Specificaties Radiogestuurde muis - Bekijk alle specificaties

Logitech MX Air Review

Zeemijl 13 november 2008, laatste update op 16 september 2009, 4.301 views

Logitech MX Air

Pluspunten

• Het gebruik van de muis in de lucht werkt nauwkeurig.
  • Een driver is niet echt nodig.

Minpunten

• De accu is na een paar uur continu gebruik leeg (de accu is een jaar oud).
  • Om de accu te sparen schakelt de muis zichzelf heel snel uit. Dan is net iets meer beweging nodig dan anders om het aan te laten schakelen.
  • Het bediening van de knoppen is ten koste van de vormgeving gegaan.
  • Als je de muis in de lucht houdt, dan schakelt hij soms over naar de 'op de tafel' mode, als je vinger onderaan voor het lasergedeelte zit.

Lasermuis op tafel en gyroscopische muis in de lucht
De Logitech MX Air is een draadloze muis die op een tafel werkt als een lasermuis, maar in lucht werkt de muis als een gyroscopische muis. Een USB-ontvanger gaat in de computer. Verder zit er nog een laadstation bij.

Het voordeel is dat de muis niet meer op tafel hoeft te liggen, je kunt de muis ook in de lucht houden of op je schoot laten rusten. Waarheen je de muis richt, en of je de muis ondersteboven houdt, maakt voor de beweging van de cursor niet uit.

De accu opladen duurt ongeveer 3 uren (accu 1 jaar oud).

Gebruik
Voor sommigen is deze muis een uitkomst, maar anderen kunnen er niet aan wennen. Zodra je de muis oppakt, beweegt de cursor wild over het scherm. Het is daarom even (10 minuten) wennen aan de bediening in de lucht.
Zelfs kinderen wennen snel aan de muis. Hij is dan wel te groot om de gewone muis-knoppen te gebruiken, maar met de extra 'sel' knop kan de linkermuisknop toch bediend worden.
De Logitech MX Air is bedoeld voor presentaties, voor het bedienen van een Media Center, en ter afwisseling van andere muizen om RSI te voorkomen.
Voor gaming is de muis niet zo geschikt omdat in lucht bewegen niet zo precies gaat, en omdat hij een sterke cursorversnelling heeft. Als je de muis heen en weer beweegt, dan staat de cursor al snel ergens anders. Er is zelfs een functie toegevoegd om de cursor te positioneren. Door de 'back' knop in te drukken bevriest de cursor, en zo kun je muis even in de goede stand bewegen.
Schilderen met een tekenprogramma gaat slechter dan met een gewone muis, ongeacht of hij vrij in lucht wordt gebruikt, of met arm of pols ondersteund.
Aanvulling april 2009: Tegenwoordig heb ik een oude laptop bij m'n TV staan als een soort netbox. Die bedien ik met de Logitch MX Air vanuit mijn luie stoel. Daar ben ik zeer enthousiast over, want dat gaat perfect.

Voor mij is de Logitech MX Air zeer handig. Omdat de muis niet op tafel hoeft te liggen is mijn houding anders dan met een muis die op tafel ligt (zelfs een verticale muis staat nog steeds op tafel). Ik gebruik het voor de normale bediening. Door 3D-werelden lopen gaat ook nog redelijk.

Knoppen
Er zitten 6 gewone knoppen op, plus een scrollwheel emulatie. Daarnaast zijn nog een paar extra mogelijkheden. Door bijvoorbeeld de knop 'start/pause' in te drukken en met de muis in de lucht een rondje rechtsom te maken, wordt het volgende nummer afgespeeld.
Allereerst zijn er de twee gewone muisknoppen. De knop 'sel' is hetzelfde als de linkermuisknop. Twee knoppen ('vol' en 'start/pauze') versturen keyboard codes, en zijn dus eigenlijk toetsenbord knoppen. En er is nog een 'back' knop, dat is een gewone muisknop.

