Lenovo ThinkPad Tablet 2 (N3S2PMH) Zwart Review

SMGGM 30 november 2013, laatste update op 14 december 2013, 3.148 views

Lenovo ThinkPad Tablet 2 (N3S2PMH) Zwart

Pluspunten

• Zeer snel in de metro interface
  • Start enorm snel op
  • Bijgeleverde software is schaars en eenvoudig te verwijderen. Lenovo Location awareness is een goede toevoeging
  • Windows 8.1 metro interface (split screen)
  • Desktop mogelijkheden (uitgebreide firewall instellingen en vertrouwde interface)
  • Office 2013 Home en Student volledige licentie (niet indien het toestel komt met Windows 8 pro, daar staat enkel een Office 2013 trial op)

Minpunten

• Slechte positionering MINI HDMI poort waardoor aansluiten op extern beeldscherm irritant wordt
  • Toestel krijgt onvoldoende stroom bij volledig lege batterij om te kunnen werken (zal het toestel wel nog kunnen werken met een defect batterij?)
  • Zal geen krachtpatser zijn in de desktop interface
  • Desktop interface niet te bedienen met touch alleen

http://res2.windows.microsoft.com/resbox/en/6.2/main/aa922834-ed43-40f1-8830-d5507badb56c_91.jpg Lenovo Thinkpad Tablet 2
Via het werk een cursus gevolgd en hierbij hoorde een promotie, nl een tablet (Surface 2 of iPad air) of een prijsvermindering. Gelukkig voor mij koos mijn werk de tablet die ik zelf ook nog mag houden voor de verloop van de cursus en eigen gebruik. Zoals iedereen op het werk mij een beetje kent ben ik geen echte Apple fan dus werd er gekozen voor de Surface 2.
Echter na een zeer lang verhaal bleek deze vreselijk moeilijk te leveren (en hier kwamen ze relatief laat mee op de proppen) dus kwamen ze met de Lenovo Thinkpad Tablet 2 als alternatief. 2 weken na de cursus heb ik de tablet ontvangen en bijgevolg dus de review.

Op zich zat ik echter wat uit te kijken naar de Surface 2: gratis office, zeer goede hardware, mooie behuizing, kickstand, leuke accessoires (magneet toetsenbord, al is het relatief duur),...
Toen ik dus hoorde dat het een Lenovo werd was ik eerst wat geschrokken, nog meer toen ik hoorde dat het geen Windows RT was maar gewoon Windows 8 (de gewone "thuis versie", de pro staat enkel op de 64GB versie). Voor de mensen die het verschil niet kennen, op de Win RT kan je geen desktop applicaties installeren. Je bent dus geboden aan de app store.

Ondertussen zit ik thuis nu wat met een luxe probleem doordat ik 3 tablets heb (BlackBerry Playbook, Nexus 7 en Lenevo Thinkpad tablet 2). Dit maakt een review uiteraard alleen maar interessanter vanwege de diversiteit.

http://res2.windows.microsoft.com/resbox/en/6.2/main/aa922834-ed43-40f1-8830-d5507badb56c_91.jpgTech specs
Naam: Lenovo Thinkpad tablet 2
Type: 3679-2PG
Scherm: 10.1" 1366x768 LED
CPU: Intel Atom Z2760 (Dual core 1.8GHz - 32 bit)
RAM: 2GB DDR2
HDD: 32GB SSD (64GB is ook beschikbaar) - OS neemt circa 13GB in beslag
OS: Windows 8 (dus diegene waar je ook gewone exe's op kan zetten maar zonder gratis Office RT) + recovery USB stick. Win 8 Pro op de duurdere varianten
2 notificatie lampjes: licht enkel even op als het toestel aan wordt gezet en wanneer een camera wordt gebruikt (ook aan de achterzijde is zo'n lampje dat enkel oplicht als de camera in gebruik is)
Camera:
  • Voorkant 2MP
  • Achterkant 8MB (met enkele flash)
Connectiviteit:Aansluitingen en uitbreidingen:
  • Windows knop
  • Power knop
  • Volume knoppen
  • Auto rotate on/off knop
  • Stylus pen (met optie om snelle screenshot te maken) (niet op mijn versie)

