Bekijk alle uitvoeringen
Specificaties Voordeelbundel met 500GB interne opslag - Bekijk alle specificaties
Kies andere uitvoering

Microsoft Xbox One 500GB + Kinect Zwart Review

sunflame 26 november 2013, 3.693 views

Microsoft Xbox One 500GB + Kinect Zwart

Pluspunten

• Snel opgestart
  • Apps
  • Skype
  • PlayTo ondersteuning
  • Kinect

Minpunten

• HDMI passtrough werkt niet wanneer Xbox uit of in stand-by staat
  • Nog niet zo veel apps
  • Geen DLNA
  • Disc moet aanwezig zijn bij opstarten game

Randapparatuur Score: 5
Spelaanbod Score: 4
Multimedia Score: 3
Ik ben zo'n malloot die een Xbox uit Duitsland heeft laten aanrukken.

Vorige consoles:
Na een Sega, Playstation, Gamecube en Wii nu over op een Xbox.

Waarom Xbox One:
Voor mij was het voornaamste argument niet zozeer de games, maar meer de multimedia mogelijkheden van de Xbox. Ik gebruik zelf behoorlijk veel Skype en stream me helemaal suf aan series. Mijn Xtreamer heeft echter vorige maand de geest gegeven dus ik dacht dat de Xbox een alles in één vervanger zou kunnen zijn.

Installatie:
De installatie was een fluitje van een cent. Aansluiten, Kinect op de TV, paar stapjes doorlopen waarbij de Kinect checkt of hij je kan zien en of de microfoon het doet, en je kan van start.

Je komt netjes op je dashboard aan waar je vervolgens een "Show me around" guide kan volgen die je in vogelvlucht door alle mogelijkheden en voice commando's heen loopt.

Interface:
De interface is, als je Windows 8 gewend bent, erg herkenbaar en vertrouwd. De interface werkt heel erg soepel, simpel en duidelijk. Dit geldt zowel voor het dashboard van de Xbox zelf, als voor de nu meegeleverde apps uit de appstore.

Het 'snappen' van apps werkt ook heel eenvoudig. Ik merk dat ik inderdaad snel de TV snap naast mijn game om tijdens de reclame even te gamen en vervolgens met een eenvoudig voice commando weer terug switch als de reclame over is.

Apps:
Er zijn helaas nog niet zo heel veel apps te downloaden. Uiteraard komt dit ook doordat het ding nog geen week op de markt is, dus ik staar me er nog niet blind op. Ik heb er alle vertrouwen in dat het aanbod binnen korte tijd goed zal worden uitgebreid.

Apps die ik nu heb geinstalleerd zijn:
  • Blueray player
  • Audiocd player
  • Youtube
  • Xbox Video
  • Xbox Music
  • Netflix
  • Skype
Blueray en audio cd player werken prima. Niet heel spannend en zal ik incidenteel gebruiken.

Youtube app ziet er prima uit. Werkt heel fatsoenlijk. Niet veel op aan te merken. Heb (nog) geen reclame gezien, dus dat is ook fijn.

Xbox video ziet er goed uit. Er is veel aanbod, echter kan ik veel van het aanbod nog niet bekijken omdat mijn Xbox nog niet in een ondersteunde regio staat (duh!). Mijn Xbox account staat dan wel op location UK, maar Microsoft ziet aan het ip blijkbaar dat de Xbox daar zelf niet staat.

Xbox Music werkt wel super. Muziek wordt vergezeld van allerlei info en album art op de achtergrond tijdens het spelen. Ziet er erg gaaf uit.

Netflix is een prima app. Als je een betaald abonnement hebt kan je naar genoeg oude baggerseries kijken. Ik heb mijn gratis abo gauw opgezegd. 10 euro voor Netflix per maand zijn niet aan mij besteed.

Skype is i.c.m. de Kinect werkelijk fantastisch. Je krijgt bij de Xbox een QR code kaart die je toegang geeft tot 1 week Xbox Live Gold. Dit heb je nodig om Skype te kunnen gebruiken op de Xbox.
Ik had de demo video's wel gezien, maar in werkelijkheid werkt het echt net zo goed als in de demo. De Kinect levert kraakhelder, superscherp beeld op met goede audio. De Kinect volgt je door de kamer en zoomt hierbij ook in en uit om je netjes in beeld te houden. Echt heel heel stoer.

TV kijken:
Ik heb de Xbox tussen mijn UPC box en TV gezet en maak dus gebruik van de HDMI passtrough functionaliteit.
Dit is nodig wanneer je ook gebruik wilt maken van de 'snap' functie waarbij je tv naast je game (of andere) app wilt zetten.

Er is geen enkel kwaliteitsverlies wat betreft beeld.
Wat wel een enorm nadeel is, is dat je blijkbaar je Xbox niet meer in standby of uit kan zetten. Dan kan je namelijk ook direct geen tv meer kijken. Ik snap dat de Xbox een always-on device zou moeten zijn, maar dit voelt toch als een behoorlijke designflaw.

