Corsair Hydro H75 Review

Linus_BE 4 december 2013, laatste update op 5 december 2013, 1.098 views

Corsair Hydro H75

Pluspunten

• Goede koelprestaties
  • Past in bijna elke case
  • Goed voor zijn prijs
  • Installatie zeer eenvoudig

Minpunten

• Luid onder load
  • H80i is beter en niet veel duurder

Geluidsproductie (min) Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 2
Koelvermogen Score: 3
Aangezien mijn FX-8320 onvoldoende gekoeld werd door de http://tweakers.net/price...ions-tranquillo-rev2.html heb ik besloten om over te schakelen naar waterkoeling. Aangezien een Corsair H100i niet in mijn case past en ik ook op mijn budget moet letten, heb ik besloten om voor een Corsair H75 te gaan. Deze koeler is vrij nieuw en ik vond slechts enkele reviews op internet, maar ik heb toch besloten om hem een kans te geven.

De verpakking en inhoud

Voor meer informatie hierover verwijs ik jullie graag door naar een andere review: http://www.overclock3d.ne...ling/corsair_h75_review/2

Deze foto's zijn beter en duidelijker dan ik ze zou kunnen maken :)

De koeler wordt geleverd met 2 fans en met een handige splitter zodat je ze allebei op 1 fan header kan aansluiten. De pomp wordt van stroom voorzien door een 3 pin fan header.

De koeler

De koeler bestaat uit een 120 mm radiator van 25 mm dik. Deze is dus dunner dan die van de H80i. Op deze radiator worden 2 fans aangesloten in push-pull configuratie. Op de koperen basis is reeds koelpasta aangebracht.

Als je de koeler uit de doos haalt, merk je dat de Intel bracket reeds bevestigd is aan de pomp. Ik heb deze dus eerst moeten vervangen met die voor AMD systemen.

Installatie

De installatie verliep over het algemeen eenvoudig. Voor Intel wordt er een aparte backplate meegeleverd, maar bij AMD wordt de standaard backplate van je moederbord gebruikt. Ik moest gewoon standoffs hierop bevestigen en dan de koeler zelf vastschroeven aan deze standoffs en meer niet. Ik had wel enkele problemen met mijn backplate: deze bleef namelijk niet goed vast zitten. Dit lag eerder aan mijn backplate dan aan de koeler.

Foto van de koeler in mijn case (Corsair Carbide 300r):

Het is niet goed te zien op de foto, maar de radiator en de bovenste fan raken elkaar. Om die fan daar te installeren heb ik het rooster van de case omhoog moeten duwen om de fan uit te lijnen met de schroefgaten.

Koelprestaties

Hieronder een grafiekje met de temperaturen na 10 minuten Prime95 en op verschillende snelheden. Dit zijn profielen die gebruikt worden door Asus FanXpert.

Dit is niet slecht voor een dunne 120 mm radiator geloof ik :) Zeker niet voor een hete chip zoals de FX serie. Om goede prestaties te hebben, is helaas wel de turbo setting noodzakelijk en dit betekent meer geluid.

Mijn fan setup in mijn case is: 1 x front 140 mm intake, 2 x top 120 mm exhaust en dan de Corsair H75 als intake zoals aanbevolen in de handleiding. De PSU zuigt lucht aan langs onder.

Geluid

Ik heb geen decibelmeter dus ik kan jullie enkel zeggen wat ik hoor :) Met de fanprofielen silent en standard hoor ik de koeler zo goed als niet, tenzij onder een grote load. Tijdens het gamen gebruik ik meestal een headset dus veel last heb ik er niet van. Maar tijdens prime95 en zonder ander geluid is de koeler simpelweg luid te noemen. De fans draaien op 2000 RPM dan en ze zijn zeer goed hoorbaar. Wie een extreem stil systeem zoekt, zoekt beter verder.

Besluit

Het is een goede koeler en ik ben er tevreden mee :) Voor zijn prijs en grootte doet hij het heel goed. Ik ga mijn FX-8320 verder proberen te overclocken en dan post ik hier wel enkele updates.

Dit is overigens mijn eerste review, dus hopelijk trekt het op iets ;)

Voor verdere vragen mag je mij altijd contacteren.

***UPDATE***

Ondertussen is mijn FX-8320 overclocked naar 4.3 Ghz op 1.35 V. Na een half uur Prime95 is de socket temp 68 graden en de core 46. De maximale socket temp is rond de 70 graden en bij 4.4 Ghz op dit voltage is hij niet stabiel, dus verder dan dit geraak ik niet denk ik.

***UPDATE 2***
Door de koeler eens opnieuw te installeren zijn de temperaturen nog een beetje gedaald. Ik zit ondertussen op 4.4 Ghz en 1.375 V. Dit is wel het maximum, want voor 4.5 zat ik al snel aan 1.41 V en de temperaturen die hier bij te pas komen zijn boven de veilige waardes.

***UPDATE 3***

Gertourneerd bij Mycom en een H80i aangeschaft. Kostte 6 euro meer en deze werkt veel beter! 10 graden minder op de core en 6 op de socket bij dezelfde instellingen.

Heb jij ook een Corsair Hydro H75?

Ik twijvel nogsteeds of ik zo'n waterkoeling moet nemen. Wil er namelijk wel een. Simpelweg omdat het iets minder ruimte inneemt dan mijn Venomous X. En ik ga binnekort een bitfenix Prodigy aanschaffen, dta is een kleinere kast dan mijn Antec-300.

Mijn processor is een AMD Athlon II x4 op 3.00 GHz. Ik heb geen idee hoe dit zich met jouw systeem zou verhouden kwa warmte productie. Mijn systeem temps zijn wel stukken lager. In Idle rond de 17-21 graden voor de processor cores, en onder load rond de 40 graden nauwelijks. Dus mja.. heb hier ook vrij weinig verstand van. Het geluid zou mij tegenzitten van de h75. Ik heb nu een 120mm noctua fan op mijn vanomous-x en dit vind ik nog iets teveel lawaai maken. Ik hoop echter dat wanneer ik een corsair neem ik de fans zo laag kan laten draaien dat ik ze niet hoor.

Mocht je het zijn ontgaan ik wil er GRAAG een hebben omdat het er zo cool uiztiet. - Bedankt voor je review.
Graag gedaan :-) maar met zo een temperaturen zou ik geen waterkoeling kopen, misschien gewoon stillere luchtkoeling. Ik heb nu een H80i met 2 noctua fans en die zijn extreem stil.