Specificaties Basispakket met 500GB interne opslag - Bekijk alle specificaties
Kies andere uitvoering

Sony PlayStation 4 500GB Zwart Review

Godjira 30 november 2013, laatste update op 30 november 2013, 7.608 views

Sony PlayStation 4 500GB Zwart

Pluspunten

• Mooi afgewerkte console, met mooie hoeken
  • Beste controller ooit
  • Harde schijf te vervangen, zonder vervallen garantie
  • Prijs/kwaliteit

Minpunten

• Systeem maakt veruit meer lawaai dan de PS3
  • Multimedia features laten echt te wensen over, al komen in toekomstige updates hier veranderingen in, belooft Sony
  • Game aanbod momenteel wat karig
  • Menustructuur wordt op termijn rommelig ben ik bang
  • Meerdere beloofde features nog niet beschikbaar
  • PSN Plus Abonnement noodzakelijk wil je online gamen

Randapparatuur Score: 5
Spelaanbod Score: 3
Multimedia Score: 1
Introductie
Al sinds de aankondiging van de Playstation 4 kijk ik uit naar deze nieuwe console. Waarom? Tja, ik ben al jaren een enorme fan van de Playstation 3 en vooral van de exclusieve games die daarvoor zijn uitgekomen. Vooral van ontwikkelaars als Naughty Dog en Insomniac ben ik grootte fan. Ik kon het dan ook niet laten om direct na aankondiging een pre-order te plaatsen bij de Nedgame.

Gisteren was het dan zover... om 09:00 uur kreeg ik een SMS dat de console voor me klaar stond. Hup in de auto en op naar de Nedgame dus ;)

Eenmaal thuis gekomen natuurlijk direct uitgepakt. De doos is enorm compact overigens. De console is daarnaast goed beschermd in de doos geplaatst.

Bouwkwaliteit en afwerking
De bouwkwaliteit kan ik heel kort over zijn. De console staat zowel verticaal als horizontaal heel stevig. Ook voelt de console zeer robuust aan. De klep die je kunt verwijderen om de harde schijf te vervangen is tevens erg stevig gemonteerd. Dit blijft een pluspunt aan Sony, ze geven je de optie een eigen harde schijf in te bouwen zonder dat je garantie vervalt. De controller voelt tevens heel stevig aan en ligt lekker in de hand. De grootste verbetering zijn de triggers, deze waren op de Dualshock 3 niet altijd even prettig, mijn vingers gleden er nog weleens vanaf, dat is bij de Dualshock 4 totaal niet aan de orde. Touchpad werkt goed, maar ik gebruik deze voor alsnog weinig (ook al heb je de optie wel in Black Flag bijvoorbeeld).

De console maakt wel overduidelijk meer "lawaai" dan mijn PS3 doet. Ik zit voornamelijk achter mijn bureau te gamen en zit er dus net een meter vanaf. Dan hoor je de console toch wel heel duidelijk en dat was bij de PS3 niet het geval. Waar ik bij de PS3 alleen af en toe de disc hoorde spinnen (heel lichtjes) en heel lichtjes de ventilator hoorde, hoor ik bij de PS4 de ventilator een stuk beter. Het is niet echter niet storend. Daarbij hoor ik, als ik in de woonkamer op 4 meter afstand zit, de console totaal niet. Aangezien een console, in de meeste gevallen, gewoon in een woonkamer of slaapkamer staat bij de TV en dus (vaak) op wat grotere afstand staat, denk ik dat dit voor de meeste mensen geen groot minpunt is. Toch hoor ik wel degelijk verschil tussen beide systemen.

Vanaf de aankondiging vond ik al dat de prijs van 399 een hele nette prijs is voor een nieuwe console. Ik kan de de PS3 release nog herinneren, toen betaalde je een dikke 700 voor een nieuwe console. Zeker wat prijs/kwaliteit betreft is dit een hele schappelijke prijs.

Randapparatuur en accessoires
Naast de standaard controller gebruik ik weinig extra randapparatuur. Ik heb bijvoorbeeld geen Playstation 4 camera erbij aangeschaft, daar ik nu al weet dat ik deze niet tot nauwelijks zal gebruiken. Bij de console worden wel kwalitatief goede kabels geleverd. Deze voelen stevig aan. Tevens is dit de eerste console waar een HDMI kabel standaard bijgeleverd wordt. Ik vind dit een hele nette actie van Sony. De bijgeleverde mono-headset daar en tegen valt wel wat tegen. Hij werkt wel, maar ik vind 'm niet prettig in de oor zitten en de kwaliteit valt ook wat tegen.

