Fantec MM-CR35US Review

mariusjr 2 november 2008, laatste update op 5 november 2008, 2.046 views

Fantec MM-CR35US

Pluspunten

• Stevig gebouwd. Aantrekkelijk geprijst. Wordt erg compleet geleverd met kabels, afstandsbediening, batterijen etc. Voldoende aansluitingen; VGA, USB, AV, YPbPr.
  • Speelt makkelijk AVI, met bijbehorende subtitels. Kan diverse formaten subtitles aan. Kan ook vele videoformaten aan. MPEG 1.2, MPEG4, DivX, Xvid, VCD, MPG, MPEG, DAT, VOB, MP4
  • Ook diverse geluidsformaten: MP1, MP3, AC3, AAC, WMA, DTS
  • Mogelijkheid om een slideshow van je eigen foto's te starten terwijl je naar muziek aan het luisteren bent.
  • De OSD kan in vele talen ingesteld worden, ook Nederlands.

Minpunten

• Te beknopte handleiding. Mist troubleshooting sectie en ook geen Nederlands. Aanvankelijk problemen die voornamelijk veroorzaakt worden door eerstgenoemde minpunt.
  • Werkt helaas niet goed met NTFS, welke vele problemen geeft als je die gebruikt.
  • Jammer dat hij geen ISO aan kan. Ook weergave van foto-formaten zijn beperkt. Slechts Jpeg en MJpeg.
  • Output kan je helaas niet op 16:9 zetten.
  • (de manual zegt dat hij wel breedbeeld aan kan, maar waarom worden de foto's dan ingedrukt?)
  • Produkt lijkt bij sommige films de kleuren en/of geluidssynchronisatie te verknallen. Moet nog uittesten wanneer en waarom.
  • Je kan niet rustig een andere song uitkiezen terwijl er 1 afspeelt. Hij breekt meteen af.
  • Vrij traag met opstarten als er veel files op staan. Tot wel een paar minuten.
  • Mediaplayer is niet geheel fool-proof.

Kwaliteit voeding Score: 3
Gekocht als: externe mediaplayer met 1000 GB harddisk. (Samsung HD103UJ)
Hieronder volgt mijn bevindingen van dag tot dag met al mijn fouten en bevindingen.
Vooral van andermans fouten kan je natuurlijk veel leren ;-)

De prijs is aantrekkelijk. Voor 1 prijs krijg je een externe harddisk en mediaplayer in 1.
Tenminste.. je kan hem ook zonder harddisk kopen.
Op moment dat ik hem binnenkreeg, zag ik dat je inmiddels al een 1,5 TB harddisk kon kopen, en had bijna alweer spijt!
Maar goed, dat komt later wel, dan stop ik deze 1 TB wel ergens in een machine, ofzo.

Eerste indruk: probleemloos. word meteen door pc herkend, zonder problemen. Uiteraard zonder drivers te installeren (dat is wel nodig voor Windows98) en uiteraard ook zonder de manual te lezen.

Tweede indruk is wat minder. De eerste film die ik er op wil kopieren, lukt niet. Vreemde foutmelding. Bestand is te groot voor het doelbesturingssysteem? Huh? Er staat toch helemaal geen besturingssysteem op de Mediaplayer? Toch maar even de manual doorgelezen, maar kan er niets over vinden.
Na wat googlen kom ik er achter dat het aan Fat32 ligt.
Dus, opnieuw formateren maar. Op NTFS. Waarom niet meteen fabriekshalve op die manier geformateerd? Jammer dat die beperking niet in de manual uitgelegd staat.
Edit: het betrof een ISO, later begrijp ik dat deze mediaplayer niet eens ISO aan kan.

