Specificaties Radiogestuurde muis en 1.500dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech Performance Mouse MX Review

hoitijmen 29 november 2013, laatste update op 25 januari 2014, 627 views

Logitech Performance Mouse MX

Pluspunten

• Heerlijk in de hand en plaatsing van de knoppen
  • Werkt zoals verwacht (dus ook P&P)
  • Goede aankoop als je het als "thuismuis" gaat gebruiken

Minpunten

• Bouwkwaliteit
  • Pads hebben gleufjes waar makkelijk troep in gaat zitten
  • Nieuwe pads zijn niet te vinden

Ik zag al dat er reviews waren die de muis goed uitlegde echter mistte ik een aantal punten die ik graag had willen weten voordat ik deze muis kocht. Hierbij een review met deze punten

Mijn ervaring met Logitech randapparatuur wisselt van uitstekend tot "mwah". Na bijna 10 jaar met plezier de MX518 te hebben gebruikt (het logo was zowaar volledig versleten waardoor je bijna de binnenkant van de muis kon zien) was het een logische keuze om het nieuwe vlaggenschip van Logitech te proberen, dit maal draadloos.

Het eerste jaar had ik een prima ervaring. De onderste thumb-button was bij mij ingezakt en functioneerde niet, maar dat kom mij niet veel schelen aangezien ik het toch een hinderlijke knop vond. Ik nam dus niet de moeite om deze muis ook terug te sturen aangezien dit een fabrieksfout was.

Algemeen: De muis is echt heerlijk in de hand (zoals iedere high-end Logitech muis) en hij werkt ook gewoon plug&play dus als je het ook haat om "tuning" programma's te installeren dan is dit wel wat voor jou. Echter val ik in een groep mensen waarvoor de muis niet geschikt is...

Waarom deze muis niet voor de chaotische lompe gebruiker is...
De kleine unifying connector werkt super, is zeer klein dus lekker makkelijk mee te nemen en bovenal zeer moeilijk terug te vinden als je die connector verliest.

De connector is ook niet los te kopen dus zul je het via de Logitech website moeten bestellen voor ¤23,00. Nee, dit valt natuurlijk niet onder de garantie.

Verder is de bouwkwaliteit van de categorie "mwah". Zoals ik al eerder vertelde was bij mij de thumb-button direct kapot. Maar vervolgens bleven "clicks" niet hangen waardoor ik de muis niet meer kon inhouden (best wel handig als je bestanden wilt selecteren). Daarom eindigt deze vandaag in de prullenbak.

De muis heeft het 1.5 jaar met mij volgehouden en krijgt daarom nog steeds een ruime voldoende van mij. Echter is dit niet één van de betere producten uit de Logitech stal.

Kortom een prima muis, zeker voor de iets georganiseerde en voorzichtige gebruiker. Echter reis je veel en wil je jouw muis met je meenemen, koop dan deze niet en probeer nog ergens een MX518 vandaan te toveren.

Heb jij ook een Logitech Performance Mouse MX?

Ik heb deze muis nu iets meer dan 3,5 jaar, toentertijd koste die meer dan 90 euro. Destijds was het een lastige afweging, maar voor een ergonomische muis met veel instelbare knoppen waren er weinig alternatieven. Zo ben ik erg fan van de knopjes op de scrollwiel. Links duwen met de scrollwiel fungeert als 'kopieren' en rechts duwen als 'plakken'. Een andere productivity hack is dat de duim knop dient als alt-tab. Heerlijk om zo gemakkelijk van documenten te kunnen wisselen.

