Gainward Bliss 9800GT 512MB Review

Arsenicem 28 oktober 2008, laatste update op 28 oktober 2008, 1.864 views

Gainward Bliss 9800GT 512MB

Pluspunten

• Warmte
  • Drivers/Software

Minpunten

• Prestaties
  • Geluid!!

Drivers en compatibiliteit Score: 4

Ik had hiervoor een 8800GT 512mb van Asus, met de Glaciator heatsink. Ik wou graag SLI hebben maar kon nergens meer een zelfde kaart vinden, dus heb ik besloten om 2x een 9800GT te kopen.
Mijn keus viel op de Gainward omdat deze goedkoper dan de rest was en de heatsink leek ook een soort glaciator heatsink te zijn, dus ik ging er voor het gemak maar van uit dat het met de geluidsproductie goed zou zitten. Ik kon volgens mij maar 1 review van deze kaart vinden en die ging er niet erg uitgebreid op in.

Ik zal hier en daar de 8800gt als referentie gebruik.

Featureset

Dit is eigenlijk gewoon goed. Er zit in principe op wat je op de kaart zou verwachten. 2x dvi en een S-Video out. Nu hebben de nieuwe 9800GT kaarten ook HDMI ondersteuning voor zover ik begrepen heb, maar deze dus niet. Voor mij was dat geen gemis.

Prestaties

Wat betreft de prestaties ben ik ontevreden. Ik heb eerst 1 kaart geinstalleerd, vervolgens 3dmark06 gedraaid en daarna in SLI configuratie. Resultaten:
Asus EN8800gt = 11903
1x Gainward 9800GT = 10480
Dat is nogal een groot verschil dus, voor iets wat in beginsel precies dezelfde kaart zou moeten zijn.
2x Gainward 9800GT = 13728
2x Gainward 9800GT@652/2000 = 14070
Toch, gezien de prijs van 111 euro per kaart, zijn het alsnog aardige prestaties.

Overklokbaarheid

Zoals je hierboven misschien wellicht al gezien had, heb ik de kaart overclocked. Ik heb eigenlijk gelijk voor 652/2000 gekozen omdat ik had gelezen dat andere 9800GT's met die frequentie geleverd worden. Bovendien las ik ergens dat de geheugen chips voor 1ghz per stuk rated zijn.
Ik heb dus nog niet de max opgezocht, denk ook niet dat ik dat ga doen. Hier liep de kaart prima op en ik vind 't wel mooi zo.

Beeldkwaliteit

Geen verschil gemerkt met de 8800GT. Gewoon goed dus.

Driver- ondersteuning en compatibiliteit

Nou dit was wel een hele verbetering ten opzichte van de Asus8800GT. Er zit gewoon 1 simpel programaatje bij wat gewoon doet wat het doen moet. Je kunt de fanspeed veranderen, overclocken, ook de shaders (met rust gelaten overigens) temperatuur uitlezen, kortom, wat je zou moeten hebben.
Daarom is het gewoon ronduit goed.
(toelichting: met de asus kaart moest je minimaal een stuk of 3 programma's instaleren, waarbij zowat alle functies het de eerste 6 a 7 maanden niet deden. Pas een 3 maandjes terug had ik eindelijk versies waarbij het wel werkte.)

Warmte- en geluidsproductie

Ten eerste moet gezegd worden, met de warmte productie zit het wel goed. maximaal 52 graden overclocked onder vollast. Maarrrrr, wat maakt die kaart toch een pokke herrie. Hier baal ik ontzettend van. Waarbij ik de asus kaart nooit hoorde, irriteer ik me hier continu aan het geluid. Als de software eenmaal geinstalleerd is dan schroeft ie de fan speed terug naar 50%. Maar dat geluid is dus te luidruchtig. Om iets van een idee te krijgen hoe irritant dit geluid is:
Ik heb 6x 120mm ventilatoren in de kast, een 92mm OCZ vendetta cpu cooler en het enige wat ik nu hoor is het geblaas van de cooler van de videokaart (dit geld ook bij 1 kaart overigens). Nou ben ik daar dus aardig ziek van want ik was zo blij dat ik een heerlijke cooling had zonder veel geluid.
Het kan erger natuurlijk, ik heb ooit nog eens een Asus 8800gt zonder glaciator gehoord en dat was wel erger dan dit, maar dan nog.
Als ventilatoren van de kaart op 100% werken word je helemaal gek trouwens, ik woon in de buurt van Schiphol, maar echt die vliegtuigen zijn er dan niks bij :(

