MSI K9N2 Diamond Review

favoretti 29 oktober 2008, laatste update op 29 oktober 2008, 921 views

MSI K9N2 Diamond

Pluspunten

• prijs
  • feature rijk

Minpunten

• memory bankjes positionering
  • default BIOS is niet te gebruiken

Layout Score: 4
Algemene beoordeling
Dit moederbord is een fijne stuk hardware. Prijs/kwaliteit verhouding is zeer aantrekkelijk. 3x PCI-e, aan boord n780a video chip (voor degene die nog niet SLi willen draaien maar toch een kleine boost willen hebben). 6x SATA, zee van USB connectors.

Catch hier is - dit moederbord is geleverd met BIOS 2.0, die zeer veel bugs heeft. Als jij deze moederbord gekocht hebt, twijfel niet - winflash pakken en 2.1 flashen. Gaat je veel grijze haren besparen.

Featureset
Feature rijk moederbord.2x LAN, 6 SATA, 2 e-SATA, (uitzetbaar) aan boord video chip, RAID mogelijkheden, wordt met externe PCI-e 1x Creative X-Fi Extreme Audio soundkaartje geleverd. Van alle features heb ik RAID goed getest, lijkt in prima order, zoals altijd bij nVidia.

Dan even apart over de geluidskaart : echt een heel fijn stuk hardware. Software die meegeleverd is biedt je een mogelijkheid om "upsampling" van geluid te doen. Ten eerste als jij hem op 96Khz 24-bit configureert, krijg je een heldere geluid, ten tweede, als jij Emphasizer aanzet, zelfs bij de slechte kwaliteit MP3s, kan je wel best goed geluid uithalen. Ik heb zelf een Creative 5.1 speakerset, en ik ben met de kwaliteit van het uiteindelijke geluid zeer tevreden.

Layout
Op een kleine misplaatsing van geheugen bankjes (te dicht bij CPU) een hele fijne positionering van contacts. Wordt ook met M-connectors geleverd, zodat je alle ledjes en knopjes vantevoren kan groeperen.

Compatibiliteit
Voor zover ik het getest heb (Windows XP x64, Windows Vista x64) - is er geen enkele probleem met hardware en drivers. nVidia heeft netjes nForce 780-a drivers voor elke smaak van het OS. Bijgeleverde Creative drivers werken ook als een tierelier. Geen problemen mee gehad.

LET OP: Zoals ik boven al zeg, BIOS is een ramp. Als jij SLi wilt draaien, of interne videokaart uitzetten met default (2.0) BIOS, gaat dit bord hangen na initialisatie van USB connectors in POST. Geen paniek, CMOS resetten, kaart aanzetten, www.msi.com.tw bezoeken, 2.1 BIOS pakken, flashen en je bent van alle zorgen af.

All-in-all, ik kan dit bord wel aanraden. Voor de prijs is het zeker een hele goede koop.

Heb jij ook een MSI K9N2 Diamond?

Leuk dat je even de features opsomt, maar dit lijkt me miss een klein onderdeel van een review. Hij zou ook wat leuker lezen, mochten er niet zoveel schrijffouten instaan. Eventjes aanpassen dus en dan komt het in orde.
Hoi. Sorry, mijn eerste review :) Ik zal het nog uitbreiden dan en fouten beter doorlezen. Dank voor je reactie.
Eerste zin :
Deze moederbord is een fijne stuk hardware.
Dan moet er toch wel een belletje gaan rinkelen ?

Voor de rest leuke review, niet echt veel punten besproken, geen prestaties van systeem, geen foto's, geen vergelijking...
Maar als de spelfouten eruit zijn, leest hij prima weg :)
Foto's kan ik vanmiddag nog bijvoegen, dacht er ook aan, op zich heb ik een leuke opzetje, beetje draaden-mess, maja :P

Prestaties... Welke tests zou ik moeten draaien? 3dmark?
Ik wil deze tekts wel uitbreiden, ik ga nog even nalezen wat ik er aan kan toevoegen.

Mijn punt was, iemand heeft een review geschreven over deze mb, en zei dat het en definitieve miskoop is als jij weinig ervaring hebt, etc, etc. Ik vond het dus helemaal niet het geval, en daarom wou ik een goede woord voor deze stuk uitbrengen.

Als er bepaalde testen die jullie wel willen zien, etc, doe ik het graag.

Bedankt voor je reactie.

PS. Spelfouten... Ik ben zelf Russisch van afkomst, NL is wat roestig :) Ik zal het heel fijn vinden als iemand mij kan helpen met restant spelfouten, want ik zie er niks meer :(
Ik probeer je review niet af te kraken hoor! Het is zoiezo al leuk dt je een review maakt toch ?:)

Zal even wat spelfouten voor je opsommen :

"Deze moederbord is een fijne stuk hardware. "
Moet zijn :
"Dit moederbord is een fijn stuk hardware. "

"aanboord" -> aan boord

"deze moederbord" -> "dit moederbord" (komt er een paar keer in voor.)

"Even apart moet ik over soundkaart zeggen - een hele fijne stuk"
Kan je beter vervangen door iets in de trant van :
"Dan even apart over de geluidskaart : echt een heel fijn stuk hardware."

"configureret" -> configureert

"heldere" -> helder

"wel best goed" -> er best wel goed

"Ik heb zelf Creative 5.1 speakerset," -> Ik heb zelf een Creative 5.1 speakerset

"en ik ber met de kwaliteit van de uiteindelijke geluid zeer tevreden."
Moet zijn :
"en ik ben met de kwaliteit van het uiteindelijke geluid zeer tevreden."

"Geen enkele problemen gehad"
Je zegt enkel (dus alleen, 1 probleem) en daarna problemen?
Het is dus of : "Geen enkel probleem (mee) gehad" of : "Geen problemen (mee) gehad"
mee hoeft niet perse in de zin, maar leest wel makkelijker.

"LET OP: Als ik al boven zeg" -> "LET OP: Zoals ik boven al zeg"

"deze bord" -> "dit bord" (later in de tekst nog een keer)

"initializatie" -> "initialisatie"

"en je bent alle zorgen vanaf." -> "en je bent van alle zorgen af".

Zo, dat waren de spelfouten die ik zie.., dan zal de tekst al een stuk meer leesbaar zijn. Hoop je hiermee een beetje te helpen ;).
@ Ch3cker

Ik ben met je eens dat spel en taal fouten *not done* zijn in een tijd waarbij iedereen zijn lapje getypte tekst even in Word kan "pasten" voor een correctie op zijn spelling.

Echter vermoed ik dat user "favoretti" de Nederlandse taal nog niet volledig beheerst, (no offense!). En vanwege dat productreviews niet eerst langs een redacteur gaan kan iedereen hier maar wat neerplempen.

Ik zou dus graag zien dat tweakers de wijze waarop reviews geschreven kunnen worden wat doet aanpassen. Bijvoorbeeld eerst langs een redacteur die het item goedkeurd en alvast een rating meegeeft (Want als ik zie hoe sommige reviews beoordeeld worden en anderen benadeeld). Alleen ben ik bang dat dat wat tijdrovend zal gaan zijn.
@ Ch3cker

Mijn dank is zeer groot :)
Ik heb alle aangegeven fouten gefixed :)
Goede review.
Ik heb alleen n vraag:
- als ik druk op uitschakelen, dan schakelt de computer uit, maar de stroom blijft het doen. De lampjes blijven branden, processor en moederbord blijven het doen. Waarschijnlijk moet ik iets bij de bios veranderen, maar ik weet niet precies wat. Iemand een idee?
Bij mijn vorige moederbord ging wel alles in n keer uit.