Bekijk alle uitvoeringen

Apple iPhone 5s 16GB Grijs Review

htcfreak 27 november 2013, laatste update op 26 september 2014, 5.416 views

Apple iPhone 5s 16GB Grijs

Super telefoon, chique en degelijk. Zoals we van apple gewend zijn toch?

Pluspunten

• design
  • prestaties
  • IOS 7
  • touch ID

Minpunten

• duur
  • geen mogelijkheid om opslagcapaciteit uit te breiden

Na 3 jaar een iPhone 4 in gebruik te hebben gehad vond ik het tijd worden voor een nieuwe telefoon. Aangezien ik heel tevreden was over de 4 was mijn keus voor de 5s snel gemaakt.
Echter heeft mij iPhone 4 32 gb opslagruimte en heb ik voor mijn nieuwe iPhone 5s het space grey 16 gb model gekozen. Ik kan je vertellen: die gigabytes ga je wel missen. Ik heb daarom besloten mijn iphone 4 te blijven gebruiken als ''veredelde mp3 speler'' zodat mijn muziekcollectie(ca 2000 tracks) niet op mijn 5s hoeft en ik dus toch genoeg ruimte heb.

de overstap, 4 naar 5s
Het overstappen van een oud model iPhone naar nieuw model gaat, zoals misschien wel voorstelbaar,erg soepeltjes. reservekopie maken van oude iphone en zo terugzetten op de nieuwe, kost wat tijd maar dan kan je daarna gewoon verder met whatsappen, facebooken etc. precies daar waar je op je oude iphone gebleven was.
Alle accounts zijn nog ingelogt en gesprekgeschiedenis is nog intact. Ideaal dus.

Vormgeving en afwerking
De 5s ziet er heel strak uit, de lichtere kleur grijs ziet er toch net iets mooier uit dan het zwart van de iPhone 5. Verder ziet de telefoon er gewoon hetzelfde uit als de iphone 5.Of je dit mooi vind is natuurlijk wel heel persoonlijk.

De 5s is zeer strak afgewerkt, hij voelt heel stevig aan, geen gekraak als je de telefoon in beide handen neemt en met elke hand de andere kant op kracht zet/draait, de galaxy toestellen van samsung willen nog wel eens meebewegen als je dit probeert. De 5s geeft echter geen krimp.

Performance
Zoals je wel zou verwachten bij een toestel van ¤700 zijn de prestaties erg goed, in vergelijking tot de iphone 5 zal je bij de meeste dagelijkse taken niet zoveel verschil merken, bij het spelen van zware grafische applicaties (bv infinityblade) is het verschil dan weer wat beter merkbaar.
Al met al is het gewoon een verschrikkelijk snelle telefoon.

IOS 7
De nieuwe IOS ziet er toch nét ff wat beter uit op de 5s dan op de 4. Verder is IOS 7 ten opzichte van IOS 6 natuurlijk een erg grote verandering. Zo is de vormgeving nu veel platter en kleurrijker maar zijn er ook wat meer functies bij gekomen. Zo kan je nu het controlcenter omhoog vegen en zo een aantal basisinstellingen doen als helderheid en volume aanpassen, vliegtuigmodus, wifi,bleutooth,niet storen en paginarichting vergrendelen inschakelen, muziek starten of pauzeren, zaklamp inschakelen, en zijn er snelkoppelingen naar de klok,calculator en de camera.
verder moet voor het zoekmenu nu naar beneden geswiped worden, het zoekmenu verschijnt dan boven in beeld.
In IOS7 zitten veel animaties verwerkt, dit ziet er leuk uit maar zorgt ervoor dat de telefoon toch net niet zo snel aanvoelt als dat de smartphone eigenlijk is.
Al met al vind ik IOS 7 een erg goede update.

Camera
De camera heb ik nog niet heel uitgebreid kunnen testen, ik zal hier nog een update over plaatsen komende week...
Wat ik nu alvast kan zeggen is dat op de 5s de verschillende cameramodes: Slo-mo (slowmotion video 120fps), video,foto, vierkant (vierkante foto's) en panorama aanwezig zijn.
Verder beschikt de 5S over een dual-LED flitser waarvan 1 LED wit is en de andere amberkleurig. Dit zou voor natuurlijkere belichting moeten zorgen bij gebruik van de flits. Dit heb ik zoals eerder nog niet echt getest en zal dus ook zeker in een update aan bod komen.

Touch ID
Dan de meest besproken feature, Touch ID. Je vinger laten fuctioneren als password. Ik moet zeggen dat het voor mij boven verwachting goed werkt, bij mijn eerste test slaagde touch ID er 14 van de 15 keer in om binnen 2 seconden mijn vingerafdruk te herkennen en de telefoon te unlocken.
Het is heerlijk om met één druk op de knop je iPhone te unlocken maar hem toch beveiligt te hebben.
Dat Apple alle vingerafdrukken door zou sturen naar de Amerikaanse overheid doet mij vrij weinig, de Nederlandse overheid heeft mijn vingerafdruk ook (gegeven bij identiteitsbewijs), verder heb ik ook niets te verbergen.

Batterij
De batterij gaat bij veel gebruik en met alle energie-vretende instellingen aan zo'n 12 uur mee. Als je alles wat zuiniger instelt moet hij de 20 uur wel halen.

Tot nu toe ben ik erg tevreden met mij 5s, het is een degelijke telefoon met een zeer luxe uitstraling. De telefoon is enorm snel en kan de zwaarste grafische games prima draaien. Verder presteert de veelbesproken Touch ID erg goed.
Al met al een zeer goede smartphone met weinig minpunten.

PS dit is mijn eerste uitgebreide review, tips/aanvullingen zijn welkom!

(edit- Na de iPhone 11 maanden in gebruik te hebben begon de lijm tussen het glas en het lcd los te laten, dit schijnt een kwaal te zijn die bij meerdere iphones voorkomt.
Na contact op te hebben genomen met Apple support kreeg ik de volgende dag een nieuwe iPhone 5S bezorgd, Gratis, omdat ik bij aanschaf het applecare pakket had genomen. De oude iphone moest ik zelf retour sturen in de verpakking van de nieuwe. Top service van apple dus!
voor de mensen die zeggen jaa maar je hebt wel¤100 voor het applecare-pakket betaald, zonder applecare koste deze optie ¤29, lijkt me ook niet duur. Dit is dan alleen als de schade aan je iPhone onder de garantie valt.

Heb jij ook een Apple iPhone 5s 16GB Grijs?

Meer advertenties

slowmotion video 12fps)
Moet dat niet 120 zijn?
En je kunt Sinds 7.0.3 de animaties van iOS 7 uit zetten, zodat ie nog sneller aanvoelt (vooral een functie voor de 4 generatie eigenlijk)

Aardige review :)

[Reactie gewijzigd door nexhil op 28 november 2013 08:47]

Ook op de 5 versnelt dat, omdat je de animaties niet hoeft af te wachten.
Dat versnelt op elke iPhone omdat het die animatie uitzet. Het is geen berekentijd ofzo zoals velen blijken te denken.
dat bedoel ik te zeggen :)
ah zo ja, beetje vreemd dat nexhil vooral voor de 4 generatie zei :P
Oeps! Tikfoutje! Dankjewel! ☺️