Specificaties Bedraad Qwerty met Cherry MX Blue switches - Bekijk alle specificaties

CM Storm QuickFire XT - Blue Switch Review

kTdnG 6 december 2013, laatste update op 2 januari 2016, 6.136 views

CM Storm QuickFire XT - Blue Switch

Geweldig toetsenbord met 1 minpunt.

Pluspunten

• Robuust - Ligt vast als een huis
  • Simpel - Minimalistisch design, geen toeters en bellen
  • Easy to install - Geen drivers of software benodigd
  • USB kabel volledig los te halen (vervangbaar)

Minpunten

• Uitklapbare plastic voetjes zijn te glad

Hallo,

Dit is mijn eerste review, dus op- en aanmerkingen zijn altijd welkom :)

Introductie.

Ik gebruik inmiddels thuis al enige tijd de Razer BlackWidow 2013 editie (link) en vond het tijd om voor mijn werk ook een mechanisch toetsenbord aan te schaffen.
Aangezien een mechanisch toetsenbord niet echt een stuk hardware is wat snel door een werkgever vergoed wordt heb ik deze zelf aan moeten schaffen. Ik was dan ook op zoek naar een 'goedkoop' mechanisch toetsenbord met hoorbare feedback, aangezien mijn BlackWidow dit ook heeft en ik het fijn vind klinken.
Ik ben toen online gaan zoeken naar betaalbare mechanische toetsenborden en kwam eigenlijk al snel uit op de CM Storm TK Stealth (link). Deze vond ik persoonlijk er zeer strak uitzien en ik vond ook het feit dat de print op de voorkant i.p.v de bovenkant zit erg aantrekkelijk (voorkomt slijtage). Deze was echter nog niet goed leverbaar in Nederland en toen heb ik besloten om te gaan voor de CM Storm QuickFire XT.

Waarom dit toetsenbord?

De CM Storm QuickFire XT was op dat moment (22 November 2013) het goedkoopste mechanische toetsenbord met Cherry Blue switches.

In de doos.

In de doos vind je uiteraard het toetsenbord zelf, de verwijderbare USB kabel en een boekje bij van CM Storm met daarin wat informatie over het toetsenbord en ook de garantie informatie.
In de doos tref je ook de volgende extra onderdelen aan:
USB -> PS2 converter
Keycap removal tool
Extra Keycaps

Het toetsenbord

Na het uitpakken en aansluiten van het toetsenbord kun je deze vrijwel gelijk gebruiken. Je hoeft geen drivers of software te downloaden wat een hoop gedoe scheelt :)

De CM Storm QuickFire XT maakt gebruik van de bekende Cherry MX Blue switches. Meer info zie Link (blog van DAS keyboards).

Het toetsenbord zelf ligt zo vast als een huis op je bureau. De rubberen steunen zijn vrij groot, dus het toetsenbord verschuift ook totaal niet bij veelvuldig gebruik. hier komt echter wel het enige minpunt om de hoek kijken, namelijk de uitklapbare voetjes. Deze zijn volledig van plastic en hebben dus op mijn bureau een stuk minder grip, wat wel weer resulteert in schuiven van het toetsenbord. Gelukkig gebruik ik de uitklapbare voetjes zelf nooit, maar ik kan begrijpen dat voor mensen die deze wel gebruiken dit een vervelend punt kan zijn. Dit had wellicht opgelost kunnen worden door het uiteinde van de uitklapbare voetjes ook te voorzien van een rubberen strip.

Onder de F5 t/m F12 toetsen zijn een aantal multimedia knoppen, welke met de FN toets aangesproken kunnen worden. Deze is te vinden tussen de rechter Windows en CTRL knoppen. FN + F9 zorgt overigens voor een lock op de WIndows Key, zodat deze tijdens bijvoorbeeld gamen niet perongeluk geactiveerd kan worden wanneer er op gedrukt wordt. Deze knop is voorzien van een status led, welke brand wanneer de lock geactiveerd is.

Ook heeft de CM Storm QuickFire TK nog een 4 tal extra Functie knoppen welke te vinden zijn onder de NUMLOCK, /, * en -. Deze knoppen zijn te gebruiken voor het aanpassen van de Repeat Rate. Dit is echter alleen van toepassing wanneer je het toetsenbord gebruikt in combinatie met de USB -> PS2 converter. Wat het verder inhoud is voor mij onbekend.

