Bekijk alle uitvoeringen

Samsung Galaxy Note 10.1 2014 Edition 32GB Zwart Review

CompFrans 4 december 2013, laatste update op 20 juni 2014, 5.046 views

Samsung Galaxy Note 10.1 2014 Edition 32GB Zwart

Pluspunten

• Het scherm
  • S-pen: onverwacht ontzettend handig
  • Bouw
  • MicroSD
  • (update 20 juni): accuduur licht gebruik en standby

Minpunten

• Niet echt 300 dpi zoals geclaimd
  • Soms wel even wat trager
  • (Update 23 mei 23 2014): S note app niet stabiel!
  • (Update 23 mei 23 2014): home button niet prettig
  • (Update 23 mei 23 2014): laadt wel eeeerrggg langzaam op!
  • (Update 23 mei 23 2014): Samsung blijft rommel pushen!
  • (update 20 juni): weergave geel en oranje

Ik heb lang zitten twijfelen welke tablet ik zou kopen. Een ding wist ik zeker: ik wilde een veel hogere resolutie hebben dan mijn 10 inch 1280x800 tablet. Mijn hobby is fotograferen en dan maakt zo'n hogere resolutie toch echt veel uit! Ik ben niet teleurgesteld! Ik zat te twijfelen tussen een ipad (ik heb het niet zo op met iOS want ik ben dol op de flexibiliteit van Android: ik maak graag zelf mijn folders aan, ik vind het handig om het geheugen uitbreidbaar te hebben etc.) en toen kwam deze langs... Mee gespeeld in de winkel en eigenlijk gelijk verkocht... Even de belangrijkste punten:

Het scherm
Tja, het scherm: daar koop je deze voor. Goed contrast, goede helderheid en dan vooral die resolutie!!! Er is wel een catch: hij mag dan wel 2560 x 1600 zijn maar in plaats van drie heeft elke pixel twee subpixels. Je ziet dat bij rechte lijnen of bij tekst. Je moet dan wel heel goed kijken en het is niet echt hinderlijk, maar ik moet eerlijk zijn: houd dit scherm eens naast een ipad en dan zie je dat de ipad de tekst net iets scherper weergeeft. De reden is simpel: in subpixels heeft de ipad net iets meer pixels dan de samsung. Die 300 dpi wordt dus niet helemaal waar gemaakt. Eigenlijk kan je het ook niet in dpi uitdrukken omdat in de verticae en horitzontale richting je een ander getal hebt: beter is te kijken naar het aantal subpixels per vierkante inch. Er is veel discussie op het internet te vinden hoe je schermen met verschillende subpixel layout nu correct kan vergelijken. Voor foto's is het simpel: details worden alleen bepaald door het aantal subpixels en door de rendering van de videokaart (ingewikkeld verhaal als je in de details duikt trouwens).
Maar het belangrijkste: in het praktijk is het gewoon een HEEL mooi scherm. Alleen kleinere smartphone schermen heb ik beter gezien...

de S-pen
Ik heb hem in de winkel gebruikt en ik was niet overtuigd. De S-note app is niet echt optimaal (je kan bijvoorbeeld niet heel dun schrijven). Ik dacht: leuk maar het was niet echt een argument voor mij. Daar ben ik dus helemaal van teruggekomen: wat een FANTASTISCH ding is dat toch zeg. Ik zie nu echt voor de volle 100% de meerwaarde. Ik gebruik hem voortdurend. Aantekeningen maken is gewoon heel handig, maar ook voor de bediening is het leuk. En ik zit steeds vaker te tekenen en te 'schilderen'.

Snelheid
Daar wordt veel over geklaagd. Ik vind het erg meevallen. Je merkt soms wel wat vertraging. Toen ik mijn sd-kaartje met 10000 foto's erin stopte was hij wel een tijd behoorlijk langzaam. Maar meestal is hij erg snel.
Wat me nog wel tegenvalt: het duurt even voordat een foto scherp is op het scherm. Eerst komt hij er vaag op en daarna wordt het scherp. In de gallery app van Samsung gaat het vrij goed. In Quickpic, wat op mijn andere Android apparaten het altijd zo goed deed, gaat het heeeeel erg traag. Geen flauw idee waarom.
Overigens wel heel irritant dat atijd de datum waarop je de foto gemaakt hebt heel groot over het beeld heen komt (veel groter font als op bijv. de S4). Na een paar seconden gaat het wel weg, maar jammer dat je het niet af kan zetten...

Accuduur
Ik heb het niet precies gemeten, maar je ziet het percentage gewoon naar beneden vliegen. Een heleboel dingen afzetten (bijv. de optie waarmee hij via de camera kijkt of je naar het beeldscherm kijkt) helpt wel iets geloof ik, maar meer dan 6 uur ga ik bij gemiddeld gebruik volgens mij toch niet halen...
Je kan overigens wel voelen waar de processor zit: daar wordt hij wel wat warm, maar verder niet op een hinderlijke manier.

