HP Chromebook 14-q000ed Review

Chrotenise 29 november 2013, laatste update op 28 december 2013, 6.538 views

HP Chromebook 14-q000ed

Pluspunten

• SeaBIOS
  • Haswell processor
  • Gewicht
  • Uiterlijk en bouwkwaliteit
  • Toetsenbord
  • USB 3.0
  • Batterijduur

Minpunten

• Ontbreken delete knop
  • Onbetrouwbare suspend / hibernate
  • Power down onbetrouwbaar
  • WIFI adapter loopt vast
  • Geen touchpad onder Linux
  • Hetzelfde brakke TN paneel als elke low-budget laptop
  • Batterijduur

• Uitbreidbaarheid
  • Conclusie en opmerkingen
  • Handige links
Doel van mijn review

Zoals met alles in het leven kan je nooit alles doen wat je wil doen. Zo ook met deze review. Ik heb, zoals je zo zal lezen, deze laptop gekocht met een specifiek doel in gedachten: ik wil er Linux op draaien en dat chromeOS is wel geinig maar boeit me verder niet zo veel. In deze review gaat het voornamelijk om de vraag of je productiewerk op deze machine kan doen en hoeveel moeite het kost om het werkend te krijgen en tegen wat voor dingen je aan zal lopen. Tevens beantwoord ik direct een beetje in hoeverre deze machine geschikt is voor multimedia. Voor diepe specs en benchmarks, verwijs ik je graag naar de officiŰle review van Tweakers. Het heeft voor mij weinig zin die zaken opnieuw te meten, maar als jullie graag nog een aanvullende test willen, ben ik best bereid die te draaien. In dat geval kan je me DM'en met je verzoek.

Doel van mijn aankoop

Ik loop al 3 jaar en een beetje rond met een game laptop, want ik had destijds de wens om alles met een apparaat af te vangen: gamen, programmeren, tekstverwerken, etc. Aangezien ik echter van de zomer een solide game pc in mijn kamer ge´nstalleerd heb, is dat niet langer een vereiste. Wat ik nu wil is vooral mobiliteit: een langere accuduur met een prettig toetsenbord waar ik in principe al mijn tikwerk (Informatica & BI opleiding) samen met enige entertainment (netflix, lichte games) op kan verrichten. Hiermee kwam ik in principe eigenlijk altijd uit op een ultrabook, want het liefst wilde ik niet nog zo'n 2.6 kilo wegend bakbeest hebben. De prijs van zo'n apparaat is echter ook direct richting de 1000,- en aangezien ik ongeveer hetzelfde bedrag heb neergeteld van de zomer voor mijn game apparatuur, zat ik daar niet om te springen - hoewel de Sony Vaio Pro/Multi-Flip er wel verleidelijk uitzagen. Toen ik dus op de net - en dan ook letterlijk die dag ge´ntroduceerde - HP chromebook 14 stuitte, wel erg enthousiast was. Nog even in het kort de pluspunten:
* Haswell processor (dual-core 1.4 Ghz proc)
* 16Gb SSD
* 14" met maar 1.8k gewicht
* Geadverteerd met 8u batterijduur
* 2 GB ram*

En dat voor de spectaculaire prijs van 329,-.

* de 4 gb die je regelmatig zal tegenkomen in online reviews is een apart model dat tevens een 3G module aan boord heeft. Dit model wordt in de U.S. gesponsord door T-Mobile. Die geeft je namelijk gratis 500mb per maand en het model kost slechts 50$ meer. Dit model is (nog) niet uitgekomen in Nederland maar is op het ontbreken van 3G en wat minder RAM na dus identiek.

