Lenovo ThinkPad L440 (20AT0038MH) Review

Biemold 30 november 2013, laatste update op 4 december 2013, 4.427 views

Lenovo ThinkPad L440 (20AT0038MH)

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Fijn Toetsenbord
  • Fijn Touchpad
  • Weinig fan noise
  • Gemoderniseerd uiterlijk

Minpunten

• Muisknoppen voor de TrackPoint
  • Standaard 1 jaar garantie i.p.v. 3 jaar zoals de X,W en T series
  • Maar n USB 3.0 poort
  • Geen ThinkLight (verlicht toetsenbord) meer

Mijn ThinkPad X200 begon al aardig oud te worden en dit was ook al behoorlijk te merken ondanks de SSD en 8GB werkgeheugen, dus toch opzoek naar een nieuwe laptop. Eerst had ik mijn oog op de ThinkPad X240 als vervanger van de X200. Helaas heeft Lenovo toch besloten om deze niet uit te brengen met een hoger resolutie scherm en Full voltage processor en viel deze toch af. Dan had je nog keuze uit de T440(s/p) of de ThinkPad L440, omdat ik als student zijnde een speciale studenten L440 kon kopen met een normale i3 processor en HD+ scherm voor maar 500 euro uit Duitsland heb ik gekozen voor de ThinkPad L440.

Eisen van de laptop
  • Mat scherm van 12 tot 14”
  • HD+ (1600x900) of FHD (1920x1080) schermresolutie
  • Gewicht maximaal rond de 2KG
  • Redelijke accu duur
  • Simpele spelletjes moeten speelbaar zijn
  • Zo stil mogelijk
Specificaties
  • Proccesor: Intel Core i3-4000M 2,4Ghz (Pricewatch model: i5-4200M 2,5/3,1Ghz)
  • Werkgeheugen: 1 x 4GB DDR3L (gepgrade naar 2 x 8GB DDR3L)
  • Videochip: Intel HD Graphics 4600
  • Opslag: 500GB 7200RPM (gepgrade naar 128GB SSD)
  • Optisch station: DVD brander (word binnenkort vervangen door de harde schijf)
  • Schermformaat: 14 inch
  • Schermresolutie: 1600x900
  • Wireless adapter: Intel Wireless-N 7260
  • Gewicht: 2,27kG
  • Besturingssysteem: Geen (pricewatch model: Windows 7 Professional met upgrade naar Windows 8 Pro)

Uiterlijk
De ThinkPad lijn bestaat al sinds 1992 en sinds die tijd hebben ThinkPads altijd al dezelfde design elementen gehad. Namelijk een zwarte kleur met wat rode accenten wat gebaseerd is op de bento box. Maar vooral de laatste jaren zijn ThinkPads behoorlijk veranderd van uiterlijk om zo meer mensen aan te spreken. Zelf vind ik de laptop kwalitatief ogen en door de design updates ook een stuk moderner.

Bouwkwaliteit/Behuizing
Als je aan ThinkPads denkt denk je aan stevige zakelijke laptops die veel mishandeling aankunnen. Nou is de L serie eigenlijk een goedkope T serie zonder de materialen zoals carbon en magnesium maar ondanks dat voelt de laptop nog echt degelijk aan. Bij het optillen hoor je geen gekraak en de laptop flext ook niet. Nu hebben de X,W en T series natuurlijk niet zonder reden materialen als carbon en magnesium en als je verwacht dat de laptop behoorlijk mishandeld gaat worden kan je beter voor n van die series kiezen.

Features

• 2 USB 2.0 poorten
  • Cardreader
  • DVD Brander
  • kensington lock

Ook beschikt de laptop over: Bluetooth 4.0, 720p camera met face tracking en een fingerprint reader.

Invoer
Toetsenbord
Het toetsenbord in een ThinkPad is vaak bovengemiddeld te noemen en dat is hier ook weer het geval. Het toetsenbord geef fijne feedback en tikt lekker weg. De nieuwe media toetsen zijn wel even wennen aangezien deze nu op de plaats van de functie toetsen zitten, standaard staan de media toetsen aan maar als je de de Fn en ESC toets samen indrukt worden de mediatoetsen uitgezet en moet je Fn inhouden om gebruik te maken van de media toetsen.

