Specificaties 4,8" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung ATIV S 16GB Zwart Review

Bokkiej 27 november 2013, laatste update op 4 april 2014, 110 views

Samsung ATIV S 16GB Zwart

Pluspunten

• Goede prijs/kwaliteit
  • Aardige camera
  • Windows Phone: vloeiend, ook al is het geen high-end telefoon, consistente UI

Minpunten

• Windows Phone: minder apps, minder tweakbaar dan Android
  • Snel krasjes op de achterkant
  • Volumeknoppen niet erg handig gepositioneerd

Ik vergelijk deze telefoon vooral met mijn Chinese Android telefoon, de Freelander i20 (ook bekend als Newman N2 of Xtreamer Joyz). Die is geimporteerd ook rond de 200 euro (met invoerrechten etc. 260 euro), dus naast dat dat mijn referentiepunt is, valt hij met een bepaalde gedachtengang ook nog eens in hetzelfde budget. Die is echter defect en tegen de tijd dat alles weer gerepareerd is... vandaar dat ik, minstens ter overbrugging maar misschien ook blijvend, de ATIV S besteld heb voor 200 euro. Die is intussen een aantal maanden in bezit.

Scherm
Het scherm heeft een resolutie van 1280x720. Wat mij opvalt vergeleken met het scherm van mijn vorige telefoon in dezelfde resolutie is dat hij toch iets minder scherp is. Dat valt met name op als je browset en nog niet ingezoomd hebt op de pagina. De kleuren zijn erg verzadigd. Dat is soms mooi, kleuren kunnen er uit springen, maar zorgt ook geregeld voor irrŽele beelden. Dat is met name met rood/roze.

Camera
* Foto's

Foto's in 'goede condities' (buiten, licht) zijn voor een telefoon wat mij betreft prima. Niet supergedetailleerd, maar ik zou ze nog wel op 20x30cm af durven drukken. De camera stelt redelijk snel scherp.

In mindere condities (donker, beweging) vallen de prestaties niet per se mee. Dat krijg je al snel met telefooncamera's en veel compactcamera's, maar ook deze heeft dan moeite met scherpstellen en bewegingsonscherpte voorkomen (ook met flits!). Er zit een redelijke ruisonderdrukking op de foto's waarbij ik me niet zo stoor aan de ruis maar ook niet aan verlies van detail. Daar lijken ze dus wel een aardige balans in te hebben gevonden.

* Film
De kwaliteit van film is beter dan wat ik gewend was. Zeker in goede condities is het nog redelijk gedetailleerd. In slechtere condities verlies je detail maar nog steeds acceptabele kwaliteit. Mijn oude telefoon kon dan soms de framerate omlaag gooien (7,5 of 15 fps), dat heb ik hier nog niet meegemaakt.

Apps/programma's
Het is goed om je te oriŽnteren voordat je een Windows Phone toestel koopt op de appstore. Ik gebruik niet al teveel: whatsapp, NOS, Goal.com en wordfeud. Daarnaast haal ik mijn mail (hotmail, mail van provider, gmail) binnen en dat werkt prima.
De contacten van Google waren snel overgezet door het account toe te voegen. Jammer allen dat de tussenvoegsels niet correct overgenomen zijn.

Design
Ik vind zelf het design best OK. Het ziet er redelijk luxe uit, meer als een zakelijke telefoon. De bezel is niet al te groot. De plaatsing van de volumeknoppen vond ik in eerste instantie wat onhandig omdat het tegenover de uitknop zit, maar dat was al snel gewend. Verder is een groot voordeel van Windows Phone dat de UI van programma's eenduidig is. Dat maakt het geheel minder rommelig dan wat ik van Android gewend ben.

Bouwkwaliteit
De telefoon is stevig, ik heb geen kiertjes of iets dergelijks na een aantal maanden gebruik. Wel komen er redelijk snel krasjes op de achterkant.

Accuduur
De telefoon is halfleeg als ik hem aan de oplader hang. Overdag staan whatsapp en wordfeud aan, en heb ik waarschijnlijk een uurtje geÔnternet. Alleen als ik veel gereisd heb en veel bezig ben geweest op de telefoon is de telefoon op voordat ik ga slapen.

Bereik
Niks op aan te merken.

Geluid
De speakers produceren vrij matig geluid. Een MP3tje erop luisteren doe ik alleen als noodoplossing. Via de koptelefoon heb ik niks aan te merken.

Alternatieven:
Voor mij waren de volgende telefoons alternatieve vanwege het budget:
Moto G - nadeel hiervan is dat deze een slechtere camera leek te hebben. Ook is het geheugen niet uitbreidbaar, maar dat is voor mij geen probleem.
Blackberry Z10 - deze was destijds duurder en Android support nog niet volledig. Deze zou ik echter ook zeker overwegen.
Lumia 520 - hiervan is de camera minder en ook de resolutie van het scerm lager.

Heb jij ook een Samsung ATIV S 16GB Zwart?