Gebruik tot nu toe

Ik heb de laptop inmiddels circa eeen maand in bezit. In de eerste paar weken ben ik bezig geweest met het bepalen van wat voor omgeving ik wilde gebruiken. Ik vind het namelijk niet erg om te kloten, maar ik wil wel een zo stabiel mogelijke omgeving hebben voor wanneer ik productiewerk verricht en dat is niet zo 1, 2, 3 mogelijk. In totaal heb ik een aardig lijstje uitgeprobeerd voordat ik een systeem tegenkwam wat werkte, namelijk Linux Mint 16 met MATE. In volgorde van testen:

* chrubuntu (dual-boot chromeOS en Ubuntu)
* chrubuntu (dual-boot chromeOS met Xubuntu)
* Ubuntu met Unity (ik weet het, ugh)
* Debian 7
* Fedora (niet gelukt)
* Elementary OS
* Linux mint 16 met MATE

Over de resultaten van mijn probeersels en verdere op- en aanmerkingen zal ik het verderop hebben.

Sinds ik eenmaal mijn omgeving heb gekozen, is de laptop intensief gebruikt voor mijn opleiding. Dit is natuurlijk niet echt nuttige informatie voor jullie, dus hier volgt mijn huidige gebruikersscenario:

werkplek 1:
* LibreOffice writer
* Firefox met 7 tabs van 'google' results
* Netbeans (ontwikkelomgeving)
* Visual Paradigm ( UML tekentool )
werkplek 2:
* Firefox met 8 tabs van Tweakers, XDA e.d + nog 1 tab waarin ik muziek stream via 22tracks.

Core 1: 22-30% belast
Core 2: 14-20% belast
Geheugen 1.3 / 1.8* belast (kom verderop op de * terug)

Deze set-up is eigenlijk het minimum aan wat ik normaal gesproken open heb staan. Veelal staat Netflix nog ergens klaar en/of heb ik 20+ tabs op beide werkplekken. (Ja, ik ben een hoarder.)

Ik heb al meerdere malen (5-10x) de prestaties bekeken terwijl ik zo intensief bezig ben en deze resultaten zijn representatief. In de extremere situatie die ik schetste loopt het ram meestal nog op tot 1.6, maar dat maakt verder niet zo veel uit. Het belangrijkste is dat het beestje dus tot nu toe geen haperingen vertoont onder de druk die ik 'm opleg. De enige uitzondering is toen ik voor deze test even alles wat hierboven staat tegelijkertijd opengooide. Toen had ik welgeteld ~5 seconden dat hij even niet zo lekker reageerde. Prima in orde dus. Tijdens het hierboven beschreven gebruik heb ik trouwens consistent tussen de vier en vijf uur batterijgebruik.

Invoerapparatuur

Voor de doeleinden die ik heb opgenoemd is het belangrijk te benoemen dat er GEEN volwaardig toetsenbord op dit beestje zit. De beperkingen staan hieronder, een foto wordt bijgevoegd:
* Je hebt een tiental toetsen die je in Linux kan krijgen als F1 tot F10. Je hebt een ESC en Quit knop.
* Geen capslock, dit is vervangen met een zoekknop die in de meeste distro's start zal openen.
* Geen delete knop. Wellicht het grootste gemis dat er is.
* Geen windows of functie knop.

Het ontbreken van de delete knop is het grootste gemis naar mijn mening en ik heb nog steeds geen werkbare oplossing gevonden om dit te remappen: in de instellingen van mijn distro kan je niet een toets aanwijzen als iets anders zodat het hele besturingssysteem dit afwijkende gedrag accepteert. Ik moet me nog verdiepen in 3rd party tools die dit wellicht wel kunnen, maar je kan in ieder geval in de meeste kantoorsoftware aangeven dat je alternatief gedrag wilt toekennen aan een toets.
Foto: https://www.sugarsync.com/pf/D8485810_698_205515847

Muisapparaten werken out-of-the-box zoals je inmiddels als Linux gebruiker gewend mag zijn. Hou er zoals gewoonlijk wel rekening mee dat er geen support is voor meer dan twee knoppen.

