Kingston SSDNow V300 60GB Review

link0007 9 december 2013, 2.876 views

Kingston SSDNow V300 60GB

Pluspunten

• Veel snellere PC
  • Werkt goed samen met Windows 8
  • Voldoende capaciteit voor essentile data

Minpunten

• Geen beugel meegeleverd
  • Niet genoeg capaciteit om klakkeloos alles op de SSD te installeren

Omdat mijn computer te oud werd voor moderne spelletjes en software, besloot ik om een nieuwe computer te bouwen. En van de grote vernieuwingen van de afgelopen jaren was de introductie van de SSD, welke daarom ook niet kon ontbreken in mijn nieuwe PC.

De vraag die ik voor mezelf stelde was: hoeveel ruimte heb je nodig op je SSD? Plaats je alleen het OS erop, of ook de programma's? Moeten spelletjes ook op de SSD geplaatst worden? Vanwege de budgetbeperkingen koos ik voor de 60GB versie in plaats van de 120GB. Mijn redenatie was dat Windows maximaal 30GB in zou nemen, wat ongeveer 20-25GB over zou houden voor overige data.
Achteraf gezien was de 120GB misschien toch beter geweest, al is het maar omdat je je nooit druk hoeft te maken om de ruimte. Nu maak ik iedere keer wanneer ik software installeer expliciet een keuze of de software op de SSD moet komen, of op de normale HDD. Ik vermoed dat je bij een grotere versie je iets meer 'peace of mind' zal hebben. Dat kan de hogere kosten wellicht rechtvaardigen.

De installatie is ontzettend onhandig geregeld, omdat SSDs geen PC-formaat hebben. Ik had dit niet meteen beseft, waardoor ik geen beugel had om de SSD te monteren. Zorg er bij een PC dan ook voor dat je de beugel meebestelt. Eigenlijk vind ik het zwak van Kingston dat ze deze niet gewoon standaard meeleveren.

Verder werkt de SSD uitstekend. Het is absoluut sneller dan gewoon een normale HDD. Een belangrijke kanttekening is echter wel dat ik tegelijkertijd ook alle andere componenten heb vervangen, welke ongetwijfeld k een grote invloed hebben op de prestaties en snelheid. Een mogelijk negatief resultaat van de snelheid is dat je niet langer het traditionele kopje koffie kan gaan zetten terwijl de PC opstart. Cold-boot opstarten kost namelijk even veel tijd als het normale PCs kost om uit standby te komen.

Voor spellen is het niet noodzakelijk veel sneller. De wachtschermen bij Skyrim zijn op de SSD niet merkbaar korter dan op de HDD. De schijf is blijkbaar niet de bottleneck daar. Ook Photoshop neemt nog zijn tijd om op te starten. Verwacht dus niet dat alles 'meteen' klaar staat, soms zal je nog steeds een paar seconden geduld moeten tonen.

Heb jij ook een Kingston SSDNow V300 60GB?

Reviews door de redactie

Je minpunten zijn wel zaken die je van te voren kan weten. PC-formaat bestaat niet, SSD is vrijwel altijd 2,5inch, wat ji jbedoeld met PC-formaat is 3,5inch. Wss ben je niet echt super bekend met pc's bouwen, maar dat kan je niet als min-punt aanhalen.

Overigens kan je ruimte vrijmaken door wat SSD-tweaks toe te passen, eigenlijk windows-tweaks maar soit.

Hibernate uit (cmd->uitvoeren als admin->powercfg -h off->enter
Wisselbestand uit scheelt ook weer aardig wat Gb's
Schuifopruiming eens in de week helpt ook een stuk :)
zie ook: http://nl.hardware.info/reviews/1635/workshop-tune-je-ssd!
alles al gedaan, maar 60GB blijft beperkt. Ik zeg niet dat de schijf bomvol is, maar wel dat je altijd bewust bent van de beperking.

Dat ze geen beugel meeleveren is gewoon luiheid. Ik had het idd niet verwacht, waardoor het mij verstandig leek anderen erop te attenderen. Dan kunnen zij het iig van te voren weten :)
nu je oude backup bestanden van windows ook weg kunt gooien met schijfopruiming is het gemakkelijker windows nog een beetje klein te houden. tips van hierboven zijn natuurlijk ook goed alsmede dat er 1 positiief en een negatief punt weg kan imo.

Ga voor de grap weer eens skyrim vanaf hdd spelen en dan is dat nog nieteens de systeemschijf (dan zou het nog wat langzamer gaan) en merk hoe irritant het dan is bij elk huisje te moeten laden.

andere componenten zijn misschien vervangen, maar zelfs een pc van 10 jaar oud voelt sneller met ssd als een nieuwe pc zonder ssd (als windows er een maandje ofzo opstaat).
en toch zal je pc en dus skyrim nog steeds aanzienlijk sneller zijn ... ik leg het uit,

skyrim maakt ongetwijfelt systeem-aanroepen naar je os die zullen door de ssd sneller gaan.. skyrm draait vanag je hdd, die verder niet zoveel aan het doen is... want je os draait op de ssd...
kortom de hele I/O (input output) van je hdd wordt door de sdd ontzien...

voor de grap... neem eens een oude hdd, installeer win7 en je game... doe wat benchmarks...
format de disk en gebruik hem nu als 2e hdd achter je ssd... installeer skyrim op die zelfde disk ... en ik wed dat het spel aanzienlijk in performance is gestegen... zeker enkele procenten ...