Scrollwheel
Het scrollwheel werkt met een touch strip. Door je vinger daarover te bewegen kun je scrollen. Je kunt het ook een zwieper geven, alsof het scrollwheel nog doorrolt. De muis laat een geluid horen, zodat je precies weet wat de scrollwheel emulatie doet.
Aan de boven- en onderkant van de touch strip kun je klikken. Dan wordt er één positie naar boven of naar beneden gescrolt.

Windows
In Windows is de driver niet echt nodig. De Logitech SetPoint driver kan speciale akties aan de knoppen verbinden. De nieuwste SetPoint driver kan ook de "middelste muisknop" aan een knop toewijzen. Maar zonder driver werkt de muis probleemloos. Bij de instellingen voor de muis in het configuratiescherm kan de verbeterde nauwkeurigheid uitgezet worden. Dat geeft een betere bediening omdat de muis intern al een cursorversnelling heeft.
De Logitech SetPoint driver laat een grotere cursor zien wanneer de muis in de lucht gebruikt wordt.
Logitech adviseert de oudere SetPoint driver versie 4.0L. Dat komt omdat de ConnectionManager niet goed samen lijkt te werken met de huidige SetPoint driver. Ik stel voor om met de ConnectionManager de muis en ontvanger op elkaar af te stemmen als dat nog niet is gebeurt. Daarna kan de ConnectionManager verwijderd worden. Vervolgens kan de nieuwste SetPoint driver (in september 2009 versie 4.80) geinstalleerd worden.

Linux
In Linux is ook geen driver nodig. De ontvanger doet zich voor als twee ontvangers in één. Het doet zich voor als een muis en als een toetsenbord. Het starten en stoppen van muziek en naar het vorige of volgende nummer gaan, wordt gedaan door middel van keyboard codes. In Ubuntu werkt dat met Rhythmbox zonder verder iets in te stellen.
Er is geen knop voor de middelste muis-knop. Miscchien kan daarvoor de 'back' knop gebruikt worden.

Alternatieven
De Logitech MX Air bestaat ruim een jaar, maar er zijn nog maar weinig andere gyroscopische muizen. Ook Logitech heeft nog geen opvolger gemaakt.
Gyroscopische muizen bestaan al jaren, maar die hadden echter niet de precisie van de Logitech MX Air.
Het merk Gyration maakt gyroscopische muizen, maar de oudere Gyration Go 2.4GHz (en ook de PRO versie) hebben een mechanisch-elektrische bewegingssensor. Die komen niet eens in de buurt van bewegingsvrijheid en precisie van Logitech MX Air.
Er worden echter steeds meer versnellingssensoren gebruikt bij spelcomputers en bij hobby projecten. Dus ik verwacht de komende jaren een toename van apparaten met zo'n functie.

Heb jij ook een Logitech MX Air?

Het is jammer dat je vooral informatieve informatie geeft, en weinig meningen. Ik weet nu een hoop over deze muis, maar niet zoveel over de ervaring en de lastigheden die je misschien ervaart. Is dit wat voor photoshop? Lijkt me heel artistiek, als je in de lucht kan tekenen..
Dat ontbrak inderdaad nog. Onder het kopje "gebruik" heb ik wat toegevoegd.
Paar basic dingentjes mis ik (of beter gezegd, vraag ik me af):
Kan je in Windows wel de middelste muisknop 'emuleren'.
Hoe laad je hem op, en werkt dat goed. (gezien je zegd, "En er hoort nog een laadstation bij.", als in, die mis je)

Nog een tip: Plaatjes maken het geheel wat leuker, al zijn het maar van het internet geplukte plaatjes.
Verder is het wel een goede review hoor :) .

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 4 november 2008 19:25]

Mijn review heb ik nog wat aangepast.
Ik zie het vooral als een aanvulling op de eerste review :)
Aardige review maar ik mis echt een paar (eigen) foto's bij het verhaal.
Je zegt "Zelfs kinderen wennen snel aan de muis"
maar dat is een fout aangezien kinderen overal snel aan wennen.
En verder natuurlijk bedankt voor je review