i-Mobile IQ X3 Zwart Review

breaky73 6 december 2013, 769 views

i-Mobile IQ X3 Zwart

Pluspunten

• Prijs!
  • Goede batterijduur
  • Full HD scherm
  • Goede afwerking
  • Luxe uitstraling, mooie matrialen gebruikt.
  • Twee flitsers (voorkant en achterkant) en uitgebreide instellingen camera app.

Minpunten

• Scherm ietwat koel afgesteld
  • Touchscreen iets minder gevoelig dan bekende merken.
  • GPS werkt niet out of de box (software fix aanwezig)
  • Geen LTE
  • Geen geheugenslot
  • Batterij niet verwijderbaar
  • Geen NFC

Review i-Mobile IQ X3

Het Thaise i-Mobile timmert al jaren aan de weg door het leveren van goedkope mobiele telefoons aan de inwoners van Zuid-Oost Azie.
De telefoons worden overigens in China gemaakt en van i-Mobile firmware en branding voorzien.

Al levert i-Mobile niet in Nederland, sommige modellen zijn onder andere naam wel verkrijgbaar op de Nederlandse markt. Een goed voorbeeld is de Xtreamer Q die i-Mobile onder de naam IQ X verkoopt.

De telefoon die hier besproken gaat worden is de i-Mobile IQ X3, het nieuwere broertje van de IQ X en Xtreamer Q. Er is dus een kans dat deze telefoon onder een andere naam naar Nederland komt.
De IQ X3 is op dit moment het topmodel van i-Mobile. De telefoon is verkrijgbaar in wit of zwart voor 8990 Thaise Baht, ongeveer 200 Euro. Ik bespreek hier de witte versie.

De telefoon wordt geleverd in een simpele witte doos met daar een foto van de telefoon. In de doos zit ook nog een USB flatcable, stekker, instructie boekje (Thai/Engels), oortjes, screen protector en een simple zwarte plastic case.

Uiterlijke kenmerken/constructie:

Het eerste wat opvalt is als je de telefoon oppakt dat het geen lichtgewicht is. i-Mobile geeft echter geen gewicht op.

De telefoon heeft veel weg van de Oppo Find 5. De lengte, breedte en dikte komen bijna geheel overeen. Lang, smal en dun dus.

De telefoon is aan de voorkant geheel zwart, in tegenstelling tot de Find 5 die een wit "lipje" heeft. Het grootste gedeelte wordt uiteraard ingenomen door het 5 inch Full HD scherm. Aan de onderkant zitten drie capacitieve knoppen aangeduid worden door witte stipjes met een witte backlight. Ook zonder backlight zijn de knoppen te zien. Aan de bovenkant zitten respectievelijk een enkele flits led, speaker, notificatie led, een 8 mp camera en verschillende sensoren.

De achterkant is volledig wit mat plastic, behalve de camera, die in zwart is uitgevoerd, vergelijkbaar met de Nexus 5. Naast de camera is er een dubble led flitser geplaast. Het plastic lijkt van hoge kwaliteit en vinger afdrukken zie je dus niet.

Onder heb je recht in het midden een micro USB aansluiting plus microfoon. Rechts zit de power knop en links zit een enkele volume knop, beide in wit uitgevoerd. Boven heb je een 3.5 mm koptelefoonsluiting en de simkaart sloten. De telefoon kan een mini sim en een micro sim herbergen. De sloten zijn bedekt met een stukje plastic met magneet. Een SD kaart slot ontbreekt.

De telefoon voelt erg stevig aan en heeft een luxeuze uitstraling. Wat opvalt is dat de zijkanten koel aanvoelen. Ik neem aan dat er metaal is gebruikt om de constructie te verstevigen, al wordt hier door i-Mobile geen woord over gerept. De Find 5 heeft dat in iedergeval ook. Ook onbekend is of er verstevigd (Gorilla/Dragon Trail) glas is gebruikt. De telefoon ligt goed in de hand door dat aan de onderkant de hoeken wat afgerond zijn.

Hardware:

De chipset is de voor Chinese telefoons welbekende Mediatek MT6589T. Een quad core chipset die 1,5 mHz zijn werk doet. Er is 1 GB werk geheugen in gebouwd en 16 GB extern geheugen. Hiervan is ongeveer 10 GB nog beschikbaar. 2 GB wordt standaard voor apps gebruikt. Het geheugen kan niet uitgebreid worden!

Het scherm is een gelamineerd IPS scherm met Full HD resolutie (1920x1080) van 5 inch. Het is ietwat koel afgesteld, maar de zwartwaarden en helderheid zijn goed. Alles is haarscherp en het is een genot om naar te kijken. Ook zijn de kijkhoeken goed. Ik kan geen kleurverschuivingen waarnemen onder extreme hoeken. Er worden maximaal 5 aanrakingen tegelijkertijd geregistreerd. De gevoeligheid is iets minder dan dat van de bekende merken. Soms registreert ie een veeg als een aanraking. Het zou best kunnen dat de screen protector hier de oorzaak van is.

In vergelijking met een Sony Xperia Z zijn de kijkhoeken veel beter, maar de kleuren iets fletser. In vergelijking met een Samsung Note II lijkt wit op de I-Mobile veel witter en op de Samsung bijna grijs.

Er is een ingebouwde batterij van 2300mAh, van het lithium-polymeer type, die niet verwijderd kan worden.

