Thermalright Ultra-120 Extreme Review

DitisKees 2 juli 2010, laatste update op 13 september 2011, 2.111 views

Thermalright Ultra-120 Extreme

Pluspunten

• Koelvermogen
  • Erg stil, ook met de fan op max

Minpunten

• Zwaar (maar geen probleem met de metalen backplate)

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 5
Dit is mijn eerste productreview, so be gentle ;)

Levering
De koeler werd geleverd in de standaard bruine Thermalright doos. Stevig in schuim ingepakt, en in prima staat aangekomen.

Installatie
Omdat mijn moederbord een plastic backplate had, heb ik er een losse Thermalright AM2 backplate bij besteld. Het verwijderen van de oude backplate en het installeren van de nieuwe ging vlekkeloos. Het was even zoeken naar de juiste hoek om de mounting bracket tussen de heatpipes door te krijgen, maar daarna ging het vastschroeven prima. Wel moet je stevig kracht zetten om de schroeven helemaal vast te krijgen. Maar dan zit de koeler ook flink vast op de processor.
Ik heb Arctic Silver 5 gebruikt in plaats van de bijgeleverde pasta, omdat bij een goede koeler nu eenmaal ook goede pasta hoort.

Ik heb de ventilator met behulp van tie-wraps gemonteerd op de koeler. Dit omdat de meegeleverde beugels niet wilden samenwerken met de ventilator. Dit staat wat minder mooi, dus als je een open kast heb, moet je zorgen dat je een ventilator kiest die je met de beugels kunt bevestigen.

Update 30-6-2010: Inmiddels heb ik de ventilator zodanig bewerkt dat de ik de ventilator nu met de fanclips kan vastzetten. Heb de koeler een aantal malen opnieuw ge´nstalleerd, omdat ik intussen de Phenom II X3 710 gehad heb en nu de Phenom II X4 925 heb.

Compatibiliteit
Meet voor dat je deze koeler aanschaft even of hij wel in je kast past, ik heb minder dan een halve centimeter over. De koeler past op de volgende sockets:

Intel socket LGA775
AMD socket 939
AMD socket AM2
AMD socket AM2+

Update 30-6-2010: Inmiddels kan de koeler ook geleverd worden voor Intel socket 1156 en 1366 en AMD socket AM3.

Koelvermogen
Ik gebruik de koeler ter vervanging van de boxed koeler die bij mijn Phenom 9550 zat geleverd. Deze ging bij volledige belasting naar ongeveeer 4500 rpm, en dat vond ik teveel herrie maken. De processor werd dan ongeveer 55-60 graden (afhankelijk van de temperatuur in de kast). Idle waren de temperaturen ongeveer 30-35 graden bij 2500-3000 rpm.

Na de installatie van de nieuwe koeler zijn mijn temperaturen als volgt:

Idle: ongeveer 25 graden bij 400-500 rpm
Full load: ongeveer 35-40 graden bij 800-900 rpm

Hierbij heb ik de cpu gestresst met AMD Overdrive, en vervolgens met Everest. De temperaturen zijn bij beide programma's gelijk.

Update 30-6-2010: Inmiddels is de koeler ook getest in combinatie met de Phenom II X3 710 en de Phenom II X4 925. Ook deze 2 processors weet de koeler prima koel te houden, bij de huidige temperaturen ongeveer 45-50 graden onder full load.

Overklokken
Na installatie van de koeler ben ik gaan overklokken. Hier ben ik nog niet zo lang mee bezig geweest, dus waarschijnlijk heb ik het maximum nog niet bereikt. Ik heb echter niet zoveel tijd als ik wel zou willen :D. Tot nu toe is het maximum dat ik bereikt heb 11 x 240 = 2640 Mhz, met een Vcore van 1,4 volt. Het geheugen draait dan op 960 Mhz bij 1,8 volt. Dit draait stabiel met de volgende temperaturen:

Idle: ongeveer 25-30 graden bij 400-500 rpm
Full load: 40-45 graden bij 900-1000 rpm

Update 01-7-2010: Overklokken deed de X3 niet echt lekker, verder van 13*225 kwam hij niet. De X4 925 heb ik nu net, ben nu zonder voltage verhogingen tot 14*240 gekomen. Krijg nu het idee dat het moederbord niet verder wil ivm stroomgebruik. Met de huidige temperaturen van ruim 30-35 graden kamertemperatuur blijft de X4 925 op 3,36 Ghz onder full load onder de 60 graden bij 1000 rpm, wat ik nog steeds een prima resultaat vind, gezien de slechte airflow in mijn kast en het feit dat er een GTS 250 bijgekomen is.

