Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC VAPOR-X Review

Com. Hunter 28 november 2013, laatste update op 28 november 2013, 4.604 views

Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC VAPOR-X

Pluspunten

• Kracht
  • looks
  • meegeleverde hdmi kabel

Minpunten

• Geluidsproductie onder load!

Drivers en compatibiliteit Score: 3
Korte inleiding

Mijn HD5870 uit 2009 heeft pas de geest gegeven, daarom dus dit pareltje aangeschaft.

Ik heb sinds een jaar een eyefinity setup van 3 x 20 inch DELL ultrasharp in portrait mode en moest eigenlijk alles op LOW draaien om nog een beetje uit de voeten te kunnen komen met mijn FPS.

Ik was stomverbaasd over de prestaties van deze kaart in vergelijking met de HD5870.

In de doos:
  • 2 x 2xmolex > 8-pin PCI-E
  • HDMI kabel
  • Driver CD
  • Crossfire bridge
Niet veel bijzonders dus, maar leuk dat er een HDMI kabel bij zit.

De kaart zelf:
Met een erg nette backplate erop:

Er zit een bios-switch knop op de kaart, hier heb ik nog geen gebruik van gemaakt. Eventueel komt dit later nog. Ook zit de kaart aangesloten met 2 maal 8-pins PCI-E voedingskabels. Volgens Sapphire is dit omdat de kaart overclocked komt, maar ik geloof nooit dat de kaart daardoor zoveel meer energie verbruikt :+.

Games:
Ik heb alles gespeeld op een resolutie van 3800x1600.
  • Metro 2033: Very High AAA 4xMSA gemiddeld 48FPS
  • Metro Last Light Very High SSAA off 16x antiscopic filtering normal motion blur, normal tessellation gemiddeld 43 fps Dropt naar minder dan 30 wanneer er veel rook in beeld is.
  • Battlefield 3 Ultra textures, rest high. min 50fps gem >60fps
  • Dirt 3 MAX gem 50fps
  • League of Legends MAX 69-100FPS
  • Zal het lijstje aanvullen als ik weer meer spellen heb gespeeld :)
Warmte:
Ik heb maar een klein kastje. Daarom zou dit voor mij wel een issue kunnen zijn. Echter tot nu toe blijft de kaart netjes zo rond de 65c steken tijdens volle belasting.

Geluid:
Hier ben ik minder over te spreken. Tijdens het gamen gaat de FAN soms tot wel 100% draaien en dit is niet echt een prettige ervaring. Je geluid moet aardig hard staan wil je deze dan helemaal niet meer horen. Had ik niet verwacht van een Vapor X cooler!

Drivers:
Ik draai Windows 8.1 en hier zijn op het moment van schrijven alleen nog maar Beta Drivers voor! Dit is tijden het gamen zeker te merken. Je ziet dat het beeld in meerdere gedeeltes wordt berekend en daardoor een soort scheidingslijn in het midden van de schermen ontstaat. Hier had ik met mijn HD5870 geen last van, dus ik heb goede hoop dat dit bij nieuwe Drivers verholpen zal worden. Het ergste is weg nu, moest even wat aan de settings aanpassen :+

Hier nog een plaatje van Battlefield :)

Heb jij ook een Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC VAPOR-X?