Tja wat kan ik er van zeggen. Natuurlijk blijft plusminus 110 euro voor een relatief snelle videokaart gewoon goedkoop. Maar je merkt wel dat je een goedkope kaart koopt, onder andere in de mindere prestaties en het geluid dat de kaart produceert.
Daarentegen, ik ben nu waarschijnlijk duurder uit omdat ik van plan ben de coolers te gaan vervangen.

Ervaring met Far Cry 2

Ik heb een 17 inch monitor met 1280x1024. Nu zal menig persoon zeggen dat een SLI configuratie voor die resolutie overkill is en met 90% van de spellen is dat uiteraard waar.
Ik heb alleen recentelijk Far Cry 2 geinstalleerd en die vroeg wel enigzins het uiterste van mijn computer.
Mijn ervaring voor en na? Eerst om Far Cry lekker speelbaar te houden moest ik alle functies op HIGH zetten. Na kan ik alle functies op Ultra High zetten met 4x aa en blijft het lekker speelbaar. Kortom, dat is wat ik wou. Alleen houd ie dat maar 3 minuten vol en daarna word het erg stroperig ineens. (onspeelbaar) Ik denk daardoor dat dit met de drivers te maken heeft, maar daar kan ik niet zeker van zijn, nog niet uitgeprobeerd. (180.43 beta drivers ingebruik)

Wil je een kaart die snel en stil is? Koop niet deze.
Wil je een kaart die snel en goedkoop is maar vind je geluid geen probleem? Dan is dit zeker een goede koop. Simpele goedfunctionerende software gecombineerd met nog steeds aardig fatsoenlijke graphics en een prijs van net over de 100,-

Heb jij ook een Gainward Bliss 9800GT 512MB?

Leuke review, maar wat echte fps-metingen mogen niet uitblijven bij een review over een kaart. Dat FarCry2 probleem kan je voeding zijn die de balast niet aankan...
Haha, bedankt, maar ik heb helaas geen expert reviews ambities. Meer gewoon om een idee te geven wat iemand kan verwachten van deze kaart.
Dit is trouwens ook de eerste review die ik geschreven heb.

Het FC II probleem heb ik hier en daar gelezen zeer waarschijnlijk de drivers. Ik w8 het wel gewoon af. Temp en voeding zijn altijd ok, ook met elk ander vereisend spel.
Wat C-Gate aangeeft ben ik het mee eens. Of je voeding kan het niet aan, of je grafische kaarten worden te warm (waardoor deze in een 'low-performance' mode schakelen) en zal alles in eens schokken.
600W voor 2 9800GT's zou geen probleem moeten zijn lijkt me.

Welk OS draai je?
Als je vista draait moet je misschien eens kijken of je RAM zo goed als vol is na enkele minuten spelen. 2GB op Vista met een zware game is behoorlijk krap aan het worden.

Wat offtopic maar toch benieuwd:

Waarom een midrange SLI en niet bijvoorbeeld een GTX260 of 4870 1GB?
Scheelt je ook weer SLI problemen of uberhaupt ondersteuning voor een game.

Edit:
NV geeft zelf 105W max power voor een 9800GT dus 600W zou geen punt mogen zijn.
Wel vraag ik af waarom er dan 2x6pin aangesloten moet worden.

