Specificaties Radiogestuurde muis - Bekijk alle specificaties

Apple Wireless Mighty Mouse Review

Jungian 30 november 2008, laatste update op 30 november 2008, 1.602 views

Apple Wireless Mighty Mouse

Pluspunten

• Solide muis
  • Scrollballetje werkt geweldig
  • Design (als je daar waarde aan hecht)
  • Installatie is Appletje eitje (want : alleen pairen)

Minpunten

• Niet bijzonder snel
  • Zijknoppen zijn "anders"

Omdat ik het na twee jaar (plezierig) trackballgebruik wel weer eens tijd vond voor wat anders heb ik vandaag (20081031) maar eens een wireless Mighty Mouse aangeschaft.

De verpakking
Het doosje waar de Mighty Mouse uit tevoorschijn kwam was een typisch Apple-doosje : het zag er mooi uit, ging makkelijk open en vloog nadat ik het pakje batterijen en de MM eruit had gehaald met de snelheid van het licht de prullenbak in. Het garantieboekje vloog daarbij eersteklas mee.

De installatie
De batterijen krijg je zonder veel moeite in de Mighty Mouse, waarna de pret kan beginnen. In OS X is het installeren van de muis een fluitje van een cent (3 stappen). Ik had zoals verwacht geen extra drivers nodig.

Eerste indruk
Na twee jaar trackballgebruik (Logitech TrackMan Wheel) vroeg het toch wel even wat van mijn aanpassingsvermogen om weer een muis te gebruiken. Het is daarbij misschien interessant op te merken dat in tegenstelling tot de laatste muis die ik lang gebruikt heb (een Razer Diamondback) de MM geen snelheidsduivel is.

Na vijf minuten wennen en het licht tweaken van m’n muisinstellingen (zie screenshot) was ik er echter al over uit : ik hoef het doosje niet uit de vuilnisbak op te graven. Deze muis muist en scrollt als een droom.

De scrollbal en de zijknoppen
De scrollbal is één woord samen te vatten : “geweldig”. Het scrollen met dit kleine scrollballetje gaat _nog_ soepeler dan met een (bijna) frictieloos scrollwieltje zoals je dat terug ziet komen in de Logitech MX Revolution. Dat ik het scrollballetje om de zoveel tijd schoon moet maken is voor mij geen issue, aangezien ik m’n trackball op den duur ook wekelijks schoon moest maken.

/* Edit november 2008 */
De zijknoppen van de MM zijn erg anders dan het type zijknoppen wat ik altijd gebruikt heb (denk :Razer- en Logitech-muizen), maar zijn eigenlijk precies goed. Het is onmogelijk om per ongeluk de knopjes in te drukken, maar het geheel is ook weer niet zo rigide dat je hydraulische apparatuur moet gebruiken om de knoppen ingedrukt te krijgen.

Ergonomie
Ik vind dat de MM erg prettig in m’n hand ligt. Mocht je echter grote handen hebt dan is het misschien wel wijs om eerst de MM even te testen @ een Apple reseller.

Hoe lang gaat deze MM mee op de batterijen ?

/* Edit november 2008 */
Mijn MM wordt nu al bijna een maand heavy-duty (10+ uur per dag) gebruikt, maar nog steeds zijn 5 van de 5 balkjes in OS X groen. Als ik deze balkjes mag geloven dan gaat deze muis dus minstens 5 maanden mee op de batterij. Ik doe daarbij nooit de moeite om het schuifje van de muis te sluiten als ik klaar ben met muizen. Terugdenkend aan mijn allereerste wireless muis (een infrarood-muis van Microsoft) die het net 2-3 weken volhield met matig gebruik zijn we echt een stuk opgeschoten. :D

Gebruik onder ander besturingssystemen

/* Edit november 2008 */
Dankzij tijdelijke levensloosheid (dank u UvA), uitgaan en console games heb ik nog geen tijd gehad om uitgebreid te gaan zitten gamen. Ik kan wel meededelen dat de muis-driver van VMware Fusion geen problemen heeft met de MM.

Ik wil m’n Mighty Mouse niet meer kwijt. Mocht je echt serieus twijfelen, dan kun je er vast wel één testen @ de dichtstbijzijnde Apple reseller.

Kopen, kopen, kopen !!!

• MacBook 3,1
  • macOS

Heb jij ook een Apple Wireless Mighty Mouse?

Zelf heb ik ook de Mighty Mouse, maar ik kan niet beamen dat deze nu prettiger in de hand ligt dan een Logitech om maar wat te noemen. Prettig vind ik wel dat het geheel lekker compact is en soepel over oppervlaktes glijdt. Het scrollwheel is ook heerlijk, maar mits het werkt. :) Het is bekend dat deze na verloop van tijd vuil wordt en niet meer werkt, schoonmaken is vervolgens nogal lastig. Verder heb ik de versie met draad, draadloos is mooi, maar ik vind het nadeel van het vrij snel moeten vervangen van batterijen niet tegen het voordeel opwegen, het gaf mij altijd een beetje "stress"...je weet nooit wanneer het ermee ophoudt en of je genoeg batterijen op voorraad hebt.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 31 oktober 2008 23:00]

Zoals ik al zei ben ik wel wat gewend wat schoonmaken betreft. ;) Zolang het niet al te extreem wordt zal ik me er niet zo druk om maken.

Volgens de reviews @ de interwebs gaat de Mighty Mouse trouwens aardig lang mee op de batterijen. Uiteraard een update als ik het weet hoeveel daarvan waar is. Gestresst wordt ik er sowieso niet van, aangezien ik makkelijk kan zien hoeveel sap de MM nog heeft (en dit is niet m'n eerste draadloze muis). :)
Ik gebruik nog steeds de meegeleverde batterijen, en ik heb hem toch echt al sinds de zomer. Flink zuinig dus.
Grappig, ik heb juist de zij knoppen uitgeschakeld omdat ze te snel reageerden.
Sommige Logitech muizen zijn wat boller en geven aan iets in je hand te hebben, maar de MM hetzij met of zonder staartje werkt prima.