die scheidingslijn wordt 'tearing' genoemt en kan je voorkomen door Vsync in je game-instellingen aan te zetten. Is dus niet driver gerelateerd, maar komt door de refreshrate en het fps.. Test dat eens ;)
Ik lijk er minder last van te hebben bij Metro Last Light als ik het uit zet, standaard staat het aan :+ Maar bedankt voor de tip, ik ga wel een beetje rotzooien met de settings!
als ik me niet vergis is het 1600x3600 ? :) als je drie 2007FP's naast elkaar zet .
Klopt, maar er komt nog 200px bezel compensation bij ;)
Ok! , leuk dat je zo snel reageerd.
Ik zet t ook altijd uit en heb geen last van tearing.. je hebt gelijk...
Ik sta op het punt dezelfde kaart via via te kopen, maar ik vraag me af hoe hoog die koeler is. Ik zie bepaalde foto's waar die net wat uitsteekt boven de het 2de slot, Sapphire zelf zegt dat de kaart "2,5" slots hoog is. Ik vermoed dat deze kaart gebruiken in een Crossfire opstelling waar maar 1 slot tussen de 2 PCIe x16 slots zit (zoals bij de meeste moederborden) problemen gaat geven?
Gezien de foto lijkt ie wel iets uit te steken ja, maar ik weet niet of je een moederbord heb dat PCIe x16 slot heeft dan een pci x1 dan niks of nog een pci x1 of een PCI en dan weer een PCIe x8 want dan zul je geen problemen hebben. Zit er echter maar 1 slot tussen de twee PCIe sloten dan verwacht ik dat je problemen zult krijgen. En als ik dit zo lees wil je Crossfire gaan draaien?
Ik wist het zelf niet meer, maar ik heb naast mijn PCIe x16 slot nog een PCIe x1 en PCIe x4 en dan pas de 2de PCIe x16, waarna er nog een paar PCI slots zijn. Ik dacht dat er maar n slot tussen zat, maar het zijn er dus 2, koeler mag dus 2 hoog zijn voor Crossfire met mijn moederbord (MSI P55-GD65, ter referentie).

Ik wou kunnen uitbreiden naar Crossfire maar beginnen met n kaart, heb ondertussen wel besloten niet meer voor een R9 280X te gaan omdat ik een 650W voeding heb en met een R9 280X Crossfire heb je volgens mij een zwaardere voeding nodig.

Maar toch bedankt voor de info :).
Welke 650W voeding heb je dan? Als het een goede voeding is (seasonic, XFX en nog wel een paar) dan zou het moeten kunnen als je videokaarten samen 500 watt verstoken, want dan hou je nog 150 over voor de rest ;).

Maar wil je helemaal geen problemen zou ik eens kijken naar de R9 290 want die kan bf4 op 60+fps draaien ben ik achter gekomen vandaag :).
Budget is 250 ongeveer momenteel, ik kon die R9 280X tweedehands krijgen voor rond de 200. Mijn voeding is een Corsair RM 650, de besprekingen van die RM reeks waren heel verdeeld, HardOCP maakte ze af terwijl HWI heel lovend was (over de 750W versie beide, maar die wordt wel ergens anders gemaakt). Het is nochtans wel een Gold voeding en er is een lange garantie op. Maar gezien die reviews wil ik liever niet boven de 90% belasting gaan, dat is dan effectief 585W. Ik heb een 95W cpu, in extreme geval zou ik dus zonder randapparatuur meegerekend al boven de 90% gaan.

