Specificaties Socket AM2+ met AMD 780G chipset - Bekijk alle specificaties

Gigabyte GA-MA78GM-S2H Review

sapphire 30 oktober 2008, laatste update op 27 juli 2009, 2.885 views

Gigabyte GA-MA78GM-S2H

Pluspunten

• Uitgebreide feature set
  • Scherpe prijs
  • Zuinig en stil
  • Presteerd prima !

Minpunten

• Tegenvallende OC prestatie

Layout Score: 4
Allereerst wil ik melden dat deze review over Rev. 2.0 van dit bord gaat.
En het gebruikte geheugen is de 2x2gb set van eht hierboven geselecteerde geheugen.

Introductie
Sinds ongeveer 3,5 jaar gebruikte ik een DFI nF4 met een overgeclockte 3000+ welke op 2,7~2,9 ghz draaide. Hierbij gebruikte ik 2x512mb ram en een Ati Radeon X1900XT.
Een fijne setup, met als nadelen het erg hoge stroomgebruik van de X19900 en de overgeclockte CPU, en de nodige warmte en geluid productie die daarmee gepaard gingen.
Na een tijdje veranderde ook de dingen die ik zocht in een PC, zo had ik meer geheugen nodig, wat meer processorkracht, ik game zelden tot niet meer, en hardwarematige versnelling van HD materiaal was wel erg welkom.
Met dit in mijn achterhoofd en een vrij beperkt budget ben ik eens gaan rondstruinen op internet wat er allemaal te koop was en wat de schade aan mijn portomonee zou worden. Per toeval kwam ik uit op een ad in V&A waar dit bordje werd aangeboden met 2x2GB geheugen en inc. verzendkosten voor 90 euro. Ik ben eens gaan lezen en het bord voldeed aan een aantal van mijn eisen en andere dignen die mij nuttig leken zoals:
  • Onboard video (scheelt kosten van een extra videokaart+ ik game amper)
  • Hardware matige HD versnelling, UVD
  • Zuinig qua energie gebruik
  • Stil, geen irritante chipset fans
  • Genoeg SATA aansluitignen+ Esata
  • Genoeg uitbreidings mogenlijkheden (USB headers, AM2+ support)
  • DVI en HDMI onboard
  • Ondersteund goedkoop DDR2 geheugen
Het bordje OCed volgens reviews ook wel aardig, dus mocht ik toch weer eens willen spelen zou dat eventueel ook geen probleem zijn.
Bij het bordje heb ik een Athlon 5400+ Black Edition gekocht aangezien deze voor een redelijk prijsje bij de lokale computerboer te krijgen was.

Zo! Dan nu het oordeel over het bordje na een maand in gebruik.

Featureset
Voor een klein mATX bordje zit er genoeg op, een aantal hiervan zijn:
  • Onboard HD3200 met UVD en D-sub,DVI en HDMI aansluiting + OCbaar vanuit de bios :+
  • Onboard geluid (ook via HDMI) en Gigabit lan
  • 5x SATA+1x ESATA +1x PATA (inc div. raid modi)
  • USB, Firewire, optische geluids uitgang, 2x PCI, 1x PCI-e 1x en PCI-e 16x, AM2(+) support
En ga zo maar door :) Minpuntje is alleen dat er maar 2 fan headers zijn.

Layout
Goed!
ATX en PATA aansluitingen zitten mooi aan de zijkant van het bord. Rondom het CPU socket is genoeg ruimte voor een vrij forse koeler. USB headers zijn goed te bereiken, even als de SATA aansluitingen.
Niet veel bijzonderheden verder, de minpunten hiervan zijn dat het PCI-e 16x slot gedeeltelijk over de southbridge loopt wat lastig kan zijn als je een 3rd party chipset koeler wilt installeren. En de SATA aansluitingen zitten zitten allemaal een andere kant op zodat je even goed moet kijken hoe de kabel er nou in moet.

Prestaties
Het bord presteerd goed, al meteen viel het mij op dat dit bord sneller door de POST/boot heen gaat dan mijn oude DFO bord ! Verder niet heel bijzonder, nette USB en HD transfer snelheden zoals het ook hoort. Verder is eht bord stil door de afwezigheid van irritante chipset fannetjes en word niet al te warm wat mijn DFI wel deed :)
Game tests van de HD3200 heb ik ook nog niet, binnenkort zal ik deze ook toevoegen !

Stabiliteit en betrouwbaarheid
Hier kan ik na een maand nog niet heel erg veel over zeggen en dit word naarmate ik het bord langer gebruik ook nog aangevuld.
Voorlopig kan ik zeggen dat ik nog geen enkele keer een vastloper/BSOD of enig ander probleem wat niet mijn eigen schuld was (zie het OC gedeelte van deze review).
Het bord heeft al enkele keren een nachtje doorgedraaid, dit zonder enig probleem of instabiliteit.