Derde indruk, ook wat minder. Er zit een VGA aansluiting op, dus ik denk, sluit hem op de LCD monitor aan, maar niets.
Pas als je de USB kabel er uit trekt, gebeurt er wat. Helaas kan mijn TFT die (lage?) resolutie niet aan. (out of range).
Edit: Later kwam ik er achter dat ik de uitgang door middel van de afstandsbediening moest selecteren.
Ook als ik hem op de televisie aansluit is er geen beeld. Schijnbaar omdat hij standaard ingesteld staat op Ypbpr output. Dus kabel daar op zetten, en er is (slecht) beeld, en geen geluid, maar voldoende om de instellingen te wijzigen naar Pal en AV-output. Daarna de AV-kabel weer naar de juiste connector, en het beeld is ok.
Edit: dit had dus ook met de afstandsbediening gekund, door middel van de VIDEO toets.

Ik had vantevoren 3 mappen aangemaakt, muziek, fotoos en video. Ook de mediaplayer heeft deze 3 mappen, echter, al deze mappen zijn leeg. Misschien moet de mapnaam wel EXACT dezelfde zijn? Is de (korte) manual niet duidelijk over. Nu staat alles in de filesmap. Hoewel.. alles, de 2 films kan ik nog steeds niet vinden. Wel de MP3 en de foto's. Bij de foto's loopt het vast. Te groot misschien? Ze zijn nog geen megabyte groot? De MP'3 en WMA's lijken goed af te spelen.. Mooie equalizer ook in beeld. Beter dan de mediaspelers die hier een kans laten liggen en gewoon heel saai alleen de titel weergeven. maar.. wat erg.. alle filenamen worden afgekort tot 8 tekens! Ik ergerde me al aan de mediaspelers die het afkorte op 12 of 16.. maar dit is echt verschrikkelijk!
Vooruit spoelen gaat niet. Verder ook zeer langzaam. Word erger met meer files. Als je ergens op drukt, moet je even geduld uitoefenen voordat er iets gebeurt.

Al met al een slechte indruk, en alles in de hoek gegooid. Morgen maar weer verder kijken of er wat op te lossen is.

Update:
Na wat gepuzzel, onderzoek en het vinden van een Duits review van dit produkt, ben ik er nu achter dat de harddisk perse in FAT32 geformateerd MOET worden!
Ik quote:
Wer die Festplatte in NTFS formatiert kann diese zwar als externe Festplatte am Computer verwenden, die Multimedia-Funktionen des MM-CR35US funktionieren dann allerdings nicht mehr. Hierfür muss die Festplatte unbedingt als Fat32 formatiert sein. Die Formatierung in Fat32 wird von Windows XP nur bis zu einer Partitionsgröße von maximal 32 GB unterstützt. Partitionen mit einer Kapazität über 32 GB können nur im NTFS formatiert werden. Wer aber Partitionen mit höheren Kapazitäten anlegen möchte muss hierfür zu Partitionierungsprogrammen wie Symantec Partition Magic oder eben zu der mitgelieferten Software greifen, welche hierfür völlig ausreichend ist.
Echter, volgens 1 van de lezers moet FAT32 tot 2 TB gaan. Wat waarschijnlijk wel klopt, Windows herkend het wel, dus het zal misschien de combinatie zijn van de Bios van het apparaat en FAT32 wat de problemen veroorzaakt. En ik ben niet de enigste.. op internet vond ik soortgelijke ervaringen.

1 TB formateren in FAT32 zal in Vista in ieder geval niet lukken, gelukkig zit er in de doos een cd met een FAT32 formateerprogramma waarmee het wel wil lukken. (All data in the drive will be destoryed???)
Op dit moment ben ik hem nu weer aan het herformateren, dat duurt wel even, met 1000 GB.

Waarschijnlijk zal het dan wel beter werken, en hopenlijk ook weer langere filenamen.
Maar het steekt me dat de fabriek nog steeds aan FAT32 hangt. Want die ondersteund maar tot 32GB. Dit betekend dus dat ik weer problemen ga krijgen en niet zomaar meer (grote) files zoals films rechtstreeks vanaf de PC kan overzetten. (vanwege de - Bestand is te groot voor het doelbesturingssysteem - foutmelding).
In 30 partities onderverdelen lijkt me geen optie, als dat al zou kunnen? (de manual heeft het over maximaal 4 partities, maar die zegt ook dat hij maar tot maximaal 500 GB ondersteund).
Veel te veel zoekwerk. Hooguit 5 a 6 zou acceptabel zijn, voor elk type file een partitie.