Helaas hebben ze wel het toetsenbord lichtje achterwege gelaten. Dit was altijd een LEDje aan de bovenkant van het scherm die het gehele toetsenbord verlichte. Waarom ze dit eruit hebben gelaten snap ik niet want een simpel LEDje stelt niet heel veel voor om in te bouwen.

TrackPoint
Ook zit er nog het bekende rode stipje tussen de GHB toetsen. Dit is een soort van joystick waarmee je de muis kan besturen en zit er al sinds de eerste ThinkPad erin. Om hiermee de muis mee te besturen moet je druk uitoefenen naar de kant die op wil, als je hiermee de eerste keer mee werkt vergt het wat oefening maar als het onder de knie hebt is dit een zeer precieze aanwijzer.

Maar omdat Lenovo heeft besloten om voor een groter touchpad te gaan zijn de fysieke muisknoppen nu verwerkt in het touchpad. Hoewel dit zorgt voor een beter touchpad is dit niet fijn voor als je de TrackPoint gebruikt, het aanklikken gaat niet zo fijn en vanzelfsprekend dan als fysieke muisknoppen die op vorige generatie ThinkPads te vinden was.

Touchpad
Het touchpad is wel een stuk verbeterd, zo heb je een behoorlijk groot oppervlak en is het touchpad eigenlijk 1 grote button geworden wat ook wel een ClickPad heet. Het touchpad werkt erg fijn en heb hier eigenlijk niks om op aan te merken. :)

Scherm
De L440 is uitgerust met een mat 14 inch scherm. Het scherm heeft een resolutie van 1600 x 900 en gebruikt LED als achtergrondverlichting. Helaas is dit nog wel een TN paneel en hierdoor zijn de kijkhoeken niet geweldig. Wel kan het scherm behoorlijk fel waardoor de laptop prima buiten in zonlicht te gebruiken is.

Speakers
De speakers van de laptop zijn geplaatst aan de voorkant en ondanks dat ze naar de grond gericht zijn klinken ze wel aardig, het is wel aan te raden om de dolby software in te schakelen als je de laptop speakers gebruikt aangezien ze hierdoor een stuk beter klinken. Helaas vond ik wel dat de Dolby software het geluid verslechterde als ik het gebruikte met mijn oordopjes of M-Audio speakers.

Geluidsproductie
Wat ik bij laptops altijd storend vind is dat de ventilator een vrij hoog geluid kan maken. Vooral bij mijn Toshiba Tecra S11 had ik hier erg last van, de ventilator sloeg vaak aan en schommelde erg vaak tussen verschillende toeren waardoor het geluid ook nog extra op viel. Bij ThinkPads is dit naar mijn ervaring veel beter geregeld, zo blijft de ventilator vaak geheel stil of draait erg weinig toeren. Ook de L440 doet dit prima, zelfs tijdens een spelletje is de ventilator nauwelijks hoorbaar en met internetten is de ventilator meetstal uit om soms even een paar seconden stil warme lucht te uit te blazen.

Accuduur
Standaard word er een 6 cell accu meegeleverd met een accu capaciteit van 56Wh. Volgens Lenovo zou je hiermee 11 uur kunnen halen wat wel erg optimistisch is. Met normaal gebruik van de laptop gaat de laptop ongeveer 5 uur mee, ik heb dan scherm helderheid op 40% staan met Wi-Fi aan en ben dan voornamelijk aan het internetten en muziek aan het afspelen op Spotify. Dit is nog minder dan de helft wat Lenovo adverteert, natuurlijk moet je de accutijden van de fabrikant altijd wel met een korreltje zout nemen maar ik vind dit wel een heel groot verschil. Gelukkig is er ook nog een 9 cell 99Wh accu waarmee je ongeveer 9 uur mee zou kunnen halen.

