Specificaties 10,6" (1920x1080), Win RT, WiFi - Bekijk alle specificaties

Microsoft Surface 2 32GB Zwart Review

Tweakmate 9 december 2013, laatste update op 9 december 2013, 5.207 views

Microsoft Surface 2 32GB Zwart

Pluspunten

• Productief (mede door het meegeleverd office pakket)
  • Goede accuduur
  • Bouwkwaliteit is uitstekend
  • Zakelijke uitstraling

Minpunten

• App aanbod sluit wellicht niet aan bij ieders wensen
  • accessoires (typecover 2) prijzig

Waarom de surface 2

Ik heb de surface 2 in combinatie met de type cover 2 aangeschaft met het oog op mijn studie. Ik was op zoek naar een apparaat dat ik makkelijk dagelijks mee kon nemen. Aangezien ik veel werk met name Excel en Word op school, was het een vereiste dat er een office pakket aanwezig was en het apparaat niet te zwaar zou zijn.

Om deze redenen Ún omdat ik al enthousiast was over het idee van een tablet en serieus werkstation ineen, heb ik voor de surface 2 gekozen. Ik heb eerder namelijk getwijfeld over het aanschaffen van de surface rt tablet met studentenkorting (Hier heb ik destijds van af gezien omdat ik de uitklapbare stand te beperkt vond).

Eerste indruk

Ik heb mijn surface 2 tablet bij bol.com besteld. Binnen een werkdag kreeg ik de tablet binnen en de doos gaf gelijk een goed gevoel. De doos zag er strak uit en was afgesloten d.m.v. twee stickertjes die doos eenvoudig open te maken maakte (scheelt weer een hoop gepruts ;) ). In de doos vind je de tablet + oplader samen met een tegoedbon voor 200 gb skydrive voor twee jaar en een jaar lang gratis bellen met Skype.

Eerste keer opstarten

Het eerste keer opstarten van de surface 2 vond ik lang duren. Toch is het aan te raden niet de standaard instellingen van Microsoft te installeren maar zelf goed te kijken wat je wel en niet wilt. Doe je dit niet geef je Microsoft toegang tot zowel alles wat je op je tablet doet. Dit kun je natuurlijk naderhand nog aanpassen bij pc-instellingen maar het handigste is dit gelijk naar jou wensen in te stellen. Dit scheelt je naderhand een hoop gezoek.

Ik ben persoonlijk niet gecharmeerd van het feit dat je apparaat gekoppeld wordt aan een Windows account, hiermee dringt Microsoft voor mijn gevoel haar eigen diensten aan je op. Al moest ik later toegeven dat deze op Windows RT het gewoon het beste werkten in dagelijks gebruik.

Bouwkwaliteit / aansluiting voor typecover 2

De afwerking van de surface 2 is zeer netjes te noemen. De tablet voelt, door de materiaalkeuze, stevig aan en ook de stand is van goede kwaliteit. De surface 2 is met zijn 675 iets zwaarder dan zijn concurrentie maar ik ondervind hier geen hinder van bij het gebruik van de tablet. Een 10 inch tablet houd je sowieso al snel met twee handen vast en dan is dat extra gewicht nauwelijks merkbaar. In de afweging tussen stevigheid en gewicht vind ik daarom dat Microsoft de juiste keuze in materiaal heeft gemaakt.
De magnetische aansluiting voor de typecover 2 werkt verbazingwekkend goed. Zo kan je met een gerust hart de tablet enkel aan de typecover oppakken; de tablet zit goed vast en zal niet zomaar los raken van de typecover 2.
De twee speakertjes die in de zijkanten van de tablet zijn verwerkt geven flink geluid. Echter hoe harder je ze zet hoe scheller ze klinken, voor een tablet vind ik er desondanks zeer acceptabel geluid uit komen.

Het scherm

Met zijn hoge resolutie van 1920 x 1080 geeft de surface 2 een scherp beeld weer, dit zorgt ervoor dat je vrijwel nooit hoeft te zoomen om tekst leesbaar te krijgen. Het scherm kan ruim voldoende helder voor buiten gebruik en de kijkhoeken zijn gewoon goed, al spiegelt fel licht, wanneer je van de zijkant kijkt, snel op het scherm. Over de kleurenreproductie houd ik me met mijn kleurenblindheid graag op de vlakte.