Meer informatie over layout en uiterlijk:
Voorkant: http://support.lenovo.com...etail.page?DocID=PD027803
Achterkant: http://support.lenovo.com...etail.page?DocID=PD027805

De opties zijn meer dan prima! De mogelijkheden zijn legio en de bouwkwaliteit is (zoals je van Lenovo kan verwachten) prima. De achterkant voelt wat rubberachtig aan (vergelijkbaar met de Nexus 7 2013) maar dan iets minder glad (wat positief is) en enkel maar licht vingerafdruk gevoelig.

De USB, micro SD en SIM aansluiting zitten achter klepjes die je eenvoudig kan open doen. Ookal heb ik op deze uitvoering geen SIM mogelijkheden, toch is de sleuf beschikbaar. Lenovo heeft hier dus duidelijk gekozen om hun behuizing voor alle uitvoeringen gelijk te houden. Ook de stylus (waarvan ik niet precies wist dat deze niet beschikbaar was) leek eerst nog aanwezig (maar uiteraard "moeilijk" eruit te halen :p).

Micro SD & SIM kaart slot

USB 2 aansluiting

Waar ik licht voor schrik heb is wat bij een defecte batterij. Als je een toestel uit de doos haalt zet iedereen deze meteen aan. Ik ben hier geen uitzondering maar het aanzetten was niet mogelijk (batterij volledig leeg), dus even aan het stroomnet gehangen en proberen op te starten. Echter dat lukt niet, hij viel gewoon uit. Nadien nog eens proberen en toen kreeg ik de melding dat de batterij te leeg is. Mijn vrees is dus dat dit serieuze gevolgen zal hebben als de batterij volledig defect is want blijkbaar is de voeding (een gewone micro USB) onvoldoende om het toestel draaiend te krijgen.

Het toestel is uitgerust met een 10.1" HD LED Multitouch (1366x768) en is prima leesbaar in hetzonlicht en speelt met gemak full HD materiaal af. De kijkhoeken zijn zijn dik en orde en het touch screen reageert snel op touch input.

Wat een enorm minpunt is (en ook de reden waarom ik een "slecht" geef op bouwkwaliteit), is wellicht de rotslechte plaatsing van de Mini HDMI poort (en het feit dat het een MINI HDMI is wat minder doorgaans dan een Micro HDMI, zoektocht naar tussenstukjes kan beginnen). Door de plaatsing onderaan is het irritant deze daadwerkelijk te gebruiken. Stel dat je een presentaties wilt geven en sluit hem aan op een projector, dan kan je geen steun gebruiken om hem recht te zetten (want de kabel zit dan in de weg). Nog erger, je koopt van Lenovo het bijhorende toetsenbord, dan zal deze de poort volledig bedekken waardoor je hem niet meer kan gebruiken. Dat toetsenbord is immers verbonden via bluetooth en heeft geen display poort. Je kan wel kiezen voor de tablet dock (dat een HDMI uitgang heeft), maar wie gaat er een volledig docking meenemen naar een presentatie om hem gewoon recht te kunnen zetten?
Microsoft is op dit vlak stukken slimmer geweest met hun Surface.

Het toestel beschikt over 2 speakers die moeten zorgen voor stereo geluid. Beide zijn zo geplaatst dat je ze bij normaal gebruik niet snel met de handen zal bedekken (nl bij horizontaal vasthouden: aan de randen rechterkant onderaan en onderkant rechts). Ze zijn echter wel langs achteren gericht.
Het geluid is niet slecht, maar als ik vergelijk met de Nexus 7 klinkt de Android tablet meer helder.