Voor 800 euro krijg je een degelijke zakenlaptop die een goed toetsenbord en touchpad heeft, wel had er voor de prijs een beter scherm in gemogen met een hogere resolutie. Ook is standaard 1 jaar garantie voor een laptop van deze prijsklasse nogal karig, dit had minimaal 2 of 3 jaar moeten zijn.

Plaats een reactie als je een opmerking en/of verbetertips hebt! :)

Heb jij ook een Lenovo ThinkPad L440 (20AT0038MH)?

Jammer van het QWERTZ toetsenbord, verder uitstekende review! :)
Bedankt! Heb al 3 ThinkPads gehad met Scandinavisch toetsenbord dus ben de buitenlandse toetsenborden al wel gewend. :9
Zou de accutijd kunnen liggen aan de verschillen tussen het 900p scherm dat jij hebt en de 768p waar hij normaal mee geleverd wordt?
Dit lijkt me ook nog een flink verschil kunnen maken.

Mooie review, goeie prijs voor zo'n leuke laptop! :)
Bedankt! :) Hopelijk komt er binnenkort nog een review van een L440 met 768p scherm zodat de tijden te vergelijken zijn.
"

[Reactie gewijzigd door warhamstr op 4 december 2013 17:12]

Ik kan me vergissen maar in Nederland is "standaard garantie" 2 jaar, toch niet 1?
jup, maar hij heeft m uit duitsland
In heel Europa is wettelijke garantie volgens mij 2 jaar. Maar het gaat wat makkelijker als je gewoon fabrieksgarantie hebt. ;)
eens, 1 jaar slaat nergens op. 2 jaar is prima, 3 gaat me wat ver. Het hangt ook veel van de persoon af, sommige mensen komen met hun laptop bij me in de winkel, klappen dat ding neer met de klacht dat 'hij het niet meer doet'...tja, hoe kan dat toch... ;)
Kun je iets vertellen over de upgrade met een SSD? Hoe ging dit in zijn werk? Vervalt de garantie niet als je zoiets doet?
De harde schijf vervangen is vrij simpel. Je haalt eerst de batterij eruit, schroeft 4 schroefjes los en dan kan je zo de klep los klikken. De harde schijf zelf zit in rubberen omhulsel en is zonder schroevendraaier eraf te halen. Dan kan je SSD erin plaatsen en alles weer terug plaatsen.

Qua garantie heb je de kans dat ze zullen zeggen dat de laptop defect is geraakt door eigen fout maar Lenovo is hier volgens mij wel aardig coulant mee. Als je zeker wil zijn dat je niet de schuld krijgt kan je natuurlijk altijd de originele hardware weer terug plaatsen.
Dank! Ik ga me er eens in verdiepen, het is de moeite waard.
@biemold

Bedankt voor de heldere review! ik ben ook student, kun je me meer vertellen over die deal?
800e vind ik toch nog vrij veel namelijk
Mijn laptop heb ik besteld bij lapstars.de maar als je het type nummer: 20ASS01F00 intypt bij Google krijg je verschillende duitse webshops te zien, ligt er maar aan wat je voorkeur is. ;)

Nadat je bestelt krijg in het geval bij Lapstars een mailjte dat je nog een bewijs moet op sturen. Zelf heb ik een screenshot van mijn Studielink pagina gestuurd via de mail maar je kan ook je inschrijvingsbewijs inscannen en die mailen. Collegekaarten accepteren ze niet.

Daarna mag je geduldig wachten tot je laptop arriveert (wat bij mij zo'n 3 dagen duurde vanaf het moment dat hij was opgegeven voor verzending). ;)
@Biemold: Bedankt voor je reactie.
Na wat passen en meten, he ik toch besloten om voor de t430 te gaan. Het azerty toetsenbord stond me toch tegen en 40 cm breedte vind ik te veel, past niet in mijn geliefde timberland rugzak.
De laptopcentrale heeft een partij t430^s van een bedrijf overgenomen en biedt ze aan voor 599, lijkt me een aardige deal toch?
Het is wel een iets ouder model, maar de specificqtie zijn wel van deze tijd met bv 8gb werkgeheugen