Update 01/12/2013:
Na enkele dagen te hebben gespeeld op de PS4 moet ik nogmaals benadrukken hoe fijn de Dualshock 4 controller in de hand ligt. Een klein nadeel is wel de batterij duur van de controller. Na ongeveer 6 uur is de controller nagenoeg helemaal leeg. Gelukkig laden ze vrij snel op en heb ik er twee. Wisselen van controller is ook heel snel en eenvoudig, waardoor het geen groot nadeel is, maar de batterij duur had van mij wel wat langer mogen zijn.

Spelaanbod
Wat betreft het spelaanbod is het nog wat karig op de moment van release. Zeker als je fan bent van bepaalde soorten games kun je dit zeggen. Ik ben fan van games als Uncharted en Tomb Raider, maar ook Assassin's Creed. Gelukkig is er Black Flag, geweldige game. Maar voor deze titel hoef je niet perse een PS4 in huis te halen, deze is ten slotte ook beschikbaar op de huidige generatie consoles. Fan van Killzone ben ik persoonlijk bijvoorbeeld niet. Ook Knack spreekt me niet heel erg aan. Aangezien ik vooral van single player games houdt, is Battlefield 4 ook niet de beste keus, aangezien dit voornamelijk om multiplayer draait.

Multiplayer
Zoals net al gemeld, ben ik geen multiplayer gamer, in ieder geval niet op consoles. Vooral op de PC speel ik multiplayer games en dan vooral MMO's.

Grootste nadeel is dat, wanneer je online wilt spelen, je tegenwoordig een PSN Plus abonnement moet afnemen. Per jaar komt dat neer op 50. Ik vind dit een enorme domper vergeleken met het PS3 tijdperk aangezien online spelen toen gewoon gratis was op PSN. Mede hierom heb ik dit deel dan ook niet getest.

Multimedia features
Sony heeft dan wel beloofd dat in toekomstige updates de multimedia features uitgebreider zullen worden, maar momenteel is de PS4 amper als media center te gebruiken, iets wat ik op de PS3 veel deed bijvoorbeeld. Netflix werkt dan weer wel geweldig, maar daar is het aanbod nogal karig, dus ik wil gewoon kunnen streamen vanaf mijn PC/Netwerk naar de PS4. Helaas, nog niet mogelijk dus... hopen dat dit in de nabije toekomst snel verbeterd wordt.

Wat wel een mooie feature is, is de share knop op de controller. Via deze knop kun je heel snel en eenvoudig screenshots naar Facebook e.d. posten of live je game broadcasten. Dit laatste zal ik niet snel gebruiken, maar het is wel gaaf dat het kan.

Voor mij is de Playstation 4 absoluut geen miskoop. Momenteel vermaak ik me enorm met de console, voornamelijk ook omdat ik Assassin's Creed: Black Flag enorm leuk vind. Daarbij speelt het met de DualShock 4 controller heel fijn. De controller ligt lekker in de hand en vooral de triggers vind ik een enorme verbetering t.o.v. het vorige model.

Al met al een absolute aanrader, maar op de vraag "Moet ik hem nu perse al kopen?" zou ik nee antwoorden. De games op de PS4 zijn nog karig en de meeste die er zijn, zijn ook op de huidige generatie consoles gewoon beschikbaar.

Wat betreft de multimedia features... daar had Sony wat beter mogen scoren. Al beloven ze binnenkort streaming van media, MP3 en CD ondersteuning, momenteel is dit niet aanwezig, vooral het streamen van Media vind ik een domper, dit deed ik vaak op mijn PS3, maar daarvoor kan ik de PS4 dus nog niet gebruiken.

Heb jij ook een Sony PlayStation 4 500GB Zwart?

Ik vind het leuk dat je een review geeft maar heb wel wat feedback voor je:

Mede hierom heb ik dit deel dan ook niet getest --> er zit 14 dagen gratis PSN testen bij, dat had je niks gekost.

Per jaar komt dat neer op 50 --> is al gewoon te vinden op bol.com voor 37.50

De console maakt wel overduidelijk meer "lawaai" dan mijn PS3 doet Ben ik verre van met je eens. Ding is muisstil vergeleken met een PS3. Welk model had je? Ik had de eerste generatie en de slim line en beiden ratelden als een grote fan door mijn kamer. Conclusie van Tweakers incl geluidsmeting:

De PS3 maakt zowel idle als tijdens het gamen aanzienlijk meer geluid.

