HP L2245w Zwart Review

PcDealer 13 november 2008, laatste update op 9 oktober 2015, 2.315 views

HP L2245w Zwart

Deze monitor geeft weer wat een zakelijke klant wilt van HP: sober, strak niet te veel poespas, maar wel vol features zoals een usb hub, en uitgebreid verstelbare voet en pivot.

Pluspunten

• Stevige voet
  • Verstelmogelijkheden
  • Accessoires
  • Uitgebreid OSD
  • 3 jaar NBD onsite garantie (uitbreidbaar)

Minpunten

• Knopjes voelen niet heel solide aan
  • Had liever 4 usb downstreampoorten gezien
  • Poorten niet heel makkelik bereikbaar
  • Optionele HP Speakerbar in eerste instantie niet in het zwart

Voor mijn keuken pc, zocht ik een lcd scherm die groot genoeg was om nog te kunnen bekijken wanneer het aan de muur zou hangen. Daarom moest het minimaal 22" zijn. Liefst ook met ingebouwde speakers zodat ik zo min mogelijk accessoires heb. De keyboard en muis worden dan draadloos aangesloten.

Selecteren op merk
Vanwege mijn affiniteit met HP ging ik daar naar kijken en als alternatief Philips. Samsungs vind ik qua vormgeving niets, zeker niet na het lezen van een tweetal reviews, en om nou als een mak schaap de vele Samsung fanboys te volgen zag ik niet zitten. ;)

Toen ik een mooie aanbieding zag voor een Small Form Factor HP, de nieuwe Compaq dc7900, zag ik ook bij de lcd schermen de mogelijkheid om een HP Speakerbar toe te voegen, was Phlips out of the picture.

Keuze voor de L2245w
Essential
Ik wilde wel een beetje toekomstzekere monitor. Dus die met alleen een vga vielen sowieso af. Dat houdt in de dat Essential serie van HP zoals bijvoorbeeld de L1910 (4:3) en de L2208w(ide) niet interessant zijn. Daarnaast wil ik geen Pavilion, want: te schreewering met Brightview (glanslaag op het scherm) en maar een jaar fabrieksgarantie. Ook zijn ze nauwelijks instelbaar met de meegeleverde voet

Professional
Ik wilde echter ook niet de hoofdprijs betalen voor een monitor met een scherm bedoeld voor grafisch specialisten zoals de L2475w met h-ips-panel die besproken is in de Workstation BBG van november 2008.

Advantage
Dus de gulden middenweg wordt het. In de Advantage series vallen de o.a. L1950(G) (4:3), L2245w(g). In tegenstelling tot de Professional serie heeft de Advantage niet een 4-poort, maar een 2-poorts usb-hub. Geen displayport, maar wel vga en dvi. Drie jaar NBD garantie :7

De L2245w/L2245wg heeft voor mij de juiste combinatie van grootte van het panel, features en prijs. EPEAT Silver certificaat heeft de w en wg heeft de Gold-versie.

Met de voet is het scherm zoals vermeld te pivotten, draaien (links/rechts), kantelen boven/beneden), plat te leggen en in hoogte verstelbaar.

Uitpakken
Doos na ontvangst geopend. Het scherm is met de voet samen vastgetaped. Er ligt een briefje op met de tekst "springloaded". Ik heb het geheel op tafel gezet, scherm naar beneden gedrukt en toen de tape eraf gehaald en een pin van de voet verwijderd. Waarom die erin zat weet ik niet meer, want na het doa-testen op het werk kon ik het niet meer terugplaatsen. Door het verwijderen van de tape voelde ik dat het scherm door de veer omhoog ging.

Het scherm is gepivot (portraitstand) plat op de voet gelegd. Scherm eerst in de normale landscape mode gedraaid, omhoog gekanteld, alle verpakkingsmateriaal verwijderd en aangesloten op de dc7900 SFF.

Aan dat ding
Wow! Strak beeld wanneer Vista aan het installeren is. Na installatie is er plaats voor de Sidebar en Live Messenger. Dan is er nog steeds voldoende plaats voor een browservenster op 1680x1050 resolutie van het scherm. Da's beter dan 800x600 op een Philips 107e (crt) op de 2u internetbak of 1024x768 op de werkbak met de Phlips 107S (crt).

Oej, thuis is het toch wat fel. Brightness maar van 85% op 52% gezet.

Bouwkwaliteit en afwerking
knoppen
Vandaag 3 oktober 2015 geeft de aan-/uitknop geen feedback meer d.m.v. en klik. Die is nu weg, maar werkt verder wel.
voet

Wordt nog uitgebreid....

Heb jij ook een HP L2245w Zwart?

Je vermeldde even dat er twee versies/modellen zijn, wat is volgens jou het verschil tussen L2245W en L2245WG?
Nog een vraag, is de bijgeleverde software nodig? Ik werk met Windows 2003, en volgens mij zijn daar geen drivers voor.
Windows herkent het zelf of je kunt drivers van de HP site plukken. De g staat voor EPEAT Gold.