Panasonic Viera TX-L42FT60 Zilver Review

gajus26 3 december 2013, laatste update op 5 december 2013, 908 views

Panasonic Viera TX-L42FT60 Zilver

Pluspunten

• Mooi, levendig beeld
  • Bijna geen input lag
  • Geweldig design
  • 3D beeld

Minpunten

• Contrast kan beter

Inbrandgevoeligheid Score: 4
Ook ik waag mij aan mijn eerste productreview.
Wat ik ga bespreken in deze review?
- Waarom deze TV aangeschaft;
- De behuizing;
- Interface;
- Beeldinstellingen;
- Geluidsinstellingen; en
- Conclusie

Waarom deze TV aangeschaft
Na twee jaar trotse eigenaar te zijn geweest van een Samsung UE32D500 begon het te lijken alsof de TV aan het krimpen was. Daar waar hij eerst als een kolos in mijn woonkamer stond (ja, ja, ik woon maar in een klein appartement :p), daar leek hij kleiner en kleiner te worden naarmate de tijd verstreek.
Door een faillissement van een elektronicazaak bij mij in de buurt kon ik deze TV dan ook goedkoop op de kop tikken. De lage prijs was dan ook de aanleiding tot het kopen van de Panasonic TX-L42FT60. Kwam goed uit, want mijn PS4 was net gearriveerd ;).

De behuizing
Zoals bij meerdere TV's van Panasonic gaat het bij deze TV voornamelijk om dunne, elegante, metalen bezels, verbonden met een zilverkleurige voet door middel van een, wat mij betreft zeer geslaagde, open V-vormige zilveren steun. Doordat de steun relatief ver naar achteren ligt ten opzichte van de TV, lijkt het alsof de TV enigszins zweeft boven de voet.

Aan de achterkant van de TV bevinden zich onder andere 3 HDMI inputs. Hierbij is het jammer dat deze slechts zo'n 8 centimeter van de bezel af zitten, waardoor deze zichtbaar kunnen zijn. Verder heeft de TV alle aansluitingen die je nodig hebt, waarbij er nagedacht is over het wegwerken van de kabels. Door middel van enkele klipjes, die in de V-vormige steun weggewerkt kunnen worden, kunnen alle kabels langs de V-vormige steun geleidt worden, waardoor deze niet zichtbaar zijn vanaf de voorkant.

Interface
Panasonic heeft in het homescreen menu 4 standaard vensters: Full Screen TV, TV Home Screen, Lifestyle Screen en Info Screen. Naast deze standaard vensters kan er naar eigen behoefte nieuwe venster worden gecreŽerd.
Wat mij betreft hoeft al deze poespas niet, maar er zullen zeker mensen zijn die hier volop gebruik van maken.

Voor een uitgebreide review over de mogelijkheden van het Smart VIERA systeem zou ik jullie willen verwijzen naar onderstaande link:

Beeldinstellingen

Ondanks dat het beeld van de TV mooi oogt, leken de kleuren toch niet helemaal zoals ik zou willen. Het lijkt erop dat rood en groen iets meer aanwezig zijn in de grijze kleuren, waardoor men een blauwige waas kan zien.
Na enig spelen hiermee ben ik tot de volgende instellingen gekomen, welke volgens mij een meer natuurgetrouw beeld geven. Om de volgende instellingen te kunnen maken is het nodig om in de instellingen "Professioneel (isfccc) aan te zetten. Ik zal alleen de veranderde instellingen bespreken, om het overzichtelijk te houden.

