Specificaties 130mm diameter met 12,5dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

Scythe Mugen 4 PCGH Edition Review

JKMH 6 december 2013, 4.337 views

Scythe Mugen 4 PCGH Edition

Pluspunten

• Mooie uitstraling.
  • Duidelijk instructieboekje.
  • Extreem stille Fans.
  • Koelblok is niet te bewegen (bij sommige koelblokken kun je ze nog wat draaien).

Minpunten

• Het monteren van de fans gaat moeizaam.

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 4

Beste medetweakers, omdat mijn waterkoeling niet echt beviel, ben ik weer naar luchtkoeling gegaan. Na niet lang zoeken vond ik de Scythe Mugen 4, echter zag ik nog een versie en dat was de PCGH edition. Die had een dubbele fan setup. en was erg stil. Ideaal voor mij, want ik irriteer me nogal snel aan een luidruchtige koeler. Mijn keus was ook omdat de Mugen 3 vaak aangeraden werd. De koeler lag perfect in mijn budget van 40 euro.

De Fans draaien maximaal 800 RPM op 12.5 Db, ik gebruik deze op mijn intel core i7 4770K met een kleine overklok naar 3800Mhz, Ik heb niet heel veel testmateriaal maar ik doe mijn best.

Specificaties

De koeler past op erg veel sockets, hieronder nog een lijstje:

INTEL

Socket AM3+
Socket FM1
Socket FM2
Socket FM2+

Het blok weegt zo'n 625 Gram, en is daarbij niet overdreven zwaar, tot nu toe is mijn moederbord niet krom gaan trekken, wat je wel veel ziet bij andere koelers.

De doos / verpakking

Ik vind persoonlijk de koeler niet erg goed verpakt, omdat wanneer je het blok eruit haalt, de lagen gelijk beschadigen, niet erg, maar toch, jammer.

Inbouwen

Het heeft me bijna een half uur gekost om de koeler in te bouwen. Met een waterkoelingssysteem is dit vaak binnen een kwartier gedaan. Maar luchtkoelers vergen meestal altijd wat langer voor het inbouwen.

Zoals ik al eerder in de review zei, ik gebruik dit systeem in combinatie met een intel core i7 4770K. Ik heb deze overgeklokt tot 4.2 Ghz.
Toen ik de fans moest monteren met de clips, dacht ik even dat het niet ging lukken omdat het draakje op mijn moederbord in de weg zat. Gelukkig paste het wel.

Ik vind het een erg goed inbouwsysteem van de heatsink zelf omdat je de heatsink niet kan "verschuiven" wanneer hij eenmaal vast zit. Dit heb je wel vaak bij andere koelers.

Temperaturen

De temps zijn zeer netjes, in idle zit ik op de 25 tot 30 graden. Niet hoger. Op full load zit ik op max 80 graden. ook erg netjes en dan te bedenken dat ik niet op stock waardes zit.

Fans

De fans zijn erg goed, ze zijn heel stil, maar houden toch de heatsink erg koel. Wanneer je normaal geheugen hebt, kun je die normaal niet monteren omdat dan de fan in de weg zit, bij de PCGH edition kan dit wel! Er is bewust ruimte gemaakt. Wat ik wel een minpuntje vind is dat de bevestigingsclips erg ongemakkelijk te monteren zijn.

Wanneer je een echte overklokker bent. Moet je denken aan een H100i van corsair, daar is deze koeler niet geschikt voor. Maar wil je een heel klein beetje overklokken en wil je een systeem dat altijd stil is. Dan is deze koeler daar perfect voor!

Beste Tweakers, dit was mijn eerste review op Tweakers. Kritiek is altijd welkom! als het maar opbouwende kritiek is waar ik iets mee kan!

-- TO DO LIST --

- Foto's posten
- Grafiekje maken

Heb jij ook een Scythe Mugen 4 PCGH Edition?

ik wil ook z'on koeler. :P
ik wil ook z'on koeler. :P
Ik draai mijn processor nu op 4.2 Ghz (overklok) en ik kom niet boven de 70 graden uit.
passen die geheugenmodules onder de fan door of heb je gewoon geluk dat je de 2 verst van de processor gelegen sockets kunt gebruiken en toch dual channel draaien?
Mijn geheugenmodules passen er niet onder, wanneer je low profile geheugen koopt zal dit wel sowieso mogelijk zijn. Als je het kapje van mijn modus eraf haalt passen ze er ook wel onder.
Ik heb een AM3 X6 1090T met Corsair Dominator, zou ik dan ook deze koeler kunnen gebruiken?
Of zitten mijn geheugen modules dan in de weg?
Of zitten mijn geheugen modules dan in de weg?
Hoogstwaarschijnlijk gaat dat niet passen aangezien mijn modules er ook niet onderpassen..
Heb 2 modules, past het ook niet als ik de eerste niet gebruik?
Kan op de site van scythe ook niet echt iets vinden. Desnoods schroef ik de koelribben er af.
Heb 2 modules, past het ook niet als ik de eerste niet gebruik?
De 1e 2 kan ik bij mij niet gebruiken. Omdat de ventilator in de weg zit. Ik weet niet precies of het past als je het kapje eraf haalt. Maar ik denk het wel.
Hmmm, als ik de eerste 2 niet zou kunnen gebruiken zitten de banken niet op hetzelfde kanaal, merk je daar veel van?
\
Ik merk daar niks van.