Over het toetsenbord zelf kan ik zeggen dat het heerlijk tikt. Ik heb deze review van circa 3k woorden getikt op de machine zelf en vind het een verademing: er is weinig travel maar het is duidelijk, zoals je veel met ultrabooks hun toetsenborden ziet. Er zit circa een halve centimeter tussen de toetsen, dus je vergist je zelden in je aanslagen en het is een standaard QWERTY lay-out. Daarnaast zitten op de F en J toets een ribbeltje, waardoor je direct doorhebt of je wijsvingers op de juiste plek verkeren.

Linux compatability

Zoals gezegd, heb ik meerdere omgevingen getest, namelijk:

* chrubuntu (dual-boot chromeOS en Ubuntu)
* chrubuntu (dual-boot chromeOS met Xubuntu)
* Ubuntu met Unity (ik weet het, ugh)
* Debian 7
* Fedora (niet gelukt)
* Elementary OS
* Linux mint 16 met MATE

Voor ik inga op specifieke zaken die gelden voor bepaalde distro's, wil ik eerst bespreken wat de opties zijn en waar je sowieso op moet letten.

1. Je touchpad zal vooralsnog niet werken. Er zijn drivers beschikbaar en er is info over hoe je het uiteindelijk werkend kan krijgen, maar dit is veelal gericht op de goedkopere Acer chromebook die tegelijkertijd is uitgekomen. Ik heb de discussie tot een week voor het schrijven gevolgd, en de meest raadzame oplossing tot noch toe was het bouwen van je eigen kernel. In de nabije toekomst verwacht ik dat de beheerder van chrubuntu het werkend krijgt, maar vooralsnog moet je dus altijd in Linux een muis hebben.
2. Suspend/Hibernate en Shutdown werken moeizaam of je dual-boot, single-boot of chroot, ongeacht wat voor distro je draait. Je moet als je het gebruikt, rekening houden met dat het beestje vastloopt en je hard moet rebooten of dat je wifi adapter / sound is vastgelopen en niet meer zal werken tot je reboot. Ik heb het niet honderd keer getest op elke optie, maar wel een paar keer en kan zeggen dat Ubuntu en Debian het minst stabiel waren. Oh ja, draadloze muizen worden soms niet gepakt na een resume. Dan moet je je ontvanger er even uithalen en opnieuw insteken. Dit probleem heb je niet met bedrade varianten.
3. Opstarten in Linux is natuurlijk geweldig snel, zeker in combinatie met een SSD. Ik heb zelf na het chrome scherm (zometeen meer) vaak maar 5 Ó 10 seconden nodig voordat mijn Mint helemaal geladen en klaar is om gebruikt te worden. Ubuntu en Debian gaven echter veel foutmeldingen bij het opstarten, en dan bedoel ik een stuk of 5+. Dit keert elke keer dat je opstart terug, dus uiteindelijk heb ik error reporting zelf uitgezet toen ik deze distro's draaide. Dat kan op de langere duur ervoor zorgen dat je niet op de hoogte bent van kritieke fouten. Daarnaast deed Debian aanmerkelijk langer over opstarten: ergens tussen de 20 en 30 seconden.
4: USB sticks. Ik heb een lading aan usb sticks in allerlei groottes. Van 256mb tot 16 gig. Ik heb met circa de helft van mijn usb sticks (die allemaal met FAT32 en dezelfde tool geformatteerd zijn), dat auto mounten niet werkt. Ik heb tot deze laptop nooit met Linux gewerkt voor productie tot deze laptop, dus of dit een probleem inherent aan Linux is of aan deze laptop, weet ik niet. Je zal in ieder geval het manual mount command gaan leren of bookmarken.

Nu, verder met specifieke zaken:

Chrubuntu met Ubuntu is de meeste stabiele optie van het chrubuntu script. Alles werkt out-of-the-box en het is uiteraard de meest ondersteunde distro. Er valt verder weinig over te zeggen.
Chrubuntu met Xubuntu werkt met KDE als desktopomgeving voor alle Unity haters onder ons. Hier geldt hetzelfde voor als voor Ubuntu, behalve dat het geluid niet direct werkt van de taakbalk. Je moet de geluidsapplicatie opstarten in je start menu en dan in de applicatie het geluid regelen.