Overigen
Skin: heel veel mensen klagen er over maar ik vind hem wel leuk en fijn. Ik zou alleen 'My magazine' wel uit willen kunnen zetten... Wat wel heel handig is dat je de ingebouwde apps kan disablen: op mijn smartphone staat bij mij Google+ voortdurend aan het gebruikt veel resources - terwijl ik het nooit gebruik: hier kan je apps disablen. Handig!
Build: mooi dingetje hoor! Net iets te zwaar om lang vast te houden. Bezels zijn ook wat dun daarvoor, maar ik klaag niet want ik wilde juist heel graag iets met weinig bezel.
Prijs: ik heb hem gekocht voor 550. Niet weinig, maar wel met microSD slot: ik heb er 64 GB bijgezet met als gevolg dat ik nu 64+32 heb voor minder dan 600 (hij is nu al weer 30 euro goedkoper). En ben je onderweg dan heb je optie gewoon dat extra kaartje met een paar films mee te nemen. Ga dat maar eens bij Apple proberen voor die prijs, en dan heb je er ook nog een echt goede s-pen bij. Kortom: ik vind het wel waar voor mijn geld.

Toevoeging 24 januari 2014:
Het lukte mij tot voor kort niet om een accuduur van meer dan 5-6 uur te krijgen. Op een gegeven moment had een ik een afname van 30% in minder dan anderhalfuur zonder dat ik heel veel bijzonders deed. Ook zat er regelematig veel 'lag' in de performance. Alle tips op internet opgevolgd: onnodige sync uit, gebaren uit etc. maar het werd niet beter. Oplossing was eigenlijk redelijk simpel maar toch wel suf dat Samsung dit zelf niet op orde heeft. Ik heb dit tablet namelijk gekocht voor het scherm om mijn foto's te bekijken. Ik heb er dus ook flink wat op staan. Toen ik ging kijken bij de 'battery use' zag ik dat consequent de helft van de batterij opgaat aan het 'Media' process. En het belabberde is dat dat elke keer weer van voren af aan lijkt te beginnen als je hem opnieuw opstart...
Mijn oplossing is om in vrijwel elke folder een '.nomedia' folder te zetten (behalve de bluetooth, camera, screenshots en nog een paar van die folders). Het gevolg is dat de Gallery ze niet meer ziet, maar dat los ik op door F-stop te gebruiken. Zowieso wel een goede app lijkt me - een stuk vooruit gegaan sinds de laatste keer dat ik hem probeerde. Eerst gebruikte ik altijd Quickpic maar die is erg traag bij deze resolutie (Slowpic is een betere naam). Aan F-stop is ook veel in te stellen.
Het mooie is dat een hoop dingen ook een stuk sneller zijn. Via Watchdog bleek dat het media process soms meer dan 75% van de processor in beslag neemt: geen wonder dat het dan langzamer wordt. De gallery was bijvoorbeeld niet vooruit te branden. Als je dan een hoop van de onzin van Samsung en Google disabled als je het toch niet gebruikt, en het gaat allemaal een stuk vlotter.

Toevoeging 23 mei 2014:
In een ding ben ik toch wel flink teleurgesteld en dat is de S-Note app. Eigenlijk DE essentiele app die maakt dat je de s-pen maximaal kan benutten. En het werkt heel erg fijn. Jammer dat geimporteerde plaatjes niet op hun oorspronkelijke resolutie binnenkomen, maar dat is minor. Zeker niet minor is dat de app crasht! En wel op het meest ongelukkige moment: namelijk als je veel aantekeningen hebt gemaakt, tijdens het saven: en de note-file is dan corrupt (meestal alleen die pagina). Dat is dus het laatste wat je wilt als je aantekeningen maakt! Ook de auto-save file was niet meer in orde. In feite, als je er niet van op aan kunt, kan je het niet nuttig gebruiken.
Ik vraag me af of het komt doordat hij nogal warm wordt als je langer schrijft. Er gaat heel batterij op aan de handschrift herkenning (35% van het totale 20% batterijgebruik per uur): weinig nuttig naar mijn idee. En ik kan volgens mij niet uitgezet worden.

Wat minpunten die wat minder belangrijk zijn:
- de home button klikt niet 'lekker'. Beetje 'wobly'. Ik vind het heel fijn dat het geen softwarematige zijn (dan kan je tenminste het hele scherm gebruiken of hoeven ze niet tevoorschijn te komen), maar ik wou dat hij capacitatief was zoals de back en menu-button (al raak je hem dan wel makkelijker per ongeluk aan).
- het viel me op dat de batterij wel bijzonder traag oplaadt. Als ik een uur werk
(~12-15% batterij indien niet in S-Note) dan duurt het bijna het dubbele om weer aan te vullen.
- snelheid is nu wel goed tot erg goed. Wel blijf ik alle rotzooi die ik niet wil (Magazine, Bloomsberg: hoe komen ze er op? waarschijnlijk krijgen ze er geld voor...). Wel ERG irritant is dat Samsung af en toe gewoon dingen pusht zonder dat je ze wilt en zonder dat hij om toestemming vraagt! Erg irritant!