Eerste indruk Windows 8.1

Ik kan niet anders zeggen dat dat de overstap van Windows 7 naar 8.1 RT erg snel ging. De verschillende swipe bewegingen vergemakkelijken het gebruik. swipe je bijvoorbeeld rechts het beeld in switch je naar een andere app die je nog open hebt staan. swipe je van boven naar beneden over het scherm sluit hij de app waar je in zit af en zo zijn er nog een aantal handige bewegingen verwerkt. Verder is het mogelijk twee apps naast elkaar te draaien wat erg handig is.

Het grootste minpunt kan het beperkte app aanbod zijn. Voor mij vormt dit echter niet zo zeer een grote beperking. De belangrijkste apps zijn aanwezig. Al zou het leuk zijn wat meer games tot je beschikking te hebben (al scheelt dit wel weer een hoop afleiding tijdens het werken op de tablet O-) ).

Dagelijks gebruik

Ik heb de surface 2 nu een maand en ik ben erg tevreden met hoe het apparaat functioneert. Het doet alles wat ik er van vraag simpelweg erg goed. Wat doe ik dan op de surface 2? Ik werk er voornamelijk op aan school, dus ik werk met office, houd mijn agenda er op bij, volg het nieuws en houd de sociale netwerken er op bij, kijk een film en speel af en toe een spelletje. De surface 2 leent zich hier, zeker in combinatie met de typecover 2, uitstekend voor.
Office werkt gewoon zoals we gewend zijn (i.c.m. typecover ook werkbaar voor langere tijd) de gedownloade agenda (gmail calandar) synchroniseert probleemloos met mijn Android telefoon, de processor draait alle beschikbare games voor de RT omgeving probleemloos en de apps van mijn favoriete nieuws sites & sociale media zijn gewoon aanwezig. (Al werkt de Tweakers app helaas onder maats :()

Al met al voldoet de surface 2, in ieder geval tot nu toe, aan mijn verwachtingen. Al is het niet een tablet die voor iedereen ideaal zal zijn. Ben je echter op zoek naar een tablet met de beschikking over office er je dagelijkse nieuws, sociale media, games en films op te kijken zal de surface 2 je niet teleurstellen. Zoek je een tablet puur voor entertainment ben je naar mijn mening beter af met een iPad of een Android tablet, simpelweg omdat je daar meer apps tot je beschikking zal hebben.
Tot slot wil ik aan iedere koper van de surface 2 aanbevelen de typecover 2 aan te schaffen. Ik vind deze persoonlijk veel meer geschikt om voor langere tijd teksten in te bewerken dan de touch of het scherm op het beeld. Met beide heb ik het gevoel in het "niets " te typen wat vermoeiend is voor je vingers, al zal dit wellicht met mijn persoonlijke voorkeur te maken hebben. Ik vind het de extra euro's in ieder geval meer dan waard!
ik zal deze review later nog verder uitbreiden.

• type cover 2

Heb jij ook een Microsoft Surface 2 32GB Zwart?

Ik heb de surface RT en vond de tweakers app inderdaad ook niet echt fijn, maar als je gewoon via je internet explorer naar tweakers gaat werkt het wel erg goed.

Verder nette review, alleen staat er bij de pluspunten de accuduur waar in je review zelf niet over gesproken is.
Dat klopt. Internet Explorer werkt erg fijn op RT.

Je hebt gelijk, daar kan ik nog wel wat specifieker in zijn, zal binnenkort nog enkele stukjes toevoegen aan de review. :)
Hoe heb je je Surface agenda gesynchroniseert met je Android telefoon. Voor zover ik weet ondersteunt de Google Agenda geen Exchange en werkt daarom niet op Agenda app van de Surface (ten minste niet bij de Surface 1). Of gebruik je geen Google Agenda?
Heb mijn review aangepast. Was vergeten te vermelden dat ik hier de app gmail calender gebruik op de surface 2. De meegeleverde agenda op de surface 2 gebruik ik niet meer.

[Reactie gewijzigd door Tweakmate op 10 december 2013 14:34]

Welke 'google calendar' gebruik je? Heb je een linkje?
Gebruikte je dit al voor januari 2013? Of heb je een workaround gevonden?
Ik gebruik op mijn mobiel "Google agenda v.2.3.5", ik draai 2.3.4 van android. Ik heb gezocht naar een linkje naar de app maar kan de app niet vinden in de store / bij mijn eigen apps in de store?

Op de surface 2 gebruik ik deze : http://apps.microsoft.com...02-4e73-a5c7-c0eeeac63e7a .
Je bent vergeten te vermelden dat je ook een jaar gratis bellen krijgt met Skype. ;)
De tweakers.net app wordt ook niet door tweakers zelf uitgegeven. Heeft ook een lage waardering in de store.