Zalman ZM-VE400 Zwart Review

Ubernerd 30 november 2013, 749 views

Zalman ZM-VE400 Zwart

Pluspunten

• Virtuele CD/DVD/BD emulatie is ontzettend nuttig!
  • Hardwarematige AES 256 encryptie is handig.
  • Uiterlijk.

Minpunten

• Gebruik van Sata 300.
  • Touchpad geeft geen feedback naast wat er op het LCD scherm komt te staan. Dit is erg irriritant en soms ben je hiermee tijden bezig omdat het apparaat je input toch niet heeft gaccepteerd.
  • De bijgeleverde usb3 kabel is zo'n 50CM en erg stug. Dit is irritant en je wilt waarschijnlijk hiervoor een vervangende kabel halen.
  • Door de vele bugs en irritaties is dit apparaat niet gebruiksvriendelijk.

Mobiliteit Score: 5
Ik heb deze behuizing een aantal dagen. De featureset is uitstekend en biedt naast een USB3 opslagmedium ook een emulatie van een CD/DVD/BD en ik geloof zelfs floppy. Dit werkt uitermate fijn en maakt het installeren van besturingsystemen, of het starten van een liveomgeving erg makkelijk en snel. Ook handig is de read-only functie die je kunt gebruiken bij een systeem dat bijvoorbeeld geinfecteerd is door malware.

Ik gebruik het in combinatie met een Hitachi Travelstar 5k1000 en dat is een hele fijne combinatie. Let wel op de maximale hoogte van de schijf, dit is 9.5MM. Bij 11MM kan de achterkant niet worden vastgezet (ja daar kwam ik in de praktijk achter..). Er worden vier schroefjes bijgeleverd en een ontzettend schatig minischroevendraaiertje O+ . Je hebt er maar twee nodig om de omhulzing dicht te schroeven.

De omhulzing heeft een aantal irritante bugs/issues, die ik zelf heb kunnen troubleshooten:

- Bij sommige HDD's geeft de schijf na het enablen van de encryptie de melding HDD ERROR ??. Na de nodige uren aan troubleshooting ben ik er uiteindelijk achter gekomen dat je na ongeveer 15 minuten wachten de schijf handmatig los kunt koppelen, en dat de encryptie dan wel is toegepast. Doe je dit te snel, is de encryptie niet toegepast.

- Het lijkt alsof het ding onder de krassen komt te zitten, en alsof de LCD flikkert. Dit komt omdat er een bijna onzichtbare laag plak plastic op zit, kun je uiteraard zonder problemen afhalen.

- Na het inpluggen van de schijf in je USB3 poort moet je even wachten tot de blauwe led is uitgeknipperd. Doe je dit niet kun je alleen maar 1 cijfer van de pincode invullen. Dit is opgelost met de nieuwste firmware (let op, versies voor ntfs (n) en fat (f).

Deze behuizing werkte voor mij op USB2 goed. Op USB3, bij schrijf opdrachten van de schijf naar het systeem, heb ik enorme problemen ervaard. Een eventlog vol met "The IO operation at logical block address a2e1a8 for Disk 7 was retried" errors, een transfer rate die continu naar de 0Kbps dipt, en een USB3 verbinding die zich om de paar minuten "reset" waardoor alle transfers geannuleerd worden.

Ik ga er van uit dat dit een RMA issue is en ik heb de behuizing om deze reden gertourneerd naar de leverancier. De algehele irritatie in de omgang met dit apparaat, de afschuwelijke touchpad (enigzins verbeterd in firmware maar nog steeds niet fijn) en bugs zijn voor mij reden geweest om geen vervangende zalman aan te vragen.

• Toshiba Travelstar 5k1000

Heb jij ook een Zalman ZM-VE400 Zwart?