Overklokbaarheid
Volgens reviews clockt het bord leuk over voor een mATX bordje, en ook het BIOS bied mogelijkheid hiertoe. Dit in de vorm van Vcore t/m 1,900v, Vdimm t/m 2,1v, vChipset t/m 1,5v (iig 0.3v hoger dan stock) en het instellen van MP, HTT, geheugen async. draaien, en het instellen van de clocks van de HD3200. Al met al niet slecht voor een mATX bordje!
Tot zover de theorie, over naar de praktijk.
Aangezien ik een Black edition CPU heb ben ik begonnen met alleen de Multiplier, hiermee zat ik al snel 300mhz hoger op 3,1ghz met alles op stock voltage. Alles hoger leid tot een BSOD, ondanks voltage verhogingen, alsof je tegen een muur oploopt, niets schijnt te helpen :?
Verder leid alles wat ik aan de HTT verander tot errors in SP2004 of het bord boot gewoon niet, hiervoor heeft het bord een functie wat netjes de BIOS waarden hersteld tot de laatst werkende. Maar tot nu toe heb ik weinig succes met het verder krijgen van de processor of het geheugen :(
Ik zal nog verder zoeken naar oplossingen en/of een andere bios ed.
Resultaten van de HD3200 volgen ook nog.
Edit 5 november 2008
Vandaag even met de onboard GPU gespeeld en deze laat zich opjagen tot ongeveer 875mhz :)
Dat is toch een mooie 375mhz winst !

Compatibiliteit
Hardwarematig was deze goed, de CPU en het geheugen werden zonder problemen herkend, evenals de 4 hardeschijven, en overige USB apparaten. Prima in orde dus.
Softwarematig was alles ook prima in orde. Gigabyte leverd een cd mee met Xpressinstall, welke het systeem analyseert en de beschikbare drivers hiervoor uitzoekt. Werkt prima onder Vista x64, alle drivers en meegeleverde software werkt en er zijn geen problemen.

Ondersteuning door de fabrikant
Zoals al gezegd leverd Gigabyte drivers en overige handige software mee, recente drivers en biossen en programma's zijn te downloaden via hun website.
Ook de ondersteuning via AMD is prima, zo werkt hun programma AMD's Overdrive prima op het moederbord.

Ik heb het bord in V&A gekocht dus het geld niet helemaal voor mij. Maar voor een nieuwprijs van +/- 70 euro krijg je een mATX bordje war boordevol features zit en gewoon goed en snel werkt. Een hoop moederbord voor een zeer redelijke prijs !!
Een aanrader voor HTPC's of als basis voor een betaalbare pc voor ' gewone mensen' .
Al mag Gigabyte er van mij wel wat meer 'goodies' bijleveren zoals iets meer SATA kabels of een USB bracket of een eSATA kabel.

Heb jij ook een Gigabyte GA-MA78GM-S2H?

Je schrijft dat rondom het socket genoeg ruimte is voor vrij forse koelers. Mijn ervaring is dat dit eigenlijk niet het geval is. Hier kwam dit eigenlijk ook door de heatspreaders die op het geheugen zaten. Ik had hiervoor een P4 en daar zat meer ruimte om het socket heen, toen viel de CPU koeler iig niet over het geheugen heen.

De ZALMAN 7500 of welke flower koeler dan ook past in ieder geval niet met geheugen dat beschikt over hoge koelvinnen, zoals de Patriot Viper series. Bij de Patriot Viper series kun je echter wel de koelvinnen ombuigen, waardoor het geheel bij mij toch nog paste :)
Tja ik gebruik een Thermalright Ultra 120 extreme, die gaat gewoon de hoogte in :)
Layout
Goed
Ik heb hier hetzelfde bordje en moet zeggen dat de plaatsing van de SATA poorten in combinatie met de gemiddelde videokaart erg ongelukkig is. Kan er maar 2 gebruiken nu ik er een 8800GTS in heb gehangen. :(
Nette review, je overklock prestaties kunnen tegen vallen omdat je je onboard video kaart gebruikt. Bij overklokken gaat die bij hoge fsb problemen geven. Wellicht dat je met je oude x1900 erin verder komt.
Bij mij (rev. 1.0 bordje) draait de onboard HD3200 i.i.g. op 850 MHz (i.p.v. 500). Dit is natuurlijk ook onderdeel van de overclockbaarheid van het bord en het zorgt er bij mij voor dat ik alle games die ik wil spelen goed kan draaien.

Daarnaast loopt mijn 4850e CPu op 3 GHz (i.p.v. 2,5). Ook niet gek natuurlijk maar verder niet heel bijzonder.
Mocht energiegebruik je interesseren: Het schijnt dat sommige Ati videokaarten samen met de onboardkaart kunnen werken (hybride crossfire).
Mocht je dan regulier desktopwerk doen, dan is de insteekkaart effectief uitgeschakeld, maar zodra je wilt gamen of zulks, dan wordt 'ie wakker geschopt.
@ Terran: helaas is die al weg, maar ik zal eens kijkeen met een andere kaart erin. Maar met alleen MP OC' ing kom ik niet verder dan 3,1 en met de HTT is het helemaal een ramp, alles boven 200mhz is een BSOD.

@grizzly: Ik ga ook nog wel kijken hoever de IGP komt, en uiteraard zet ik dan nog in de review :)

@onkl: klopt, emt de 36x0 serie en 43xx0 serie voor zover ik weet, maar beide zijn nou niet echt snelle kaarten. Ik game voorlopig toch neits zwaars maar anders ga ik wel kijken naar een 4670oid, hopelijk werkt die ook in Hybrid CF :)
Dat is toch een mooie 375mhz winst !
Da's i.d.d. een mooie OC. Lijkt er dus op dat je op deze bordjes consistent je GPU bijna kan verdubbelen qua snelheid. Ik ga binnenkort upgraden naar een Phenom II (1 van 95 watt, 125 watt is eigenlijk wat te veel voor dit bordje). Gigabyte heeft hier al nieuwe BIOSsen voor.
Het enige jammere is dat de winst die je haalt vrij laag is als je geen HT 3.0 CPU zoals de Phenom gebruikt.
Dus met een Phenon II zou je een stuk betere resultaten moeten halen :)