Ubuntu zonder dual-boot heb ik allereerst gepakt om te kijken of er support ontbrak wanneer chromeOS verwijderd werd. Het draait niet beter of slechter dan wanneer je het dual-boot, behalve dan dat je die mooie foutmeldingen erbij krijgt.

Debian werkt niet lekker. Tijdens de install liep het script vaak al tegen uitzonderingen aan en had 'ie het merkbaar lastig. Tijdens het booten vertaalde dit zich in veel langer opstarten dan andere distro's en zoals gezegd kreeg ik error messages na het opstarten. Ik heb hierdoor niet lang gerotzooit met wat verder werkte en ben doorgegaan naar Elementary.

Elementary is iets minder stabiel dan Ubuntu, maar het scheelde niet veel. Logisch ook, want Elementary is gebouwd op Ubuntu. Binnen Elementary kreeg ik af en toe een foutmelding, maar wat wel opviel is dat het vaker vastliep dan alle andere distro's, zeker het start-menu openen/navigeren zorgde vaak voor lagg.

Met een live-usb voor Fedora kreeg ik alleen maar kernel panic berichten op het moment dat ik het probeerde te installeren, dus ik kan er verder niets zinnigs over zeggen. Misschien dat iemand anders het wel aan de praat kan krijgen.

Linux Mint 16 Petra met MATE is mijn laatste experiment geweest, en naar mijn mening het meest geslaagd: alles werkt wederom out-of-the-box en ik heb geen enkele keer tot nu toe vastlopers gehad tijdens gebruik. Wat ik wel heb meegemaakt is dat de WIFI adapter af en toe zichzelf uitzet, waarna je moet herstarten om het weer werkend te krijgen. Voor de rest heb ik hier vrijwel alles op getest: tweede monitor via HDMI, muis (bedraad/onbedraad), laden via USB, virtualBox, etc. Geen problemen gehad. In het komende hoofdstuk bespreek ik dingen waar je rekening mee moet houden, wil je de stap wagen.

How-to

Je moet allereerst voor jezelf bepalen wat je wilt doen met je apparaat. Je kan namelijk chrooten, dual-booten en chromeOS vervangen. Chrooten is het draaien van Linux bovenop je ChromeOS, zodat je niet hoeft te herstarten en gewoon direct van omgeving kan wisselen, ten koste van performance. Dual-boot is een optie als je bijvoorbeeld Linux wilt gebruiken als je productief bent, en voor entertainment (Netflix kijken, beetje browsen) genoeg hebt aan ChromeOS. Dat is direct een aandachtspunt: er is een applicatie die via Wine Silverlight draait zodat je Netflix kunt kijken onder Linux, maar het werkt verre van perfect. Ben je dus een avid Netflix'er op je laptop, dan kan je het beste chromeOS erop laten. Dit apparaat wordt namelijk wel ondersteund door Netflix. De laatste optie, chromeOS vervangen, is de optie waar je het meest waarschijnlijk op komt als je echt je laptop wilt gebruiken voor productiewerk. Je hebt immers maar een 16GB schijf inhangen en met chromeOS + Ubuntu hou je circa maar 8gb over, ten opzichte van de ~11GB met enkel een linux distro.

Nu je bedacht hebt wat je wilt, geldt de volgende waarschuwing:

FYSIEKE BEVEILIGING VAN JE APPARAAT WORDT EEN LACHERTJE.

De eerste stap zal met alle opties namelijk zijn dat je je laptop in de ontwikkelaarmodus moet zetten. Dit houdt in dat je live USB's kan gaan draaien en waardoor je dus uiteindelijk via een ander OS in de bestanden van een ander OS kan komen. Je kan dit niet voorkomen met een BIOS wachtwoord, die optie is er namelijk niet (voor zover ik heb kunnen ontdekken.)

