Fractal Design Define R4 Pearl Black Review

EzMe 10 december 2013, 2.058 views

Fractal Design Define R4 Pearl Black

Pluspunten

• Zeer stil
  • Degelijke en stabiel
  • Fancontroller aan buitenzijde kast
  • Deursluiting met magneetje
  • Veel montage materiaal

Minpunten

• Powerbutton is niet netjes verzonken in de kast
  • Inno3D iChill GeForce GTX 780 past nét niet zonder aanpassing

Bij het zien van de doos waarin deze kast werd verzonden, schrok ik toch wel een beetje van de omvang. Deze kast is behoorlijk groot. Nadat ik deze uit de doos heb gehaald valt pas op hoe stevig en stabiel de kast is. Het staat als een blok beton op z'n plaats. Door het hoge gewicht zal hij daar ook niet snel vanaf komen wat mijn inziens een pluspunt is.

Alle knopjes zitten op de plaats waar je ze verwacht en voelen prettig aan op de powerknop na. Deze zit iets te los in de kast en bij het aandrukken van de computer voelt dat niet degelijk aan.
Het deurtje scharniert goed en piept of kraakt niet. Sluiten gaat opvallen handig dmb een klein magneetje. Hierdoor kunnen er niet per ongeluk pinnetjes afbreken bij het sluiten van de casing. Erg goed doordachte feature!

Bij het unboxen viel me op dat er ruim voldoende schroefjes, ty-raps en ander montage materiaal werd meegeleverd. Persoonlijk geeft me dit altijd een fijn gevoel ondanks dat ik het achteraf zelden nog nodig heb. Daarnaast is het deurtje van de kast afzonderlijk beschermd door een plastic seal. Dit om krassen door schuren in de doos te voorkomen.

Achter de backplate is plaats genoeg voor het goed wegwerken van de kabels. Bij het installeren van het moederboard ben ik nergens scherpe randjes tegen gekomen wat je ook mag verwachten van een kast van dit kaliber.
Wel paste de bere grote Inno3D iChill GeForce GTX 780 nét niet. Op de HDD bay zit een onnodige bolling die iets ingedrukt kon worden. Hierna kon de HDD bay weer netjes in de kast geschoven worden. Tweaken zou ik het niet willen noemen maar een kleine aanpassing is wel vereist.

Bij het eerste keer starten van de computer blijft het opvallend stil. De kast houd het geluid erg goed binnen, mede door de goede afsluiters op de plaatsen waar geen fan zit. Bij het verhogen van de fanspeed werden de fans wel hoorbaar maar zeker niet storend voor een gamemachine.

Verder een prachtige kast die ik iedereen kan aanraden, ook voor de doorgewinterde gamer die een extreem dikke videokaart wil inbouwen.

Heb jij ook een Fractal Design Define R4 Pearl Black?

Je kan de middelste drivecage weghalen, dan heb je zat ruimte voor je videokaart ;) Zo te zien gebruik je die toch niet, dus dat is geen probleem.

Je had het trouwens van te voren kunnen weten, je videokaart mag maximaal 295mm lang zijn en die 780 is 300mm :P
Klopt, maar een beetje tweaker laat zich toch niet tegen houden door 5mm te weinig kast? ;)
Natuurlijk niet, maar ik doe het liever eenvoudig dan moeilijk :P En daarnaast wordt je airflow er ook beter van.

Maar ja, ik heb vandaag de case binnengekregen, morgen bouwen :) Ik ben benieuwd.