http://res2.windows.microsoft.com/resbox/en/6.2/main/aa922834-ed43-40f1-8830-d5507badb56c_91.jpgMeegeleverde software
Zoals iedere tweaker gewoon is komen laptops, PC's, tablets en smartphones met (nuttloze) software. De Lenevo is niet anders.
  • Lenovo updater bij die je drivers zal bijwerken
  • Microsoft Office 2013 Home & Student: waarschijnlijk het meest interessante van heel het lijstje en nee, het is geen trial maar een full Office 2013 Home en Student licentie. Hierin kan je Word, Excel, PowerPoint en Onenote terugvinden. Wel opgepast, deze licentie is niet aanwezig als het toestel kwam met Windows 8 pro. Deze versie heeft enkel een Office trial aan boord.
  • Evernote (notitie applicatie)
  • Norton Security app en ergens op de harde schijf staat een installer van het hele security suite (maar die app is zo snel gewist geweest waardoor de hele suite geen kans had om ge´nstalleerd te worden)
  • Skitch en is (zoals de naam doet vermoeden) een sketch programma
  • Lenovo Location awareness is waarschijnlijk de meest nuttige toevoeging. Deze kan namelijk bepaalde instellingen (zoals standaard printer, VPN,...) wijzigen afhankelijk van je huidige WIFI verbinding. Voor mensen die veel op pad zijn lijkt mij dit een extreem nuttige toevoeging
  • Lenovo settings: eigenlijk gewoon een snelkoppeling naar Windows instellingen en een soort van portaal voor de updates
  • Support/register app: om je toestel te registeren op Lenovo
  • Lenovo QuickSnip: een hulpmiddel voor mensen met de stylus
  • AccuWeather: moet het nog worden verklaard?
De lijst is niet enorm uitgebreid en de toepassingen of apps zijn eenvoudig te verwijderen indien je ze niet wilt.

Aangezien ik de tablet op moment van schrijven nog maar 4 dagen in bezit heb is een uitgebreide batterij test nog uitgebleven. De eerste volledige batterij heeft alvast een hele dag overleefd met wat spelen en Windows 8.1 installatie.

http://res2.windows.microsoft.com/resbox/en/6.2/main/aa922834-ed43-40f1-8830-d5507badb56c_91.jpgWarmte productie
De eerste zware test die ik heb gedaan is Windows 8.1 installeren. Bij deze installatie was de warmte productie minimaal, dus hier op het eerste zicht geen problemen.

Standaard komt dit toestel met Windows 8 (de duurdere varianten van dit toestellen beschikken over Win 8 pro), echter al na dag 1 de upgrade gedaan naar 8.1. Deze verliep prima al duurde het wel 3 Ó 4 uur (update binnen halen ging wat traag op bedrijfswifi gezien deze in snelheid beperkt is). De update zelf was 2.1GB maar je hoeft hier niet te vrezen om veen kostbare schrijfruimte te verliezen. Eindelijk heb je de optie om Windows update op te ruimen (voor moest je toch merken dat je wat schijfruimte kwijt bent geraakt). Deze actie kon mij ongeveer 2GB schijfruimte teruggeven (ongeveer wat mij was afgenomen met de upgrade naar Win 8.1). Deze functie is het dus zeker waard om te gebruiken (zeker op dit soort toestellen waar de beschikbare ruimte al beperkt is). Uiteraard moet je eens nagaan of de update geen problemen met zich heeft meegebracht (want deze optie maakt het niet meer mogelijk de updates te verwijderen).
Echter ik vrees (aangezien dit een manuele actie is - al doen tools zoals CCleaner dit ook) dat veel gebruikers dit niet uit eigen beweging zullen doen resulterend in gefrustreerde gebruikers die al snel enkele GB's aan opslagruimte kwijt zijn aan gigantisch grote updates.

In algemeen gebruik werkt de tablet prima. Hij is zeer responsief, start enorm snel op (minder dan 20 sec inclusief PIN invoeren) en de apps openen snel alsook het multitasken tussen apps. In de desktop interface is het echter net iets anders. Daar merk je dat de Atom CPU voor desktop werk niet voldoende is. Denk niet dat je met deze tablet een laptop vervanger in huis zal halen (daarvoor zal de Surface Pro beter zijn). Het normale kantoorwerk zal prima gaan, maar Photoshop en andere grafisch zware applicatie zou ik achterwegen laten alsook het zwaar multitasken met desktop applicaties.
In de desktop merk je ook meteen het gemis van een muis om juist dat kleine item te kunnen selecteren, daarmee dat de stylus best wel interessant kan zijn om productief te blijven in de desktop interface.

http://res2.windows.microsoft.com/resbox/en/6.2/main/aa922834-ed43-40f1-8830-d5507badb56c_91.jpgWindows 8.1 ervaring
Ik zal van deze review geen volledige Windows review maken, maar ik deel graag wel even een paar ervaringen.