Extra KeyCaps
CM Storm heeft bij de QuickFire XT een aantal extra KeyCaps toegevoegd. hieronder vallen de gekleurde WASD knoppen waarbij de letter print op de voorkant van de keys zit en bovenop ziten pijltjes. Ook zitten er 2 KeyCaps bij welke met de logo's van CM Storm en Cooler Master. Deze kunnen gebruikt worden op alle knoppen op de onderste rij van het toetsenbord, met als uitzondering de spatiebalk.

Eindresultaat

Ik ben uitermate tevreden met mijn CM Storm QuickFire XT en zou deze zeker aanraden aan personen die voor een niet al te hoge prijs een mechanisch toetsenbord willen proberen. Het toetsenbord oogt goed (zeker met de rode WASD KeyCaps) en voelt erg robuust aan. daarnaast heb ik stukken minder last van kramp in mijn vingers bij het typen van lange mails, stukken documentatie of bijvoorbeeld deze review ;)
Tevens zit ik er aan te denken om mijn Razer BlackWidow 2013 editie weg te doen en te vervangen voor ook een CM Storm Quickfire. Of dit een XT of een Stealth gaat worden weet ik nog niet. DIt aangezien de BlackWidow mij de laatste tijd steeds meer problemen oplevert (hangende toetsen en verlies van verbinding met Windows).

Dit is mijn eerste review, dus feedback is altijd welkom ;-)

Heb jij ook een CM Storm QuickFire XT - Blue Switch?

ik heb zelf ook dit toetsenbord. ik was eerst ook sceptisch, want ja het is wel een duur grapje zo'n toetsenbord. daarom besloot ik deze te kopen vanwege zijn goedkope prijs, maar ik moet zeggen het typt echt 100 keer beter dan een normaal toetsenbord en idd ik ben het met de review eens die pootjes zijn een beetje te glad, maar als je er gewoon op typt en niet teveel druk op geeft verplaatst hij zeker niet
Zeker waar, maar ik vind toch dat CM Storm daar wel rekening mee had kunnen houden ;-)
first things first, mooie duidelijke review :)

Ik vind het goed en duidelijk geschreven.
Zelf zit ik enorm te denken ofdat ik 65 euro wil uitgeven aan een toetsenbord.
Nouja, ofdat ik het waard vind is het meer.
Typt een mechanisch toetsenbord zo veel beter?
Beste Bram,

Beetje late reactie van mij, maar goed ;-)
een mechanisch toetsenbord vind ik zo veel beter typen, omdat de toetsen voor mijn gevoel gevoeliger zijn. hierdoor kost het mij dus veel minder 'kracht' om een toets in te drukken en scheelt het mij met name met het typen van lange mails of bijvoorbeeld reviews zoals deze een hoop kramp in mijn vingers. ik merkte dat ik met de standaard rubberdome toetsenborden echt kramp kreeg in mijn vingers. en dat is nu verleden tijd. daarnaast vind ik de feedback van de knoppen ook wel wat aparts hebben ;-) fijn gevoel dat je precies hoort of je een toets indrukt of niet.
Plastic/gladde voetjes dus de enige 'main' reden voor 4 sterren?
Correct. Ik vind dat CM Storm hier echt iets anders voor had mogen verzinnen.
Op het moment dat je de voetjes niet gebruikt ligt het toetsenbord zo stabiel als een huis, maar zodra je de voetjes uitklapt schuift hij alle kanten op.
Ben ik toch blij dat ik hem heb gekocht ;)
Vind het toch redelijk grof, het ligt ook aan de ondergrond of hij wel of niet heen en weer glijdt.
nee niet grof, glad :P

[Reactie gewijzigd door kTdnG op 28 december 2015 11:34]

Grove ondergrond maakt het ook minder glad :>
Ik denk dat CM Storm de voetjes tegenwoordig wel voorziet van een stuk rubber dat net zo stroef is als de andere stukjes rubber (zelfs zo erg dat de pootjes inklappen als je het toetsenbord van je afduwt).

https://goo.gl/7jWf6s (Foto oude pootjes)
https://goo.gl/hA50nZ (Foto nieuwe pootjes)
Duidelijke review, een puntje als aanmerking ik zou 2 weken geleden onder het kopje waarom dit toetsenbord vervangen door exacte data. :)

Heeft mij erg geholpen om een review van het toetsenbord te zien.
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt 8)7
De CM Storm QuickFire XT was op dat moment (2 weken geleden) het goedkoopste mechanische toetsenbord met Cherry Blue switches.

Het vetgedrukte deel vervangen door de datum van het zien dat hij goedkoop was.
Ik heb het aangepast ;)
Het is overigens wel een review uit 2013 ;)