Wat wel heel gaaf is, is dat je tijdens het tv kijken netjes je skype calls en berichten ziet binnenkomen (kan je ook uitzetten). Je kan dan ook direct met voice antwoorden en skype 'Snappen' naast je tv beeld.

Streamen:
Het streamen van media valt me echt heel erg tegen. Het was mij vooraf niet geheel duidelijk dat volwaardige DLNA ontbreekt (ja, dat is mijn eigen stomme schuld). Enkel PlayTo wordt ondersteund, wat basically een soort crippled DLNA ontvanger is. Ik kan dus best vanaf mijn windows machine, telefoon of zelfs iPad naar de Xbox mijn video zenden, maar streamen vanaf mijn Synology Nas (waar ik al mijn series heb staan) behoort (nog) niet tot de mogelijkheden.

Er zijn wel work-arounds zoals het gebruiken van "Skifta", maar dat zijn geen goedmakers voor het gemis.
Ik heb stille hoop dat er een synology app o.i.d. komt, want op dit moment is het niet de multimedia machine die het belooft te zijn.

Gaming:
Ik heb bij de Xbox 3 games gekocht:
  • Fifa 2014
  • Just Dance 2014
  • Assassin's Creed Black Flag
  • Kinect Fitness - (gratis via de store op de Xbox)
Alle games zien er echt geweldig uit. De speelbaarheid is ook fantastisch.
Bij Just Dance en Fitness kan je echt de kracht van de kinect zien. Waanzinnig cool. Zelf met 4 mensen tegelijk ziet hij feilloos wie wie is en kan hij iedere spiergroep in beeld brengen.

Ik heb helaas nog niemand gevonden waarmee ik kan multiplayeren, dus dat heb ik niet kunnen testen.

Wat ik wel een groot minpunt vindt is dat iedere keer bij het opstarten van een game de disc in de machine moet worden gestopt. Ik heb toch gdvd niet voor niets de hele game op de HD staan...

Heb jij ook een Microsoft Xbox One 500GB + Kinect Zwart?

75% van jouw minpunten vindt ik vreemd

ten eerste:
HDMI passthrough, hoe wil je dit bereiken?
Hiervoor zou een extra switch aanwezig moeten zijn om de setupbox (elk ander hdmi aangesloten apparaat) zijn video/audio door te laten naar je tv. dit zou zelfs niet eens passief kunnen of standby (wat waarschijnlijk net te weinig power levert om het uberhaupt te kunnen. kijk maar eens naar HDMI verdelers, die worden geleverd met een power adapter om uberhaupt beeld en audio door te sturen.

ten tweede:
Apps:
Vreemd! je rekent het ten eerste niet aan omdat de xbox one net uit is op de markt maar je bestraft het hierdoor wel door een min punt? "het eten is vies! - heb je het wel geproeft? - nee?" redenatie . . .

ten derde:
Wat is eigenlijk het probleem dat de disc aanwezig moet zijn om de spel te kunnen spelen?
dit was al zo op de 360, vele pc games hadden dit ook. En het geld niet voor aangekochte games op de XBL market. de Xbox one, net als de 360, doet een check of jij wel de disc hebt. Bij opstarten van de game spint de disc even op, doet vervolgens een check en daarna blijft gewoon stil.
wat dat betreft is het echt schreeuwen om helemaal niks.

ps: jouw sega - playstation en wii konden dit overigens al hemelaal niet - daar moet je de disc gebruiken om te spelen en te laden.

[Reactie gewijzigd door PhunkOne op 26 november 2013 11:29]

Ten eerste:
Microsoft noemt het zelf HDMI Passtrough en rept er met geen woord over dat de Xbox hiervoor altijd aan moet blijven. Zal technisch allemaal best zo zijn en niet anders kunnen echter feit blijft dat mijn TV niet aankan nu zonder dat de Xbox aan kan en dat ik daar niet heel happy mee ben.

Ten tweede:
Een review als deze is een momentopname. Ik kan nu toekomstige functionaliteit nog niet beoordelen. Op dit moment zijn er weinig apps, dus daarvoor een minpunt. Als je bij pluspunten kijkt zie je dat daar ook "Apps" staat. Zoals ook in de review staat heb ik er alle vertrouwen in dat uiteindelijk de min daar ook af kan.

Ten derde:
Ik heb een vrouw en kind thuis die graag "Just Dance" spelen terwijl ik los ga op "Assassin's Creed". Het komt nu gewoon voor dat ik 5 keer per avond de disc aan het wisselen ben.

Daarbij is een vette vinger op de disc genoeg om de disc niet te herkennen waardoor de game dus ook niet opstart.