De keuze voor FAT32 lijkt logisch, ze willen ook de oudere pc's er op laten werken.
Maar waarom niet NTFS OOK laten werken?

Update 2:
Nu de hele drive weer als Fat32 geformateerd te hebben, met de meegeleverde speciale tool, (2 bad sectors), werkt het apparaat veel beter.
Dat wil zeggen, eerst veel frustatie, na op de video-knop gedrukt te hebben, verdween gewoon het hele beeld! Kwam ook niet meer terug na nog een keer op die knop gedrukt te hebben.
Blijkt later, dat je dan 2 x op die knop moet drukken, dan komt het weer in de oude stand. Waarschijnlijk is deze knop voor de uitgang, en kan je dus hiermee AV, VGA en YPbPr selecteren.
Maar daar kwam ik dus achter na 20 keer de kabel verwisseld te hebben, goed aangedrukt te hebben, nog 10 x op video drukken, vele malen aan en uit gedaan te hebben en zeker een uur verder te zijn.
Dus schijnbaar was mijn eerdere stuntelingen met het beeld hieraan gerelateerd. In hoeverre kan zoiets mijn schuld zijn? Het STAAT wel in de manual, kort en bondig, VIDEO - Video output mode switching.
Zo kort dat ik er overheen gelezen heb.
Maar ik heb bewust deze preview geschreven nog voordat ik alles goed uitgezocht heb, met in mijn achterhoofd de gemiddelde consument die niet supertechnisch is, en die ook niet of nauwelijks de gebruiksaanwijzing leest.
Ook de TFT beeldprobleem is hiermee opgelost, lijkt het. Je moet nog steeds de USB-kabel er uittrekken, helaas, maar ik heb beeld. Ik mis alleen mijn rood en blauw. Alles is groen. Nog even uitzoeken of dat mijn kabel of TFT kapot is? (Op de PC werkt hij naar behoren).
Vooruitspoelen werkt nu ook perfect. Jammer alleen dat de PLAY-knop niet op een instinktieve plaats bevind, als ik nu vooruitspel, en de film op normaal spelen wilt zetten, druk ik nu meestal op VOLGENDE, waarbij de volgende film begint af te spelen. Kwestie van wennen. Maar waar is de waarschuwing 'weet je het zeker?' wanneer je hem WEL nodig hebt?

Waar ik erg blij mee ben, de korte filesnamen zijn ieg opgelost. Alle MP's schijnen te werken, en de foto's ook. ISO nog niet, daar is waarschijnlijk de DVD-play knop voor, maar moet nog uitzoeken hoe dat werkt.
Maar al met al heeft dit zeker invloed op de algehele beoordeling! Die springt meteen naar goed! De installatiegemak zal ik nog maar even zo laten staan. Al was een groot gedeelte van de problemen wel RTFM-gerelateerd. Toch is de manual te kort, staan er een aantal dingen niet in en mis ik een troubleshootgedeelte. Het geheel zou ook iets meer plug en play moeten zijn.

Algemene beoordeling: Heb ik als slecht gewaardeerd
Dit, omdat de mediaplayer onbruikbaar is voor het doel waar ik hem voor gekocht heb.
Dit is een voorlopige oordeel, die ik nog kan aanpassen als ik (sommige) problemen weet op te lossen. Goed zal het in ieder geval nooit worden, omdat ik van oordeel ben dat het probleemloos zou moeten werken, zo uit de doos. Met hooguit wat instellingen die uit de manual te vinden zijn, en niet na een hoop speurwerk op internet.
Update: inmiddels de Algemene beoordeling op goed gezet.

