Specificaties 1-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

Synology DiskStation DS107+ Review

sealevel 1 november 2008, 3.497 views

Synology DiskStation DS107+

Pluspunten

• Mooi en goed gebouwd.
  • Complete featureset.
  • Goede supportsoftware en alerte firmware updates.

Minpunten

• Schrijfsnelheid voldoet niet aan vewachtingen.
  • Instabiel.

Kwaliteit voeding Score: 4
Solide en goed gebouwde behuizing, schijf makkelijk te plaatsen.
Firmware redelijk overzichtelijk, systeemconfig, aanmaken van shares en accounts, etc allemaal goed en snel te bedienen. Extra's zoals Photostation, back-up zijn allemaal wat onduidelijker, maar wie gebruikt dat nou ...?

Prestaties als NAS ondermaats voor dit geld. Eerst een Samsung HD103UJ (1Tb) geplaatst, wordt volgens Synology-site niet ondersteund maar leek wel goed te werken. Upload/schrijf snelheid viel tegen, meer dan 13-14 Mb/s haal je niet, en dat is bij optimale bestandsgrootte. Download/lees snelheid wel OK, 22-24 Mb/s.

Toe begonnen de problemen. Het apparaat kent zoals gebruikelijk een hybernate-schakeling, en zodra die inging was'ie niet meer te wekken of bereiken. Om dit te herstellen was steeds een uit/aan reset nodig. Op een gegeven moment werkte ook dat niet meer, apparaat op geen enkele manier aanspreekaar. Andere schijf gekocht die volgens Synology wel wordt gesupport (Samsung HD753LJ, 750Gb), maar die wordt door de Synology Assistent niet herkend bij installatie ("check if disk is properly connected to the mainboard").

Ga nu uitzoeken of een factory reset mogelijk is, wordt vervolgd. Beetje jammerlijk allemaal voor een merk dat zich mid-market profileert. Je kunt net zo goed een Conceptronic kopen, steek je 100 euro in je zak.

Heb jij ook een Synology DiskStation DS107+?

Beetje jammer dat je zo'n reactie profileert terwijl je een harde schijf gebruikt die niet wordt ondersteunt. De genoemde problemen ben ik namelijk tegengekomen in het forum van Synology. Redenen van die problemen waren vaak een nieuw type harde schijf die (nog) niet ondersteunt werden.

Zou graag je reactie eens lezen in combinatie met een wel ondersteunde schijf na een reset. Zelf ben ik namelijke heel tevreden met mijn DS-106e.
Ik heb zelf ook een DS-107+, en ben daar zeer tevreden over. ik heb dan ook een officieel ondersteunde HD.
Wat jij noemt als 'extra's' geven feitelijk aan wat het voor apparaat is: het is niet alleen een netwerkschijfje, maar het is een (mini)server: FTP, webssite hosten, PHP+MySQL, Back-up het zit allemaal in dit wonderbaarlijke ding. Ik snap niet zo goed wat daar 'onduidelijk' aan is...
De snelheid is bijna gelijk aan een interne HD (via een Gb netwerkje). Uit diverse tests blijkt dat het een van de snelste is, en dat maakt het apparat waar! Maar dan moet je wel even moeite voor doen: zorg voor goede (windows) drivers, goede kabels, Gb netwerk, goede instellingen.
Oh ja, het apparaat is superstabiel. De door jou geschetste problemen doen zich bij mij niet voor, ondanks intensief gebruik: file server, opnames van dig.tv, ontwikkeling en hosten van websites, back-up. Later ga ik nog een ip-cameraatje aansluiten!

[Reactie gewijzigd door tpater18 op 2 november 2008 10:28]

Jullie hebben gelijk dat 'k eerst wat beter had moeten testen met compatible schijven. In m'n oordeel had 'k die HD103UJ buiten beschouwing moeten laten

Dus koos 'k (zie m'n review hierboven) de HD753LJ die op de Synology site als compatible en tested wordt opgevoerd, maar die wordt ueberhaupt niet geslikt door de DSAssistant (0722): beurtelings disk not detected en no response tijdens formatteren.
Zou m'n 107+ soms defect zijn? Oude WD800 erin, en voila, de 107+ draait weer als vanouds.
Zou die HD753LJ soms defect zijn? Geformatteerd en getest in zowel een XP (NTFS) als Ubuntu (ext3) machine, geen problemen. Weer teruggebouwd in de 107+: zelfde problemen.

Maar weer 's op de forums gezocht, en toen zag 'k het, in de User Reported compatibility lijst (http://www.synology.com/w...ed_Compatible_Hard_Drives): Samsung schijven geven problemen. Synology is "vergeten" dit te vermelden op hun eigen lijst, en baseert zich kennelijk op een toevallig wel gelukte test.