Het budget is zelfopgelegd, het is niet dat een R9 290 helemaal geen optie zou zijn, maar als ik zoveel ga uitgeven, wil ik dat liever doen voor een 20nm gpu omdat 250W gpu's een beetje absurd zijn. Je kunt met technologie altijd wel ergens op wachten, maar lijkt het wel dat heel de sector wacht tot TSMC eindelijk 20nm op punt heeft staan. Aangezien ik toch game op 1080p, kan ik toch ook wachten met veel te besteden aan een gpu. En daarom wou ik dan later (bij een ander scherm/zwaardere game/VR bril) de optie hebben om een extra kaart goedkoper op de kop te tikken of dan toch veel geld uit te geven als er grote stappen gezet worden. Trouwens, volgens HWI kan een R9 280X BF4 ook aan bijna 60 fps draaien (1080p, Ultra): http://be.hardware.info/p...816&specId=12521&tcId=286.
Het kan aan mij liggen maar ik nergens de slechte reviews erover vinden :+ .
Ik zie wel veel mensen die een R9 280X in Crossfire hebben aangesloten op die voeding en omdat het een gold voeding betreft zou je er ook nog van uit kunnen gaan dat je voeding het makkelijk trekt omdat hij zelfs meer dan die 650 watt kan leveren.
Zolang je niet gaat stresstesten ofzo dan zou het moeten lukken, houd er wel rekening mee dat niet alles spellen er dan mee om kunnen gaan. ik haal met mijn r9 290 van ASUS 60-80+fps met alles ultra en mijn buurjongen heeft de HD7950 en die haalde 50-70+fps ermee. dus een enkele R9 280X zou het makkelijk kunnen ja.
Ik zal zo thuis even een kijkje nemen, kan het op de foto's ook niet erg duidelijk zien :+
Ja de koeler steekt ruim een halve slot uit. Dus er moet inderdaad wel wat ruimte zitten tussen de twee kaarten.
Het is ook logisch dat zulke koeler op volle toeren moet draaien, zoiets vind je normaal op een HD7850 en dan voldoen ze al niet.
Komt ook door de Fans welke erg klein zijn in vergelijking met andere merken.
Mooie review. Mag ik vragen wat voor kastje je hebt?

btw: had zelf nog nooit bedacht om me schermen zo neer te zetten :)
Fractal Design Core 1000. Maar heb de voeding naast het moederbord gehangen en een cm of 8 van de bovenkant gehaald :+ (Niet erg professioneel gedaan trouwens)

Ik kreeg last van mijn nek in portait mode ;)
Ok die kast zal alles wel goed gekoeld houden, heeft van de buren een silver award gekregen en ze waren zeer positief :), ik kan begrijpen dat je last van je nek kreeg meer dan je gezichtsveld is scherm. Ga me setup ook maar is ombouwen :)
Waar heb je deze gpu besteld (evt. wat heb je betaald)?
Azerty 275 volgensmij, is nu alweer een paar euro goedkoper zie ik :+
Nu staat er op azerty dat de levertijd +10 dagen is. Daar heb ik helaas niet veel aan.
Sorry dat ik je niet verder heb kunnen helpen? Hou het ontopic aub.
Misschien zou je nog wat aan die kabelbende kunnen doen bovenin al weet ik niet hoe het verder in elkaar zit omdat ik alleen de bovenkant van je kast kan zien :P.

Met msi afterburner kun je ook je fans instellen en hem dan op bijvoorbeeld 70% zetten.

Heb je toevallig al meer games getest, want ik wil deze kaart ook maar dan op een FullHD scherm.
Ik heb Crysis 3 geprobeerd, is niet echt op MAX te spelen op deze resolutie. Maar als de settings van Ultra naar High gaan en de resolutie een stapje omlaag kwam ik toch wel rond een redelijk speelbare 50fps uit (afhankelijk van wat er in beeld was). Heb de laatste Hitman en een aantal andere spellen ook wel geprobeerd en alles is op 3800x1600 wel met High tot ultra settings te spelen(Hier en daar natuurlijk een uitzondering als Metro last light of Crysis 3).

En de fans instellen is natuurlijk een goede optie :) Dit kan ook vanuit de Catalyst Control center.

De kabel zooi is ondertussen wel iets minder, maar het blijft allemaal koel genoeg tot nu toe, dus eigenlijk maakt het me niet zoveel uit :+
Dan is deze kaart voor de komende 3 jaar wel voldoende als ik op een FullHD scherm wil spelen :).

Het is bij mij in ieder geval altijd beter want als ik iets kan spelen is het op low.. rot GT520m van me laptop :P.

Maar ik weet nu wel genoeg over deze videokaart en hoe ik de meeste spellen kan spelen, bedankt daarvoor ;).
Hmm, Heb nu de ASUS r9 290 directcu ii in huis :).
Is ergens wat misgegaan geloof ik :P, maar die was in de aanbieding dus ja dan kies ik voor die O-)