De console staat zowel verticaal als horizontaal heel stevig --> rechtop staat hij NIET stevig, zet hem maar eens op een platte vloer, wederom ook ontkracht door Tweakers:

Wat opvalt aan de kast is dat hij wankel is. Als hij horizontaal wordt neergezet, rust hij op drie minuscule pootjes. Dat zijn kleine, rubberen uitstulpingen, die vreemd genoeg niet op een logische plek onder de console geplaatst zijn. En voet zit halverwege de korte kant en de andere twee elk vrijwel halverwege een lange kant. Een vierde voetje, halverwege de tegenoverliggende korte kant, ontbreekt, zodat de console makkelijk kiept. Het is niet onoverkomelijk; de voetjes onder de lange zijde van de kast zijn iets uit het midden geplaatst, zodat de kast alleen kiept als je op het glimmende deel drukt. Het is alleen wat slordig, omdat het met een vierde voetje zo eenvoudig te verhelpen was geweest.

Verder ben ik het wel met je eens dat ik het een mooi apparaat is voor deze prijs van 399. Ook was ik aangenaam verrast met de bijgeleverde HDMI kabel en de bijgeleverde controller, echt een verademing om in je handen te nemen.

Dat je de menustructuur rommelig gaat vinden is een kwestie van smaak, ik vind hem juist erg overzichtelijk en een enorme verademing vergeleken met de interface van de PS3. Wel vind ik de tiles van 360 dan weer fijner werken.

Nogmaals, ik wilde je review niet afkraken maar enkele door jou aangedragen "feiten" zijn niet helemaal correct.

Succes!
Ik heb twee PS3 modellen. De oude 40GB editie en een PS3 Slimline. Beiden zijn muisstil. Dat jij een andere ervaring hebt met de PS3 wil natuurlijk niet zeggen dat mijn ervaring daardoor niet gebaseerd is op waarheid. Ik ervaar dit nu eenmaal zo. De PS3 systemen die ik heb zijn zeker stiller dan mijn PS4 systeem is. Nogmaals, de PS4 maakt niet zo'n herrie dat je er last van zult hebben. Er zit wat mij betreft echter wel degelijk verschil tussen, in het nadeel van de PS4.

De console staat verticaal stevig genoeg naar mijn mening. Het zou steviger kunnen, dat ben ik met je eens, de PS3 staat verticaal steviger, maar ik ervaar het niet als zijnde heel wankel.
Mierenneuken noemen ze zoiets, Sony gaat echt geen console ontwerpen die staat te wankelen op een vlakke ondergrond.
Verder ja, leuke eerste indruk... Meer kan je er nog niet echt over zeggen denk ik want veel features zijn nog niet aanwezig. Net daarom ik je raad ga volgen en zeker nog een paar maand ga wachten. De PS3 is nog lang niet afgeschreven (cfr Gran Tourismo)en de meeste grote games zullen er nog steeds voor verschijnen. Verder zal het zeker nog vele maanden duren vooraleer de ontwikkelaars de kracht van de PS4 zullen kunnen benutten.
Mooie review, alleen van dat geluid snap ik niet. Mijn PS4 is helemaal stil...?? En idd jammer van de MM functies, maar dat komt wel goed denk ik.
Nou ja, extreme herrie maakt hij ook weer niet, en ik zit er 1 meter vanaf of zo. Als ik hem in de woonkamer naast mijn TV zet en ik er 4 meter vanaf zit, hoor ik hem amper. Waarschijnlijk ligt het daar aan. Maar als ik mijn PS3 op een meter afstand heb staan, hoor ik alleen heel lichtjes de drive en de cooling, bij de PS4 hoor je de cooling veel beter.

Heb de review aangepast om dit ook duidelijker naar voren te laten komen. Thanks :)

[Reactie gewijzigd door Godjira op 1 december 2013 01:23]

Ik zit hier in de woonkamer vrij dicht op de ps4, maar ik heb hem ook nog niet gehoord. Meer dan 2,5 meter kan het niet zijn.
Heeft ook te maken met welke PS3. Jij hebt waarschijnlijk een Phat, die waren fluisterstil, de latere "redesigns" waren veel lawaaieriger.