Internet Explorer 11 app (dus niet de desktop versie) is een prima browser met een aantal handige toevoegingen. Een van deze opties is Readability (vele kennen deze als browser plugins) die het artikel zelf zoekt op een website en gewoon enkel nog tekst zal overhouden voor aangenamere leesbaarheid (dit in de inmiddels wel bekende Metro stijl met horizontale scrollbalk - zie onderstaande schermafdruk). Verder kan je via SkyDrive al je bookmarks synchroniseren met je desktop of andere Windows toestellen en kan je eenvoudig naar de "vorige" of "volgende" pagina door gewoon de pagina zelf naar links of rechts te swipen.
Wat wel jammer is aan de app is de slechte adoptie door webontwikkelaars. Ik besef dat het een nieuwe browser is en dat deze nog niet helemaal werkt, maar Microsoft is zelf zo'n geval. Wil je naar je Outlook.com agenda gaan dan heb je pech en krijg je de boodschap dat je browser niet wordt ondersteund en dat je best "een van volgende browsers gebruikt" (die link gaat dan telkens naar de website van MSN...).

De desktop versie is echter een ramp. Ik ben geen IE fan en het feit dat ze nog steeds niets hebben gedaan in de ingewikkelde instelling menu's is een doorn in het oog. Een ander minpunt is dat als je een andere browser als standaard zet dat de standaard IE snelkoppeling (die normaal nog naar de IE metro app gaat) enkel nog maar de desktop versie van IE zal openen.

Het grootste voordeel van Windows als tablet OS is wellicht de optie om meerdere vensters naast elkaar te zetten. Samsung heeft met Android het gedrag al willen nabootsen, maar dit werkt enkel maar een aantal selectieve apps. Bij Windows 8.1 gaat dit gewoon altijd en is toch een serieus pluspunt.

De hierboven vermelde sync mogelijkheden zijn nog verder uitgebreid naar de volledige look en feel (dus je thema's) synchroniseren. Leuke toevoeging als je dat interesseert.

Iets wat je na verloop van tijd wel blijkt te ontbreken is het notificatiescherm. Je wordt eigenlijk niet ingelicht over een nieuwe mail, enkel als je dan terug naar Start gaat. Echter een tablet of PC - hoe mooi het nieuwe start scherm ook mag zijn - is om mee te werken en niet om naar te gapen.
Nochtans als een app ge´nstalleerd is of sluit een USB apparaat aan krijg je toch een kleine "popup" die je hiervan inlicht, waarom niet als er een nieuwe mail is? Het is dan nog niet een volwaardig notificatiescherm, maar het is dan tenminste 'iets'.

Het lock screen is 1 grote afbeelding (die je zelf kiest) met daarop datum en tijd, wifi en batterij. Je kan zelf ook kiezen wat je nog als extra item erop wilt nl het weer of je volgend agenda punt. Men kan dus zeggen dat het niet bepaald flexibel is, maar wel mooi (uiteraard volledig afhankelijk van je gekozen foto :p).
Als wachtwoord kan je gewoon je Microsoft account (als je Windows hiermee is gekoppeld) gebruiken, maar ook alternatieven. Deze keuzes zijn een PIN (4 cijvers) of een foto wachtwoord (waar je dus bepaalde vormen op een foto moet tekenen). Uiteraard kan je altijd in noodgevallen kiezen om je Microsoft account wachtwoord te gebruiken.
Je mag verder ook 7 apps kiezen die mogen verder draaien in de achtergrond (zelfs al is je PC locked). Standaard zijn dit mail, agenda, alarm en Skype. Niet elke app kan je hier zomaar inzetten, de app moet dit ook kunnen en is bijgevolg ook afhankelijk van de functionaliteiten die de ontwikkelaar kiest.

