Specificaties 2.1-set met een totaal vermogen van 32 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Logitech Z-3e Review

wildcheese 5 november 2008, laatste update op 5 november 2008, 1.041 views

Logitech Z-3e

Pluspunten

• prima set, veel waar voor het geld

Minpunten

• extreem veel bas - pas na tweak vond ik het goed genoeg.

Mid- en hoogweergave Score: 3
Basweergave Score: 2
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 3
Ik heb deze speaker set nu een tijdje, ik had 'm gekocht omdat ik toch wel een fatsoenlijk geluid wou maar zeker niet te duur uit wou zijn. Dit setje ziet er ook nog eens goed uit en past goed bij mijn monitor.

Er zijn al drie reviews die de speakers uitgebreid omschrijven, goede reviews waar ik het volledig mee eens ben daarom richt ik me hier op wat de andere reviewers nog niet behandeld hebben. Wat jammer is dat het snoer wat de kleine speakers en de regelaar unit verbindt met de bas box specifiek voor deze set is, dus verlengen of vervangen is niet (echt) mogelijk. Het voordeel van dit snoer is dan wel dat je niet echt een snoeren bende krijgt.

Na aansluiting viel me op dat de bas zeer aanwezig is, zoals de andere reviewers dat ook al aangaven. Ik vond het echter te veel van het goede, ik werd het vrij snel zat. Zelfs op de laagste stand was het teveel voor mij (en m'n buren). Aangezien de bas geregeld worden door een simpele potmeter leek het me dat met een simpele tweak de bas aan te passen moesten zijn.

Na opening van de bass-box bleek dat de mooie afwerking niet echt aan de binnenkant is doorgezet. Zeer slechte afwerking met als negatieve topper de 220V aansluiting. De isolatie hoesjes waren niet goed aangebracht en op deze manier zou dit setje niet door een veiligheids keuring heen komen. Op zich simpel op te lossen, maar toch.

De electronica is gemaakt door Labtec. Pardon, Labtec? Yep - zie de foto. Deze electronica is niet echt high-end, maar het werkt en het zal wel goedkoop zijn dus waarom niet. Hierdoor is een ingreep in het systeem ook relatief eenvouding. De bas wordt geregeld door een stereo 4k7 potmeter die via een 2k4 weerstand naar aarde gaan. Met een simpele ingreep heb ik de 2k4 weerstand voor de potmeter gesoldeert en de potmeter direct met aarde verbonden. Het resultaat is nu dat ik de bas volledig naar nul kan draaien. Het regelbereik van de bas was origineel 100% tot 30% regelbaar (waarbij 100% staat voor de maximale bass van het setje) en is na de ingreep ongeveer 70%-0 regelbaar. Deze percentages zijn indicaties, het geeft je een idee over de bas volumes. Ik heb 'm nu op ongeveer 10% staan, wat ik een acceptable bas vind opleveren.

Gelukkig was deze aanpassing mogelijk, anders was de set absoluut retour gegaan.

Heb jij ook een Logitech Z-3e?

Ben je op zich dan mss niet beter af met een labtec setje met +/- dezelfde eigenschappen ?
De electronica is van Labtec afkomstig maar dat zegt nog niet dat er een gelijkwaardig labtec setje is. Wat juist goed is aan deze set zijn de speakers zelf en het design. Heb ik niet van Labtec gezien. Daarnaast, gezien de lage prijs van dit setje denk ik niet dat het heel veel goedkoper kan.
Hoi,

Ik heb het setje ook aangeschaft. Super mooi setje. Ik zou hetzelfde trucje willen doen als jij hebt gedaan. Zou je mij daarmee kunnen helpen? Ik kan op de foto niet zo goed zien wat je precies verandert hebt en ik ben een leek met zulke printplaten.

Ik hoor graag van je.
Ik heb hetzelfde setje nu ook ongeveer 4-5 jaar. Nu doet alleen sinds vandaag m'n subwoofer het niet meer, dus wilde ik hem even openmaken. Alle schroeven losgedraaid, en ik kreeg hem open. Tenminste dat dacht ik, want de onderkant van het ijzeren plaatje kreeg ik er gewoon niet uit. Volgens mij werd het gewoon tegen gehouden door de magneet uit de speaker, want zo voelde het wel, en die magneet was echt super krachtig. Hoe heb jij dit opgelost? Ging het bij jou gewoon makkelijk?
Je moet idd even pielen met een schroevendraaier. Of de subwoofer op de kop houden en ff schudden. De plaat valt er niet uit omdat deze met draden vast zit en hij wordt niet tegengehouden door een magneet, dat dacht ik ook.

Ik heb een kleine platte schroeven draaier zo vlak mogelijk in een van de schroefgaten gedrukt en de plaat omhoog gewipt.

Laat even weten of het gelukt is, succes!
Een beetje late reactie, maar ik heb het een beetje opgegeven. Ik ben er inderdaad ook achtergekomen dat hij alleen nog vast zit met draden, maar dan moet ik eerst de printplaat van de ijzeren plaat afhalen, en dat wil me niet lukken omdat m'n schroevendraaier te kort is. Ik ga binnenkort een nieuw setje kopen. Het wordt waarschijnlijk of de z3e, of de z-2300 omdat ik de speakers gewoon super vind.