +1, maar het is mooi dat je de eerste stap hebt gezet om je mening te delen!
Redelijke review, ben het met Kiswum eens als het gaat om de vraag netwerk. Viel me ook meteen op dat je op Chinees netwerk zit. Daarnaast misschien ook even wat foto's erbij plaatsen zodat we kwaliteit kunnen zien? Verder bedankt en een +1
Goede nette review. Maar ben het inderdaad met de rest een, wat extra foto's en iets meer informatie was dit een +2 waard geweest.

Daarbij staat er een vermoedelijke spelfout in de tekst:
Ik denk dat je met dual tray, dual sim mogelijkheden bedoeld en een tray voor een sdd, moet natuurlijk een SD kaart zijn.
Zou ik mogen vragen waar je hem voor maar 250 euro op de kop heb kunnen tikken, hij staat namelijk over het algemeen overal rond de 400 euro te koop.
Ik woon in China. De prijs is voor mijn uitvoering 1950 Rmb +- 233 euro. Echter met transport 10 euro + import 20% zou deze 290 euro +- kosten. Jou leverancier wilt ook een centje verdienen.
Bij voorbaat excuses voor mijn onwetendheid en mijn mogelijke stomme vraag maar de Tegra 4 versie is NIET (althans niet optimaal) bruikbaar in Nederland wat betreft internet etc. ? Ik ken namelijk iemand die erg goedkoop voor mij deze telefoon kan kopen in een land om en nabij China maar dit is echter wel de Tegra 4 versie.

Hopelijk kan iemand het mij even uitleggen in het Nederlands ;)

Vriendelijke groet,
Ik gebruik deze enkel in China (ik ben daar woonachtig) dus ik weet niet of deze wel/niet in Nederland werkt. Ik kan je wel vertellen dat als je deze telefoon onder de 250 euro krijgt het waarschijnlijk een copy is. Via de legale weg zou deze in NL minstens 250 euro + 20 euro transport + 50 euro invoer kosten give or take.
Zou iemand een mi3 naar de tweakersredactie willen sturen? Ik twijfel er echt enorm over of ik deze niet moet bestellen.
Hoi iedereen,

Ik heb de Xiaomi mi3 snapdragon 16 Gb besteld op 1 januari 2014 bij www.ibuygou.com en heb hem gisteren ontvangen via DHL. Ze hebben hem op 30 januari verstuurd, net voor hun nieuwjaarsfeest. Heb dus wel lang moeten wachten; ze komen inderdaad maar met mondjesmaat binnen. Blijkbaar kunnen ze niet volgen met de productie.
Voor wat betreft de site ibuygou.com; In tegenstelling tot vele negatieve geplaatste berichten heb ik dus niet te klagen. Ik had voor mijn dochter een mi2 S besteld begin januari, 5 dagen later kwam DHL mij het pakje brengen!! Google play heb ik gemakkelijk via hun market kunnen installeren.
De mi3:
Een zeer mooi toestel werkt inderdaad enorm vlug.
Veel heb ik nog niet kunnen testen ben namelijk op zoek hoe ik de google play store erop krijg.
Blijkbaar lukt het niet met google installer.... de installatie blijft hangen op het einde.
3G werkt perfect en de android versie is reeds 4.3. De resolutie is haarfijn...nog nooit zo'n kwaliteit gezien....
Echt een aanrader....
Ik heb van een Chinese supplier een MI3 ontvangen.
Wie heeft intresse?
Hallo allen,

Ik heb veel interesse in de telefoon maar heb nog wel een aantal vragen, wellicht dat een van jullie hier antwoord op weet:

Hoe zit het met mobiele netwerken en wifi?
- Verbindt hij snel met wifi netwerken en houdt hij deze verbinding goed?
- Wat is het hoogst ondersteunde mobiele netwerk? (ik las ergens dat 4G niet draait, klopt dit?)

Wat kost het om het telefoontje op je keukentafel te krijgen? (zijn er meerdere leveranciers/winkels, douane kosten, bezorging??) OP DIT MOMENT?

Weet je hoe de garantie is geregeld?

Ben je problemen tegen gekomen in gebruik? Zo ja, welke? (Denk aan niet kunnen openen van sites en/of video's / niet kunnen vinden van apps)
Ik heb namelijk zelf op dit moment een Samsung Galaxy Ace S5830 en die kan een hoop apps die nieuwere telefoons wel hebben niet eens vinden op de app store zoals funrun, geen filmpjes openen van dumpert en loopt hij vaak vast bij veel apps zoals bijv reisplanner en 9gag

Hoe stevig is de telefoon, kan hij tegen een stootje? Het gebeurd dat ik hem af en toe laat vallen.

Zou je deze telefoon aanraden voor iemand die vooral geinterresseert is in een telefoon die:
- mooie foto's maakt (ook in het donker)
- muziek kan afspelen op goede kwaliteit tijdens trein reizen tot wel 3 uur
- een goed platform is voor social media en internet browsen zoals 9gag en dumpert
- gewoon nooit vastloopt, ook niet bij zwaardere apps/spelletjes, foto's/video's maken/afspelen en webbrowsen
- een goede prijs-kwaliteitsverhouding heeft Ik ben student en heb het er echt niet voor over ¤500,- neer te tikken voor een telefoon.
- minimaal een jaar of 3 mee kan komen.

off topic:
Zouden jullie mij aanraden om voor een telefoon te gaan die 4G ondersteunt?
Ik wil maximaal ¤12,- per maand besteden bij een sim-only abonnement. Ik verwacht met 500-1000 mb en <100 belminuten de maand door te komen.
Daarmee zal ik dus ook niet veel filmpjes via mobiele netwerken streamen omdat ik op veel van mijn locaties toegang tot wifi heb. Maar 9gag en whatsappen/snapchat zo her en der wel onderweg

[Reactie gewijzigd door Lawojin op 3 december 2014 19:47]

Ik heb 'm zelf in China (ik woon daar)..

4G werkt hier maar ik begrijp dat in NL dit niet ondersteund wordt.
De verbindings snelheid is goed, soms misschien iets te langdurig wanneer wifi nog op 1 bar staat en eigenlijk geen data meer ontvangt blijft het daaraan vast houden totdat deze helemaal wegvalt.
Mij kostte het 2150 Rmb.
Garantie, geen idee hoe dit zit ik heb hier nog geen aanspraak op gemaakt.
Het enigste probleem is dat GooglePlay niet naar behoren werkt, dit kan zijn dat het in China geblocked is maar dit moet je goed onderzoeken. Het is knap lastig zonder.
Het is een stevige telefoon, na een jaar gebruik en meermaals op tegels en asfalt te laten vallen werkt ie nog steeds en ziet ie er nog steeds ok uit.

Uiteindelijk is het een nette telefoon. Ik had 'm naast m'n S4 en technisch is er weinig verschil, het voelt net zo snel aan. Het maakt nette plaatjes, geluidskwaliteit is in orde. Voor het geld, is het een net mobieltje.