LG CM3430G Review

ikweethetbeter 10 december 2013, 780 views

LG CM3430G

Pluspunten

• Zeer goede geluidskwaliteit voor een lage prijs (¤255)
  • Bluetooth voor streaming audio en bediening
  • USB voor USB stick of USB drive met MP3 of WMA
  • USB voor iPod en opladen
  • CD speler, speelt ook MP3 en WMA
  • Tuner
  • AUX aansluiting (voor niet-BT-compatibel audio apparaten)

Minpunten

• Als de set uit is geweest, moet je handmatig opnieuw de BT verbinding maken

Geluidskwaliteit Score: 4
Ik heb uitgebreid onderzoek gedaan naar audiospelers / iPod docks / hifi sets voor een tienerkamer, mijn eisen waren:
- betaalbaar maar toch goede geluidskwaliteit;
- ondersteuning voor Bluetooth (iOS/Android);

Mijn wensen waren:
- USB om iPod touch en/of Android telefoon op te kunnen laden;
- USB om muziek vanaf USB stick af te kunnen spelen;
- mooi uiterlijk van het apparaat (belangrijk voor een tiener).

Ook mooi maar niet vereist:
- CD speler;
- radio;
- wekker.

De uitkomst van deze zoektocht was de LG CM3430W (de witte variant van deze audioset).

Op de laatste optie na (wekker) is alles standaard aanwezig op dit top-apparaat! Maar ook daar is een oplossing voor, want met de iOS app voor deze LG kun je het apparaat als wekkerradio gebruiken!

Het is het perfecte apparaat voor de tienerkamer, er komt super geluid uit, hij ondersteunt zelfs Apple Airplay, waardoor je ook nog muziek uit iTunes kunt streamen.

Deze set klinkt beter dan menig mini hifi set tot 300 euro (beter dan alle sets die ik heb beluisterd). Volgens mij komt dat door de goed getunede speakers, de subwoofer die mooi laag maakt (de lage tonen speakers zijn naar beneden gericht) en de middentonen luidsprekers en tweeters sluiten mooi aan op de subwoofer (er zit geen "gat" in de middentonen, wat je bij eenvoudiger sets hebt).

Muziek afspelen vanaf CD, USB stick en een iPod via USB gaat zonder configuratie: plug and play. Met een Android telefoon muziek afspelen via USB vereist een app; dat heb ik niet geprobeerd, de noodzaak daarvoor mist. De USB aansluiting kan daarnaast worden gebruikt om je telefoon, iPad of iPod op te laden (2.1A, dus voldoende voor de dikste iPad).

Draadloos muziek afspelen vanaf een iPhone of een Samsung telefoon gaat door op de telefoon een Bluetooth verbinding te maken met de LG set, en dan kun je je muziek spelen. Met de juiste (iOS/Android) app kun je ook je audioset bedienen. Deze app heeft enige gewenning nodig, maar daarna werkt hij goed en doeltreffend.

Indien aanwezig, laat de set de namen van de tracks zien op het display en in de remote app.

Airplay heb ik nog niet geprobeerd, ik heb helemaal nog niks met wifi op deze LG gedaan, maar dat gaat ongetwijfeld net zo makkelijk als de rest.

Ik had niet verwacht dat deze set zo goed zou klinken; uiterlijk lijkt het een design audioset, geen kwaliteitsaudioset. Ik had verwacht uit te komen bij een klassiek ogende set, met twee losse speakers erbij.

De reden dat je om de tuin wordt geleid, is dat dit een subwoover ontwerp is (met relatief grote, naar beneden gerichte woofers) met in de beperkte hoogte voldoende ruimte voor de middentonen speakers en tweeters.

Heb jij ook een LG CM3430G?

Waarmee heb je deze set vergeleken? Ik zoek ook een audiosysteem, liefst met Airplay, zodat ik muziek vanuit mijn iTunes bibliotheek kan afspelen.

Waarom moet ik deze nemen, en geen Onkyo, Denon of ander systeem?
Ik heb bij de Bluetooth / USB audiosets bij de BCC, Saturn en MediaMarkt gekeken. Als uiterste limiet had ik 300 euro in gedachten. Ik heb veel Sony, Philips en JVC geluisterd, en geen van deze sets klonk beter dan de LG CM3430W. Als bron heb ik hoofdzakelijk muziek op mijn iPhone gebruikt, welke ik via BT naar de sets streamde.

Onkyo en Denon hebben hele mooie sets, beginnend bij 350 euro, en bijna geen maximum. De LG misstaat overigens niet bij de sets van rond de 350 euro, maar als je dat geld te besteden hebt, zou ik eerder voor een "klassieke" set met losse speakers gaan vanwege het betere stereobeeld en de vrijheid de speakers elders te plaatsen. En die flink duurdere sets klinken beter. Maar dat mag ook wel voor dat geld.

Bij een budget tot 300 euro kan ik je deze LG set van harte aanbevelen. Heb je een (veel) groter budget, dan kun je gaan shoppen bij Onkyo, Denon of anderen.
Oké, duidelijk. Bedankt!

Ik zal deze LG meenemen in mijn luisterronde.