Ik kan helaas nog geen games kopen op de XBL market omdat ze zien dat de Xbox blijkbaar niet in een ondersteund gebied staat. Ik ben nu dus nog veroordeeld tot het bestellen van discs met bijbehorend ongemak.
Daar stonden de games dan ook niet volledig op de harde schijf... De schijf is bij de Xbox One technisch gezien volstrekt overbodig na de installatie.
Wat een onzinargumenten. 'je sega en playstation deden dit ook niet'. Nee en je NES kon ook niet op youtube en ik probeer nog steeds GTA5 aan de praat te krijgen op mn C64... het gaat erom wat je mag verwachten van een console van dit moment. Ik kan me prima vinden met de minpunten die Sunflame geeft. HDMI passthrough moet gewoon werken als de console uit (standby) staat. Met de stekker eruit is een ander verhaal, maar stanby moet zo'n chipje best stroom kunnen krijgen. Het is van de zotte dat je je xbox aan moet zetten om je settop box te kunnen gebruiken. Niet echt groen ook.

Andere punten zijn door sunflame prima beargumenteerd.

[Reactie gewijzigd door Rataplan_ op 26 november 2013 13:07]

Tja dit was geregeld, maar overal werd moord en brand geschreeuwd door die 24 uur checks
Klopt. Als ze dit nou gewoon hadden verandert, zodat je de game kan ontkoppelen van je account. Zodat je de game kunt doorverkopen, zou prachtig geweest zijn! Maar dan was die mandatory 24 uur check er nog steeds.

On topic:
En hoe zijn de voice commands, werken ze altijd of zoals eerder aangegeven bij andere mensen, eens in de 10 keer niet? De gestures? En framerates? Haperen games soms een beetje? Je hebt niet echt een game waar veel op scherm gebeurd (zoals bij dead rising 3), dus dat zal wel goed moeten zitten, toch?
De voice commands werken bij mijn zo goed als altijd vlekkeloos.
Ik heb af en toe een keer dat ik iets moet herhalen, maar dat voelt niet aan als gebrek van de Xbox.

De gestures heb ik nog niet geprobeerd. Staat vanavond op mijn to-do :)

De framerates zijn dik in orde. Ik speel veel Assassin's Creed waarbij best veel op het scherm gebeurd als je in een storm op zee met je schil je kannonnen afvuurt op de tegenstander. Hier ook geen enkele hapering of glitch.
Inmniddels ook de gestures geprobeerd.
Zijn er niet heel veel, maar werken helemaal prima.
zie http://majornelson.com/20...ice-and-gesture-commands/
Het is wel zo dat het op de ene plaats wel werkt en de andere niet. Zo werkt het bijvoorbeeld binnen je video app wel, maar binnen een game als Just Dance weer niet. Even wennen... Denk dat voice commands (die overal werken) veel effectiever / efficienter zijn.
haha hahahaha, omg, ja de beste future console update en niemand wil het. Heb me hier ook al over verbaast.
|:(
Je hebt toch een account! En als je geen geld heb voor een live account, koop dan geen xbox one van ¤500eu, dan kan je nog 10jaar verder :X
Prima review. Heeft me ook aan het denken gezet, want die multimedia-dingetjes waar ik eerst nogal sceptisch over was zijn misschien toch wel handig. Skype naast het gamen bijvoorbeeld, of TV kijken naast je game.

Dat van die HDMI-passthrough vind ik wel onzin. Als de Xbox One op standby staat moet hij toch gewoon stroom kunnen geven aan het apparaatje wat zorgt voor die passthrough, zodat je nog steeds gewoon TV kan blijven kijken? Dat vind ik wel minder, zo moet je telkens je Xbox aanzetten en dat kost ook weer stroom.

Wat ik me afvroeg, hoe zit het als je coaxiale TV naar je Xbox One wil sturen? Moet je dan een Coax > HDMI convertertje hebben of zeg ik nu iets idioots?
Een coax > HDMI converter = je settop box van je provider.
Over de coax komt een ge-encrypt signaal welke je settop box eerst moet decrypten.
Dat geldt niet voor alle technieken en providers... Coax is gestandariseerd. Met een coax aansluiting & een reader op de xbox one had het geen probleem hoeven te zijn. Maar ja, dat is dan weer ¤100 duurder dan een HDMI aansluiting.

KPN encrypt de IPTV singalen idd. Daar zou het niet werken, maar het analoge coax deel, wat je op glasvezel ook kunt krijgen bv. weer wel.
Wij hebben hier UPC en daarvoor Ziggo. Allebei ook achter een encrypted signaal.
Alles enkele NL zenders worden standaard doorgelaten, maar dan ben je nog je halve zenderaanbod kwijt.
Kan wel een cardreader voor je regelen. Aansluiten op USB op je HTPC, juiste frequentie instellen en de rest gaat vanzelf, kanalen en gids worden automatisch geladen.

Easy Peacy en tv kijken via WMC!

Voor contact & interesse: info@stellarsystems.nl