Hierdoor zal chromeOS niet langer controleren welk OS je start, wat dus de mogelijkheid geeft om Linux te starten en/of andere live USBs. Dit scherm maakt het heerlijk simpel om te experimenteren met distro's, want hoe erg je die distro ook brickt: dit scherm zal ten alle tijden als eerste opduiken, ook als je chromeOS eraf hebt gemieterd. Je kan vanuit dit scherm samen met een usb met chromeOS (Via de google website te maken) altijd je device resetten naar het beginpunt met enkel chromeOS. Dat is het pluspunt van het scherm, het nadeel is groot of niet zo groot, afhankelijk van hoeveel grappenmakers er rondom je werkplek verkeren. In scherm wordt verteld dat je OS verificatie uit staat en dat als je dit weer wilt inschakelen, je bepaalde knoppen moet indrukken. Als je dit doet, wordt niet je linux distro verwijderd maar onbereikbaar gemaakt: je kan niet meer booten ernaar, waardoor je het weer moet uitzetten wat weer een paar minuten kost. Aangezien iedereen ten alle tijden in dit scherm kan komen als ze je pc rebooten, zal het hopelijk langzaam duidelijk worden waarom ik zeg dat fysieke beveiliging zowat niets voorstelt.

Maar goed, terug naar de how-to logica. Als je wilt gaan chrooten, kan je direct door naar de handige links. Ik heb het niet geprobeerd en heb er ook niks nuttigs over te zeggen.
Voor dual-boot is je beste optie het Chrubuntu script (zie wederom handige links) te gebruiken. Via een vrij eenvoudig en compleet te volgen stappenplan wordt vrijwel automatisch Linux voor je ge´nstalleerd zonder dat je een poot hoeft uit te steken. Je hebt standaard de keuze uit Ubuntu, Xubuntu en Lubuntu. Als je een andere distro wilt dual-booten, kan dat maar moet je wel een live-usb* hebben ervan. Zometeen hier nog een tip over. Daarnaast is het aan te raden om een chromeOS recovery USB alvast te maken en klaar te hebben liggen. Het is me namelijk voorgekomen dat ik de fout ingegaan ben met het draaien van het script, waarna je dus het geheel moet teruggooien en overnieuw moet beginnen. Hetzelfde geldt uiteraard als je chromeOS wilt vervangen: heb een recovery stick paraat en maak een live-usb van je gewenste distro volgens de normale procedure die je gebruikt hebt.

Met het maken van die live-USB is een probleem: het werkt heel vaak NIET out-of-the-box met je tool. Als je gaat booten via je USB, dan geeft hij aan dat er een error is: je hebt niet voldoende geheugen of iets in die trant. Ik heb een stuk of tien verschillende tools gebruikt en verschillende pc's, dus het ligt echt aan de chromebook: de live usbs hebben gewoon problemen met het herkennen van het geheugen.Je moet dan het commando van je live-usb om de boel te installeren wijzigen en een regel toevoegen, zie hiervoor handige links. Let er wel op dat je niet de volledige 2gb probeert aan te wijzen, maar slechts een gb: mijn chromebook herkende namelijk niet mijn geheugen als 2gb, maar 1.8gb zoals je zag in mijn eerdere gebruikssituatie. Het maakt ook niet uit: 1gb is ruimschoots genoeg voor de installatie en wanneer het ge´nstalleerd is, gebruikt je distro je gewoon het volledige RAM geheugen.

Uitbreidbaarheid

In de review heb ik al een aantal beperkingen genoemd van het apparaat: je hebt maar 16 GB op je SSD en je werkt uiteraard met 2 GB, wat voor intensievere programma's zoals games wellicht niet genoeg zal zijn. Ik heb voor de mensen die hier wat mee willen doen goed en slecht nieuws: het RAM is vastgesoldeerd aan het moederbord en is dus niet uitbreidbaar volgens de eerste berichten. Het enige wat te overwegen is, is een 4GB editie in de States bestellen. Dit zal geen gevolgen hebben, behalve dat je een adapter moet hebben voor het stopcontact en dat de extra 3G module waarschijnlijk niet werkt: hier heb ik me niet in verdiept.