De functionaliteit is dus prima, maar de afwerking van de knopjes kan ietwat beter. Ondanks dat ik er al lang mee doe verschenen de eerste kuren al na 1,5 jaar. Vooral de scrollwiel blijft aankloten. Het 'duwen' naar rechts en links pakt ie niet meer zo goed en is er erg veel speling ontstaan. Zo gaat het scrollen van webpagina's soms dubbel en dat is best vervelend. Ook komt daar erg veel vuil tussen te liggen. Nu ik het toch over vuil heb, valt mij ook op dat er ook redelijk vaak vuil blijft 'plakken' aan de linker en rechter knop. Ik pak de muis vast met de beruchte 'clawgrip' en dat levert extra wrijving op waardoor vuil vaster aan het oppervlak komt te zitten

Al met al ben ik blij met deze aankoop -vooral na zoveel jaren- maar het plezier dat ik er in het eerste jaar mee had is inmiddels wel verdwenen. Immers, de functionaliteit was voor mij een van de aantrekkingskrachten, en dat werkt dus niet meer zo soepel.
Over die unifying usb dongle.. Logitech is over het algemen heel coulant. Dus als je hem kwijt raakt kan je heel lief vragen of je een nieuwe mag. Is mij al een keer overgekomen en ik kreeg gelijk een nieuwe toegestuurd!
Had ik destijds geprobeerd. Ik zag namelijk op andere forums dat mensen redelijk makkelijk deze kregen opgestuurd. Ik kreeg juist het bericht dat ik deze kon aanschaffen in de "parts"-winkel.

Misschien niet lief genoeg gevraagd :?
Als ik die enorme krassen zie aan de onderkant ben je dan ook niet de meest zuinige muisgebruiker op aarde. Ik vind het dan ook niet erg verbazend dat je hem na anderhalf jaar de prullenbak in moet storten :).

FYI ik heb hem nu ruim twee jaar en hij ziet er een stuk netter uit dan die van jou. Als de Thumb button zo snel stuk ging had je hem gewoon meteen moeten laten repareren onder garantie. Vaak krijg je zelfs meteen een nieuwe van Logitech, ze hebben echt een prima service!
Klopt als een bus. Ik gebruikte deze muis zelfs op vakanties dus hij heeft wat meegemaakt. Doch heb ik hetzelfde gedaan met de voorgangers en hielden deze het vol dus kan er wel wat gezegd worden van de bouwkwaliteit.

Verder maak ik ook duidelijk dat ik inderdaad wel garantie verwachtte betr. de thumb-button maar de deze knop kon mij gestolen worden en ik wou m'n muis niet missen dus liet ik het gaan.
Mijn ervaring is helaas niet positief. Ik heb eerder de MX1000 gehad en gebruikte deze op mijn bureaublad met kunststof toplaag. Dat werkte heel prettig. Lekker snel en geen beperkend oppervlak van een muismat. Na jaren gebruik raakte helaas het bureaublad versleten en ging de muiscursor haperend bewegen. Na lang zoeken naar een oplossing dacht ik dat hun Gamepad G440 als goede vervangende 'muismat' kon dienen. Tot mijn verrassing werd het haperen erger met de MX1000. Aangezien deze muis al wat versleten was, dacht ik dat de Performance MX muis de beste opvolger was. Deze is toch 2 generaties nieuwer las ik hier en deze muis zou het zelfs op glas goed doen. Hij deed het wel iets beter maar niet zo denderend als ik had verwacht. Na contact met de Logitech Helpdesk kreeg ik als tip dat de Performance MX geen haperingen zou mogen geven op een effen, niet reflecterende ondergrond (muismat). Een basis muismat of zelfs een blanco papiervel zou moeten voldoen. Dat laatste heb ik geprobeerd als test maar gaf ook niet denderend meer effect. Nu werk ik voorlopig nog gewoon direct op de G440, maar heb al mat plakfolie gekocht om deze mee te beplakken. Bij goed effect plak ik mijn bureaublad ermee en gooi de G440 weg.

Op mijn vraag aan de helpdesk om een technische verklaring te geven voor de haperingen en hun antwoord hier te kunnen/mogen plaatsen, werd het opeens stil aan hun kant.

Wat me verder niet bevalt aan de Performance MX; de batterij gaat niet lang mee vergeleken met de MX1000. De oplaadkabel is dan best handig, maar vrij stug en had ik liever met ronde stekker gewild en naar rechts uitlopend. Het insteken is nl. beetje gepriegel en nu drukt regelmatig het snoer tegen mijn toetsenbord aan. Verder druk ik geregeld per ongeluk op de zoomknop i.p.v. de backpage knop.

Overall vind ik de MX1000 beter dan de Performance MX.