Seagate Expansion Portable USB 3.0 1TB Zwart Review

PatrickPR 5 december 2013, 3.589 views

Seagate Expansion Portable USB 3.0 1TB Zwart

Pluspunten

• Snel
  • Stil
  • Degelijk
  • Goede prijs/prestatie verhouding

Minpunten

• Kort en stug kabeltje
  • Plastic behuizing kan goedkoop en fragiel ogen
  • Connector in harde schijf voelt een beetje fragiel aan

Mobiliteit Score: 4
Aangezien mijn oude 250GB externe harde schijf met USB 2.0 alweer een behoorlijk aantal jaartjes oud is, heb ik besloten om deze te vervangen. De prijs per gig is de laatste jaren enorm gedaald en de 1TB harde schijven vind ik tegenwoordig erg gunstig geprijsd. Daarnaast is USB 3.0 bij deze externe harde schijven inmiddels gemeengoed geworden. Na een blik in de Prijsvergelijker bestond mijn shortlist uit:Ik wil altijd graag weten welke harde schijf er in dergelijke externe harde schijfbehuizingen gebruikt wordt. De Verbatim viel voor mij al snel af vanwege deze onzekerheid. Western Digital en Seagate zijn allebei harde schijf fabrikanten waardoor deze hoogstwaarschijnlijk ook gebruikt worden. Uiteindelijk heb ik voor Seagate gekozen op basis van mijn ervaringen met andere harde schijven. Voor een deel is het ook een onderbuikgevoel aangezien de WD en Seagate erg veel overeen komen.

Specificaties
De Seagate Expansion Portable beschikt over een USB 3.0 interface voor snelle bestandsoverdracht. De website van Seagate geeft wat betreft overdrachtssnelheden geen informatie. Er is wel een datasheet beschikbaar, maar deze geeft alleen algemene informatie over afmetingen, gewicht, system requirements en wat er geleverd wordt. De afwezigheid van deze informatie maakt het lastig om de testresultaten te vergelijken met de fabrikantgegevens. De afmetingen van de harde schijf zijn 122,3x81,1x15,5 mm en daarmee vergelijkbaar met mijn oude behuizing (Cooler Master Xport 251).

Verpakking
De verpakking van deze harde schijf is een witte doos. Ik vind de doos vrij fors in vergelijking met het formaat van de harde schijf zelf.

De verpakking van de harde schijf

De inhoud van de doos

Eerste indruk
Ik vind dat de harde schijf een heel erg compact formaat heeft. De harde schijf past zonder moeite in mijn Case Logic hard case. De bovenkant is voorzien van de naam en logo van Seagate. Aan de kant van de connecter is een klein putje zichtbaar waar het lichtje in zit. De complete behuizing is van mat zwart plastic waardoor het geheel erg licht aanvoelt. Ik heb niet de indruk dat het plastic fragiel is. Hoewel ik persoonlijk erg gecharmeerd ben van geborsteld aluminium, vind ik de plastic behuizing er degelijk en robuust uitzien.

De bovenkant van de harde schijf

De onderkant van de harde schijf is voorzien van een sticker met merk, type, serienummer en allerhande keuringssymbooltjes. De voorkant en zijkanten zijn clean en strak, de achterkant is voorzien van een USB 3.0 connector.

De onderkant van de harde schijf

Het kabeltje dat wordt geleverd bij deze harde schijf vind ik met een lengte van 46 centimeter relatief kort. Daarnaast is het kabeltje ook erg stug, maar ik verwacht dat dit nog wat moet slijten.

Het kabeltje dat wordt meegeleverd

De lengte van het kabeltje

Harde schijf in Case Logic case

Bij het aansluiten van de harde schijf gaat het lichtje in eerste instantie niet branden. Pas als de schijf is opgespind gaat het blauwe lichtje knipperen. Ik vind het lichtje niet te fel en ook niet te donker, precies goed. De opgegeven opslagcapaciteit is 1 terabyte. De beschikbare capaciteit na formateren is 931 GB. De capaciteit is 1.000.202.039.296 bytes, keurig meer dan 1000 GB. Er is dus geen sprake van ‘Adata-praktijken’ waar de werkelijke capaciteit lager is dan de opgegeven capaciteit.

De werkelijke grootte van de harde schijf

Seagate software
Out-of-the-box is er na het aansluiten op de harde schijf was software aanwezig, vermoedelijk voor het snel kunnen overdragen van bestanden door middel van drag-and-drop. Ik heb de software gekopieerd en de harde schijf daarna meteen geformatteerd, waardoor ik niets kan zeggen over wat de software nu precies inhoud.

