Garmin Colorado 300 Review

HermanRen 30 oktober 2008, laatste update op 31 oktober 2008, 946 views

Garmin Colorado 300

Pluspunten

• Zeer gevoelige ontvanger.
  • Tijdens het gebruik buiten ligt het apparaat goed in de hand en is goed afleesbaar.
  • Veel nuttige functies. Behalve navigeren met het kompas uitgebreide registratie mogelijk van de afgelegde weg. Hiervoor is wel een aansluiting op een PC nodig.

Minpunten

• De gebrekkige gebruikershandleiding van Garmin.
  • Veel gedoe om kaarten te installeren, waarschijnlijk als een soort kopieerbeveiliging.

Design & bouwkwaliteit Score: 4
Instructies Score: 3
Kaartmateriaal Score: 3
Positiebepaling Score: 5
Features Score: 3
Algemeen
De Garmin Colorado 300 is een GPS-ontvanger in de categorie outdoor-navigatie en vooral bedoeld voor de wandelaar, fietser, zeiler en jager. Gebruik in de auto is mogelijk, maar dan kan je toch beter voor andere navigatiesystemen kiezen. Zelf gebruik ik daarvoor de TomTom One XL Europa.
De Colorado is naar zeggen de opvolger van de Garmin GPSMAP 60CSx. Het opvallendste verschil is het grote scrollwiel, de Rock'n Roller genoemd. Het apparaat is daardoor met één hand te bedienen. Het scherm is met een beelddiagonaal van 3 inch lekker groot (de door Garmin genoemde 3,8 inch is overdreven). In tegenstelling tot digitale camera's en TomTom-achtige apparaten is de kaartweergave van de Colorado in vol zonlicht uitstekend, dat komt door het transflectief TFT kleurenscherm. Verder zit er een barometrische hoogtemeter in, die je net als het elektronische kompas van tijd tot tijd moet kalibreren. Het apparaat is uitgerust met een wereldkaart, die alleen steden en hoofdwegen bevat. De Colorado is via een USB-poort aan de PC te koppelen. Je kunt dan kaarten van je PC naar de Colorado sturen en omgekeerd geregistreerde waypoints, tracks en routes naar je PC uploaden. Het appaaraat geeft geen gesproken aanwijzigngen, hoogstens een piep bij bepaalde gebeurtenissen.

Gebruik
Het heeft me wel behoorlijk moeite gekost om de veelheid van functies onder de knie te krijgen. De handleiding, in het Nederlands van garmin.nl in pdf-formaat te downloaden, is met ruim 42 pagina's wel omvangrijk, maar toch zeer summier. Een betere handleiding, maar helaas nog niet compleet voltooid, vond ik op http://home.telfort.nl/albertz/colorado.pdf.
Het eerste gebruik bestond uit het registreren van gemaakte wandelingen en fietstochten in het tracklog. Dit gaf al een hoop informatie om bijv. achteraf op je PC te analyseren. Denk daarbij aan afgelegde afstand, tijd, snelheid, richting en hoogte. Bovendien kan je zo'n track nog eens geheel of gedeeltelijk herhalen of er nieuwe routes mee samenstellen. Zo heb ik bijv. vele wandelingen bewaard, die ik in mijn laatste vakantie in Canada heb gemaakt. Al had ik geen gedetailleerde topografische kaart ter beschikking, ik kon na het wandelen in de bush-bush toch altijd mijn auto terugvinden, waarvoor ik in het apparaat een waypoint had gemaakt. Opvallend was de grote gevoeligheid van de ontvanger. Zelfs in dichte bossen en smalle straatjes bleef de positiebepaling nauwkeurig, met afwijkingen binnen de 3 tot 10 meter, afhankelijk van het aantal satellieten.
De bestanden met waypoints, tracks en routes kan je ook gemakkelijk met anderen delen.
In het apparaat gebruik ik oplaadbare NiMh-batterijen van 2700 mAh (2 in het apparaat en 2 als reserve). Hiermee zou een gebruiksduur tot 15 uur haalbaar zijn, maar ik ben nog niet boven de 10 uur uitgekomen.

Kaarten
Voor gebruik in de auto heb je een routeerbare kaart nodig, die een database met straatnamen bevat. Voor wandelen etc. zijn de topografische kaarten beter vanwege de grotere detaillering. Deze kaarten bevatten geen adressen, maar nog wel nuttige punten en uiteraard veel kleine wegen, bospaden etc. Navigeren gaat nu niet echter over de weg maar rechtstreeks van punt naar punt. Maar daar raak je gauw aan gewend. Zo gebruik in nu de kaart TOPO Nederland, die ik op mijn PC met het programma MapSource heb geïnstalleerd. Zo'n kaart moet eerst worden ontgrendeld en dat is wel een crime. Op de site van GpsShop.nl is een oplossing te vinden in het geval van problemen. Er zijn ook kaarten op een SD-kaartje te koop, maar die schijn je dan weer niet te kunnen uploaden naar je PC. Helaas zijn de kaarten voor mijn gevoel erg prijzig.

Ik ben tot dusver een tevreden gebruiker, die verder alleen ervaring had met een GPS in de auto.

Heb jij ook een Garmin Colorado 300?

Kort maar duidelijk review, een foto van je Garmin Colorado 300 zal op prijs gesteld worden. ;)