De app store is tegenwoordig wellicht het belangrijkste dat een OS maakt. Ik hecht er iets minder belang aan, voor mij is het vele malen belangrijker dat de gebruiker een degelijke website kan raadplegen ipv vast hangen aan een OS of apps. Natuurlijk soms moeten apps (zoals bij banking), zijn ze gewoon handiger (bv openbaar vervoer omdat die vaak ook een lokale cache hebben een website raadplegen zonder internet is moeilijk) of is het een game. Anders ga je na verloop van tijd 30 apps hebben, elk voor die website dat je zou bezoeken. Dus vraag aan de ontwikkelaar, investeer in een degelijke website die toegankelijk is voor iedereen niet geen app die de helft van je doelgroep uitsluit. Dit dus even terzijde.
De Windows store ziet er weliswaar mooi afgewerkt, hij is vreselijk traag. Pagina's laden gaat wat moeizaam en (zoals zo vaak wordt gezegd) het aanbod is sterk minder. Ook zijn de meeste apps die je dan wel zou willen betalend (al heb je vaak een trial die je kan testen).
Wat wel een beetje irritant begint te worden is dat hij nu en dan eens begint te zagen om je betaalgegeven in te voeren en dit lijk je niet uit te kunnen schakelen.
Een ander probleem waar ik op dit moment mee kamp is dat (als je 2 of meer verschillende talen hebt toegevoegd) dat Windows al je apps in die andere taal wilt zetten (ook al staat mijn OS zelf in het Engels, hij wilt al mijn apps in het NL installeren).

Mail, contacten en kalender is reeds in het verleden door vele mensen bekritiseert en ik moet mij helaas aan dit lijstje toevoegen. De apps op zich werken relatief goed, het gaat om eigenlijk in de ondersteuning.
De mail app heeft geen POP ondersteuning aan boord. Ik weet dat het protocol wat ouderwets is, maar het wordt door vele thuisgebruikers nog gebruikt (door gebrek aan IMAP) om je mail binnen te krijgen van je ISP.
De contacten app kan overweg met Google. Hij kan je contacten importeren en synchronisatie. In tegenstelling tot Android (waar een wijziging ook bijna instant online terug te vinden is) duurt hier wel een paar uren (waardoor ik eerst zelfs dacht dat synchronisatie niet eens werkte)
Waar de andere apps kampen met kinderziektes is de agenda echter een ramp. Deze kan niet overweg met ICAL, CalDAV of welke andere standaard dan ook. Het enige wat het wel kan is synchroniseren met Outlook.com. Ben je dus gmail gebruiker ben je afhankelijk van de opties in Outlook.com en het enige wat die extra kan is intekenen op een ICAL agenda. Dit maakt dat je via Google Agenda je private ICAL links kan gebruiken om deze in Outlook.com te plaatsen waardoor je enkel leesrechten hebt tot je agenda. Daarbij is ook hier de synchronisatie vreselijk traag. Outlook gaat immers maar om de zoveel uur de ICAL verversen waardoor het goed een halve dag kan duren voordat een nieuw event in je kalender komt te staan.
De algemene ondersteuning is dus om depressief van te worden. De apps zelf zitten anders relatief goed in elkaar.

XBox Games In de App store vind je geregeld games onder de XBOX vlag. Dit wilt uiteraard zeggen dat je scores en voor uitgang online worden opgeslagen op je profiel maw je begint je spel thuis op je desktop en kan dan gewoon verder spelen op je tablet. Onder die XBOX vlag zie je relatief veel Microsoft studio games (waaronder oude klassiekers zoals Solitair en Minesweeper als Halo). Die oude klassiekers zijn overigens herwerkt naar Windows 8 apps (met leuke nieuwe ervaringen) en uiteraard gratis.

