Cooler Master JetFlo geen led, 120mm Review

BlueFireGaming 30 november 2013, laatste update op 6 februari 2017, 457 views

Cooler Master JetFlo geen led, 120mm

De verhouding tussen de koeling en het geluid zit goed en ze koelen goed van zichzelf door een krachtige luchtstroom. Het LED-systeem is goed bedacht. Per mogelijke toepassing: - Stilte: mwah, er zijn betere opties... - Maximale koeling: top, maar luidruchtig! - Tussenweg: goed, maar zet de RPM's wel lager

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Zeer goede koeling
  • Mooie verhouding tussen koelen en stilte
  • Kan behoorlijk stil zijn...

Minpunten

• ...maar kan ook heel luidruchtig worden

Geluid (min) Score: 4
Geluid (max) Score: 2
Luchtverplaatsing (min) Score: 4
Luchtverplaatsing (max) Score: 5
De Cooler Master JetFlo is een nieuwe serie casefans van Cooler Master. Deze versie is LED-loos met een diameter van 120mm. Een aantal features zijn o.a. (van de Cooler Master site):
  • Rubber pads with steel threads to absorb vibrations and noise
  • 95 CFM from advanced blade design that produces excellent performance
  • Silent and long life POM bearing (*POM: Polyoxymethelene)
  • Includes two silent mode adapters to fix the fan speed at 1600 RPM (28 dBA) or 1200 RPM (19 dBA)
  • Smart Fan Engine:
    • High efficiency motor
    • Low starting voltage
    • Fan-jam protection
    • Auto-resume after blade obstructions are cleared
    • Dust & water resistant
    • Polarity proof
Voor een volledige lijst met features, zie de productpagina op de Cooler Master website.

Intro
Ik zal maar beginnen met de waarschuwing dat ik geen (case)fan expert ben, en dat ik ook geen metingen of iets dergelijks heb gedaan voor deze review. Ik ga puur op mijn ervaringen in en wat, naar mijn mening, de voor- en nadelen van deze casefans zijn.

De Cooler Master JetFlo fans doen behoorlijk hun naam eer aan. Ze kunnen gruwelijk veel lucht verplaatsen, maar dan zijn ze ook behoorlijk luidruchtig. Er zijn ook mooie tussenstanden te vinden met behulp van de adapters die bij de fans zitten. Deze bestaan in feite uit een kleine weerstand die de fans op een wat lager RPM laat draaien, waardoor ze stiller zijn en alsnog goed kunnen koelen.

Verpakking
Voor de verpakking van deze JetFlo casefans heeft Cooler Master hetzelfde idee gebruikt als dat je nog weleens ziet bij grafische kaarten, waarbij je de bovenkant open kan klappen en dat je dan het product zelf ziet. Dit is dus ook zo bij deze JetFlo's, en aan de binnenkant kan je dan meteen wat meer informatie vinden over de fans zelf. Er wordt onder andere gesproken over de "silent mode" adapter die voor een lagere RPM zorgen en de speciale blades die moeten zorgen voor een betere airflow.

De voor-, achter- (boven) en binnenkant (midden) van de verpakking. Daar onder is de inhoud van de verpakking te zien.

Bouwkwaliteit, Ontwerp & Inbouwgemak
Over de bouwkwaliteit hoeft niet echt veel gezegd te worden. Deze is simpelweg gewoon prima: alles voelt heel stevig aan en zo te zien is alles goed gebouwd.

Over het ontwerp is wel wat te zeggen, maar het ontwerp van een casefan is niet iets wat van invloed is op een review vind ik. Wel wil ik wat vertellen over de features die met het ontwerp te maken hebben. Iets wat heel erg opvalt zijn de rubberen hoeken (zie de eerste afbeelding hieronder). Deze vangen een deel van de vibraties op, wat het geheel wat stiller maakt. Ook de speciale blades van de JetFlo's zijn apart. Deze zijn zo gemaakt dat de weggeblazen lucht in een wat meer rechte lijn gaat (en dus krachtiger is), in plaats van dat het zwakker is en wat meer uit elkaar gaat. Op de internationale site van Cooler Master staat er een afbeelding die dit mooi uitbeeld, een kleinere versie daarvan is de tweede foto hieronder (klik erop voor de vergrote versie).
Het laatste puntje hoort niet echt bij het ontwerp, maar is wel handig, en dat zijn de "silent mode" adapters. Dit zijn twee paar kabels met elk een andere weerstand (zie de derde afbeelding hieronder). De kabel met de zwarte connectoren schroeft de snelheid naar beneden tot 1600 RPM en de kabel met de rode connectoren haalt hem zelfs naar beneden tot 1200 RPM. Dit maakt de fan meteen een stuk stiller, maar hij behoudt een groot deel van zijn koelende vermogen. Later vertel ik daar nog wat meer over.
Waar wel op gelet moet worden is dat de weerstanden warm worden na verloop van tijd, dus let op met waar ze zitten!