Dit zou nog zeer goed kunnen worden, als er nog wat kleine probleempjes die eerder genoemd zijn, opgelost zijn. En dan bedoel ik met name het overzetten van grote bestanden. Wat nogal vaak voor kan komen, want dit ding speelt toch niet voor niets ook VOB af?!

Op kleine onvolkomenheden zal ik het apparaat niet op afrekenen. Daar is het te goedkoop voor. En dan bedoel ik b.v.; als je naar een song luisterd, stopt deze onmiddelijk met afspelen wanneer je een andere song wilt selecteren. Foto's die in elkaar gedrukt worden op een breedbeeld-televisie. En nog wat kleine dingen, maar ik heb nog geen perfecte mediaspeler gezien, ook bij de duurdere zie je vaak dergelijke dingen.
De traagheid is op te lossen door b.v. preview uit te zetten, en alle bestanden gewoon te benaderen via de files-folder. Want via de muziek, video of foto-map worden er eerst een aantal ingeladen, en daar moet je op wachten. Ook dit probleem heb ik bij meerdere mediaspeler gezien, dus zal ik hier ook geen minpunten voor geven.

Nu ik dit apparaat een beetje onder de knie hebt, wordt het tijd om hem helemaal vol te gaan zetten. Daarna zal ik waarschijnlijk nog een update geven.
Nu kan ik nog weinig zeggen over de kwaliteit van de media, zonder te weten of het toevallig aan DAT filmpje ligt, of aan de speler. (kleuren niet goed, vervorming of slechte synchronisatie).
Dus zal in ieder geval ook wat vergelijking moeten doen met dezelfde media op de PC zelf.

Bouwkwaliteit en afwerking: Heb ik als zeer goed gewaardeerd.
Het ziet er allemaal gewoon zeer solide uit. Aluminium behuizing, robuuste afstandsbediening. Stijlvol afgewerkt. Misstaat niet naast de TV.

Inbouwmogelijkheden: Heb ik als voldoende gewaardeerd.
Je bent beperkt tot het inbouwen van 1 x 3.5 inch drive. Maar wat verwacht je anders van zo'n apparaat?
Hij ondersteund zowel Sata als IDE, en dat is goed, dus alles totaal zijn dit gewoon voldoende mogelijkheden.
Voor 2.5 inch drives is er een andere behuizing te koop, maar met een bracket zullen die ook wel hier in te bouwen zijn.

Koelingsmogelijkheden: Hoewel er geen mogelijkheid is voor het inbouwen van een koeling, heb ik het toch als voldoende gewaardeerd.
Dit omdat de behuizing van aluminium is, en de warmteafvoer naar ik verwacht voldoende zal zijn.
Al heb ik dit niet uitgebreid getest.

Vormgeving: Heb ik als goed gewaardeerd.
Zoals ik bij de afwerking al zei, het ziet er gewoon mooi uit. Het is mooi afgewerkt, het is niet zomaar een goedkoop doosje waar wat electronica ingegooid is.

Installatiegemak: Heb ik oorspronkelijk als zeer slecht gewaardeerd. Omdat ik me gedwongen voelde om de formatering te wijzigen en dit verder ook nergens aangegeven stond.
Ik heb dit nu naar slecht veranderd omdat bleek dat de formatering gewoon goed stond.
Het probleem die ik tegenkwam valt niet te verwijten aan het installatiegemak, maar aan het gebruiksgemak.
Mijn apparaat werkte meteen goed uit de doos op de computer, al is dit door de importeur gedaan. Maar zowel op de monitor als op de TV geen beeld. Wat betreft de monitor, misschien is dat wel een gebrek van dit scherm dat hij het niet aankan. Wel zou ergens ermeld moeten worden dat je de USB-kabel wel uit de PC moet trekken. Het ergste is dat het op de TV niet direct beeld gaf, omdat je schijnbaar de configuratie eerst moet aanpassen. En dat is lastig, als je geen beeld hebt!

