Specificaties 2,8" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

E-Ten Glofiish X800 Zilver Review

ffonz 26 november 2008, laatste update op 17 november 2015, 1.550 views

E-Ten Glofiish X800 Zilver

Pluspunten

• Complete hardware

Minpunten

• Onstabiele software.
  • Accuduur.

E-TEN Glofiish X800

Wat is het?
De E-TEN Glofiish X800 is een PDA met telefoonfunctie. Ik heb besloten om deze telefoon aan te schaffen omdat hij qua hardware zeer compleet is. Ik hou nogal van gadgets. De meest opvallende onderdelen die deze PDA bevat, zijn: GSM telefoon, UMTS, 2 camera's (voor en achter), Wifi, GPS, FM-radio en VGA.

X800 en M800
In tegenstelling tot de M800, heeft de X800 geen extern toetsenbord (bij de specs staat een verkeerd plaatje!). Voor de rest lijken ze veel op elkaar. Toentertijd kostte de M800 en de X800 bijna evenveel, maar ik ben blij dat ik voor de X800 heb gekozen. Ik ontdekte na mijn aanschaf dat een collega de M800 had gekocht, maar hij was er niet te spreken over. We hadden veel dezelfde bugs, met het verschil dat zijn telefoon regelmatig spontaan ging resetten. We vermoeden dat dat met de bewegende onderdelen van het externe toetsenbord te maken heeft.

Orange SPV M500
Mijn vorige telefoon was een Orange SPV M500. Daarmee vergeleken gaat de accu maar half zolang mee. Met de M500 deed ik in het begin een week, met de X800 gemiddeld 3 4 dagen. Zelfs als ik Bluetooth en Wifi uit heb staan. GPS wordt volgens mij automatisch voor de GPS-applicaties aan en uit gezet. Ook komt de software trager over dan op mijn oude SPV.
De GPS antenne is duidelijk gevoeliger dan mijn oude Bluetooth antenne. Deze komt soms zelfs door een betonnen plafond of door de aluminium romp van een vliegtuig. Mijn oude antenne moest ik echt bij het raampje houden om te kunnen zien waar ik vloog.

Documentatie
De documentatie van de X800 is zeer minimaal. Ik heb me de schompes lopen zoeken (een uur browsen op internet) om er achter te komen hoe ik een harde reset kon doen. In de pdf-manual van internet kon ik er niets over vinden. Uiteindelijk op een forum ontdekt dat ik de rode telefoon-verbreek-verbindingsknop moet vasthouden, nadat ik een reset-met-power-button had gedaan. Het scheelde die avond niet veel of mijn telefoon was door het raam in de gracht gegooid! :(

BeSchermfolie
Het is ook fijn dat er al een screen protector (beschermfolie) bij zat. Alleen jammer dat ik hem er zelf op moest plakken. Het is mij niet gelukt om dat stofvrij te doen. Kunnen ze die er niet in de fabriek al op plakken? Zij kunnen dat vast beter.

Software
De software vind ik erg onstabiel. Na aanschaf heb ik direct de firmware moeten vervangen. De inlog pincode raakte door een bug corrupt e.v.a., vandaar de bijna-duikboot-actie (blub). Ook vind ik de telefoon traag overkomen. Waar een pop-upje op mijn SPV in een vingerknip tevoorschijn kwam, zie ik hem hier bijna een seconde lang het scherm opbouwen. Ik heb ergens op forums gelezen dat dat door de architectuur van de CPU komt. Als de CPU op halve snelheid draait, dan is het energieverbruik nog maar 25% (kwadratisch). Blijkbaar moet de X800 gewoon op gang te komen, want tijdens veel intensief werk merk ik geen verschil. Alleen jammer dat ondanks dit slimmigheidje van de CPU de batterij toch minder lang meegaat dan die van mijn oude SPV.
De site http://eten-benelux.support.pocketinfo.nl/ is echt van levensbelang (voor het leven van de telefoon dan).

Opladen
Het laden van de X800 gaat erg langzaam via de USB poort en autolader. Zo langzaam zelfs, dat de telefoon leegloopt bij het gebruik van navigatiesoftware terwijl hij aan een autolader hangt. Hiervoor is wel een work-arround op eerder genoemde site. En die werkt gelukkig. Ik heb een kabeltje open gesloopt en heb 2 pinnetjes aan elkaar gesoldeerd. Nu laadt mijn X800 wl op tijdens het navigeren.

USB poort
Dat de USB-poort v1.1 is heb ik niet zo'n probleem mee. Tijdens het installeren van programma's via ActiveSync merk ik het niet. Alleen misschien bij een heel groot spel. Grote bestanden kopiren kan ook eenvoudig via een cardreader.
Gelukkig zit de micro-SD kaart aan de buitenkant achter een klepje en niet zoals bij veel HTC modellen onder de batterij. Alleen moet je wel goede nagels of een pincet hebben om hem eruit te krijgen. ;)

Hardware is wel mooi en compleet, alleen jammer van de software. Gelukkig komt er nog wel regelmatig nieuwe firmware uit. Helaas is dat nodig ook...

Grappige gadget is de ingebouwde zaklantaarn.

Heb jij ook een E-Ten Glofiish X800 Zilver?

Je hebt gelijk. Ik had ook niet gedacht dat zoveel mensen dit zouden lezen. Ik zal de teksten uitbreiden en kijken of ik nog een fotootje kan plaatsen.
beste ffonz, ik vind je tekst wel lekker weglezen, maar het is alleen wel jammer dat je structuur van de tekst niet altijd van toepassing is op de scores die je hebt gegeven. Zo lees ik bijvoorbeeld niets terug over de prijs en bouwkwaliteit.

Verder vind ik je scheiding tussen firm en software nogal vaag, zijn immers twee verschillende dingen toch?

Toch nog drie sterren voor jou.
Beetje karige review. wat fotos enzo zouden ook leuk zijn.

Ik heb zelf een e-ten m700. Na 10 maanden kreeg ik em pas stabiel met een custom rom ;) Helaas is de software support bij e-ten idd vrij dramatisch. Ik hoop dat t beter zal gaan na de overname door Acer.

Veel plezier met de phone verder. (k zou zeggen breid de review toch wat verder uit. Leest wat lekkerder en geeft een beter inzicht in de features/mogelijkheden/problemen van en met de phone )
Waarom geen vergelijkbaar HTC model ?
Een vergelijkbaar model (b.v. HTC Diamond) was toen beduidend duurder (~30%).