Specificaties Quad core @ 3,5GHz-3,9GHz, met GPU - Bekijk alle specificaties

Intel Core i7-4770K Boxed Review

Astennu 2 december 2013, laatste update op 2 december 2014, 4.296 views

Intel Core i7-4770K Boxed

Zeer snelle CPU. Maar niet heel interessant als je al een SandyBridge of IvyBridge CPU hebt. Wil je het snelste van het snelste voor het spelen van games? Dan is dit wel de ideale CPU.

Pluspunten

• Sinlge Core Performance
  • Multicore Performance

Minpunten

• Relatief hoge stroom verbruik in vergelijking met Ivy Bridge
  • Slecht overclockbaar: Sandby Bridge en Ivy Bridge komen veel hoger. Ik heb nu 3 Haswell's gehad de top was:4,2 , 4,4 en 4,5 met 1.2-1.25v en dat valt erg tegen.
  • Dure upgrade als je al een SB of IB systeem hebt.

Ik was eigenlijk niet van plan een review te schrijven. Maar omdat mijn oude SB en IB zo veel beter clockte begon ik toch te twijfelen of ik mijn Hasswell moest verkopen. Dus ben ik eens met een CPU limited game gaan testen wat de verschillen zijn.

Ik vond de resultaten interessant genoeg om die toch in een zeer beknopte review te zetten. Wie weet heeft iemand er wat aan.

De Systemen:
i7 4770K 4.4 GHz 4.0 NB - 8GB 2400 MHz 10-12-12-31-1T - R9 290X
i5 4670K 4.5 GHz 4.2 NB - 8GB 2000 MHz 8-10-9-27-1T - HD6990
i5 2500K 4.8 GHz n/a NB - 8GB 2133 MHz 9-10-9-27-1T - R9 290X

Niet 100% eerlijk vanwegen de Video kaart maar uit mijn tests blijkt wel dat het meeste CPU limited is. Ook blijkt dat geheugen snelheid bij SB veel invloed heeft:

AVG FPS
1866 MHz: 61.07894737
2133 MHz: 64.39097744

Ik heb test runs gedraait met Starcraft II (Starbattle replay. 2x speed 6 min real time). Daarbij heb ik met Fraps gekeken wat de framerates waren. De replay op 2x speed is zo gedaan om de cpu nog zwaarder te belasten.

Bij de onderstaande resultaten (behalve die van de 2500K 4.8 HM) heb ik 2 runs gedaan en daar de gemiddelden van gepakt) De verschillen waren maar klein dus ik heb toch het 2500K 4.8 HM resultaat toegevoegd.

Het kost aardig wat om te upgraden maar als je games speelt die zwaar op de CPU leunen is het de moeite waard.

Qua stroom verbruik onlopen de Systemen elkaar niet veel. het SB systeem verbruik bij Intel Burn test op 4.8 GHz maar 20 watt meer dan het Hasswell Systeem. Idle ontlopen ze elkaar maar 5 watt. Hier had ik meer van Hasswell verwacht.

Ik geef de CPU een lage score voor warmteprodcutie. Dit doe ik omdat ondanks het syteem minder verbruikt dan een SB systeem, het Hasswell systeem vervolgens wel 15-20c warmer wordt bij dezelfde Intel Burn Test. Hasswell is heel moeilijk koel te houden (Door de slechte pasta tussen de core en de heatspreader en de eigenschappen van het 22nm productie process van Intel)

Conclussie Hasswell is een stuk sneller dan SB als het gaat om Starcraft II. Het gaat bij mij dus geen downgrade worden. Ondanks de lagere clockspeeds kan Hasswell makkelijk voor blijven.

Maar heb je al een SB of IB systeem en speel je weinig RTS games. Dan zie ik geen rede om te upgraden. Speel je een beetje Casual SC2? dan zou ik nog een generatie wachten. Voor de Pro gamers kan Haswell wel net het verschil maken tussen helemaal soepele gameplay of toch even een dipje bij grote gevechten.

Heb jij ook een Intel Core i7-4770K Boxed?

Meer advertenties

Leuke review. Blijkt toch wel dat de nieuwere generatie bij maximaal gebruik flink meer ipc opleverd, afhankelijk natuurlijk van het type software/instructie al dan niet ondersteund.
Voor mijn werk een i7 4790k (4/4.4 ghz) besteld om de i5 2400 te vervangen. Als ik pcmark mag geloven is de ipc upgrade enorm!
Het verschilt per applicatie. Soms zie je een heel leuk verschil op gelijke clocks een andere keer zo goed als niet.