Specificaties 17,3" (1920x1080), 878GB (ssd+hdd) - Bekijk alle specificaties

Medion Erazer X7821 Review

Bliepo 11 december 2013, 675 views

Medion Erazer X7821

Pluspunten

• Zeer goede hardware
  • Supersnelle boottijden
  • Goede accuduur
  • Hoge schermhelderheid
  • Indrukwekkend uiterlijk

Minpunten

• Bouwkwaliteit laat soms wat te wensen over
  • Zwaar

Mijn oude TU/e laptop gaf na 5 jaar helaas de geest. Een scherm hinge was afgebroken dankzij een productiefout, maar de TU/e deed, zoals ze dat graag doen, heel erg moeilijk over garantie. Ik was het zelf schuld, want op de website stond een post over de productiefout met de melding dat je dit preventief kon laten controleren. Lekker dan.

Ik ging op zoek naar een nieuwe en de keus viel op de Medion Erazer X7821. Ik kocht hem als tweedehandsje, maar hij was zo goed als nieuw. Hij is wat groter dan ik in gedachte had, maar het is dan wel ook een echt beest. In deze review heb ik het vooral over mijn ervaringen als gebruiker. De specs en dergelijke zijn makkelijk te vinden op het internet, dus deze ga ik hier niet herhalen.

Uiterlijk en indruk
De Erazer is een echte eyecatcher. Dat begint al aan de achterkant van het beeldscherm. Daar lopen twee schuin wit verlichte lijnen, die mij wel doen denken aan hoorns van een demon of iets dergelijks. Ik vind het wel cool en er wordt regelmatig een opmerking over gemaakt, zeker toen ik hem pas had.

Aan de binnenkant hebben verder de touchpad, aan.uit knop en de speakers blauwe verlichting. Verder zijn er naast de aan/uit knop nog enkele 'functietoetsen' (niet de correcte benaming) om bijvoorbeeld de fan harder te laten lopen of vliegtuigmodus in te schakelen. Ook deze lichten blauw op. Het geheel ziet er imposant uit. De laptop bestaat verder voornamelijk uit geborsteld zwart plastic, dat stevig aanvoelt.

Toch zijn er ook wat minpunten. Het lampje voor mijn WiFi en bluetooth zijn beide dood, na ongeveer een twee maanden gebruik. Dan is er nog de touchpad. Daarvan voelde ik na ongeveer een half jaar gebruik dat deze af en toe halverwege iets blijft hangen, beginnende sporen van slijtage. Dit is gelukkig makkelijk op te lossen door gewoon te tikken op de touchpad of een externe muis te gebruiken. Als laatste moet ik opmerken dat ook de scherm rand iets speling lijkt te hebben. Links zat ie zelfs een keer ietsjes los, maar toen ik het weer tegen elkaar klikte was het goed.

Het is misschien een open deur intrappen bij een 17,3" laptop, met deze specs, maar de laptop is zwaar. Hij weegt 3.8kg en dat voel je. Hij is gewoon een stuk zwaarder als de meeste laptops. Dat went echter snel en meestal merk ik het alleen als ik een andere laptop kort daarna optil. Met vervoer merk je het echter wel. Een goede rugzak is daarvoor absoluut vereist en na ongeveer een kwartier begin je hem toch te voelen. Momenteel gebruik ik een rugzak van Case Logic (waar ik nog een review over zal schrijven) en deze bevalt goed.

Niet allen is de laptop zwaar, hij is ook groot, vooral wat dikte betreft. Als je naast een andere laptop werkt valt echt goed op dat deze laptop een beest van een ding is. Ik heb er echter niet echt problemen mee. Sterker nog, ik vind het eigenlijk wel passen bij het uiterlijk en de hardware. Een beest qua specs en een beest qua grootte. Het gewicht is wat mij betreft meer een issue.

Hardware
Ik ga niet al te uitgebreid in op de hardware, maar ik wilde toch even wat zaken die mij in het gebruik opvallen bespreken.

Ten eerste de harde schijf, een seagate spinpoint m8. Die begaf het al in de eerste maand. Deze heb ik zelf vervangen met een gelijkwaardige schijf en die doet het goed.

Ten tweede de SSD. De SSD in dit ding is echt geweldig. In combinatie met Windows 8 (staat standaard geinstalleerd) haal je boot tijden van minder dan 10 seconden! Supersnel! Echt helemaal geweldig!

Dan is er de accuduur. Deze is echt uitzonderlijk naar mijn mening. Schermhelderheid ietsje omlaag, power saving en je kunt 6 uur halen. Dit is mogelijk dankzij Nvidia Optimus. Hierbij stuurt de Intel HD GPU het beelscherm aan en wordt de Nvidia kaart alleen ingeschakeld voor bijvoorbeeld games. Ook als de Nvidia kaart wordt ingeschakeld stuurt de Intel HD GPU nog altijd het scherm aan.

Scherm
Het scherm kan ik redelijk kort over zijn. Het is een 17,3" full HD edge-lit scherm. De schermhelderheid kan redelijk hoog, hoger dan op de gemiddelde laptop, maar helaas kan ik dit niet meten. Ook de kleurreproductie kan ik niet meten, maar lijkt goed te zijn, hoewel ik absoluut geen expert ben.

Software
De Erazer komt met Windows 8 voorgeinstalleerd, met ook wat programma's voorgeinstalleerd, maar omdat de install discs meegeleverd zijn is het makkelijk om een clean install te doen. Windows 8 ga ik verder niet reviewen, dat is al genoeg gedaan. Wel heb ik een opmerking wat betreft Linux. Het heeft me aardig wat moeite gekost om Linux, specifieker Xubuntu, aan het werken te krijgen op deze laptop. Op het Ubuntu forum is daar een thread over te vinden (gebruikersnaam is daar Bliepo32). Het is echter wel te doen, maar het kost wat meer moeite. Je kunt het zelfs met SecureBoot aan de praat krijgen. Dat ga ik ooit nog eens posten op het Ubuntu forum, maar als ik dat nog niet heb gedaan kun je gerust een PM sturen.

Heb jij ook een Medion Erazer X7821?