Specificaties 40" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Samsung LE40A786 Blauw, Zwart Review

LeNNy 1 november 2008, laatste update op 21 december 2008, 5.495 views

Samsung LE40A786 Blauw, Zwart

Pluspunten

• LED Backlight. Daardoor goede kleurweergave en zwartwaarden.

Minpunten

• Ontbreken van een DLNA Ethernet poort.

Gisteren de Samsung LE40A786 LED tv gekocht bij de MM in Enschede. Normaal vind ik de MM te duur, maar er was dit weekend een actie waar je tot 25% korting kon krijgen. Daar word het natuurlijk wel interessant van. Aangezien ik toch al een tijdje aan het kijken was voor een nieuwe tv kwam de actie op het juiste tijdstip.

Eerst was ik aan het twijfelen tussen deze Samsung en de Philips 42PFL9703 / 9803. De Philips 9703 had een conventionele CCFL backlight en vile daarom eigenlijk al af. De net geintroduceerde 9803 was echter zoveel duurder dan deze Samsung dat ik toch heb besloten de Samsung te nemen.

Voor zover mijn eerste bevindingen:

Buitenkant:
Het is een mooie tv om te zien. De rand is blauw getint, maar dit is niet zo overduidelijk aanwezig als het lelijke rood als bij de 656 serie, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

De bouwkwaliteit is ik van een Samsung TV verwachtte. Het ziet er allemaal leuk uit maar het is zeker geen Philips 9000 serie. Maar ja daar is de prijs dan ook naar.

De glossy buitenkant van de tv is wel erg vlek gevoelig, maar dat vind ik zelf niet zo'n probleem. Komende week zal ik proberen wat foto's te plaatsen.

Aansluitingen:
Alle wat ik nodig heb zit er wel zo'n beetje op.
4 x HDMI v1.3.a, waarvan 1 aan de zijkant
1x Component + bijbehorende stereo RCA input.
2 x SCART waarvan allen de eerste RGB ondersteund.
1 x Antenne
1 x Stereo RCA output
1 x Optisch digitale output (TOSLINK)
1 x VGA (15-pin D-SUB) + bijbehorende stereo RCA
1 x Composiet (Zijkant)
1 x S-Video (Zijkant)
1 x USB 2.0 WISELINK (Zijkant)
1 x CI Slot (Zijkant)

Jammer dat er geen Netwerk aansluiting voor DLNA op zit, maar dat wist ik bij de aanschaf wel. Dit is wel op te lossen met een HTPC of HDX-1000 achtige apparaten.

Aangesloten apparaten:

Philips DVP-5505S. Aangesloten via Component. De speler kan wel ingesteld worden ingesteld op progressive beelden. Het probleem is dat je ondertiteling dan niet meer goed werkt, het systeem menu raar gaat doen ener regelmatig flikkerende beelden komen.

Samsung DCB-9104R Kabel STB (Voormalige standaard TV-Home decoder, nu op Ziggo netwerk). Aangesloten via RGB Scart.

HK AVR-5000. Aangesloten op Stereo RCA uitgang van de TV

Antenne van de TV ook aangesloten (Ziggo). Aangesloten om het verschil tussen Analoog en Digitaal te kunnen zien.

Beeld kwaliteit:

Out of the Box vond ik de standaard instellingen maar niks. Zoals in de review van HDTVTEST heb ik de instellingen veranderd naar:

Link naar externe Review:

• Mode > Movie
• Color Tone > Warm2
• Color Space > Auto
• Gamma > +1
• Digital Noise Reduction > Low
• 100Hz Motion Plus > Low

De met de andere instellingen ben ik een avond aan het proberen geweest en voorlopig staat de tv op de instelleing zoals hieronder vermeld. Als je nog tips hebt voor een goed afstelling hebt dan hoor ik dat graag.

Voor zover ik gisteren heb getest had ik geen last van de HDTVTEST genoemde combing problemen

Afstelling:

Dig. Ruisfilter > Laag
100Hz Motion Plus > Laag
Modus allen Blauw > Uit
SmartLED > Aan

Tot nu toe ben ik nog niet overtuigd van het beeld via de Samsung STB. De analoge uitzendingen komt er redelijk in de buurt. Kan mogelijk ook komen wegens de verouderde Samsung STB. Misschien dat ik komende tijd ga kijken voor een Humax IRHD-5000C. Deze STB schijnt een erg goed beeld te geven.

Komende week ga ik verder testen en ook mijn Laptop met HDMI eens aansluiten op de TV. Dan eens wat HD materiaal, series ed. bekijken.

Geluid:

Ik heb het geluid even aangehoord en ik zou Out of the Box ingesteld een 6 geven. Ik stuur het geluid naar mijn HT set. Daarom laat ik dit punt even voor wat het is.

• Sony BDP-S350
  • HDX-1000 NMT Black
  • HK AVR-5000

Heb jij ook een Samsung LE40A786 Blauw, Zwart?

Mag ik vragen wat voor prijs jij hebt betaald bij de MM?
Idem, ik heb dezelfde vraag en de 25% korting geldt vandaag nog. SVP antwoord?
200 van de prijs af.
Kan je mij een prive mail sturen of een reaxtie geven.

Ik wil deze tv gaan gebruiken voor o.a. de pS3 ik heb van verschillende signalen gehoord dat de game ingang nogal traag is daarom is het voor het beeld wat super is geen echte game tv.

Klopt dit of merk jij hier weinig van vooral bij heel erg snelle game's zou je dit merken.
ik hoor graag van je goed beeld is prima buitengewoon zelfs maar is gamen moeilijk wordt je daar ook niet vrolijker van.

Groet wouter