Fabriekshalve word dit apparaat zonder harddisk verkocht, maar het inbouwen van een harddisk is zeer simpel. 2 schroefjes, en er word een duitelijk manual in PDF bijgeleverd (Engels) hoe je hem in FAT32 moet formateren.
Als ik meteen beeld had gehad, had ik de waardering goed gegeven. Net geen zeer goede kwalificatie omdat je hem niet rechtstreeks vanuit Windows kan formateren, maar een speciaal programma nodig hebt.

Update: om de juiste uitgang te selecteren, moet je op de VIDEO knop drukken. 1, 2 of 3 keer.
Dit staat inderdaad wel in de manual vermeld, al is het allemaal niet superduidelijk. Wel het voordeel van de twijfel, dus installatiegemak nu op goed gezet.

Modbaarheid: slecht. Maar wie zou dat willen? Vind ik persoonlijk geen nadeel.

Kwaliteit van voeding: Heb ik als voldoende gewaardeerd.
Al is dit moeilijk te beoordelen op zo'n korte termijn. De externe voeding ziet er wel degelijk uit, het is geen superzware voeding, maar hij wordt niet warm, dus het zal wel goed zijn. Ik voorzie geen problemen met het inbouwen in een dichte kast.

Prijs: heb ik als goed gewaardeerd.
Zonder harddisk is hij momenteel te koop voor zo'n 69 euro.
Een externe harddisk bracket die er niet zo lomp uitziet, maar die er net zo uitziet ongeveer, kost al minimaal 30 euro. Dan zit er nog een afstandsbediening bij, dat kost al minimaal 10 euro. Verder batterijen, 3 aansluitkabels voor monitor, beamer en/of TV, dan weet je dat je voor de Mediaplayerfunctionaliteit misschien hooguit 1 of 2 tientjes meer betaald. Dus daar kan je niet over klagen.
Omdat je hem altijd nog gewoon als externe harddisk kan gebruiken, zal het nooit geen miskoop zijn. Al zijn er goedkopere externe brackets te koop.

Conclusie:
Veel van de aanvankelijke problemen en slechte eerste indruk was onnodig.
Beter de manual lezen helpt, al vind ik het vrij logisch, dat als er een Music-knop op de afstandsbediening zit om muziek af te spelen, dan je dan ook verwacht dat de Video-knop is om de video af te spelen. Niet dus, afblijven van deze knop! Deze gebruik je maar 1 keer, namelijk bij het installeren.
Verder, als ik niet had geprobeerd om ISO's over te zetten wat deze machine niet eens aankan, had ik het apparaat ook niet geherformateerd, wat een hoop problemen had voorkomen.

Als verbeterpunten voor de fabrikant zou ik kunnen noemen:
Nederlandse gebruiksaanwijzing, met een HOW-TO-BEGIN en een TROUBLESHOOT gedeelte. (waarbij veelgemaakte fouten worden uitgelegd).
Duidelijke waarschuwing de harddisk NIET op NTFS te formateren!

Als tips kan ik noemen:
Laat de Video, Muziek en Foto button links leggen. Maak gewoon een paar mappen aan, en doe alles via de FILES-menu. Werkt veel sneller.
Trek de USB-kabel er uit als je beeld wilt hebben.
Als je nog geen beeld hebt, druk dan 1 of meerdere keren op de VIDEO-button op de afstandsbediening.

Heb jij ook een Fantec MM-CR35US?

Voor zover ik weet ondersteund FAT32 tot 2TB, dus veel meer dan 32GB...
Verder lijkt je review één grote klacht, je kan je review uitbreiden door bijvoorbeeld per beoordelingscriterium je score te onderbouwen.
Succes met de problemen van je schijf!
Klacht? Nee, zeker niet.
Ik zie, en noem toch duidelijk ook de positieve punten. Dus ik vind het flauwekul om dit als 1 grote klacht te bestempelen.

Ik kan er ook niets aan doen dat ik er minder goede ervaringen mee heb.
Wat wil je dan? Dat ik een beetje positiever ben? Het moet toch een eerlijk review zijn, zoals IK het ervaar? Of mag je geen review schrijven als je te weinig positieve punten weet te melden?
Aan anderen de vrijheid om een positievere verhaal te schrijven als ze die hebben.