Benchmarks USB 3.0
Ik heb de harde schijf geformateerd als NTFS. Als eerste heb ik met HD Tune Pro de Seagate harde schijf getest op de leessnelheid en de file benchmarks. Voor de file benchmarks heb ik gekozen voor een file lenght van 16MB, 64MB, 256MB en 512MB. Dit omdat een harde schijf wordt gebruikt voor zowel kleinere muziekbestanden als voor grotere bestanden (ISO's e.d.). De harde schijf is in alle benchmarks aangesloten op een USB 3.0 poort op het moederbord.

HD Tune Pro read

HD Tune Pro read benchmark

Uit de HD Tune Pro read benchmark komt een gemiddelde overdrachtssnelheid van 82,1 MB/s. Omdat de fabrikant geen waarden opgeeft is dit lastig te vergelijken. In mijn perspectief vind ik dit echter wel een goede overdrachtssnelheid. Wat wel opvallend is, is dat de snelheid afneemt naarmate de bestanden groter worden.

HD Tune Pro file benchmarks

HD Tune Pro 16MB benchmark USB3.0

HD Tune Pro 64MB benchmark USB3.0

HD Tune Pro 256MB benchmark USB3.0

HD Tune Pro 512MB benchmark USB3.0

Uit de HD Tune Pro file benchmarks komen mooie constante snelheden naar voren over alle bestandsgroottes. De limiet van deze harde schijf ligt duidelijk ergens bij de 110 MB/s. Over de snelheid ben ik in ieder geval tevreden.

Atto read/write

Atto read/write benchmark USB3.0

De Atto benchmark is ook constant in de schrijfsnelheden vanaf bestanden van 16MB. De leessnelheden zijn ook mooi constant en nagenoeg even hoog als de schrijfsnelheden.

Benchmarks USB 2.0
Ik heb ook de benchmarks uitgevoerd waarbij de harde schijf op een USB 2.0 poort wordt aangesloten. De uitgangspunten zijn hetzelfde als bij de USB 3.0 benchmarks.

HD Tune Pro read

HD Tune Pro read benchmark USB2.0

Uit de HD Tune Pro read benchmark komt duidelijk de limiet van de USB2.0 interface naar voren.

HD Tune Pro file benchmarks

HD Tune Pro 16MB benchmark USB2.0

HD Tune Pro 64MB benchmark USB2.0

HD Tune Pro 256MB benchmark USB2.0

HD Tune Pro 512MB benchmark USB2.0

Als de harde schijf op de USB2.0 poort is aangesloten laten de HD Tune Pro file benchmarks een mooi constant patroon zien, namelijk de limiet van USB 2.0.

Atto read/write

Atto read/write benchmark USB2.0

De Atto benchmark laat hier het verwachte patroon zien. De overdrachtsnelheid loopt tegen de limiet van USB 2.0 aan en is vanaf bestanden van 64MB mooi constant.

Benchmarks real life USB 3.0
Voor een real life benchmark heb ik twee schrijfacties uitgevoerd. De eerste is een verzameling muziek van 250 bestanden en 2,42GB groot (gemiddelde bestandsgrootte is 9,68 MB). De tweede is een ISO-bestand van 1,47GB groot. Na iedere schrijfactie heb ik dezelfde bestanden vanaf de harde schijf gekopieerd naar de SSD (Samsung 830 120GB).

Verzameling schrijven

Snelheid: 81,7 MB/sec

ISO lezen
Tijd: 5 seconden
Snelheid: 294 MB/sec

De praktijkresultaten blijken iets minder hoog te zijn dan de benchmarks. Desondanks worden grote verzamelingen bestanden nog steeds zeer snel verplaatst. Vooral een enkel groot bestand (iso) lezen is erg gunstig, al denk ik wel dat deze waarde wat te hoog is. Voor de rest ben ik tevreden met deze snelheden.

De Seagate Expansion portable 1TB is een mooi vormgegeven harde schijf. Voor de prijs krijg je een goede, degelijke externe harde schijf met goede prestaties. De harde schijf is compact en goed mee te nemen. De harde schijf wordt tijdens gebruik niet warm en is daarnaast ook fluisterstil. Het kabeltje is wel wat kort en stug. De snelheid van deze harde schijf is prima in orde. Al met al ben ik erg tevreden met deze harde schijf en ben ik van mening dat ik geen verkeerde keuze heb gemaakt.

• AMD Phenom II X6 1075T Boxed
  • Asrock 870 Extreme3
  • Samsung 830 120GB SSD
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Seagate Expansion Portable USB 3.0 1TB Zwart?

Goeie review; dank je :-)
Top review. Ontzettend bedankt!