Geluid
De combinatie van koeler en de Scythe Kama 120 PWM is erg stil. Zelfs op 1200 toeren is de fan nog nauwelijks te horen, mijn 5 jaar oude 120 Gb Maxtor maakt meer lawaai als hij draait.

Ik ben erg tevreden met de koeler. Zelfs met een 20% overklok blijft de temperatuur onder de 45 graden, terwijl koeler nauwelijks hoorbaar is. Een echte aanrader.

PS: Ik hoop binnenkort nog foto's te plaatsen. Opmerkingen zijn welkom, als er iets veranderd, verbeterd of toegevoegd moet worden hoor ik het graag.

Edit: Foto's toegevoegd, de eerste is de situatie met de boxed koeler, de tweede met de nieuwe koeler, en de derde om te laten zien hoe dicht tegen de zijkant hij zit.

Update 1-7-2010: Nog steeds erg tevreden, temperatuur en geluid met alle 3 de processors volledig naar tevredenheid. Zal proberen binnenkort nieuwe foto's te plaatsen.

Heb jij ook een Thermalright Ultra-120 Extreme?

Zou hij niet beter koelen als je hem een klokslag draait en de fan naar de achterzijde van de case laat blazen? Of is er geen ruimte?
Kwa ruimte zou dit wel kunnen denk ik, maar volgens mij is dat op een AMD socket niet mogelijk.
Ik zou die PSU maar eens vervangen als je fatsoenlijk wilt overclocken.
Een CPU cooler die 3x zo duur is als je PSU is natuurlijk geen porum ;)
PSU is ook al vervangen, de foto is alleen nog oud. Zal proberen die binnenkort ook te vervangen. PSU is nu een Silverpower Blue Lightning 600W.(http://www.anandtech.com/show/2308) Net gisteravond nog bezig geweest met overklokken van mijn Phenom II 925, ging nu zonder voltage verhogingen naar 14*240=3,36 Ghz. Maar ik begin te vermoeden dat mijn moederbord niet veel verder kan, omdat het verbruik te hoog wordt. Het moederbord ondersteunt namelijk geen 140W cpu's.

[Reactie gewijzigd door DitisKees op 2 juli 2010 08:27]

Heb deze koeler ook gehad, het is waar dat sommige hebben een kromme basis waardor hij steeds een beetje los zit, ik heb een hoop ellende gehad met dat ding, helaas.
Later een CM hyper Z600 gekocht, die ik nog beter vind dan die Thermalright. :)
Ik snap alleen niet waarom je de fan aan je cooler hebt geknutseld? Bij mij zit ie heel mooi met die beugeltjes.
De beugels moeten over de gaten voor bevestigingsschroeven zitten. Maar bij mijn fan zitten daar geen gaten, maar zit het dicht. Zie het linkerplaatje
Daarom kon de beugel niet ver genoeg over de fan heen, en bleef de fan niet zitten. Omdat ik geen zin had om de fan te modden, heb ik het met tie-wraps opgelost.
Goeie eerste poging! Maybe wat foto's? Doen het altijd goed zeg maar. :)

[Reactie gewijzigd door Reinman op 29 oktober 2008 10:08]

Er moet even wat veranderd worden:
Compatibiliteit:
Meet voor dat je deze koeler aanschaft even of hij wel in je kast past, ik heb minder dan een halve centimeter over. De processor past op de volgende sockets.

De koeler past op de volgende sockets.

Verder op de foto's na, een goede revieuw!! Ga zo door! :) :D

[Reactie gewijzigd door Paco_NL op 29 oktober 2008 14:58]