Bijzondere aandacht is ook geschonken aan de cameras. Op de achterkant zit een 18 MP camera met BSI sensor plus dubbele led flitser en aan de voorkant een wide-angle 8 MP camera, ook met (enkele led) flitser.

Wat ik zelf belangrijk vind dat de telefoon ook over veel sensoren beschikt. Dit is gelukkig ook het geval met deze telefoon. Enkel een temperatuur en een druk (barometer) sensor ontbreken.

Data wordt door edge, gprs, hsdpa+ (42,4 Mbps) hsupa (11,5 Mbps) ondersteund. Echter voor 3G is alleen de 900 en de 1800mhz band beschikbaar. Overige verbindingen zijn bluetooth (versie 2 of 3, dat is niet helemaal duidelijk), WiFi Direct en USB OTG. Beide simkaart slots ondersteunen 3G, al kan maar een slot een actieve 3G dataverbinding hebben. Bereik van 3G en telefoon is gemiddeld. Men kan mij prima verstaan en de geluidskwaliteit van het luistergedeelte is gemiddeld.

Tenslotte is er nog de notificatieled die verschillende kleuren kan weegeven.

Hieronder wat foto's samen met een Sony Xperia Z:

Software:

De telefoon draait op android 4.2.2. Het is redelijk stock Android al zijn er hier en daar aanpassingen gedaan. De dialer en de people app zijn aangepast, maar niet ten goede. Het lettertype is veels te groot afgesteld. Ook is om onbegrijpelijke redenen het als enigste icoontje van de settings aangepast zodat het op (oude) Iphone setting icoon lijkt.

Voor de rest is de software zeer stabiel en heeft de telefoon standaar de play store geinstalleerd. Alle Thaise extra software is gemakkelijk te verwijderen.

De telefoon start in ongeveer 25 seconden op, wat prima is. Je kunt vlotjes door het menu scrollen en veel lag is er niet. Apps zoals Facebook starten ook snel op.

Er worden veel talen ondersteund waaronder Nederlands. Ook is er een sim management menu toegevoegd voor het beheer van twee simkaarten.

De Gallery app laat een 5 tal seconden video thumbnail zien bjj het overzicht. Niet alle formaten worden ondersteund, dus je zult daarvoor een andere app moeten installeren.

Ook staat camera app in ongeveer 2 seconden klaar. Lekker snel dus. De camera app heeft veel opties zoals HDR, panorama, multi angle view, smile etc.) al kan het nog net niet tippen aan de Koreaanse merken.
Video opname gaat tot Full HD. Kwaliteit van de foto's is prima al wil de autofocus soms wel eens wat "hunten". Fotos zijn snel gemaakt en er is een "zero shutter delay" optie ingebouwd.

Een minpunt is helaas dat de GPS het laat afweten, al kan dit verholpen worden door een software fix. Een probleem wat vaker bij Mediatek chipsets voorkomt. Met de software fix is er echter snel een verbinding. (max 10 seconden)

De telefoon is makkelijk te rooten via E-root. Ook is er standaard fastboot ingestalleerd.

Batterijduur:

Ik heb hier geen exacte metingen gedaan. De telefoon gaat met gemiddeld gebruik gemakkelijk tot anderhalve dag mee. Dit is met wifi en 3G aan, facebook, whatsapp, viber en line geinstalleerd en zonder enkele batterij besparingen apps. Ook is het standby verbruik lekker laag.

Conclusie:

Voor ongeveer 200 Euro krijg je een prima afgewerkte telefoon, die er ook erg goed uitziet. De hardware presteert over het algemeen prima. Het beeldscherm laat hier en daar wat steekjes vallen (touchschreen, kleur afstelling) maar die zijn miniem. Het valt alleen op als je het scherm vergelijkt met een andere telefoon ernaast.

De firmware is niet optimaal maar er zijn geen hinderelijke bugs behalve de GPS die niet out of the box werkt, al is hiervoor een fix bekend. De aanpassingen software zijn niet allemaal positief, al kan dit gemakkelijk opgelost worden door verschillende apps van de playstore.

Een ander minput is dat de batterij niet verwijderd kan worden en dat er geen geheugen slot is. Er is tenslotte maar 1 GB werkgeheugen en 16 GB extern geheugen wat voor groot gebruikers mischien een probleem kan zijn.

Het beste wat je voor dezelfde prijs kun kopen is een Motorola Moto G. Die heeft het voordeel van betere software ondersteuning en een noise cancelling microfoon. Op alle andere vlakken is I-Mobile IQ in iedergeval gelijkwaardig of beter.

Heb jij ook een i-Mobile IQ X3 Zwart?

Hallo ik heb een vraagje ik heb deze mobiel gekocht in thailand en ik heb problemen met me gps (werkt nauwelijks) ik las dat ik een software fix moet doen of via e root dan doet me gos het binnen 10 sec mijn vraag is waar kan ik dat vinden software fix en of e root voor deze toestel en hoe moet ik dat doen
Ik moet eerlijk zeggen dat de GPS nooit snel een fix heeft gekregen. Ik heb het toestel geroot en hier daar de GPS software gereset, maar het bleef soms wel, soms niet werken. Kjk maar op xda-developers.com voor tutorials.
Helaas is mijn telefoon vrij snel overleden door een defecte batterij...