De SSD is te vervangen, maar dit is geen eenvoudige klus. Er is een walk-through inmiddels online te vinden, wat eveneens is opgenomen in de handige links. Hier valt te zien dat je vrijwel de gehele laptop moet demonteren, omdat de SSD onderaan het moederbord moet worden aangesloten. Je moet dus het toetsenbord, de fan, het moederbord en de SSD zelf demonteren en weer monteren. Daarnaast is de SSD van een alternatief type: het heeft een ngFF vormfactor. Dit betekent dat het in plaats van via SATA met een PCI-e aansluiting werkt. Dit maakt hogere snelheden mogelijk, maar is met normaal gebruik zo goed als niet merkbaar. Het enige voordeel waardoor waarschijnlijk voor deze vormfactor is gekozen, is ruimtebesparing. Daarnaast is voor de ge´nteresseerden er nog een hobbel: er is in elk geval volgens de pricewatch nog geen SSD van dit type leverbaar. Intel heeft er een aangekondigd, maar die wordt nog niet geleverd.
EDIT: er zijn inmiddels een paar SSD's opgedoken in de pricewatch. Link bijgevoegd.

Vergis je NIET IN HET MODEL: er is veel informatie te vinden over de originele HP chromebook 14, de pavillion. Hier kon wel het geheugen vervangen worden. Je weet veelal of het over de oude versie gaat, door te kijken naar de foto's: het oude model is veelal zwart. Het nieuwe is wit/turqoise/zalmkleurig.

Dit apparaat is met weinig tot geen Linux kennis over te zetten naar een Linux omgeving, waarna je weinig tot niks hoeft te doen om alles draaiend te krijgen, op de suspend/hibernate/quit en touchpad na. Als je wat tekstverwerken doet en veel op het internet zit, is dit gewoon een heerlijk apparaat wat een batterijduur heeft waar je al snel met een Windows laptop het dubbele voor moet uitgeven. Het is echter wel zo dat met licht gebruik er bijna geen winst is in de batterijduur: ik had verwacht dat met vrijwel alleen maar browsen en veel leeswerk de accuduur in ieder geval dichter bij de 8u had moeten komen dan de ~5u die ik haal. Voor mij zijn de paar haken die er aan deze laptop zitten belachelijk klein voor het enorme prijsverschil dat je moet betalen voor gelijkwaardige features. Vandaar dat ik 4 sterren geef. Ik zou 4,5 geven, maar dat kan niet en hoewel dit beestje voor de prijs zo goed als perfect is, is het niet perfect en daarmee dus geen 5 sterren waard.

Het valt of staat echter bij de vraag of je genoeg zal hebben aan 16GB geheugen (met alle externe oplossingen buiten beschouwing gelaten), want zelfs voor menig tweaker zal het waarschijnlijk een stapje te ver zijn om de SSD up te graden. De overige problemen zijn met een simpele reboot op te lossen en komen alleen voor als je veel suspend/hibernate, en zijn dus geen problemen die in de weg zullen staan van je productiewerk en zullen die 10 seconden wachttijd terwijl je systeem reboot echt niet het verschil maken in of je je deadline wel of niet haalt ;)

Handige links

* Chrubuntu script en instructies: http://chromeos-cr48.blog...chromebooks-now-with.html
* Chrooton (vs. Chrubuntu) en instructies: http://www.howtogeek.com/...-chromebook-with-crouton/
* Andere ervaringen met linux edities: http://lionfacelemonface....ok-14-lubuntu-first-pass/
* Beginpunt voor touchpad werkend krijgen: https://groups.google.com...ebook-central/95j_wAtx6Vs
* vervang de SSD: https://groups.google.com...ebook-central/tH5WIg3Y9aI
* Live usb problemen: https://bbs.archlinux.org/viewtopic.php?id=145345
* Beschikbare SSD's in pricewatch: http://tweakers.net/categ...BdFlijpJVtJKZuaG5UmxtbS0A

PS: na aflloop van dit collegeblok ga ik waarschijnlijk aan de slag met het touchpad en nog een paar alternatieve distro's. Indien je interesse hebt in de resultaten en een seintje wil wanneer ze online staan, laat het dan even weten!

