Samsung SpinPoint P80 160GB , 160GB Review

frankknopers 8 oktober 2005, laatste update op 8 oktober 2005, 1.334 views

Samsung SpinPoint P80 160GB , 160GB

Pluspunten

• Stil
  • Stabiel
  • Snel

Minpunten

• Gezien de prijs: Geen

Algemene beoordeling en featureset
Ik kocht deze harde schijf als een OEM. Ik kreeg dus enkel de harde schijf met een jumpertje eraan. Geen schroeven of kabels dus. De schijf zag er, zoals elke schijf eigenlijk, wel degelijk uit.
Ik kocht deze harde schijf n.a.v. een review die ik las in de PCM. De Samsung was de stilste harde schijf in die test en was daarnaast ook nog eens erg snel.

Prestaties
Deze Samsung levert prima prestaties. Ik heb ze niet onafhankelijk gemeten, maar in mijn RAID 0 array (ik heb 2 van deze schijven) haal ik 90MB/s. Dit vind ik een zeer goede score.

Stabiliteit en betrouwbaarheid
Deze Samsung is zeer stabiel en betrouwbaar. De oudste van de twee draait nu al zeker 14 maanden zonder problemen, verdachte geluiden of andere ongein.

Compatibiliteit
Hier kan ik eigenlijk niet veel over zeggen, aangezien ik de schijf maar op 1 PC heb getest.

Ondersteuning door fabrikant
Hier kan ik nog niets over zeggen, aangezien ik nooit de support afdeling nodig heb gehad. De harde schijf werkt prima en op dat punt heeft de fabrikant dus geen steken laten vallen.

Geluids en warmteproductie
Deze schijf is zeer stil in vergelijking met mijn 74 GB Raptor. Die laatste maakt het bekende ratelende geluid als ie aan het werk is. De samsung echter doet zijn werk vrijwel geruisloos. Ook bij intensief gebruik hoor je hem nauwelijks.

De warmteproductie is ook wel in orde. De schijven zijn in mij systeem nooit warmer geweest dan 35 graden. (en in de winter waren ze amper 20)

De samsung is heel eerlijk geprijsd. Hij is een paar euro duurder dan zijn concurrenten van 160 GB, maar daarvoor krijg je wel een stille degelijke schijf.

Heb jij ook een Samsung SpinPoint P80 160GB , 160GB?

Er loopt een topic op GoT over de nieuwe serie van Samsung, dus je negatieve puntje gaat niet helemaal op ;)
-----------------------------------
Update:
Even wat plaatjes toegevoegd. :)
----------------------------------
Goeie survey!

Ik vind het alleen jammer, dat er nog geen schijven zijn van Samsung met hogere capaciteit dan 250Gb. Ik wil namelijk een barebone aanschaffen, maar dan wel liefst met een Samsung schijfje :) Ik heb nu zelf 3 Samsung ATA schijven welke ook stil zijn, maar qua capaciteit niet echt meer meekomen met mijn wensen.

Ik hoop dus dat Samsung snel met lekker grote schijven komt, maar gezien de huidige ontwikkelingen zal dat nog wel even op zich laten wachten.