http://res2.windows.microsoft.com/resbox/en/6.2/main/aa922834-ed43-40f1-8830-d5507badb56c_91.jpgWindows 8.1 kleine ergernissen
In Windows zitten ook wat vreemde elementen die mij enigszins storen. Het virtueel toetsenbord is hier een mooi voorbeeld van. Ik kom uit BelgiŰ en gebruik AZERTY en zet mijn toetsenbord dan ook in op NL (BelgiŰ) en krijg er de Ú, Ŕ en ¨ gratis bij dit terwijl het Belgisch Nederland qua spelling niet zozeer meer van die accenten zitten. Voor Franse gebruikers lijken mij die dedicated toetsen nog handig maar in het NL niet:

Blijkbaar snappen ze in Redmond niet dat je meertalig kan zijn. Windows heeft (eindelijk) een spell check ingebouwd, maar om dit in te stellen moet je extra talen toevoegen. OK zou je denken, maar pas op dat je geen meerdere toetsenbord layouts gaat installeren. Verder heb ik voor elkaar gekregen om mijn toetsenbord layout hetzelfde te houden maar plots begint de App store al mijn applicatie in het Nederlands te downloaden. WTF waarom? Gaan ze dit ook doen als ik de taal Frans toevoeg?
Dit is alvast gebeurd op mijn desktop zelf, nog niet op de tablet (met identiek dezelfde instellingen). Ik zoek nog naar een oplossing...

http://res2.windows.microsoft.com/resbox/en/6.2/main/aa922834-ed43-40f1-8830-d5507badb56c_91.jpgBeste tablet OS?
Als je mij de vraag moet stellen: Wat is het beste tablet OS dan kan ik er uren over discuteren. Ik zet even de belangrijkste elementen op een rij met wat mijn ervaringen zijn met Android, BlackBerry OS en Windows 8,1:
BlackBerry OS is van besturingssysteem prachtig. Het OS is stabiel, intu´tief, zalige multitasking en het enige dat echte touch heeft (zelfs de power knop was op mijn PlayBook overbodig, gewoon swipe van onder naar boven en hij unlockt). Het gevoel dat je privacy wat beter in het oog wordt gehouden (je kiest bij het starten van elke app zelf wat het mag en wat niet) maken het ook voor bedrijfsleven en bezorgdere mensen interessant. Echter: het gebrek aan apps, de browser die traag was (vaak checkerboard) en de recente beslissing van BlackBerry om het tablet OS niet meer te updaten zorgde ervoor dat het wat saai werd op de tablet.
Android heeft natuurlijk het beste app aanbod en (als je kiest voor een Nexus toestel) vele updates. Dit maakt het OS leuk voor mensen die er graag mee spelen en je beleeft er altijd wat nieuws mee. Echter de apps zijn vaak nog niet echt voor tablets gemaakt (hoewel daar verandering in het komen is), maken de fabrikanten het OS een beetje kapot (veel standaard rommel apps op nieuwe toestellen, weinig updates waardoor veiligheidslekken of bugs niet geplet worden) waardoor iemand die minder wilt spelen met het OS verplicht is ermee te tweaken als hij het naar zijn wens wil hebben.
Windows 8,1 heeft een frisse look, best wel overzichtelijk en de mogelijkheid om 2 apps naast elkaar te zetten. Het app aanbod groeit, maar echt lokale dingen (zoals banking of openbaar vervoer apps) blijven wat op zich wachten. Het grootste voordeel is wellicht de toegang tot de desktop interface die je alle voordelen van Windows geven (VEEL drivers waardoor printen zonder moeite gaat met een 15 jaar oude HP LaserJet 4, uitgebreide netwerk instellingen zoals firewall etc, out of the box ftp/windows share/... toegang,...), gratis full Office (bij Win RT of mogelijkheid tot installatie ervan). Echter zijn grootste voordeel is meteen zijn grootste nadeel: de desktop interface is een ramp om op een tablet te bedienen. Zorg dus zeker dat je een muis bij de hand hebt als je van dat productieve aspect gebruik wilt maken.