Het inbouwen van de JetFlo fans was echt piece of cake, zoals het ook hoort te zijn met casefans (is toch wel iets mis mee als het niet zo is lijkt mij). Wat ik wel merkte is dat de schroeven nooit helemaal vast zitten zodat je ze niet meer aan kan draaien. Volgens mij komen ze na een tijdje aandraaien in een glad deel waardoor ze wel vast zitten, maar dat je ze nog wel rond kan draaien. Beetje apart, maar niks mis mee.

De rubberen hoeken (boven), airflow die met de speciale blades wordt bereikt (midden) en de "silent mode" adapters (onder).

Koeling & Geluidsproductie
Zelf vind ik het wel een beetje lastig om de koeling en geluidsproductie van een fan te beoordelen. Ieder heeft zo zijn voorkeuren: wil je een stille, maar iets minder goed koelende fan, of juist heel goed koelende fan die wat luidruchtiger is? Ook is er natuurlijk de middenweg, dus genoeg mogelijkheden.
Ik zal deze drie opties redelijk kort gaan behandelen met meteen een korte conclusie.

Stilte?
Als je op zoek bent naar een fan die stil is, maar alsnog (redelijk) goed koelt, zijn de JetFlo's van Cooler Master een aardige optie. Omdat deze fans van zichzelf gewoon goed koelen heb je de redelijk goede koeling binnen als je deze koopt. De stilte is alleen een punt van twijfel. Ten eerste is stilte natuurlijk heel erg subjectief, maar voor mij is stilte gewoon het zo goed als niet horen van de fans. Dat is bij de JetFlo's niet helemaal het geval, omdat je altijd wel een soort zoemetje kan horen. Dit ligt deels ook wel aan mijn setup (mij ASRock Z77 Extreme4 is niet bepaald top qua fan management), maar het is wel jammer.
Ik zou daarom zeggen dat, wanneer stilte niet compleet stil hoeft te zijn, deze fans een hele goede optie zijn, maar als stil ook echt stil moet zijn kan je beter verder kijken naar een aantal fans die echt gefocussed zijn op stilte (deze zijn denk ik toch meer gefocussed op performance).

Koeling?
Voor degene die de koeling een belangrijk punt vind en dan een wat luidruchtigere PC voor lief neemt kan ik alvast zeggen dat de JetFlo's een hele goede optie zijn. Ter vergelijking. Als je de fans op maximale snelheid laat draaien kunnen ze gewoon niet meer uit zichzelf rechtop blijven staan, zoveel lucht kunnen ze verplaatsen. Wel moet ik zeggen dat ze dan, niet alleen voor de koeling maar ook voor het geluid, hun naam zeker eer aan doen. Ze koelen, maar klinken, echt als een jet.
Als je het dan een beetje naar beneden schroeft of één van de "silent mode" adapters gebruikt is dit al veel beter. De koeling/geluid verhouding van de JetFlo's is gewoon heel goed, net zoals de koeling die ze "standaard" al hebben. Als je gewoon de snelheid wat naar beneden schroeft heb je wel niet de maximale koelingsmogelijkheden, maar dan is het geluid al een stuk beter te verdragen en dat maakt het meteen een hele goede optie.

Middenweg?
Als je voor de koeling kiest ga je, zoals je net gelezen hebt, toch al een beetje naar de middenweg tussen de stilte en de koeling en dat is ook waar deze JetFlo's van Cooler Master kunnen schitteren. Zoals ik al een aantal keer heb gezegd koelen deze fans goed van zichzelf en ook de verhouding tussen het koelen en het geproduceerde geluid is niet slecht te noemen. Dit zou dus betekenen dat de middenweg je beste optie zal zijn, en dat is het eigenlijk ook wel ja. Als je een "silent mode" adapter gebruikt zit je al rond het middelpunt en kan je mooi in het BIOS of software van je moederbord de snelheid aanpassen rond het middelpunt. Zo kan je gemakkelijk je eigen favoriete verhouding zoeken.

