Specificaties 4,3" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 820 Zwart Review

theredspecial 7 december 2013, 1.531 views

Nokia Lumia 820 Zwart

Pluspunten

• OS: WIndows Phone
  • bouwkwaliteit
  • performance

Minpunten

• Geringe opslagruimte bij aflevering, maar een extra microSD kaartje kost niet veel meer.
  • Internet sharing geeft problemen
  • Bluetooth verbinding met carkit geeft af en toe problemen
  • (laatste 2 minpunten: nog niet vastgesteld dat WP8 het probleem is)

Ik ben zeer tevreden met mijn Lumia 820.

Nadat mijn Lumia 800 door ongelukkige omstandigheden kapot is gegaan: hij viel recht op een gebroken, uitstekende stoeptegel, besloot ik weer voor een Windows Phone te gaan: een heerlijk OS. Daarbij heb ik zowel de 720, 820 en 920/925 overwogen. Na diverse reviews gezien te hebben op Youtube, Tweakers.net en andere site is het dus de 820 geworden. Waarom?

T.o.v. de 720, wint het scherm van de 820 het zeker. Bovendien kan ik bij de 820 eventueel de batterij vervangen. Daarnaast heeft de 820 wat betere specs en eventueel de mogelijkheid voor wireless charging. De 925 viel al snel af, omdat de telefoon buiten mijn budget viel. De reviews van de 920 zijn niet onverdeeld positief, hoewel dit toestel zeker kwaliteiten heeft. Doorslaggevend was uiteindelijk de feel van het toestel: ik vind de 820 prettiger om vast te houden en de creatieve specs waar al meer over geschreven is.

Bij ontvangst was de 820 toch wel even anders dan mijn good ol' 800: die is iets kleiner en houd iets fijner vast (inmiddels geen probleem meer) en heeft in feite een scherper scherm. Maar alles went. De schermresolutie is alleen bij navigeren en Glance/Glimp merkbaar 'laag'. Inmiddels vind ik het toestel lekker in de hand liggen, zeker ook in vergelijking met een iPhone 5.

De performance van het toestel stelt mij tevreden. Alle apps draaien soepel, alhoewel ik geen spelletjes draai. Ook als meerdere apps gelijktijdig in de achtergrond draaien (navigeren, Whatsapp, muziekje). De boottime blijft goed en ik heb nauwelijks last van crashes. Deze week wilde ik echter gebruik maken van internet sharing - ik deed 2 pogingen. Bij de 1e crashte de telefoon en de laptop, bij de 2e alleen de laptop (Win 7 Enterprise). Minpuntje! Het tweede minpuntje is de communicatie met mijn carkit. De verbinding wil wel eens wegvallen, maar ik heb het idee dat dit aan de carkit ligt, omdat mijn zakelijke telefoon dan ook problemen heeft.

Geluidskwaliteit is goed: ik kan iedereen altijd verstaan, ook met het volume op 10-20%. Geen gekraak, geen geschetter e.d. Ook bij gebruik van de speaker geeft het toestel een goed geluid (voor een telefoon, natuurlijk).

Heb jij ook een Nokia Lumia 820 Zwart?

Had je niet beter een ATIV S kunnen nemen voor minder geld?
Ik heb helaas genoeg Samsungs gezien die er binnen no time niet uit zien. Ik ben dus niet overtuigd van de bouwkwaliteit van Samsung. Ook hoor ik betere verhalen over Nokia Customer Care. Overigens, ik ben geen Nokia boy. De 'gewone' Nokia's die ik had vond ik maar niets: vreselijk OS.