Update 20 juni
Ik blijf nieuwe dingen ontdekken aan dit apparaat.
In de eerste plaats kom ik terug over mijn negatieve opmerkingen over de accuduur: met bovenstaande optimalisaties en als je de s-pen niet gebruikt, viel me op dat ik bij surfen niet meer dan zo'n 10% per uur verbruik: dat is toch wel heel netjes...
Wat nog beter is is de standby modus. Vroeger had ik een tablet waarvan de batterij meer dan half leeg ging in minder dan een week waardoor hij regelmatig helemaal leeg was als ik hem niet volledig opgeladen weg legde. Dat is bij de samsung niet het geval: als het om enkele procenten gaat is het al veel. Erg goed.
Wel negatief is de weergave van geel en oranje. Het was me eerder al opgevallen dat lijntjes in die kleuren niet optimaal kwamen maar het is echt een vies kleurtje groengeel en bruinoranje nu ik er goed naar kijk. Schijnt door het RGBW scherm te komen. Bij foto's heb ik er nog niet zoveel last van gehad, moet ik eerlijk toegeven.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Note 10.1 2014 Edition 32GB Zwart?

Reviews door de redactie

Ik heb momenteel de oude note 10.1 en moet zeggen dat ik de note 10.1 2014 echt mooi vind. Waar de 10.1 mij een plastic fantastic feel bezorgt doet de 2014 me dat echt niet. Toch vind ik 1 nadeel aan de 2014: De accuduur, en ik denk dat dit komt door het scherm.
Echter zal soms het stotteren tijdens S note als je veel aantekeningen maakt (wat ik dus doe) bij de 2014 versie zijn verholpen door de sterkere cpu.
Al met al lijkt de 2014 mij echt een prachttablet maar is hij m.i. niet zo ''student-vast'' vanwege de accuduur. Jammer, het is zo'n mooi apparaat.
Bij Quickpic kan ik op m'n telefoon aangeven in welke mapjes moet worden gezocht naar media. Heb je de app wel goed doorgespit?
Ja, dat is waar, dat kan bij Quickpic. Alleen is er geen optie in Quickpic om de .nomedia file te 'ignoren', wat bij F-stop (en ook Justpictures!) wel kan: dat heb je nodig om de tablet niet onnodig lang te laten indexeren en je batterij helemaal op te laten eten. Met quickpic kan je die directories vanuit Quickpic niet meer zien: wel vanuit een filebrowser en het dan via quickpic openen (dan zie je alleen die directory).
We hebben de Note 10.1 2014 32Gb versie nu kort in bezit voor het gezin, en ben zeer tevreden over het uiterlijk en het wonderschone display, de werking van S Pen, en de multiwindow mogelijkheid. Afgezien van de door de Samsung skin veroorzaakte lag die soms (weinig hinderlijk) optreedt, is het apparaat zo snel als de bliksem.
Wat ik echter mis voor gemeenschappelijk gebruik en Parental Control / Instellen tijdslimieten e.d. op de tablet (wel aanwezig op de Sony Experia Tablet Z en aankomende Z2) is de Multiple User Accounts / Meerdere gebruikersaccounts mogelijkheid die in Andoid 4.2 is geintroduceerd, en welke Samsung om volstrekt onduidelijke redenen heeft verwijderd in zijn TouchWiz/MagazineUI aanpassing van Android. Vreemder wordt het als je bedenkt dat de US-based versie met 4.3 wel deze mogelijkheid hebben gekregen.
Ook ik zou als zodanig uitkijken naar een Google Play editie van de Note 10.1 2014 of de 4.4 KitKat upgrade waarin het hopelijk wel is ingebouwd.
Hoe dan ook, helaas vormt dit voldoende reden om de Note 10.1 2014 terug te sturen en te wachten op OF de KitKat 4.4 (waarvan ongewis is of Samsung het daarin wel/niet heeft zitten) OF de Sony Experia Tablet Z2 te gaan nemen zodra de eerste reviews positief zijn.

[Reactie gewijzigd door plukkie3 op 21 maart 2014 09:38]

Heb zelf ook een Note 10.1 32 GB 2014 Editie die sinds twee weken allerlei kuren vertoond. Ik kan bijvoorbeeld ineens geen video opnames meer maken, Youtube hapert steeds met afspelen, scrollen tussen de pagina’s gaat ook met horten en stoten, tussen apps scrollen gaat ook ineens niet meer vloeiend. En ik heb niet eens zoveel apps erop staan! Mijn intern geheugen is bijna leeg… Vind niet dat dat mag na twee en een halve maand en een prijskaartje van toen nog ruim 600,-. Vind dat ronduit absurd.
Gebeld met Samsung. Zij adviseren mij naar een servicepunt te gaan en te kijken voor een eventuele update naar 4.4 KitKat.
Vreemd...die is toch alleen in Colombia te verkrijgen? Dat staat ook op internet...
Beetje teleurstellend.
Ik weet niet wat er gebeurd is maar sinds gisteravond doet hij het weer als voorheen :?