Het beste Tablet OS? een mix van alles samen ;) BB voor het OS zelf, Android voor de uitbreidbaarheid en app aanbod en Windows 8,1 voor het frisse uiterlijk en productiviteit.

Als tablet is het een prima toestel. Hij is snel in de metro interface en een goed internet toestel. Voor die prijs moet je uiteraard geen laptop vervanger verwachten, maar hij zal wel prima overweg kunnen met wat Office werk.
Echter... Windows 8.1 is een OS dat zijn voordeel haalt in productiviteit en laat dat nu eens het onderdeel zijn waar Lenovo wat belangrijke steek laat vallen. De rotslechte positionering van de MINI HDMI aansluiting maken hem waardeloos als mobiel presentatie monster en maakt dat je zal moeten kiezen voor het Lenovo bluetooth toetsenbord of een externe monitor, maar beide zal niet gaan.

Zoek je dus liever een toestel dat als Office en tablet zal gebruikt worden kan je in diezelfde prijscateogrie de Surface in huis halen. Deze heeft een degelijke gepositioneerde Micro HDMI poort (een poort die overigens wat couranter is dan een MINI HDMI) en een wat stijlvollere afwerking.
Is het echter noodzakelijk dat je echt ook lichte desktop toepassing moet draaien dan is de Lenovo een geschikte keuze (gezien de Surface een ARM toestel is en geen desktop toepassingen buiten Office kan draaien). Als je een niet pro versie van Windows neemt heb je er dan ook nog een Office Home en Student licentie bij (wat een voordeel van de Surface wegneemt).
Wil je echt zware desktop toepassingen draaien dan is het geen geschikt toestel. Andere reviews bekritiseren de slechte schrijf snelheid van de harde schijf (bv Windows 8.1 installeren duurt circa 4 uur, leessnelheid is wel snel: 20 seconden om op te starten is SNEL) en de Atom CPU maken hem vrij traag als je echt desktop gerichte toepassingen gaat gebruiken. Misschien moet je dan uitkijken naar bijvoorbeeld een tweedehands Surface Pro (of de Surface Pro 2 die weliswaar dubbel zo duur is als de Lenovo).

Product pagina: algemene product pagina
Recovery handleiding: hoe gebruikmaken van de recovery USB stick
Algemene handleiding: eummm, de handleiding :p
Hardware guide: hoe het toestel uit elkaar halen en stuff

Accessoires
Dock:docking station voor op je bureau
Bluetooth toetsenbord: compact bluetooth toetsenbord voor gebruikers die touch toetsenborden "haten"
Pennetje: voor de goedkopere versies die er standaard geen hebben of voor diegene die hun kwijt zijn (merk op dat de versies die standaard geen pen hebben ook geen plaats hebben om die pen te herbergen)
Cover: cover of hoes om je tablet in te bewaren (plaats voor zowel het toestel als het bluetooth toetsenbord)

Heb jij ook een Lenovo ThinkPad Tablet 2 (N3S2PMH) Zwart?

Prima review, complimenten!

Je vergelijkt het speaker geluid met de Nexus 7, ik neem aan de 2013 versie?
Ja, de 2013 versie
Bij de Nexus 7 heb je wel als nadeel dat als je daar het geluid zeer stil zet er wat ruis is. Met dit als uitzondering is de Android tablet iets beter in de klank van het geluid.
Goede uitgebreide review. Wat vraagjes:
Er zit dan een leeg SIM-slot in de tablet waar je toch een SIM kaart in kan steken?
Daar zou een stylus handig voor zijn :) Zijn die dingen los te kopen?
Ja, naast het micro SD kaart slot zit dan een opening voor de SIM kaart. Je kan er dus als het waren een SIM kaart in bewaren (als nuttelose feature ;))
Daar zou een stylus handig voor zijn :) Zijn die dingen los te kopen?
Onderaan de review, in de link sectie heb ik recent de beschikbare accessoires (waaronder de stylus) aan toegevoegd. De stylus is dus wel beschikbaar om apart te kopen, maar gezien Lenovo de opening voor de stylus op de versie zonder stylus "dicht" maakt is het niet mogelijk deze proper op te bergen.