Specificaties 120mm diameter - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Eisberg 240L Prestige Review

Falqoon 28 november 2013, 1.161 views

Cooler Master Eisberg 240L Prestige

Pluspunten

• Design
  • Koelvermogen
  • Modbaarheid
  • Uitbreidbaarheid

Minpunten

• Geen backplate maar pushpins

Geluidsproductie (min) Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 2
Koelvermogen Score: 5

Inleiding:

Hierbij een review van de Cooler Master Eisberg 240L Prestige. Dè top koeler van Cooler Master! Deze koeler is wat specialer als andere kant en klare waterkoelers omdat deze geheel naar wens is aan te passen. Zo kunnen we de tubes veranderen, maar ook zelf andere waterkoeling onderdelen toevoegen. Denk hierbij aan een extra radiator, gpu block of reservoir. De perfecte oplossing tussen Pre filled en Do it Yourself!

Specificaties vanuit Cooler Master

100% Copper Radiator
100% Copper Cold Plate

Foto’s

Installatie:

De installatie van de Eisberg gaat anders als bij andere Cooler Master koelers. De Eisberg maakt namelijk geen gebruik van een backplate. De eisberg heeft 4 pushpins met schroefdraad daarin die op de juiste plekken in het moederbord worden gedrukt. Daarna kun je hier een paar lange boutjes in draaien waarna je het blok erop kunt schroeven. Om het blok te laten passen voor intel/amd dien je een bracket (verdeeld in twee delen) op het blok te klikken. Je laat het blok zakken met bracket over de eerder geplaatste bouten en je kunt hem aandraaien met een moer welke speciaal gemaakt is om aan te draaien met de hand.

Dit is een hele simpele installatie van de koeler al heb ik wel wat wantrouwen bij de pushpins. Ik ben zelf wat meer fan van een stevige bevestiging met een backplate wat alles netjes op zijn plek houd. Al met al werkt deze bevestiging en ik heb hier tot zover nog geen problemen mee gehad.

Geluidsniveau:

Bij de Eisberg word een adapter meegeleverd voor de pomp. Zo kunnen we de pomp op 5v 7v of 12v zetten. De adapter is echt heel erg fijn bij dit product, want de pomp maakt op 12v best een hoop lawaai, terwijl hij op 5v aardig stil is.

Temps:

Temps idle: 26 graden

Temps 30m battlefield 4: 51 graden

Dit zijn dus zeer nette temps, deze zijn gemeten met de pomp op 7 volt.

Design:

Het design van de eisberg is zeer mooi te noemen. Persoonlijk ben ik helemaal weg van het block en vind ik deze blokken toch wel één van de mooiste “all in one” blokken die er op de markt zijn.

Modbaarheid:

Zoals ik eerder al aangaf, de eisberg is zeer goed aan te passen naar eigen wens. Zo kunnen de tubes veranderd worden, en kan er gekozen worden voor eigen fittingen. Ook kun je allerlei elementen toevoegen aan de koeler zoals koeling voor je GPU, een reservoir voor de looks etc. Mogelijk heden zijn eindeloos.

Performance filmpje:

Hieronder een link naar een filmpje van de Eisberg 240L op de cebit waarbij een aantal andere elementen zijn toegevoegd:

Conclusie:

De eisberg heeft een flink prijskaartje, maar is zeker een goede koeler. En het puntje wat ik vooral belangrijk vind is dat hij er ook goed uit ziet, en dat doet ie. Daarnaast is het heel gaaf om later nog eens een keer wat dingen toe te voegen aan de setup met een eisberg, deze mogelijkheid is erg leuk.

Heb jij ook een Cooler Master Eisberg 240L Prestige?