De Airflow
Waar ik nog wat verder op in wil gaan is de airflow die deze fans creëren. Door de speciaal gevormde blades krijg je een heel erg aparte en goede airflow. Zie daarvoor de tweede afbeelding hierboven. In plaats van een "standaard" airflow die een kegel vorm heeft (steeds meer naar buiten) heb je bij de JetFlo fans een airflow in de vorm van een cilinder die gewoon kaarsrecht gaat. Dit zorgt er meteen voor dat de luchtstroming niet echt wordt verdeelt, maar allemaal in dezelfde stroom blijft en dus ook een veel krachtigere luchtstroom geeft.
Dit klinkt heel erg als een of ander PR-praatje, en dat is het misschien ook wel, maar ik geloof het wel. Wat ik bij andere fans nog wel eens heb gemerkt is dat de luchtstroom in het midden wel redelijk krachtig is, maar dat de kracht eigenlijk verloren gaat doordat de lucht ook naar buiten verspreid. Dit is eigenlijk een beetje verloren vermogen aangezien dit nou niet echt extra koeling of iets dergelijks is. De JetFlo's zijn in dat gebied wat preciezer te noemen, wat dus ook krachtiger is. Ter vergelijking (heb het hiervoor al een keer genoemd): bij "normale" fans blijven ze op maximaal vermogen nog redelijk makkelijk recht staan, maar het is wel dat als je ze een tikje geeft ze ook wel omvallen. Dit is niet zo bij de JetFlo's. Die vallen gewoon direct om als je ze aanzet, en dat hoeft niet eens per se op vol vermogen te zijn. Als je hem redelijk hoog zet krijg je dit al en dat noem ik toch wel aardig knap. De krachtigere luchtstroom kan je ook goed zien als je een stukje papier op de fan plakt: je ziet echt dat er gruwelijk veel lucht wordt verplaatst.
Als ik nog een keer tijd heb zal ik misschien wel een video maken om het te laten zien.

Een JetFlo fan draaiende. Hier komen binnenkort een aantal foto's van de fans in mijn systeem...

Een conclusie kan ik niet echt trekken voor iedereen, maar ik zal mijn best doen. Ga je voor stilte, dan kan je deze Cooler Master JetFlo fans overwegen, maar er zijn denk ik wel wat betere opties als je echt voor stilte gaat. Ga je voor maximale koeling, dan zijn dit hele goede fans voor je, maar dan heb je wel een jet-geluid dat uit je PC komt. Ik zou je dan wel adviseren om alles een standje lager te zetten zodat je een stuk minder last hebt van het geluid. Ga je voor een middenweg tussen goede koeling en stilte, dan zijn dit een van de beste opties voor je. De verhouding tussen de koeling en het geluid zit goed en ze koelen goed van zichzelf door de speciale blades die zorgen voor een krachtigere stroom lucht.

Al met al is het gewoon wat je wil. De fans doen zeker hun naam eer aan, of het nu is voor de performance ("jet-like" airflow) of het geluid ("jet-like" geluid), maar het zijn in ieder geval goede fans voor de mensen die voor de maximale koeling of een middenweg tussen koeling en stilte willen gaan.

Dit brengt mij tot de belangrijke vraag van "Is hij het geld waard?"
Voor een prijs van iets meer dan een tientje in de prijsvergelijker (op 21 december 2013) koop je een zeer degelijke, goed gebouwde en goed koelende casefan. Ze zijn dan wel niet de stilste, maar in plaats daarvan krijg je wel een fan die heel erg goed kan koelen. Het is maar net wat voor instellingen je gaat kiezen.

Hopelijk heb ik jullie hierbij een beetje kunnen informeren over mijn ervaringen met de Cooler Master (LED-loze) JetFlo 120mm. Als jullie nog op- of aanmerkingen hebben (of vragen) zie ik ze graag voorbij komen!

Heb jij ook een Cooler Master JetFlo geen led, 120mm?

Thanks!
Zie net dat er een foto niet meer werkt van de CM site. Moet ik nog even naar kijken... :)
Zijn ze met een koptelefoon op op zeg 70% nog te horen trouwens? Want ik ben een casemod/build aan het voorbereiden en ik denk aan deze fans voor de looks en de goede airflow!
Het ligt er nogal aan wat voor koptelefoon je gebruikt. Ik heb zelf een open koptelefoon (Sennheiser HD558) en dan hoor je bijna elke fan die redelijk wat geluid maakt.

Als je een gesloten koptelefoon hebt hoor je het wel minder, maar persoonlijk vind ik ze dan nog wel wat luid. Misschien helpt dit filmpje wat, als je dan rond de 8/9V kijkt krijg je wel een aardig beeld van het geluid denk ik. :)