Canon EOS 450D Zwart Review

Tunboy 3 november 2008, 2.203 views

Canon EOS 450D Zwart

Pluspunten

• Weinig ISO-ruis
  • Scherp
  • Makkelijk te bedienen
  • Klein en licht (vervoerbaar dus)

Minpunten

• Klein, dus minder stevige grip
  • ISO 1600 max
  • Niet even stevig aanvoelend als duurdere modellen

Uitbreidbaarheid Score: 5
Batterijduur Score: 5
Snelheid en automatiek Score: 5
Ik ga er een niet al te uitgebreide review van maken maar toch proberen mijn indrukken van de 450D zo goed mogelijk weer te geven.

Ergonomie
Allereerst vind ik dat hij echt niet zo slecht in de hand ligt als vele beweren, het is wel wennen als je van grotere modellen komt. Ook merk je met een grote zoomlens en externe flitser er op al gauw een onbalans omdat de camera dan lichter en kleiner is dan diens "aanhangsels", maar ook hier valt goed mee te leven.
De knopjes staan op totaal andere plaatsen dan bij bijvoorbeeld Nikon, dit lijkt raar en moeilijk maar ook hier is het gewoon weer wennen. Na een 2000-tal foto's lijkt het of het nooit anders is geweest en kan je alles razendsnel bedienen.

Beeldkwaliteit
Hierbij wil ik vooral vermelden dat je hem niet mag vergelijken met dingen als de 1D/5D/D3x enzoverder, anders kom je bedrogen uit.
Qua scherpte ben ik dus best wel tevreden, hij lijkt de volle 12 miljoen pixels bijna helemaal nuttig te gebruiken. De kleuren en het contrast zijn zeer natuurlijk, zelf zie ik liever wat meer contrast, saturatie en scherpte, maar dit is gewoon via presets in te stellen.
Het grote voordeel van deze camera is wel het lage ruisgehalte! Zelf gebruik ik vaak ISO 400 en 800 maar ook 1600 is nog steeds zeer bruikbaar.

Constructie
Over het algemeen voelt hij iets minder solide dan pakweg een D70s, maar denk toch niet dat hij zomaar uiteen zal vallen hoor!
De knopjes maken geen rare geluiden ofzo. De sluiter is wel tamelijk luid, maar als je je hier aan stoort had je maar geen SLR moeten kopen.
Alles dus ook best wel OK op dit vlak.
Het scherm is groot en helder en geeft de foto's goed weer. Over de krasbestendigheid kan ik nog niet veel zeggen, buiten dat er nog geen krassen op staan.

Features
De camera heeft (zoals alle SLR's) een waaier aan instellingen. Alles wat je verwacht is aanwezig en makkelijk in te stellen.
Leuk vind ik wel dat ze eindelijk Live View hebben toegevoegd. Je hebt dit misschien niet nodig. Maar dit is puur een extra stukje software voor hun, dus geen moeite. En soms komt het toch wel van pas om hoog boven je hoofd of ver onder je te fotograferen...

Batterijduur
Je kan makkelijk meer dan 900 foto's trekken met 1 batterij, zonder flits weliswaar. Erg goed dus!

De reden waarom ik over alles volledig positief ben is uiteraard omdat ik de prijs ook in mijn achterhoofd houd. Je moet em niet gaan vergelijken met toestellen van 2000 euro en meer he! Je kan voor deze prijs niets beters krijgen volgens mij...

• Sigma 18-50mm f/2.8 Macro lens
  • Canon 430 EX II flits
  • Acer Aspire 1692 laptop
  • Windows XP

Heb jij ook een Canon EOS 450D Zwart?

waarom heb je ISO1600 als negatief punt aangemerkt?
in je review komt namelijk nergens terug dat je op een hogere ISO waarde dan 1600 foto's zou willen maken.

wat me erg interesseert in de 450D (heb zelf de 350D) is het aantal focuspunten en hoe snel hij met verschillende instellingen scherp stelt.

Als je een stevigere grip wil hebben en een camera die lekkerder in de hand ligt, koop dan de battery grip die bij de eos toestellen hoort, een wereld van verschil en je kan gelijk ook in portretstand foto's maken.

Als laatste ;) pica's!