HP Pavilion W2408H Zilver, Zwart Review

Sokkiejjj 22 juli 2010, 1.619 views

HP Pavilion W2408H Zilver, Zwart

Pluspunten

• 24" is lekker groot
  • Geen dode pixels of tijdelijke dode na 5 à 6 maanden
  • Lichtsensor
  • Stevige voet
  • Bouwkwaliteit en afwerking is top
  • Vormgeving is goed
  • Zwartweergave (van een TN-panel) t.o.v. Compaq P1220 CRT subliem

Minpunten

• Prut speakers 2x4W
  • Onthoud de status van de lichtsensor niet (d.w.z. was ie nou aan of uit voordat de monitor uit ging, kan er vervelend zijn als het donker is en wordt aangezet)

19/12/'08 EDIT: foto toegevoegd. Excuses voor de slechte kwaliteit, maar ik moest het ook nog eens resizen (foto van telefoon, helaas).

Ik dacht, laat ik maar eens een review gaan schrijven over mijn 5 à 6 (juni) maanden jong scherm. :P
Ik heb hem in eerste instantie gekocht voor naast mijn laptop, de dv9760ed die ik in februari heb gekocht. Het scherm kostte toen net geen 500 euro. Ik vond het wel een aardig groot bedrag, maar had het er graag ervoor over voor een 24 inch scherm.
Mijn keuze voor de HP w2408h was zo omdat ik al een HP laptop had, en zeer tevreden was over HP en de besproken VividColor van het scherm.
Een weekje terug heb ik mijn 'gaming-rig' met een hd4870x2. Daar komt die kaart erg goed op zijn recht vanwege de maximale en native resolutie van 1920x1200. Vanwege die resolutie is het scherm tevens 100% 1080p capabel.
Het doel van mij om het scherm te kopen was in weze om 1080p films te bekijken op mijn laptop. Ik speelde af en toe wat NFS Pro Street, maar kon het uiteraard niet op die native resolutie draaien als flipte die laptop (nVidia 8400M gs).

Featureset:
Ik kreeg bij het scherm één USB kabel omdat er een 4 USB poorten extra op het scherm zitten, één 0,75m lange HDMI kabel, één 2,25m lange VGA kabel en een CD met daarop de drivers van Pivoteren en HP MyDisplay. Naar mijn doen is het een goede featureset, want meer zou ik toch niet nodig hebben.

Kleurweergave:
In één woord: "fantastisch". De kleuren komen zeer goed op zijn recht, en zeker met de HP VividColor. Als ik het ga vergelijken met mijn standaard 17" schermpie bij mijn huis pctje dan merk je duidelijk verschil. Natuurlijk is de kleurgradering aan te passen.

Contrast en helderheid:
De helderheid is, ook hier, gewoonweg fantastisch. Toen ik het scherm voor het eerst aandeed stond de helderheid op 80% en het contrast op 70%. Het was een fenomenale weergave, maar toch erg fel voor dagelijks gebruik. Maar! Gelukkig heeft het een licht sensor die de hoeveelheid licht van je scherm aanpast aan je omgevingslicht. Dat is zeer handig. Bijvoorbeeld als je in het donker zit en te lui bent om het licht aan te doen. :z
Ook het contrast is zeer goed in te stellen. Over deze twee delen ben ik ook zeer te spreken.

Ghosting:
Geen ghosting merkbaar, wat dus zeer top is!

Pixeldefecten:
Ik heb het scherm er al meerdere malen op getest, vanwege zijn smexyness-gehalte, maar heb er in 5 à 6 maanden geen één kunnen bespeuren. Gelukkig maar, want dat had ook wel verwacht.

Bouwkwaliteit en afwerking:
Op het eerste zicht is het perfect. Als je dus voor de eerste keer kijkt verwacht je niet dat het meeste gewoon plastic is, dat belemmert echter de bouwkwaliteit in mijn ogen niet. Het is een stevig scherm dankzij zijn grote voet. Het scherm weegt 11,8kg en daarbij is het scherm wel lekker stabiel met de grote voet. Dit kan ik niet zeggen over zo'n goedkoop OEM tft schermpje van 17 inch. :Y) Ook zie ik veel mensen klagen, of gewoon "zeggen" dat ze de achterkant nogal fors vinden vanwege de voet-bouw van het scherm. Als ik de voet en het scherm in de breedte ga opmeten, is dat ongeveer 30~40cm. Ik vind dat zeer acceptabel voor een 24 inch scherm, zeker ook omdat ie zo stabiel is.

Vormgeving:
Het is een mooi scherm naar mijn mening. Het heeft een piano zwarte kleur als omlijsting met grijze knopjes en een grijze voet. Op de rechterbovenkant zit de aan/uit knop die blauw is als ie aan is en oranje als ie standby staat. Je kan het licht van de knop ook uitzetten m.b.v. het instellingen menu. Het leuke aan het scherm is ook dat je overal kabels kunt wegwerken. Er is als ware een soort goot tussen het scherm en de achterkant van het scherm waardoor je een paar kabels kwijtkunt, voor bijvoorbeeld een webcam of een center speaker.

Prijs:
Zowat 500 euro is toch best wel aan de hoge kant. Zeker als je je bedenkt dat je een 24 inch scherm al voor minder dan 250 euro kan krijgen, hoewel naar mijn weten je dan geen optimale kwaliteit hebt. Ik heb juist voor dit scherm gekozen omdat mijn HP laptop in principe goed beviel, en dat is nu nog steeds zo, ook over het scherm, natuurlijk. O+

Dit scherm heeft ook ingebouwde speakers van elk 4 watt. Nu kan je dit waarschijnlijk al raden, maar die speakers zijn 100% prut.