Dan wordt het lastig als je een 1Tb schijf wilt gebruiken. De Seagate ST31000340AS moet je ook niet nemen, Hitachi is al helemaal fout, het veiligst lijkt de WD10EACS, hoewel de extended list een oud maar omineus "Difficult to detect HDD" vermeldt.
Toch vreemd dat drie marktleiders op harddiskgebied kennelijk zo lastig te tackelen zijn voor Synology.

Gelukkig verbruik 'k harde schijven als toiletpapier dus is een enkel miskoopje op basis van Synology's eigen lijst geen drama, maar een doorsnee gebruiker wordt hier niet blij van.

Dan nog de performance, dé reden waarom 'k een 107+ kocht en geen 107e of 108j.
'k Heb wat lopen testen met een Seagate ST380013AS (toegegeven, geen 820AS) om zo dicht mogelijk bij Synology's eigen testopstelling te komen, en nergens haal 'k de 20Mb/s (large file) en 15+ Mb/s (bulk) die zij aangeven, laat staan die van smallnetbuilder.com (http://www.smallnetbuilder.com/content/view/30157/75/1/5/). 'k Kom afhankelijk van de bestandsgrootte tussen de 8 en 14 Mb/s terecht. PC: K9N SLI en X2 5000+. PC-naar-PC performance in m'n netwerkje is 25+ Mb/s.
De relatie schijf-performance is wel boeiend, omdat de bandbreedte van de schijven veel groter is dan die van de chip, dus wat is de invloed van de schijf? Zit het dan ergens in de Linuxdriver voor de controller?

Merk op: de 107+ is iets anders dan de 107e en 106e waar jullie terecht tevreden over zijn. Ik betaalde die pakweg 80 euro extra in de verwachting een solide en goed gesupport produkt te krijgen.

Kortom: beperkte en onduidelijke harddisk support, teleurstellende performance. Daar kom je mee weg rond de 100 euro, bij het dubbele in de "Small business and Corporations" segment noem je dat slecht.
Ik heb de 107+ icm met een samsung 1tb(niet gesupport) Werkt prima, echter als hij ff in hibernate slaat is hij niet meer te benaderen zoals boven beschreven.

Ik heb diverse modellen WD en Maxtor/seagate schijven geprobeerd maar bovenstaande probleem blijft.

Ik maak gebruik van de meest recente firmware.

Voor de rest werkt hij prima hij is snel(ik stream gewoon HD films via 1gbs netwerk), en makkelijk in gebruik. Ik heb een tijdschakelklokje ertussen gezet welke de stroom snachts om 3 uur verbreekt. en weer aanzet.

maargoed mijn reactie..

mn synology wordt vervangen door een eee-box achtige machine tezamen met windows server 2003...lekker vertrouwd, en nooit gezeik :)
Mijn Ds107+ is nu voor de 2 maal defect. Eerst een defect MB en nu is de sata controller CRC fouten aan het genereren. Ik snap je frustratie, maar ik beschouw het nu als gewoon pech.

De opvolger staat al in de pijplijn want ik vind het heerlijke apparaten.
Ruim een jaar na m'n kennelijk te negatieve recentie heb 'k m'n buik vol van Synology.

Uiteindelijk kwam 'k op een WD10EACS uit als Tb harddisk. Het ding heeft een jaar redelijk gedraaid, nadeel is dat'ie na een paar dagen niet te zijn benaderd in coma raakt, waarna alleen uit-aan werkt. Dat werd eenvoudig nadat 'k een wankelschakelaartje achter de stekker had gezet. Niet netjes, maar werkbaar.
Sinds de laatste firmwareupdate (0959) treedt de coma echter al na een half uurtje in.

Dus 'k ben blij voor alle tevreden gebruikers, maar mijn kastje gaat foetsie. Jammer, want zolang'ie werkt is 't een prima ding.
Ik sluit me aan bij bovenstaande reacties. Hoe kun je nu een productreview geven als je dat doet met een productsamenstelling die volgens de fabrikant niet compatible is.

Dat is hetzelfde als een inbouwoven die niet bedoeld is voor een bepaald type keuken gaan beoordelen en dan tot de conclusie komen dat de oven niet goed is omdat de deur niet open gaat omdat hij niet goed is ingebouwd!
Inderdaad, das hetzelfde als een auto afkraken omdat deze zo raar rijdt met houten wielen 8)7
We wachten tot je hem voor de prijs van een Conceptronic te koop zet ! :P
Een vraagje was er bij jouw verpakking een voeding en een data kabeltje geleverd, heb er vandaag 1 gekocht weet geen idee hoe ik aan stroom moet gaan komen heel bizar was niet inbegrepen in de doos.
Ik heb enige maanden dit apparaat, en bevalt UITSTEKEND. Heb er een (ondersteunde) zuinige harddisk ingeplaatst, en in hybernation gebruikt hij slechts 7 watt. Heb hem niet getest in een gbit netwerk.