Bron:

[Reactie gewijzigd door Double-X-L op 28 oktober 2008 14:31]

Nou, ik draai XP

Ben er nu net achter bij het troubleshooten van jou oplossing, dat als ik alt-tab, en dan weer terug ga naar het spel hij het gewoon weer een poosje super vloeiend doet...
Betekent dit wat voor een van jullie?
Het hoogste gebruik van m'n ram betrap ik op 1,5gb. Dus dat zou het niet moeten zijn toch?
Meer mensen hebben in het driver topic gerapporteerd over die stroperigheid.

Verder een leuke review.
Je had ook je 8800GT kunnen flashen met een 9800GT bios, en dan een 9800GT erbij kopen want ze zijn eigelijk precies hetzelfde meestal :)

Met een 8800 GT?

das nogal vreemd ik heb namelijk geen probleem met het draaien van farcry 2 met een 9600 gt alles op very high 1920 X 1200 zonda aa (geen beta drivers btw).
Ik weet niet wat mijn frame rate is maar het stottert niet zelfs niet in meer intense situaties.
@ Zenix helemaal gelijk zonde dat hij 2 nieuwe heeft gekocht terwijl er maar 1 nodig was
en er is denk ik iets mis met jou pc want ik haal in 3dmark ruim 12-13k met mijn XFX 9800 GT Fully loaded 65nm terwijl jij met 2 ner 13.5k hit ...
Het verschil in punten kan natuurlijk wel in de cpu zitten. Als hij zijn cpu op standaard waardes heeft draaien, en die van jou is overgeclockt? ;)
Al mijn Hardware loopt op Stock Snelheden mijn E8400 Stock mijn OCZ 4GB 1066 MHZ Stock mijn graka 9800 GT Stock mijn moederboard is een GA-P35-DS3 terwijl hij een Formula 2 heeft vind het dus nogal raar :S
Ik denk dat het wel klopt.... Die fully loaded is toch stock overclocked of niet? Nou ja, als ik m'n hele verhaal overclockte met die 8800gt kwam ik tot 13020. Alleen is die Formula 2 ongeveer de grootste miskoop ever. Daar kan je helemaal niks langere periodes stabiel op laten draaien. Heb ongeveer een stuk of 17 bios revisies uitgeprobeerd en getest en elke functie wel een keer gehad maart die mobo suckt gewoon ernstig. (word ook bevestigt in got)

Ik heb even opgezocht wat toms hardware behaalde met 2x 8800gt en die komt tot een score van 12658 in 3dmark06. Volgens mij kan ik wel enigzins tevreden zijn

Edit: Ik heb net weer een oudere stabielere bios erop gezet en weer even een overclock 3dmarkje gedraaid.

3.6ghz
682/1001
16200 3dmarks... begint er al iets meer op te lijken. :)

[Reactie gewijzigd door Arsenicem op 1 november 2008 12:33]

Ik heb bewondering voor je review, zo positief als je over je aanschaf blijft.
Zelf zou ik niet blij worden van 2 kaarten in sli die na 3 minuten far cry al aan het muiten slaan, en dat ondanks verder capabele processor en mobo e.d. er om heen.

Wat ik voor je hoop is dan misschien nog een laatste strohalm: te kleine swap file grote?

Zelf speel ik al mijn 3D games op vista x64, 2 GB (4 x 512 dc kingston) 7600GT fatal1ty van xfx passief gekoeld, amd 3800+ maar bijv. battlefield 2142 had ook schokken af en toe (en dat niet al na 3 minuutjes!)
Vervolgens wat residente services en progjes uit gezet, swap op 3096, en voila, soepelllll bij eveneens 1280x1024, high, 2 x aa, minieme schaduw effecten.
Ik speel far cry 2 op 1280x1024 met 4xFSAA en alles op zijn hoogst(DX9) altijd +30 fps met een 8800GT(650/1900), dus dan lijkt mij SLI voor FC2 zelf overkill :P