×

Help Tweakers weer winnen!

Microsoft Natural Ergonomic Keyboard 4000 (Qwerty US) Review

CitizenBane 7 december 2013, 611 views

Microsoft Natural Ergonomic Keyboard 4000 (Qwerty US)

Pluspunten

• Erg prettig ergonomisch ontwerp (waar je binnen een dag aan went).
  • Superhandige hot- en mediakeys.
  • Functies waarvan je nooit dacht dat je ze nodig had en je je na dit bord opeens afvraagt hoe je het ooit zonder hebt kunnen stellen.
  • Goede software.

Minpunten

• In de winkel net iets te duur (50 euro, momenteel), maar hij is goedkoper te vinden.
  • Je kunt pech hebben met de spatiebalk, daarom eerst even testen.

Ik ga geen punt-voor-punt review geven, want daar staan er al genoeg van hieronder. Wel wil ik een aanvulling geven op het meest genoemde nadeel: de spatiebalk. Ik moet zeggen dat ik daar op dit keyboard (ik tik er nu op) absoluut geen last van heb. Ja, hij maakt iets meer geluid dan de andere knoppen, maar het verschil kan nooit groter zijn dan een paar procenten. Vergeleken bij een mechanisch toetsenbord valt het in ieder geval wel mee.

Ook het indrukken van de spatiebalk verloopt hier zonder problemen, wat niet wil zeggen dat de andere reviewers liegen. In de winkel heb ik namelijk twee van deze toetsenborden uitgeprobeerd en de andere had wel degelijk een stroevere spatie. Je kunt dus pech hebben. Daarom raad ik eenieder aan hem in de winkel te kopen en van tevoren even te checken of alle toetsen goed in te drukken zijn. Als dat zo is, heb je namelijk een topbordje in handen.

Ook van andere problemen die in reviews worden genoemd, heb ik geen last. De F-lock staat bij mij automatisch aan, ik heb daar niets voor hoeven doen. De F2 is dus gewoon een F2, de F5 een F5, enz. De drivers en software werken ook prima. Daarbij moet ik wel aantekenen dat ik op Windows 8.1 zit, dat niet langer dezelfde software accepteert die voorheen door Microsoft-keyboards werd gebruikt. Dat is ook de reden dat ik een nieuw toetsenbord heb gekocht: mijn Microsoft Internet Keyboard was onder 8.1 verworden tot een Microsoft Keyboard; de hotkeys deden het niet meer.

Na lang (láng) zoeken, was dit het enige toetsenbord dat aan mijn eisen voldeed: minimaal vijf progammeerbare hotkeys, een polssteun, niet al te duur, de shift-, backspace- en entertoetsen zoals ik ze gewend ben (shifts en backspace breed en enter ónder de backslash) en een beetje lekker typen. Uiteraard zullen de 'mechanisch keyboard'-fetishisten de toetsen een hel vinden, maar voor ieder ander zijn ze prima.

Vooral over de hot- en mediakeys ben ik zeer tevreden. De volumeknoppen schelen me veel voorover buigen naar de knop van mijn speakers, en de 'skip track'-toetsen werken in muziekprogramma's zelfs als je een ander venster open hebt staan. De zoom-knop gebruik ik ook meer dan ik dacht dat ik zou doen, omdat je er in je Windows-verkenner ook de grootte van thumbnails mee kunt regelen.

Ik twijfelde nog een beetje omdat dit bordje alweer uit 2005 stamt, maar nu ik 'm heb, weet ik zeker dat er sindsdien geen beter toetsenbord meer is uitgebracht. Helaas.

Als ik een consumentensite was, zou ik zeggen dat dit de beste koop was. Dus zoek een particulier computerwinkeltje bij je in de buurt op, en koop 'm. Daar kun je namelijk testen hoe de spatiebalk voelt, en is 'ie vaak nog een stuk goedkoper ook (ik heb er 35 euro voor betaald).

Heb jij ook een Microsoft Natural Ergonomic Keyboard 4000 (Qwerty US)?