Specificaties 7.2-kanaals met 150W versterker en 6x HDMI - Bekijk alle specificaties

Sony STR-DN840 Review

tiguan 7 december 2013, laatste update op 7 december 2013, 3.458 views

Sony STR-DN840

Pluspunten

• veel functionaliteit
  • mooi strak design
  • mooi geluid
  • veel aansluitmogelijkheden

Minpunten

• complexe menustructuur
  • afstandsbediening reageert soms niet goed, maar misschien is dat nieuwigheid

Geluidskwaliteit Score: 5
Mijn eerste HDMI receiver. Na mijn oude Sony receiver van 15 jaar oud, die 't nog steeds doet, vond ik 't wel eens tijd voor wat nieuws. Ik zat namelijk nog half in 't analoge tijdperk :P

HDMI op TV aangesloten, Humax op de CATV aansluiting en binnenkort de PS3 ook, maar heb even geen derde HDMI kabel bij de hand. TV werkt prima samen met de receiver (Bravia Sync).

Maar waar het mij vooral om ging was de airplay functie. Vervelend genoeg is dat een Apple-vinding en werkt dat niet zomaar vanaf een Windows pc. Gelukkig heb ik nog een MacBook liggen. Dat was dus receiver aanmelden op m'n wifi netwerk en vervolgens op de MacBook de receiver kiezen en afspelen maar. Vanaf Windows moet dit ook kunnen met een 3rd party programmaatje, daar ga ik later ook nog wel naar kijken. Het instellen van wifi is op zich niet zo moeilijk, alleen het wachtwoord invullen was wel even klooien met de karakters.

Geluid is echt mooi. Er zit een microfoontje bij om de calibratie van je speakers automatisch voor je te regelen. Nu heb ik zelf maar 2 speakers dus het leek mij een beetje overkill om dat te gebruiken, maar de receiver vraagt er zelf om tijdens de eerste power-up. Dit kan je trouwens mooi allemaal via een menu op de tv doen. De receiver vond dat ik een 2.0/0.1 opstelling had, oftewel met subwoofer. Dit heb ik naderhand aangepast naar gewoon 2.0 zonder subwoofer. Daarna was ie eigenlijk klaar voor gebruik.

Je kan ontzettend veel instellen aan de receiver. Je hebt natuurlijk de diverse dolby surround modi, die voor mij niet echt van toepassing zijn op 't moment. Maar ook instellingen zoals, het geluid zo aanpassen dat je bij een laag volume nog steeds alle details krijgt te horen (een soort nachtstand zeg maar). Ik heb er een paar Jamo S606 speakers aan hangen. Deze kunnen zelf al heel mooie lage tonen produceren. Vooral met deze receiver komt dat nog veel beter tot zijn recht.

Ik wilde deze receiver voornamelijk hebben voor de airplay functionaliteit en de integratie van bravia sync. Muziek afspelen via wifi direct naar je versterker is echt zeer prettig. En indien je iTunes je gebruikt kan je zelfs bepaalde functies via de AB regelen. Bij spotify weer niet, of ik ben er nog niet achter. Overigens heeft de receiver de mogelijkheid om automatisch aan te gaan bij het gebruik van Airplay. Dit heb ik zelf nog niet getest, maar ook dat lijkt me erg handig.

Ik heb 'm net pas een paar uurtjes, dus heb nog lang niet alles ontdekt. Maar tot nu toe ben ik erg tevreden met dit veelzijdige apparaat.

Op internet vind je trouwens veel reviews over deze receiver waarin vermeld wordt dat er bluetooth in deze receiver zit. Dat is dus alleen bij de Amerikaanse versie. Hier helaas niet. Ik vind dat wel een beetje jammer, maar geen groot probleem.

Ik heb gebruiksgemak een wat lagere score gegeven omdat het apparaat een weelderige menustructuur heeft. Aangezien ik van een relatief simpele receiver af kom is 't nogal overweldigend voor mij waar alle instellingen zitten. Je kan zo ontzettend veel instellen en het is soms een beetje zoeken waar alles zit. Dus vandaar dat ik het gebruiksgemak voor nu even een wat lagere score heb gegeven. Een simpele bass/treble knop zit er bijvoorbeeld niet op. Dan moet je echt in het menu duiken bij de audio instellingen om het aan te passen. Op zich niet zo'n probleem, maar je moet 't allemaal wel even uitvogelen.

In diverse reviews wordt ook gesuggereerd dat er geen Front A+B mogelijkheid op deze receiver zit. Dat is wel het geval, al zou dit wel ten koste gaan van je surround-back of front-high speakers, die je nodig hebt voor de 7.2 opstelling. Maar, de keus is er tenminste. Je kan dus 4 front speakers aansluiten en deze apart of samen gebruiken. Tevens kan je de Front B aansluiting ook gebruiken als Bi-amp aansluiting. Aangezien mijn Jamo's een Bi-amp aansluiting hebben, zal ik hier waarschijnlijk ook nog wel mee aan de slag gaan.

Heb jij ook een Sony STR-DN840?

Is de airplay functionaliteit alleen voor geluid of kun je er ook het beeld van bijvoorbeeld een ipad mee naar de tv casten?
De airplay functionaliteit is alleen voor geluid voor zover ik weet.
Dat is jammer, dan had ik namelijk gewoon netflix kunnen kijken op de (dumb-)tv. Nu zou er al een speciaal apparaat voor moeten komen. Gebruik je de versterker nog steeds met plezier? Of zou je iets anders aanraden?

[Reactie gewijzigd door jort99b op 24 maart 2015 18:00]

Ik gebruik 'm zeker nog steeds met veel plezier. Ik gebruik Netflix zelf via de PS4, ik heb ook een dumb tv :P
foutje. review tekst moest niet hier.

[Reactie gewijzigd door tiguan op 7 december 2013 01:28]

Nu je m een tijdje hebt, hoe bevalt ie nu? Ik ben deze ook aan t overwegen. :)
Hij bevalt super :) En ondertussen snap ik de menustructuur ook een stuk beter, dus dat is eigenlijk al geeneens een minpuntje meer. De AB reageert ook een stuk beter na hem meer te gebruiken.
Ok, mooi. Thanks voor de snelle reactie :-)
Nicee... Hij staat ook op mijn wishlist ;) Samen met een Jamo HCS S428, can't wait..
Kan je hem ook bedienen met je telefoon? Als in, switchen van source oid, regelen volume etc..
In de tussentijd al meer dingen geprobeerd? Standby passthrough of Audio Return Channel?
Telefoonbediening heb ik nog niet geprobeerd. Standby passthrouh ook nog niet, ben bang dat dat meer stroom kost, dan dat ik er echt nut bij heb. Maar dat weet ik niet zeker, kan ook niks vinden op internet hier over. Mijn tv ondersteunt geen ARC, dus dat kan ik ook niet testen.
Is deze receiver ook handig als je alleen muziek gaat luisteren?
Jazeker, ik gebruik 'm zelf eigenlijk ook voornamelijk daar voor en niet als cinema set, al issie daar natuurlijk ook heel erg geschikt voor.