Dus als iemand met de laatste redesign zijn geluids niveau vergelijkt met een PS4, dan ja is de PS4 stiller ;). Maar een phat is gewoon stiller dan de PS4 :).
Nee mijne is ook stil denk gewoon dat het aan de jouwe ligt en hoe bedoel je het menu blijft rommelig ik denk dat daar ook nog wel updates voor komen denk je niet dat je een review moet doen als de console alle updates heeft ondergaan
Nou ja, nee eigenlijk. De console zoals hij nu is voelt "niet af" als het op de software aan komt. Momenteel kan ik hem gewoon niet als Media center gebruiken, en dat vind ik toch wel een minpuntje. Ik zou de console er niet voor in de winkel laten liggen, zeer zeker niet, want dat waar hij primair voor bedoeld is (gamen dus) doet hij prima :)

Met rommelig bedoel ik dat alle appjes (en games) in een rij naast elkaar komen te staan. Ik denk dat dit op termijn wat rommelig wordt, maar time will tell. Verder is de menu structuur wel fijn om mee te werken en ik vind het ook fijn dat games, zodra je ze in de drive doet, al beginnen met de installatie.
Mooie review. Wat ik eigenlijk overal mis bij revieuw van de nieuwe generatie console is meer informative over het installeren van games. (niet ten nadele van je revieuw, maar misschien kun je iets voor me verduidelijken).

Overal heb ik gelezen dat game installs verplicht zijn op beide next gen consoles. Daarnaast worden ook eigenlijk alle spellen digital gedistribueerd. Ik ben benieuwd of het na het installeren van de spellen nog nodig is om de schijf in de console te hebben wanneer je het spel wilt spelen. Als dit namelijk het geval is, is er weer iets te zeggen voor digitale distributie (buiten de feiten dat doorverkopen dan onmogelijk word en de digitale stores vaak veel duurder zijn als de schijf versie wanneer je even wat web-shops af gaat).

dus kort mijn vraag: kun je na het installeren zonder schijf spelen?
Nee, je kunt een game helaas niet zonder schijf spelen. Het idee is voornamelijk dat de laadtijd minimaal is wanneer de game op de console staat.
Of er verschil in laadtijd is tussen een digitale game en een game dat via de schijf gestart wordt weet ik niet.
Hoop dat dit een en ander meer duidelijk maakt :).
wat ik op de ps3 merk, is dat digital gekochte games trager laden, dan games die je van de schijf (+HDD install) af speelt. Niet dat Ik nou games dubbel koop, maar met mijn ps+ abo krijg ik weleens games gratis die ik al heb.
Voorbeeld is Demon's souls. Als ik deze via schijf speel, is de laadtijd zeker 1.5x langer dan de schijf versie.
Enig idee of dit met de 4 ook zo is? Denk niet dat je dit kan testen, aangezien je waarschijnlijk geen games zowel op schijf als digital zal hebben.
Persoonlijk heb ik nu de ervaring dat de games berhaupt sneller laden dan ze op de PS3 deden, maar dit is puur gevoelsmatig, en is niet gebonden aan enig echte tests.
Het kan zijn dat ik de 40GB schijf heb vervangen door een 500gb 5400rpm
Volgens mij was de 40GB schijf die oorspronkelijk in de PS3 zat ook een 5400rpm, dus de rpm zou dan niet uit mogen maken.
Zodra je een game in de console doet, begint deze automatisch met de verplichte installatie. Bij mijn games ging dit vrij vlot eigenlijk. Je kunt de game niet zonder disc spelen, die moet gewoon in de drive gedaan worden voor je aan de slag kunt.
Het streamen naar de ps3 was officieel geen functie van Sony toch? Dat is toch gemaakt door een third party, en dan bedoel ik ps3 media server
De PS3 is DLNA-compatible en daardoor werkte PMS. Op de PS4 kan dat (nog) niet aangezien het geen DLNA-apparaat is.
Hey zin om mijn review te lezen en te vertellen wat je er van vind, is m'n eerste nml :)
Ook ik vond de ps4 beduidend luidruchtiger. Het kan ook exemplarisch zijn.
En wie zegt dat ik illegale dingen wil streamen? Momenteel kan ik ook geripte muziek niet afspelen (ja, vanaf gekochte cd's) . Ook geripte films afspelen man nu simpelweg niet.
Dat je er geen illegale films op af kan spelen/streamen lijkt me logisch gezien Sony ook een filmbedrijf is.
Je argument is best goed, maar hoe verklaar je dan dat mijn smart TV van datzelfde Sony, via DNLA zo'n beetje ieder bekend formaat kan afspelen wat bestaat? :)