Specificaties Socket 1150 met Intel Z87 chipset - Bekijk alle specificaties

Gigabyte G1.Sniper M5 Review

anub1s17 1 december 2013, 742 views

Gigabyte G1.Sniper M5

Pluspunten

• geweldig geluid
  • mooie colourscheme (smaken verschillen)
  • goedkoop voor wat je krijgt

Minpunten

• de onbord LED's zijn fel en lomp geplaatst als je een open zijpaneel hebt.
  • de verwisselbare OPAMP zit recht naast de bovenste PCI-E poort, dat kan nogal lomp zijn.

Layout Score: 4
Deze review focussed zich hoofdzakelijk op het geluids gedeelte.

ik heb het moederbord gekocht ter vervanging van een gigabyte X58 UD4P in combinatie met een auzentech home theatre HD geluids kaart.

er is een sennheiser PC 360 G4ME gebruikt om er naar te luisteren.

als gamer vind ik zo alles aan de ervaring belangrijk het beeld, dat het vloeiend loopt maar vooral geluid vind ik zeer blangrijk voor zowel gaming als muziek moet mijn setup het op zijn minst goed doen.

voorheen heb ik de creative extreme music en de asus xonar D2X gehad gevolgd door de auzentech HTHD.

deze laatste was tot zover de beste op het gebied van geluid en ondersteuning tot windows 8 waar de drivers van auzentech tijdens de RC van windows 8 goed werkte maar sinds release nog geen 1 dag goed gewerkt hebben (output die niet meer werkt na een tijdje of een zware ruis door het geluid heen werkte wel maar bugde heel makelijk).

vandaar op zoek naar een vervanging en omdat mijn mobo/cpu/geheugen al redelijk oud waren maar voor een moederbord gegaan met een goed geluids gedeelte.

vandaar de sniper M5 met verwisselbare op-amp die compleet minder gekost heeft dan de geluidskaart van auzentech (149 vs 179).

het geluid standaard is heel helder, naar mijn mening te helder.

voor gaming is dit geweldig want je kan heel makelijk horen waar kogels vandaan kwamen wat de afstand ongeveer is enz maar voor muziek kan dit lijden tot pijnlijk hoge tonen, probeer je dit met de EQ te tweaken word het minder maar klinkt het gewoon niet zo goed.

maar t.o.v. realtek onbord geluid is het geluids gedeelte van dit bord echt fantastisch.

ik heb na een week van de stock op-amp (OPA2134) te gebruiken er voor gekozen om die van mijn geluidskaart af te halen (een LME49720NA) en die er in te stoppen.

het geluid is nu... vrijwel zo als ik het me herriner van mijn auzentech kaart, misschien nog iets helderder (dit kan door de drivers komen omdat die van auzentech zo slecht werkte in win8).

bass is aanwezig maar niet ietwat dominant zoals hij bij de stock opamp was.

nu ben ik iemand die heel picky is met bass, ik wil een strakke aanwezige bass maar hij mag niet domineren of vervorming veroorzaken wat met een stereo headset toch wel lastig is maar de vervangende op-amp toch wel redelijk goed voor elkaar krijgt).

mid hoort zich gewoon goed aan en high scherp maar niet te dus ook gewoon goed (naar mijn mening dan).

voor degenen die dit bord hebben en het geluid gewoon te helder vinden kan ik wel zeggen dat een LME49720NA opamp een mogelijk goede vervanger is voor de stock op-amp.

de bron van audio was gewoon google music (klinkt beter dan de MP3's die ik heb en FLAC's zijn te veel werk om goed af te stellen met de EQ imo aangezien ik veel verschillende genre's luister en 1 EQ niet voor alles werkt).

geluisterde nummers :
my darkest days - save yourself (klinkt perfect)
hollywood undead - S.C.A.V.A. (zware bass, bij deze ook met de nieuwe op-amp en beetje dominant verder goed)
ayria - games (perfect)
The birthday massacre - alibis (zeer goed)
kalafina - ARIA (zeer goed)
veela - broken house (zeer goed)

natuurlijk is een review over het geluids gedeelte zeer objectief, iedereen vind andere aspecten belangrijk.

aangezien dit moederbord zijn geluids gedeelte een dedicated geluids kaart kan matchen en op sommige gebieden zelfs kan verslaan is dat toch wel een prestatie om op te noemen.

als laatste een waarschuwing, als je een waterkoeling hebt en 1 loop hebt tussen je cpu en 1 gpu, doe je gpu dan niet in de bovenste PCI-E slot zoals ik dat gedaan heb.

er naast zit de opamp dus om die te verwisselen moetk me kaart er uit halen (die dus met een waterkoeling tube vrij strak aan de cpu vast zit) en het verwisselen van de opamp was daardoor... lastig om het maar beleefd te houden.

dus wil je de opamp verwisselen gebruiken dan een van de 2 onderste PCI-E slots.

*mijn excuses voor de foto qualitijd, ze zijn gewoon met mijn telefoon genomen maar laten op zijn minst de locatie van de lampjes en hoe fel ze zijn zien*

Heb jij ook een Gigabyte G1.Sniper M5?