Ik zal in ieder geval per criturium de punten onderbouwen.

p.s. dat stukje van die 32 GB probleem heb ik letterlijk nu gekopieerd. Dus dat zal niet helemaal uit de lucht komen vallen.

[Reactie gewijzigd door mariusjr op 2 november 2008 13:00]

Kijk! De review is nu veel informatiever, bedankt. :)
Ik heb even gezocht waar dat 32GB verhaal vandaan komt. Dit is wat Microsoft er zelf over te zeggen heeft:
"You cannot format a volume larger than 32 gigabytes (GB) in size using the FAT32 file system during the Windows XP installation process. Windows XP can mount and support FAT32 volumes larger than 32 GB (subject to the other limits), but you cannot create a FAT32 volume larger than 32 GB by using the Format tool during Setup."
bron
Al met al heeft die beperking gevolgen voor de praktijk in die zin, dat het me nog steeds niet lukt om bestanden ter grootte van een DVD, of groter, over te zetten van een PC.

Met wat experimenteer weet ik dat 4185120 bytes nog net gaat, en 4198720 bytes net niet. Vermoedelijk zal de grens op 4 GiBi-byte zitten, wat exact 4194304 groot is.
En laat de DVD's nu net meestal wat groter zijn!
Maar ik bedenk me ineens, dat bij een DVD, de bestanden (VOBS) nooit groter zijn als 1 GB.
Ik heb geprobeerd om ISO's over te zetten, maar volgens mij kan deze speler niet eens ISO aan. (ik dacht dat ik het zag staan, maar misschien was ik in de war met IFO).

Misschien de review op dat punt nog even updaten.

Vraag me wel waarom de beperking op 4 GiBi-byte staat, en wat het met de 32-GB barriere te maken heeft... is toch 8 keer zo klein?

update:
speler kan inderdaad geen ISO aan.
Weer een probleem opgelost die ik zelf in de wereld geholpen heb.

Die 4 GB probleem zal ook wel geen groot probleem zijn dan. Weinig mensen zullen AVI's maken van meer als 4 GB ?

[Reactie gewijzigd door mariusjr op 2 november 2008 18:07]

Oke, die 32gb is dus de maximum grootte van een partitie wanneer je deze aanmaakt tijdens de windows XP installatie. Als je dit op een andere manier doet kan deze wel veel grotere partities aanmaken.
Dit is iets anders dan de maximale bestandsgrootte, deze ligt op 4GB bij FAT32.
De reden waarom die VOBS altijd max 1gb groot zijn is dus ook compatibiliteit, zorgen dat ze met 'alle' bestandssystemen te gebruiken zijn.
Ik maak uit je verhaal op dat je nu hebt bedacht de iso's uit te pakken en gewoon lekker de vob bestanden op te slaan? Lijkt mij inderdaad een makkelijke oplossing :)
trouwens, het is normaal dat je de usb kabel moet unpluggen. Heb reeds met die PockiVision mediahub's gewerkt, en deze doen exact hetzelfde, en de door jou genoemde problemen zijn daar ook aanwezig.

Niet echt een review maar kan handig zijn voor mensen die ook problemen hebben ;)
Misschien niet een review zoals de meesten het gewend zijn.
Bij een review zoek je eerst alles uit, en geef je de details en conclusie.
In dit geval nam ik bewust de lezer mee aan de hand van mijn persoonlijke ervaringen, en schreef het stap voor stap.
Hoewel ik steeds positiever word naar gelang ik het ding beter onder de knie heb, en de nadelen weet te mijden, compenseren of op te lossen, wil ik toch mijn 1e, 2e en derde indruk niet weghalen. Gewoon omdat deze indrukken juist zo belangrijk zijn!
En inderdaad, het helpt anderen misschien dezelfde problemen op te lossen.

Dat het normaal is dat je de USB-kabel moet unpluggen, zal heus niet bij iedereen bekend zijn!