Ik heb dit scherm nu in combinatie met mijn ´gaming-rig´ en laptop. Spellen komen zeer goed op zijn recht op zijn native resolutie van 1920x1200. :9~

Mijn excuses voor het plaatsen van geen zelf foto´s, maar mijn mobiel maakt kwalitatief uitermate teleurstellende foto´s en heb dan ook geen digitale camera.
Ik hoop ook dat deze review in goede aarde zal vallen, en zo niet, kritiek enzo is allemaal welkom! ;)

UPDATE 22-07-2010: Ik heb sinds januari 2010 een vervangend exemplaar gekregen omdat ik ik het menu knopje niet meer fatsoenlijk kon indrukken en de aan/uit knop op de bovenkant was erg moeilijk in werking te krijgen en omdat het lichtsensor niet onthield of hij nu aan of uit stond. Regelmatig kwam het voor dat wanneer je de monitor inschakelde, hij ineens zei dat ie doodleuk de lichtsensor uit had geschakeld. Hoog irritant, maar wat blijkt, het nieuwe exemplaar heeft er ook erg duidelijk last van.
Mja, het menu knopje wordt nu niet meer misbruikt omdat ik dat vaak gebruikte om tussen PC en 360 te switchen. Maar met de komst van een 32" HDTV is alles daar op aangesloten, plus op de PC als toevallig tweede scherm.

Heb jij ook een HP Pavilion W2408H Zilver, Zwart?

Ik heb zelf dit scherm ook en ben het helemaal met je eens. Dit scherm is gewoon top. Ziet er goed uit en geeft alles heerlijk weer. Ik heb hem hier achter een gaming-rig met een 3870 X2 en dat is gewoon een heerlijke combinatie! :9~

Jou negatieve eigenschap over de prijs ben ik het niet mee eens. ¤500,- is veel geld maar dit scherm is het gewoon echt waard.
Over de waarde van het scherm heb je in principe wel gelijk. In vergelijking tot andere schermen is dit een van de betere maar eveneens ook een van de duurdere. Maar ik moet je toch gelijk geven, want het is ook wel zo. :P
Ik gebruik zelf de ATI HD4870X2 en daar komt ie zeer zeker goed op zijn recht. Met de ghosting is het ook verleden tijd want ik had de instellingen niet goed gezet in Catalyst Control Center (Verticale synchronisatie ofzoiets).
Dan heet het ook geen ghosting. Ghosting is een soort vervaging van het beeld. Dat wat jij hebt aangezet in CCC, vsync, is gemaakt om image tearing te voorkomen. Image tearing treed op als je monitor het aantal beeldjes per seconde niet meer bij kan benen (en slaat dus eigenlijk stukjes over). Bij jou monitor, als vsync aan staat, is het dan ook niet mogelijk om meer dan 60 fps te halen in games aangezien je maximale HZ van dit scherm 60hz is. Ik heb zelf de 2408 (niet hdmi versie) al langer dan een jaar in gebruik en het is echt een van de beste schermen met TN paneel, in de 24'' sector. Leuke review!

Edit: LOL ik snap geen hout van die moderating hier. Tweaker admins geven zichzelf voor elke post +2, en dat zijn vaak one-liners. Ik type hier een stukje met informatieve waarde en dat krijgt neutraal 8)7
Admin-edit:Opmerkingen over moderaties horen thuis in het Tweakers.net Moddereter Forum.

[Reactie gewijzigd door Kixtart op 5 november 2008 10:09]

Mijn excuses dan, peakaboo. Ik heb ghosting dan niet goed begrepen. Ghosting is dan helemaal niet aan de orde.
Nee dat maakt niet uit joh, ik wilde het je alleen goed uitleggen zodat je weet waarmee je te maken hebt. Maar image tearing is irritanter dan ghosting in mijn ogen. Anyways, misschien nog leuk wat sfeer plaatjes te uploaden, kunnen we allemaal je mooie monitor zien :)

PS ik betaalde destijds toen ook 500eu voor mijn 2408 (niet H), kort nadat ie verkrijgbaar was. HDMI is wel handig, had ik graag op mijn scherm willen hebben toen ik nog een PS3 had.

[Reactie gewijzigd door peakaboo op 4 november 2008 22:25]

Goede review, heb hier zelf het kleine broertje voor me staan en was ook verbaasd dat je het over ghosting had, maar dat is al opgehelderd inmiddels :) . Je kan dat nog wel even wijzigen in de plus- en minpunten.
Edit gedaan, plaatje toegevoegd.
Vraagje, heb je met dit scherm last van kleurbanding in game, dus geen vloeiende kleurovergangen? Als je er recht voor zit, zie je dan aan de zijkanten de kleur afwijken (kijkhoek)?

Ik ben zelf ook aan een TFT toe, maar twijfel tussen de duurdere IPS schermen die weer andere problemen hebben, zoals een witte waas, inputlag of gewoon een degelijk TN paneel wat lekker snel en contrastrijk is.

And I/m a sucker for glossy :D

[Reactie gewijzigd door edward2 op 22 december 2008 22:25]

Excuses voor de zeer late reply, maar met dit scherm heb ik er zeer weinig last van. Dit scherm houdt het ontzettend goed tegen een professionele CRT, zoals de Compaq P1220.