Heb jij ook een HP Chromebook 14-q000ed?

Dat werkt onder Chrome OS, maar is een specifieke functie van dat OS. Dit wordt niet ondersteund op Linux distro's. Toch bedankt voor de tips, misschien dat iemand die gaat dualbooten er iets aan heeft.
Hi,

Ik heb zelf geen Chromebook, maar ben me mede op basis van jouw review aan het oriŰnteren. Ik kwam tevens onderstaande tips tegen, waar je wellicht wat aan hebt? Je DM staat uit dus vandaar ff via deze weg:

Looking for caps lock? press ALT + SEARCH
For Delete key, press ALT + Backspace. You can use the same keyboard shortcut for deleting files from the file manager and Google Drive.
Hey, Ik vroeg me af of je nog aan de slag bent gegaan met andere distro's en of je het touchpad probleem en etc. hebt weten te verhelpen? Goede review btw!
Andere distro's niet, TouchPad werkt native met Chrooton tegenwoordig.
Goede review! Alleen hoe is de chromebook met Chrooton? Werkt het OS snel? Gaat het installeren van programma's op Chrooton snel?
Zodra je in Chrouton zit, parkeer je als het ware ChromeOS (in hoeverre dat uberhaupt al resources inneemt) en zit je dus in principe gewoon in een linux distro te werken. Installatie is dus snel. Je werkt immers op een SSD en de dingen die je installeert zijn doorgaans niet groot.

Enige issue die ik heb is dat de ubuntu software center een foutmelding geeft tijdens installatie, maar ik copy paste dan gewoon de package naam in de terminal en typ er sudo apt-install voor ;)

Ik moet wel eerlijk zeggen dat je waarschijnlijk op het moment beter kan wachten op de nieuwe generatie chromebooks die Samsung heeft aangekondigd. Betere specs voor een soortgelijke prijs en wellicht weer een goede BIOS update wat zorgt voor betere linux/Windows support.

[Reactie gewijzigd door Chrotenise op 11 april 2014 10:53]

Ik vind dit veel meer een review van allerlei Linux-geknutsel op je chromebook dan van het oorspronkelijke apparaat/OS zelf. Je hebt daar alle recht toe,maar neem de bevindingen hiervan dan niet mee in de beoordeling van het onaangepaste apparaat.
Op tweakers zelf (officiŰle review) is meer dan genoeg informatie te vinden over hoe het apparaat met ChromeOS draait. Wat echter in het commentaar daarop veel naar boven kwam, is dat men benieuwd is hoe goed Linux draait op deze apparaten (om het toch wat meer desktop/laptop replacement te maken). Met deze review heb ik dan ook geprobeerd zo veel mogelijk informatie over die wens te geven, aangezien daarover weinig informatie te vinden is.

Dit heb ik ook aan het begin van mijn review aangegeven.
Top review, bedankt voor alle info. Ik kwam hier terecht omdat mijn dochter geen films meer kan streamen, sinds ze dit apparaat heeft. Ik zit zelf op ubuntu + serviio waar alle andere apparaten in huis prima mee uit de voeten kunnen...

Ik ga eerst maar eens chrooten :P
Zou wel moeten werken aangezien Adobe Flash player in de browser ingebakken zit. Of de plek waar ze vandaan streamt werkt met dat achterlijke silverlight?

In ieder geval veel succes :)