Conceptronic USB Multifunctional Printserver Review

wootah 5 november 2008, laatste update op 5 november 2008, 1.870 views

Conceptronic USB Multifunctional Printserver

Pluspunten

• Netwerk scanner
  • Kaart lezer ondersteuning via samba en ftp
  • De kick om op 80m nog steeds iets te kunnen scannen
  • Simpel te gebruiken en installeren
  • vele functies
  • relatief goedkoop

Minpunten

• Scansnelheid laat te wensen over
  • Qualiteit netwerk-poort niet al te best
  • Scanner crasht soms

Features Score: 4
Waarom ik deze server heb gekocht
Hier thuis word vaak geprint en gescant. helaas is het altijd zo dat verschillende mensen vanaf verschillende plaatsen dat willen doen.
dus dan worden er weer bestanden in een e-mail gezet, of op de NAS of word de usb kabel weer eens ergens achter een pc uitgetrokken.
Ik was dus al eerder opzoek naar zo'n printerserver die ook scannen ondersteunde.
En na lang zoeken kwam ik toch deze conceptronic tegen, wat alweer mijn 3e product van hun is.
Ondanks dat ik maar 1 server vond die ook kon scannen, had ik toch vertrouwen in het product, omdat ik ook zeer tevreden was over mijn andere conceptronic producten. en het is natuurlijk van nederlandse makelarij :+

In de doos
De server
een netstroom adapter van 12V en 1A
paar boekjes en garantie bewijs
een netwerk kabel... die er bij mij dus NIET in zat :(
Ik vind de doos echter wel belachelijk groot voor een super klein apparaatje :/

Hoe werkt het
De server werkt ontzettend makkelijk, je sluit hem gewoon aan op het netwerk, en hij werkt meteen.
Je moet dan wel een client op iedere pc installeren, inclusief printer drivers. Je krijgt dan een mooi simpel scherm te zien, die ook direct de server kan configureren.
Als je dan verbind met de printer, wat handmatig, maar ook automatisch kan, hoor je van windows "er is een nieuw apparaat aangesloten" geluidje, en dan heb je een virtuele usb poort via LAN :)
Ik vind het een geniale oplossing.
Het is dus ook zo, dat je alles precies zo kan gebruiken als je normaal op je pc ook zou doen, zonder dat je hem aan hoeft te sluiten op een usb poort.

Functies
Je kan veel met dit apparaatje:
Je kan de kaart lezer in een printer benaderen via een samba share, maar ook via FTP
Je kan verschillende gebruikers instellen, en rechten toekennen

LPR print ondersteuning
IPP print ondersteuning
Raw print ondersteuning
Je kan dus ook zonder client printen!

UPnP
en je kan ook mailtjes versturen.... wat precies in deze mail functie zit, weet ik niet. De handleiding zegt ook: "er zijn meer geavanceerdere functies van dit apparaat die niet in deze handleiding beschreven worden".
Ik vind het nogal dom om dat zo te zeggen, en niet eens even uit te leggen WAT het uberhaupt kan.

Qualiteit en snelheid
De bouwqualiteit van dit apparaatje zit wel goed, hij is klein en stevig. Ook kun je zonder pen de reset knop indrukken, wat natuurlijk een stuk makkelijker is. je hoeft echter niet bang te zijn dat zomaar gegevens weg gaan, de reset knop moet namelijk ingedrukt worden tijdens het opstarten van de server, om naar factory defaults te gaan :)
Ik had echter een paar problemen met de UTP kabels. Zo zat er geen kabel in de doos, terwijl het wel op de verpakking stond. Ook kon ik de meeste kabels gewoon uit het apparaat trekken zonder het lipje in te duwen. Ook is dit apparaat erg afhankelijk van de qualiteit van de netwerk-kabels. Zo had ik eerst een kapotte te pakken, waarbij de scanner regelmatig vast liep!

Qua printen hoef je je absoluut geen zorgen te maken, hij print net zo snel als een printer direct op usb aangesloten, ook op hoge resoluties.

De scanner vind ik net even wat minder. op 300DPI en bekabeld netwerk doet hij het perfect, enkel een paar haperingen (de scanner wilde sneller dan server), echter geen artifacts in de scans gevonden. Op hogere resoluties is er bij mij wel een probleem, en hoor je de scan-kop regelmatig even teruggaan om het stukje op nieuw te scannen. Ook krijg ik flinke vertragingen met scannen als ik op een draft N draadloos netwerk zit.

De netwerk poort is na mijn idee niet van hoge qualiteit, zo is er af en toe een packet loss terwijl je scant, en kan de ping oplopen tot wel meer dan 1 seconde! :o
en dat terwijl je maar maximaal 5% van die 100mbit gebruikt, die het apparaat schijnt aan te kunnen.

Ik weet niet of deze problemen te wijten zijn aan slechte firmware, of gewoon slechte hardware.
Ik hoop in ieder geval dat conceptronic nog met enkele verbeteringen aankomt.

Ik vind het apparaat opzich wel ok, en een geslaagde poging om een netwerk scanner te integreren in een simpel apparaat.
Echter kan er nog wel wat verbeterd worden aan de qualiteit, en ben ik een stuk minder te spreken over dit apparaat dan andere conceptronic producten.
Ook vind ik het een probleem, dat niet echt tegerlijkertijd geprint kan worden, en je moet wachten totdat een andere computer de verbinding verbreekt, wat soms niet gedetecteerd word, waarna je handmatig moet verbinden.
Ik heb de server ook nog getest met een usb hub, die goed bleek te werken. dus misschien is het ook mogelijk om meerdere printers aan te sluiten, aangezien de server verschillende delen van de printer kan onderscheiden.

Heb jij ook een Conceptronic USB Multifunctional Printserver?

Zou hier ook een usb disk aangehangen kunnen worden?
tja...
laat ik het zo zeggen:
je kan niet een hdd via samba of ftp benaderen, maar je kan hem wel direct mounten.
Het nadeel is dan wel: andere mensen kunnen er dan niet tergelijkertijd op.
Ik kreeg wel een snelheid van 1,5mb/s (van een 10mb/s sd kaart)

Volgens mij is het ook mogelijk ieder usb apparaat aan te sluiten, de webcam werkte namelijk ook gewoon :P
Ik heb hem ook zojuist gekocht, maar ondanks dat alles goed staat en mijn printer (Samsung Color Laser CLX-216x series) wordt gevonden in Win 7 en OS X kan ik niet printen (error printing).
Ik heb zelfs een IP gereserveerd in mijn router en de "server" zelf van DHCP af gehaald.

Gevalletje retour en geld terug.
En je had de laatste drivers/firmware enzo?
En je hebt de printer ge-connect?
als je hem op auto-connect hebt staan geeft hij hier ook een foutmelding, maar daarna gaat hij gewoon aan de slag zonder nog een keer op print te drukken.

Een HP printer die ik ook nog heb liggen werkt ook perfect via de usb-hub nu
"De kick om op 80m nog steeds iets te kunnen scannen"
nu nog vanuit 80m een foto of plaatje eronder mikken :)
tja... dat blijft nog altijd een moeilijke questie :9