Specificaties 300GB HDD (SATA-150) - Bekijk alle specificaties

Maxtor DiamondMax 10 300GB , 300GB Review

Femme 13 oktober 2005, 1.238 views

Maxtor DiamondMax 10 300GB , 300GB

Pluspunten

• Probleemloos functioneren
  • Goede prestaties
  • Goede prijs per gigabyte

Minpunten

• Geen negatieve ervaringen

Voor mijn servertje heb ik vier Maxtor DiamondMax 10 300GB harde schijven in gebruik waarvan twee sinds augustus 2004 (toen ze net op de markt waren) en de andere twee sinds respectievelijk januari en april 2005. De schijven hebben altijd volstrekt probleemloos gewerkt op een Areca ARC-1120 RAID-adapter en de SATA-controller van een Asus K8N-E-mobo. Ik heb ze nu draaien in een Chenbro-behuizing met acht SATA-hotswap bays en hoewel de schijven redelijk warm worden heb ik nog geen uitvallers gehad.

Omdat ik de disks in mijn homeserver gebruik, heb ik over de prestaties geen hele specifieke mening. Gigabit ethernet in Windows schiet gewoon niet op en meer dan zo'n 30MB/s netwerk transfer rates bij het maken van backups is zelfs met de snelste RAID-adapters moeilijk te halen. Eén schijf heb ik tijdelijk in m'n workstation gebruikt als enige disk aan een Areca ARC-1120 controller en ik moet zeggen dat de prestaties me erg meevielen (ten opzichte van het SCSI RAID 5-systeem met vijf Atlas 15K drives dat ik daarvoor gebruikte). Dat zal deels aan de cache van de RAID-adapter hebben gelegen, maar ook de goede prestaties van de DiamondMax 10 zullen meespelen. Mijn ervaringen bevestigen de goede scores in de benchmarks.

De DiamondMax 10 heeft de laagste prijs van alle 300GB SATA-harde schijven en dat was dan ook de reden om ze aan te schaffen, samen met het feit dat de DiamondMax 10 in augustus 2004 één van de eerste schijven met een capaciteit van 300GB was. Omdat ik van een opstelling van twee single drives naar een opstelling met één RAID 5-array van drie schijven en een single drive wilde gaan, heb ik later twee exact dezelfde schijven aangeschaft.

Ik geef een goed voor featureset vanwege 16MB cache en NCQ en een slecht voor compatibiliteit vanwege de bekende compatibiliteitsproblemen met bepaalde SATA-controllers.

Heb jij ook een Maxtor DiamondMax 10 300GB , 300GB?