Algemene beeldinstellingen

Witbalans
- R-Versterkingsfaktor: -5
- G-Versterkingsfactor: -6
- B-Versterkingsfactor: +1

Wat betreft 3D maakt de TV gebruik van passieve 3D. Wat mij betreft, maar dit is een persoonlijke voorkeur, is passieve 3D fijner om naar te kijken, zeker bij schermen onder de 50 inch.
Nadeel van passieve 3D is dat er horizontale resolutie verloren gaat, doordat er een beeld voor het linker en voor het rechter oog wordt gecreŽerd. Dit valt echter niet op wanneer er naar de TV gekeken wordt vanaf een normale afstand.
Doordat er passieve 3D wordt toegepast is het kijken naar 3D minder vermoeiend dan wanneer er actieve 3D wordt toegepast, al heeft de een hier meer last van dan de ander. Verder heeft de TV bij 3D zo goed als geen last van crosstalk.

Wat betreft het laten zien van diepte doet de TV goed werk als het aankomt op het kijken van 3D TV's en 3D gaming. Zeker bij lange, als het ware vegende, beelden in een film is te zien hoe vloeiend 3D werkt.

Geluidsinstellingen
Wat betreft geluid kan een platte TV nooit tippen aan een set boxen.
Doordat er echter een kleine woofer aan de achterkant is weggewerkt, klinken diepe geluiden meer dan gemiddeld goed.
Bij hoge tonen is er een kleine neiging tot een schreeuwerig geluid wanneer het geluid voor meer dan de helft open wordt gegooid. De kans dat je de TV ook daadwerkelijk zo hard zet is echter minimaal.

De TV is een pracht voor het oog en misstaat niet in de gemiddelde moderne woonkamer.
De kwaliteit van het beeld is zeer goed, al is een beetje tweaken zeker meegenomen.
Ook het geluid kan goed mee en stelt zeker niet teleur.
Ik kan niet anders dan tot de conclusie komen dat de TV een zeer mooie allrounder is.

Mochten er zaken missen of iets dergelijks, laat even iets weten, dan pas ik dit zo goed mogelijk aan :)

Heb jij ook een Panasonic Viera TX-L42FT60 Zilver?

Ik heb deze tv (via Ibood) sinds enkele weken in mijn bezit en kan me grotendeels aansluiten bij jouw review. Ik heb te weinig kennis van andere Led-tv's om een goed vergelijk te kunnen maken, maar hij voldoet mij prima.

De SMART mogelijkheden van de Panasonic zijn erg handig; behalve de mooie interface en de geijkte apps zoals Youtube, Netflix etc. bevat deze een mediaserver/speler die veel formaten kan afspelen, waardoor ik geen aparte mediaspeler meer nodig heb en gemakkelijk films vanaf mijn NAS kan afspelen.

Nadelen van deze app is dat je de af te spelen bestanden moet omzetten naar mkv om ook de ondertiteling af te kunnen spelen en DVD menu's niet ondersteund worden waardoor geripte DVD's niet direct zijn af te spelen. Daarom zou het mooi zijn als de Plex app straks ook voor de Panasonic beschikbaar is.

[Reactie gewijzigd door Hasoha18 op 10 december 2013 15:04]

De aanbieding van Ibood was inderdaad heel aantrekkelijk. Ik heb er toen al over nagedacht om de TV te kopen.
Helaas is het smart gedeelte (nog) niet echt aan mij besteed. Nu heb ik nog niet echt de tijd gehad om hier voldoende mee te kunnen spelen, dus dit zal ook nog wel komen.
Zelf werk ik met HDD's die ik op de TV aansluit, dit werkt uitstekend. Omdat alle films reeds als MKV bestand op de schijf staan werkt dit allemaal direct. De laadtijd is zo goed als nul.
Wel ben ik er achter gekomen dat de TV geen tulp aansluiting gebruikt om boxen op aan te sturen, dit kan alleen via een HDMI kabel of digitaal. Ik ga nog even kijken of hier een oplossing voor te vinden is.
Zelf werk ik namelijk met een Logitech boxenset met allees Tulp en 3.5 jack aansluiting.
Wanneer ik de 3.5 aansluiting gebruik dan wordt het geluid niet direct mee gedempt vanaf de afstandsbediening, dit dient van een apart menu te gebeuren. Dit vind ik, indien er echt niets op te vinden is, wel een gemis...